پایان نامه کارشناسی ارشد:بررسی رابطه عزت نفس وخلاقیّت با تعصّب در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی …

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته :روانشناسی

گرایش :عمومی

عنوان : بررسی رابطه عزت نفس وخلاقیّت با تعصّب   در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی   واحد بندرجاسک

دانشگاه آزاد اسلامی 

واحد علوم و تحقیقات هرمزگان

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی((M.A

گرایش: عمومی

موضوع:

بررسی رابطه عزت نفس وخلاقیّت با تعصّب

 در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی

 واحد بندرجاسک

استاد راهنما:

دکتر رضا فلاح چای

استاد مشاور:

دکتر اقبال زارعی

سال تحصیلی ۱۳۹۳-۱۳۹۲


(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
        عنوان                                                                               صفحه   
چکیده : ۱
فصل اول(کلیات پژوهش) ۲
۱-۱ مقدمه. ۳
۱-۲ بیان مساله. ۴
۱-۳ اهمیت و ضرورت پژوهش… ۸
۱-۴ اهداف پژوهش… ۱۰
۱-۵ فرضیه های پژوهش… ۱۱
۱-۶ متغیرهای پژوهش: ۱۱
۱-۷ تعریف عملیاتی و مفهومی متغیرها ۱۲
فصل دوم(ادبیات و پیشینه پژوهش) ۱۴
۲-۱  مقدمه. ۱۵
۲-۲ پیشینه پژوهش ……………………………………………………………………………………………………..۱۵
۲-۲-۱ تعصب… ۱۵
۲-۲-۲  عزت نفس… ۲۸
۲-۲-۳  خلاقیت… ۳۷
۲-۳ رابطه متغیرهای پژوهش…………………………………………………………………………………………..۴۷
۲-۴ پیشینه پژوهش های انجام شده ۵۴
فصل سوم(روش پژوهش) ۶۶
۳-۱ مقدمه. ۶۷
۳-۲ روش پژوهش… ۶۷
۳-۳ جامعه آماری، نمونه و روش نمونه گیری پژوهش… ۶۸
۳-۴ روش جمع آوری اطلاعات… ۶۹
۳-۵ ابزار اندازه گیری پژوهش… ۷۰
۳-۶ روش کار …………………………………………………………………………………………………………….۷۸
۳-۷ روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ………………………………………………………………………………۷۸
فصل چهارم(تجزیه و تحلیل داده ها) ۷۹
۴-۱ مقدمه. ۸۰
۴-۲  اطلاعات جمعیت شناختی.. ۸۰
۴-۳ یافته های توصیفی.. ۸۶
۴-۴ یافته های مربوط به فرضیه ها ۸۸
فصل پنجم(بحث و نتیجه گیری) ۹۵
۵-۱ مقدمه. ۹۶
۵-۲ نتایج پژوهش: بررسی فرضیه ها ۹۷
۵-۳ بحث و نتیجه گیری کلی.. ۱۱۰
۵-۴ محدودیت ها و مشکلات پژوهش… ۱۱۱
۵-۵ پیشنهادهای پژوهش… ۱۱۱
۵-۶ مروری بر مطالب… ۱۱۲
فهرست منابع. ۱۱۴
منابع فارسی.. ۱۱۴
منابع لاتین.. ۱۱۹
ضمائم……………………………………………………………………………………………………………………….۱۲۲
 
 
فهرست جداول
  عنوان                                                                                                              صفحه
       جدول۴-۱ :فراوانی و درصد فراوانی آزمودنی ها به تفکیک سن…………………………………….. .۸۰
       جدول ۴-۲: فراوانی و درصد فراوانی آزمودنی ها به تفکیک جنسیت………………………………..۸۲
       جدول ۴-۳: فراوانی و درصد فراوانی آزمودنی ها به تفکیک سطح تحصیلات…………………….۸۴
جدول ۴-۴:  میانگین و انحراف معیار متغیرهای پژوهش… ۸۶
جدول ۴-۵:  نتایج همبستگی متغیرهای عزت نفس و تعصب… ۸۸
جدول ۴-۶: اثر و ارتباط متغیرهای عزت نفس و تعصب ۸۹
جدول ۴-۷: ضرایب رگرسیونی متغیرهای عزت نفس با تعصب ۸۹
جدول ۴-۸:  نتایج همبستگی متغیرهای خلاقیت و تعصب… ۹۰
جدول ۴-۹: اثر و ارتباط متغیرهای خلاقیت و تعصب… ۹۰
جدول ۴-۱۰: ضرایب رگرسیونی متغیرهای خلاقیت و تعصب ۹۱
جدول۴-۱۱: نتایج همبستگی متغیرهای خلاقیت وعزت نفس… ۹۱
جدول ۴-۱۲ : اثر و رابطه متغیرهای خلاقیت و عزت نفس… ۹۲
جدول۴-۱۳:ضرایب رگرسیونی متغیرهای خلاقیت و عزت نفس ۹۲
جدول ۴-۱۴: نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری و واریانس متغیرهای پژوهش ……………….۹۳
جدول۴-۱۵: ضرایب رگرسیونی متغیرهای پژوهش………………………………………………………..۹۳
 
فهرست نمودارها
عنوان                                                                                                                        صفحه
نمودار ۴-۱: فراوانی آزمودنی ها به تفکیک سن…………………………………………………………………..۸۱
نمودار ۴-۲: درصد فراوانی آزمودنی ها به تفکیک سن………………………………………………………….۸۲
نمودار ۴-۳: فراوانی آزمودنی ها به تفکیک جنسیت ……………………………………………………………۸۳
نمودار ۴-۴: درصد فراوانی آزمودنی ها به تفکیک جنسیت……………………………………………………۸۴
نمودار۴-۵: فراوانی آزمودنی ها به تفکیک سطح تحصیلات …………………………………………………۸۵
نمودار۴-۶: درصد فراوانی آزمودنی ها به تفکیک سطح تحصیلات…………………………………………۸۶
نمودار۴-۷: مقایسه میانگین متغیرهای پژوهش…………………………………………………………………….۸۷

چکیده :

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه عزت نفس وخلاقیت با تعصب در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرجاسک انجام گرفته است. روش پژوهش همبستگی است. روش نمونه گیری این پژوهش نمونه گیری خوشه ای است. حجم نمونه این پژوهش ۲۹۰ نفراست که از بین دانشجویان با رشته های تحصیلی مختلف انتخاب شده اند. ابزاراندازه گیری این پژوهش پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت(۵۸سؤالی)، پرسشنامه خلاقیت عابدی(۱۳۶۲)، و پرسشنامه محقق ساخته تعصب بود. برای بررسی فرضیه های پژوهش از آزمون MANOVA، آزمون t تک گروهی وهمبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که بین عزت نفس وتعصب رابطه معنادار وجود دارد. بین خلاقیت وتعصب رابطه معنادار وجود دارد اما همبستگی میان دو متغیر منفی است. بین عزت نفس وخلاقیت نیز رابطه معنادار وجود دارد. خلاقیت و عزت نفس پیش بینی کننده تعصب در دانشجویان می باشند.
 
فصل اول
کلیات پژوهش
 
۱-۱ مقدمه
یکی از صفات رذیله انسانی تعصب ناروا و وابستگی غیرمنطقی به چیزی است که اانسان را از درک حق و برتری دادن آن بر باطل، باز می دارد. تعصب های ناروا در طول تاریخ بشر مشکلات عدیده ای را به وجود آورده است. سد راه هدایت انبیا شدن، درگیری های ناروا و طولانی و برتری دادن عده ای به ناحق و بدون لیاقت، همه ریشه در تعصب های ناروا دارد. امروزه نیز در جهان، تعصب باعث درگیری ها، سلب آزادی ها و خودمحوری های نابه جا می شود. تعصب جاهلی، انسان را کور و کر نموده، از دیدن حق و قبول آن در هر جا و هر زمان باز می دارد(حسینی، ۱۳۸۶، ص ۴۷). برای دوری از تعصب بی جا و عقاید ابلهانه ای که معمولاً گریبان گیر نوع بشر می شود، هیچ نیازی به نبوغ فوق بشری نیست. بلکه با رعایت نکاتی می توان از بسیاری اشتباهات مضحک و نه همه اشتباهات بر حذر بود (راسل[۱] ، ۱۹۵۰،ترجمه یوسف زاده، ۱۳۷۸، ص ۵۶). به نظر می رسد برای دوری از تعصب بی جا عواملی مانند عزت نفس و خلاقیت می توانند مفید باشند.
عزت نفس، متأثر از عوامل درونی و بیرونی است. منظور از عوامل درونی، عواملی است که از درون نشأت می گیرد یا خود شخص آن را ایجاد می کند که از آن جمله می توان به نظرها، باورها و اعمال یا رفتار اشاره کرد. عوامل بیرونی همان عوامل محیطی اند. پیام هایی که کلامی و غیرکلامی انتقال پیدا می کنند و تجربه هایی که بانی و موجب آن والدین، آموزگاران، اشخاص مهم در زندگی و سازمان دهندگان فرهنگ اند. صفات ناپسندی از قبیل لاف زدن، فخرفروشی، برتری طلبی، خودبزرگ بینی، بلندپروازی، قلدری، زیان رساندن به دیگران و …، به نوعی فقدان عزت نفس را نشان می دهد (خورند، ۱۳۸۳، ص ۱۶۲).
یکی از ویژگی‏های بارز انسان و محور اساسی و حیاتی او، قدرت اندیشه است. انسان‏ در طول زندگی خویش هرگز از تفکر و اندیشه فارغ نبوده و با نیروی تفکّر صحیح‏ تصمیم گرفته، توانسته است به حل مسائل و مشکلات بپردازد و به رشد و تعالی نایل‏ گردد. بدین ترتیب تمام موفقیت‏ها و پیشرفت‏های انسان در گرو اندیشه بارور، پویا و مؤثر اوست. از پیچیده‏ترین و عالی‏ترین جلوه اندیشه انسان، تفکر خلاق است. خلاقیت ایجاد طرحی جدید با ارزش و متناسب است، به بیان دیگر خلاقیت بکارگیری‏ تواناییهای ذهنی برای ایجاد یک فکر یا مفهوم جدید است. خلاقیت دارای عناصر تشکیل دهنده‏ای مانند: قلمرو مهارت‏ها، مهارت‏های تفکر خلاق و انگیزه است. برای ظهور و تقویت خلاقیت در افراد باید نقطه تلاقی این سه‏ عنصر مشخص گردد، زیرا این نقطه تلاقی، ترکیب پر قدرتی است که شخص را به‏ سوی خلاقیت سوق می‏دهد. رشد و توسعه خلاقیت، وابسته به عوامل مختلف فردی و اجتماعی، مانند: هوش، خانواده، ویژگی‏های شخصیتی و . . . است.(خورشیدی، آزادبخت و دیلمقانی، ۱۳۸۵). حال با توجه به وجود انواع تعصب ها (قومی، مذهبی، جنسی و …) خصوصاً در استان هرمزگان این پژوهش با هدف بررسی رابطه عزت نفس و خلاقیّت با تعصب در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی جاسک انجام گردید.
۱-۲ بیان مسأله
تعصب[۲]  از نظر لغوی به معنای جانب داری کردن، حمایت و سخت گرفتن است (معین، ۱۳۶۲، ص ۱۱). تعصب در روان شناسی و رشته های مرتبط آن معادل پیش داوری و منظور از آن نگرشی منفی و خصمانه نسبت به فرد یا گروهی خاص است که بر اساس اطلاعات ناقص یا نادرست و بدون داشتن تجربه مستقیم در مورد آن فرد یا گروه، شکل گرفته باشد و بر پایه آن، قضاوت شود(صلیبی، ۱۳۸۲، ص ۲۵۹).
اما در کل می توان تعصب را این چنین تعریف نمود: تعصب یعنی موضع گیری قبل از کسب اطلاعات کافی که ممکن است مربوط به یک چیز، عقیده، یا شخص معیّن و یا حتی درباره وجهی از یک کار علمی باشد(کاپلان و سادوک،۱۹۹۶،ترجمه پورافکاری، ۱۳۷۲).
فرد متعصب، از نظر شناختی، دچار خطایی بنیادین است؛ او اجازه نمی دهد محتوای دانش و آگاهی های جدید با محتوای دانش و آگاهی های پیشین ویی درگیر شوند و در تعامل باشند. از نظر پیاژه  ذهن، اطلاعات رسیده از جهان خارج را بازسازی و تفسیر و تعبیر مجدد می کند تا آن را با چارچوب درونی خود منطبق گرداند. بیان این مسئله مهم، ما را با مهم ترین خطای فرد متعصّب، آشنا می سازد؛ این گونه افراد، به ذهن خود اجازه چنین تفسیری را نمی دهند و تلاش می کنند تا آن را متوقّف سازند؛ البته همان گونه که اشاره شد، ممکن است فقط در زمینه ای خاص چنین رفتاری را بروز دهند(فلاول[۳]  ،۱۹۲۸،ترجمه ماهر،۱۳۷۷، ص ۱۹).
افراد متعصب می ترسند که با پذیرش تغییر نفوذ اطلاعات و آگاهی های جدید، خود و موجودیتشان در معرض خطر قرار گیرد؛ کنترل اوضاع و شرایط را از دست بدهند و دیگر نتوانند بر اوضاع جدید مسلّط گردند. آنها با این که خود تجربه ای و آگاهیِ دقیقی از یک مسئله خاص ندارند، به محض شنیدن آن از فرد مقابل، با آن مخالفت می کنند؛ مخالفتی نه از روی آگاهی، بلکه صرفاً بدان دلیل که با سازه های شخصی آنها جور در نمی آید (راس[۴]،۱۹۹۲، ترجمه جمالفر، ۱۳۷۳، ص ۱۶۰).
بنابراین تعصب یک باور یا رفتار است که با حرارت بی چون و چرا، به ویژه برای اهداف یا دینی یا در برخی موارد ورزشی، یا با شور و شوق وسواسی برای تفریح یا سرگرمی انجام شود. جرج سانتایانا تعصب را اینچنین تعریف کرده است: تلاش خود را مضاعف کردن وقتی هدف را فراموش کرده اید(دانشنامه آزاد ویکیپدیا، ۱۳۹۲).
تعصب یک گرایش است و این گرایش با عوامل مختلفی در ارتباط است (ارونسون[۵]،۲۰۰۸،ترجمه شکرکن، ۱۳۸۲، ص ۳۴۰). عزت نفس از جمله عواملی هست که ممکن است در جلوگیری از بروز این رفتار نقش داشته باشد یا بنحوی با این متغیر در ارتباط باشد(رومان، ۱۳۸۷).
عزت نفس[۶]  جنبه ای از خودپنداره است که از قضاوت هایی که فرد درباره ارزش خود و احساس های مرتبط با این قضاوت ها ناشی می شود(شیهیان[۷]،۱۹۶۴،ترجمه مهدی گنجی،۱۳۸۴). عزت نفس سازه ای است که بر نحوه ی ارزشیابی شخص از خود و اندازه گیری احساس وی از خود ارزشی اش در مقایسه با این که چگونه است و آرزو دارد چگونه باشد، دلالت دارد. ارزیابی مثبت از خود که در قالب عزت نفس بیان می شود برای بهزیستی ذهنی مثبت و ضروری است. عزت نفس به عنوان یک سپر و محافظ در مقابل ناسازگاری روانشناختی عمل می کند و باعث ارزیابی مثبت فرد از زندگی می شود (زانگ[۸] ، ۲۰۰۵، ویلیام جیمز[۹] ۱۹۸۰)،عزت نفس را به عنوان احساس خودارزشی که از نسبت موفقیت های واقعی بر موفقیت های ادعا شده به دست می آید تعریف کرده است. منظور او از موفقیت های ادعا شده، برآورد موفقیت های بالقوه ای است که بوسیله ارزش ها، آزمان ها و آرزوهایمان از آن آگاهی پیدا می کنیم (کار[۱۰] ، ۲۰۰۴؛ ترجمه پاشاشریفی و نجفی زند، ۱۳۸۵). احساس بیچارگی و ناتوانی و مورد تبعیض و تعصب قرار گرفتن منجر به کاهش عزت نفس افراد می گردد(ارونسون، ۲۰۰۸،ترجمه شکرکن،۱۳۸۷). در تحقیقی که  توسط شرمن وجفری[۱۱](۲۰۱۱)، بر روی۵۷نفر از دانش آموزان انجام شد. نتایج نشان داد که عزت نفس پایین می تواند تعصّب نژادی را افزایش دهد و تعصب نژادی نتیجه ی عزت نفس پایین است. همچنین در پژوهشی که توسط جردن، اسپنسر وزانا[۱۲]  (۲۰۰۵)، از دانشگاه واترلو انجام شد نتایج نشان داد که افراد دارای عزّت نفس بالا از افراد دارای عزت نفس پایین، تعصب وتبعیض قومیّتی بیشتری دارند و از آن به عنوان تکنیکی دفاعی استفاده می کنند.همچنین بامیستر  و همکاران [۱۳](۲۰۰۳)، در بخشی از پژوهش خود نشان دادند که عزت نفس بالا ممکن است که تعصب و تبعیض را افزایش دهد. از طرفی تحقیقات انجام شده در خصوص آسیب شناسی روانی حکایت از آن دارد که علت بسیاری از رفتارهای آسیب زای فرزندان در خانه و مدرسه مانند پرخاشگری، اضطراب، بزهکاری، مصرف سیگار، افت تحصیلی و مواردی از این قبیل، ریشه در کمبود یا ضعف«عزت نفس» آنان دارد. در واقع هرچه فرد از خودباوری و عزت نفس بالاتری برخوردار باشد از موقعیت و کارآمدی بالاتری برخوردار بوده و از آسیب های روانی- اجتماعی نیز مصون خواهد ماند(بیابانگرد،۱۳۷۲).
از طرفی خلاقیت[۱۴]  نیز یکی از مؤلفه های موثر بر تعصب می باشد که فرایندی روانی است که منجر به حل مساله، ایده سازی، مفهوم سازی، ساختن اشکال هنری و نظریه پردازی می شود که بدیع و یکتاست (حائری زاده، ۱۳۸۱). به طور کلی خلاقیت فرایندی فکری و روانی است و محصول خلاقیت، پدیده ای نو و جدید و در عین حال دارای ارزش نیز می باشد. البته خلاقیت یک توانایی عمومی است و در همه ی افراد کمابیش وجود دارد (سلیمانی، ۱۳۸۴). و افراد خلاق نیز دارای ویژگی هایی نظیر انگیزه پیشرفت سطح بالا، کنجکاوی فراوان، علاقه زیاد به نظم و ترتیب، قدرت ابراز وجود و خودکفایی، شخصیت غیرمتعارف و کامروا، پشتکار و انضباط در کارها، استقلال و دارای طرز فکر انتقادی و افکر شهودی می باشند(سیف، ۱۳۸۸). دیوید بوهم در کتابی با نام«درباره خلاقیت»برای نشان دادن خلاقیت چند نکته کلیدی را مطرح می کند.او می گوید تعصب داشتن، بت کردن یک اندیشه یا پارادایم و به دام دوئیت هایی مانند انتزاعی و ذهنی،تضادها،عقل و شهود،مطلق و نسبی و…افتادن باعث کور شدن خلاقیت می شود.او می گوید برای رسیدن به خلق و ابداع تازه ها باید به ادراک هایی توجه کنیم که برای آنها تعریفی نداریم(بوهوم،۱۹۹۸).
نتایج برخی تحقیقات نشان داده که عزت نفس با خلاقیت رابطه دارد ( باتلر[۱۵]، ۱۹۹۸، میرعلی یاری، ۱۳۷۹)؛ اما تحقیقات زیادی نیز مبنی بر عدم رابطه بین این دو متغیر می باشند (فروغی، ۱۳۷۵؛ عباسی، ۱۳۸۷).در رابطه با انعطاف پذیری ذهنی واجتناب از تعصب که توانایی به تعویق انداختن قضاوت فوری و تعصب در مواقعی است که در یک وضعیت مبهم قرار می گیریم،داوری سریع درباره ی یک راه حل مانع از راه حل های ابتکاری می شود پس خلاقیت با تعصب و قضاوت نمی تواند همزمان عمل کند.همچنین استفاده از تصورات قالبی، تعصب ، پیش فرض ها ، عادات و شتابزدگی در ارزیابی از موانع خلاقیت به شمار می آیند
(دانشنامه آزاد ویکیپدیا، ۱۳۹۲).  پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا دریافته اند که انسان ها دارای تعصبی پنهان علیه خلاقیت هستند. باوجود آنکه انسان ها خواهان ایده های خلاقانه هستند اما هنگامی که احساس عدم قطعیت و دلواپسی دارند- یعنی در زمانی که می خواهند به یک راه حل خلاق برای مسئله شان برسند- نمی توانند ایده های خلاقانه را تشخیص دهند. بنا به عقیده پژوهشگران، ریشه این مسئله در عدم قطعیت نهفته است(مدیکال اکسپرس[۱۶]،۲۰۱۱).
با توجه به نقش مهم دوره دانشجویی در آینده افراد و نیز موارد مطرح شده در بالا و نتایج متناقص در تحقیقات انجام شده به خصوص در مورد وجود رابطه بین متغیرهای عزت نفس و تعصب و متغیرهای خلاقیت و تعصب خلأ پژوهشی به وضوح دیده می شود و عدم تحقیقات کافی در خصوص رابطه متغیرهای مرتبط با تعصب و نیز نقش مهم این متغیرها در تعصب دانشجویان وضرورت بررسی مجدد رابطه ی عزت نفس با تعصب  پژوهشگر را بر آن داشت تا به این سئوال پاسخ دهد که آیا بین عزت نفس و خلاقیت با تعصب در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد جاسک رابطه معناداری وجود دارد؟
[۱] .Russel,B
[۲] .Prejudice
[۳] .Fellovel,J
[۴] .Russ,A
[۵] .Aronson,E
[۶] .Self-esteem
[۷] .Shihian,I
[۸] .Zhang,Y
[۹] .James,W
[۱۰]   .Kure,A
[۱۱] .Sherrman & Jeffry
[۱۲] .Jordan , spencer & Zanna
[۱۳] .Baumeister,R.,Jennifer D., Campbell, Joachim., Krueger & Kathleen
[۱۴] .Creativity
[۱۵] .Butler,
[۱۶] .Medical express
تعداد صفحه : ۱۴۳
قیمت : ۱۴۷۰۰تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        ****       minoofar.majedi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  *** ***