پایان نامه مهندسی صنایع گرایش سیستم های اقتصادی اجتماعی: برنامه ریزی استراتژیک پژوهش و فناوری در نظام آموزش عالی …

متن کامل پایان نامه با فرمت ورد

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته صنایع

دانشگاه صنعتی ارومیه

پردیس دانشگاهی

گروه مهندسی صنایع

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی صنایع

گرایش سیستم های اقتصادی و اجتماعی

عنوان:

برنامه ریزی استراتژیک پژوهش و فناوری در نظام آموزش عالی ایران مطالعه موردی دانشگاه ارومیه

اساتید راهنما:

دکترمقصود سلیمانپور

دکتر رحیم تقی زاده

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

فهرست مطالب:

-۱) مقدمه ………………………………………………………………………………………………….. ۲

(۲-۱ بیان مساله ………………………………………………………………………………………………. ۳

(۳-۱ اهمیت وضرورت پژوهش ……………………………………………………….….………………… ۴

(۴-۱ اهداف پژوهش .…………………………………………………………………...………………….. ۴

(۱-۴-۱ هدف کلی ………………………………………………………………...…………………… ۴

(۲-۴-۱ اهداف اختصاصی ………………………………………………………..…………………. ۵

(۵-۱ سوالات پژوهش …………………………………………………………………..………………….. ۵

(۶-۱ مبانی نظری تحقیق (برنامه­ریزی استراتژیک) …………………...…………………………………... ۵

(۱-۶-۱ استراتژی ………………………………………………………………….……………………. ۵

(۲-۶-۱ برنامه ریزی ………………………………………………………………..…………………… ۶

(۳-۶-۱ فرایند برنامه ریزی ………………………………………………………….…………………. ۶

(۴-۶-۱ مدت برنامه ریزی …………………………………………………………….…………………. ۷

(۵-۶-۱ درک مفاهیم استراتژی ……………………………………………………..………………… ۷

(۶-۶-۱ برنامه ریزی استراتژیک ……………………………………………………..………………… ۷

(۷-۶-۱ فرایند برنامه ریزی استراتژیک .………………………………………………………………. ۹

(۸-۶-۱مراحل برنامه ریزی استراتژیک …………………………………………….…….…………… ۱۰

(۹-۶-۱تفاوت برنامه ریزی استراتژیک و برنامه ریزی عملیاتی …………………..………..……….. ۱۰

(۱۰-۶-۱اجزای برنامه ریزی استراتژیک ……………………………………………………………… ۱۰

(۱-۱۰-۶-۱رسالت سازمان …………………………………………………………...……………….۱۰

(۲-۱۰-۶-۱ دورنمایاچشم انداز ……………………………………………………..……………… ۱۱

(۳-۱۰-۶-۱ ارزش های محوری …………………………………………………….…..……………. ۱۲

(۴-۱۰-۶-۱ اهداف …………………………………………………………………...……………….. ۱۲

(۱۱-۶-۱ویژگی های برنامه ریزی استراتژیک …………………………………….……..………….. ۱۳

(۱۲-۶-۱ تفکر استراتژیک …………………………………………………………....………………. ۱۴

(۱۳-۶-۱مدیریت استراتژیک ………………………………………………………..….…………….. ۱۵

(۱۴-۶-۱موانع پیاده سازی استراتژی در سازمان­ها …....……………………………...………..……… ۱۶

(۱۵-۶-۱مکتب طراحی………..……………………………………………… ۱۷

(۷-۱ چهار چوب فصول آتی ……………………………………………………………………………….. ۱۹

 

فصل دوم: مروی بر پیشینه تحقیق

(۱-۲ مقدمه ……………………………………………………………………………...…………………… ۲۱

(۲-۲ ظهور استراتژی در دانشگاه ها ………………………………………………….…….……………….. ۲۱

(۳-۲ تاریخچه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری در ایران ……………………..………..………………. ۲۲

(۴-۲آموزش عالی وماهیت آن …………………………………………..…….…………………………… ۲۳

(۵-۲ اهداف آموزش عالی …………………………………………………..………………………………. ۲۳

(۶-۲ مطالعات تطبیقی ………………………………………………………..……………………………….. ۲۴

۲-۶-۱) پیشینه استراتژی در آموزش عالی …………………………….……………………………….. ۲۴

(۲-۶-۲محیط در حال تغییر آموزش عالی …………………………….……….………………………. ۲۴

(۳-۶-۲ مفهوم و نقش برنامه ریزی استراتژیک در آموزش عالی ……………………………………. ۲۵

(۴-۶-۲برنامه ریزی استراتژیک پژوهشی در آموزش عالی …………………………………………… ۲۶

(۷-۲ مروری برپیشینه تحقیق …………………………………………………………………………………. ۲۶

(۸-۲ بررسی دانش در برنامه چهارم و سندچشم انداز …………………………………………………….. ۲۸

(۱-۸-۲ ماده ۴۵………………………………………………………………………………………….. ۲۹

(۲-۸-۲ ماده ۵۷ …………………………………………………………………………………………. ۲۹

(۳-۸-۲ ماده۴۳ …………………………………………………………………………………………. ۳۰

(۴-۸-۲ ماده۴۶ ………………………………………………………………………………………….. ۳۰

(۹-۲ سیاست های برنامه پنجم توسعه ………………………………………………………………………. ۳۱

(۱-۹-۲ امور علمى و فناورى ………………………………………………………………………….. ۳۱

(۲-۹-۲نگاهی به برنامه پنجم توسعه در حوزه آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها …………………… ۳۱

(۱-۲-۹-۲ ماده۱۹ ………………………………………………………………………………………. ۳۱

(۲-۲-۹-۲ماده۲۰ ……………………………………………………………………………...……… ۳۲

(۳-۲-۹-۲ماده۲۴ ……………………………………………………………………………………… ۳۲

(۱۰-۲وضعیت شاخص های تحقیقاتی کشور ……………………………………………………………. ۳۲

(۱-۱۰-۲ شاخص اعتبارات پژوهشی ………………………………………………………………… ۳۲

(۲-۱۰-۲ شاخص منابع انسانی ………………………………………………………………………… ۳۳

(۳-۱۰-۲شاخص تولیدات علمی …………………………………………………………………….. ۳۴

(۴-۱۰-۲ نسبت تولید علمی به تولید ناخالص ملی …………………………………………………. ۳۵

(۵-۱۰-۲نسبت تولید علمی به بودجه تحقیق و توسعه …………………………………………….. ۳۶

(۱۱-۲بررسی جایگاه فعلی و عملکرد حوزه پژوهش و فناوری در رتبه­بندی دانشگاه­ها …………..….. ۳۷

(۱۲-۲ عملکرد پژوهش در سطح کشور ………………………………………………………………..۳۸

(۱-۱۲-۲ رده بندی دانشگاه­های ایران درجهان توسط موسسه سایماگو درسال۲۰۱۰ ……….... ۳۸

(۱۳-۲ معیارهای رتبه بندی جهان اسلام و اهمیت پژوهش …………………………………………...…. ۴۰

(۱۴-۲ خلاصه نتایج مطالعات انجام شده ………………………………………………………………….. ۴۱

فصل سوم: روش شناسی تحقیق

۳-۱) مقدمه …………………………………………………………………………………………………. ۴۳

۳-۲) روش انجام پژوهش …………………………………………………………………………………. ۴۳

۳-۳) عوامل داخلی …………………………………………………………………………………………. ۴۴

۳-۴) عوامل خارجی ………………………………………………………………………………………… ۴۴

۳-۵ (فرایند طراحی و تدوین برنامه ی استراتژیک ………………………………………………………… ۴۵

۳-۶( مدل سازی استراتژی وتجزیه وتحلیل محیط ……………………………………………………….. ۴۶

۳-۶-۱)ماتریس ارزیابی عوامل خارجی ………………………………………………………..…….. ۴۶

۳-۶-۲)ماتریس ارزیابی عوامل داخلی ………………………………………………………...…….. ۴۶

۳-۶-۳( ماتریس قوت ضعف فرصت تهدید …………………………………………………..…….. ۴۶

۳-۶-۴( ماتریس داخلی و خارجی …………………………………………………………………… ۴۸

۳ -۷( جامعه و نمونه آماری تحقیق ……………………………………………………………………….. ۴۸

۳-۸) قلمرو پژوهش ……………………………………………………………………………………….. ۴۸

۳-۸-۱)قلمرو موضوعی ……………………………………………………………………………… ۴۸

۳-۸-۲ (قلمرو مکانی ………………………………………………………………………………… ۴۸

۳-۸-۳) قلمرو زمانی …………………………………………………………………………………. ۴۸

۳-۹( روش گرد آوری اطلاعات وداده ها ……………………………………………………….……… ۴۹

۳-۱۰) ابزار پژوهش ………………………………………………………………………………….……. ۴۹

۳-۱۱( الگو و روش تجزیه و تحلیل داده ها ………………………………………………...……...……. ۵۰

۳-۱۲) خلاصه فصل ………………………………………………………………………..………...……. ۵۰

فصل چهارم:یافته های تحقیق

۴-۱) مقدمه ………………………………………………………………………………………………….. ۵۲

۴-۲) تجزیه و تحلیل داده های پژوهش …………………………………………………………………… ۵۲

۴-۳)یافته های توصیفی …………………………………………………………………………………….. ۵۲

۴-۳-۱)معرفی حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه ………………………………………..……………. ۵۲

۴-۳-۱۱-) اهم فعالیت­های حوزه پژوهش و فناوری ……………………………………………… ۵۳

۴-۳-۱۲-) اهم وظایف مدیریت امور پژوهش ……………………………………………………… ۵۳

۴-۳-۱۳-) اهم وظایف مدیریت ارتباط با صنعت وکار آفرینی ……………………………………. ۵۴

۴-۳-۱۴-) اهم وظایف مدیریت خدمات علمی وفناوری ………………………………………….. ۵۴

۴-۳-۲) عملکرد کمی جامعه تحت بررسی …………………………………………………………. ۵۵

۴-۴)یافته های پژوهش ……………………………………………………………………………………. ۵۹

۴-۴-۱)بیانیه ارزش ……………………………………………………………………………………. ۶۰

۴-۴-۲) بیانیه رسالت ………………………………………………………………………………….. ۶۱

۴-۴-۳)بیانیه چشم انداز ………………………………………………………………………………. ۶۲

۴-۴-۴) ماتریس ارزیابی عوامل داخلیIFE ……………………………………………………. 63

۴-۴-۴-۱) نحوه تهیه ماتریس ارزیابی عوامل داخلیIFE …………………………………………… 64

۴-۴-۵)ماتریس ارزیابی عوامل خارجی EFE ………………………………………………………. 64

۴-۴-۵-۱) نحوه تهیه ماتریس ارزیابی عوامل خارجی ……………………………………………… ۶۶

۴-۴-۶)ماتریس مدل نه خانه ای مدل دیوید …………………………………………………………. ۶۸

۴-۵)راهبردها و اقدامات عملیاتی حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه ارومیه ……………………………… ۷۰

فصل پنجم: نتایج تحقیق

۵-۱) مقدمه ………………………………………………………………………………………………….. ۷۳

۵-۲) خلاصه تحقیق …………………………………………………………………………………………. ۷۳

۵-۳) نتایج ویافته های تحقیق ……………………………………………………………………………….. ۷۴

۵-۳-۱) بیانیه ماموریت حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه ……………………………………… ۷۴

۵-۳-۲) بیانیه چشم انداز حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه ……………………………………. ۷۴

۵-۳-۳) نقاط قوت حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه ………………………………………….. ۷۴

۵-۳-۴) نقاط ضعف حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه ………………………………………… ۷۴

۵-۳-۵) فرصت های حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه ………………………………………… ۷۵

۵-۳-۶) تهدید های حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه …………………………………………. ۷۵

۵-۳-۷) ارزش های محوری حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه ……………………………….. ۷۵

۵-۳-۸) اهداف بلند مدت حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه ………………………………….. ۷۶

۵-۳-۹) استراتژی های حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه ……………………………………… ۷۶

۵-۳-۹-۱) استراتژی های تهاجمی SO ………………………………………………………….. 76

۵-۳-۹-۲) استراتژی های رقابتی ST ……………………………………………………………. 76

۵-۳-۹-۳) استراتژی های محافظه کارانه WO ………………………………………………………. 77

۵-۳-۹-۴) استراتژی های تدافعی WT ……………………………………………………...….. 77

۵-۳-۱۰) برنامه های عملیاتی حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه ……………………………… ۷۷

۵-۳-۱۱) شاخص های کلیدی عملکرد حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه ………………….. ۷۸

۵-۴) محدودیت های پژوهش …………………………………………………………………………….. ۷۹

۵-۵) بحث ونتیجه گیری …………………………………………………………………………………… ۷۹

۵-۶) پیشنهادات برخاسته از پژوهش ………………………………………………………………………. ۷۹

۵-۷) پیشنهادات برای پژوهش های آتی …………………………………………………………………… ۸۰

 

فهرست فارسی …………………………………………………………………………………………… ۸۲

فهرست انگلیسی …………………………………………………………………………………………. ۸۶

پیوست­ها و محاسبات

پیوست ۱ ………………………………………………………………………………………………… ۸۸

پیوست ۲ ………………………………………………………………………………………………… ۹۰

پیوست ۳ ……………………………………………………………………………………………….. ۹۱

پیوست ۴ ………………………………………………………………………………………………… ۹۲

محاسبات …………………………………………………………………………………………. ۹۳

چکیده انگلیسی …………………………………………………………………………………………. ۹۸

 

شکل۱-۱: الگوی تفکر استراتژیک …………………………………………………………………………………….۱۵

شکل۱-۲:موانع اساسی پیاده سازی استراتژی در سازمان­ها …………………………………………………….. ۱۶

شکل ۱-۳: مدل مکتب طراحی ………………………………………………………………………………………….. ۱۹

شکل۲-۱:سهم اعتبارات پژوهشی کشورازتولیدناخالص داخلی دربخش دولتی ……………………..۳۳

شکل ۲۲: تعدادمحققین به ازای یک میلیون نفرجمعیت ……………………………………………………..۳۴

شکل۲-۳:نسبتتولیداتعلمیبهتولیدناخالصملیدربرخیازکشورهایدرحالتوسعه…….. ۳۶

شکل۲-۴:تعدادتولیدبه­ازایصدنفرنیرویتحقیقوتوسعهدربرخیازکشورهایدرحالتوسعه ..۳۶

شکل۲-۵: نمای کلی شاخص ها و وزن ها در رتبه بندی جهان اسلام ……………………………………….. ۴۰

شکل ۳-۱:مدل تدوین برنامه استراتژیک حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه ارومیه ……………………….. ۴۵

شکل۳-۲:تحلیل ماتریسSWOT…………………………………………………………………………….. 47

شکل ۳-۳:الگویتجزیهوتحلیلاطلاعات………………………………………………………………………. ۵۰

شکل۴-۱:مقالات (کامل و چکیده) ارائه شده در کنفرانس­ها …………………………………………………. ۵۶

شکل ۴-۲:تعداد مقالات ISI دانشگاه ارومیه ……………………………………………………………………… ۵۶

شکل۴-۳: تعداد مقالات چاپ شده در مجلات علمیپژوهشی دانشگاه ارومیه …………………………. ۵۷

شکل ۴-۴: مجلات متقاضی اخذ مجوز علمی پژوهشی، به تفکیک دانشکده ……………………………… ۵۷

شکل ۴-۵:آمار کتب تالیفی دانشگاه ارومیه ………………………………………………………………………. ۵۸

شکل۴-۶:آمار اختراعات ثبت شده ازسال ۸۷ در دانشگاه ارومیه …………………………………………… ۵۸

شکل۴-۷: توزیع اعضای هیات علمی در دانشکده ها ومراکز ………………………………………………..۵۹

شکل ۴-۸:وضعیت رتبه علمی کارکنان هیات علمی دانشگاه ارومیه ………………………………………. ۵۹

شکل ۴-۹: بیانیه ارزش حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه ……………………………………………… ۶۰

شکل ۴-۱۰:بیانیه رسالت حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه …………………………………………….. ۶۱

شکل ۴-۱۱:بیانیه چشم انداز حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه ……………………………………….. ۶۲

شکل ۴-۱۲:نمره نهایی ماتریس عوامل داخلی وخارجی حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه ارومیه …… ۶۸

شکل۴-۱۳: نمره نهایی ماتریس وتعیین نوع راهبرد سازمانیدر ماتریس نه خانه ای دیوید ……………. ۶۹

 

چکیده

دانشگاه­ها به عنوان سازمان­های غیرانتفاعی همچون سازمان­های انتفاعی، با محیطی پیچیده ومتلاطم روبرو هستند محیطی که منابع اثرات وانتظارات آن دائماً در حال تغییروتحول است. هدایت صحیح دانشگاه ازمیان این ناآرامی­ها جهت نیل به دورنمای خود نیازمند شناخت ودرک صحیح ازمحیط وتحولات­آن، ارزیابی واقع­گرایانه از قابلیت­ها و ضعف­های داخلی سازمان واتخاذ تصمیم­های راهبردی هوشمندانه می باشد. در این مطالعه ابتد ا به ضرورت و اهمیت برنامه­ریزی استراتژیک در اثربخشی سازمان­های امروزی پرداخته شده و سپس با بیان تعریف و ویژگی­های برنامه­ریزی استراتژیک، به فرهنگ سازی این موضوع در دانشگاه تاکید شده است. مقصود از انجام این پژوهش طراحی وتدوین برنامه استراتژیک حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه بوده واز نظر هدف، تحقیقی کاربردی و از نظرگردآوری و پردازش اطلاعات، استنباطی و تولید داده با بهره گرفتن از ابزارپرسشنامه و شناسایی نقاط قوت، ضعف وشناخت فرصت ها، تهدیدات و تجزیه وتحلیل آن در مدلSWOT با روش خبرگان بوده ودر نهایت نمره نهایی ماتریس ارزیابی عوامل داخلی۴۶۸/۲ و نمره نهایی ماتریس ارزیابی عوامل خارجی۶۶۷/۲ استخراج شد که نشان از جایگاه راهبردی درمنطقه WO برای حوزه پژوهش وفناوری داشته و این موقعیت حکایت از اتخاذ استراتژی های حفظ ونگه داری وضع موجود در ماتریس نه خانه ای مدل دیوید را دارد. شناسایی عوامل موفقیت در برنامه ریزی استراتژیک در حوزه پژوهش وفناوری به میزان اثربخشی عوامل سازمانی در این فرایند بستگی دارد. همچنین استفاده از برنامه ریزی استراتژیک به عنوان یک ضرورت دردانشگاه مطرح شده و به کمک این برنامه ریزی، مدیریت قادر می شود جهت گیری های خود را در آینده معین ساخته و دانشگاه را در مقابل تغییرات وتحولات فردا مجهز سازد. در راستای حرکت سریع دانشگاه ارومیه به سوی چشم انداز آینده خود، مطالعه وبررسی اسناد بالادستی وسند چشم انداز در افق ۱۴۰۴، نقشه جامع علمی کشور، سیاست های­کلی برنامه پنجم توسعه در زمینه پژوهش وفناوری، جهت­گیری­های وزارت علوم تحقیقات وفناوری دراین زمینه، مطالعه وبررسی وضعیت موجود و مشخص شدن موقعیت وجایگاه سازمان، ۴ راهبرد ذیل برای حوزه پژوهش وفناوری پیشنهاد گردید:

  1. هدایت منابع، امکانات­ و­ فعالیت­های پژوهشی به سمت تحقیقات کاربردی و رفع نیازهای استان و منطقه.
  2. توسعه فعالیت­های فناورانه و حمایت ازکار آفرینی.
  3. حمایت از تحقیقات بنیادی به منظورارتقای سهم و جایگاه دانشگاه در تولید و مرجعیت علمی در کشور.
  4. ارتقای وجهه و رتبه ملی دانشگاه.

مقدمه

اساساً انسان موجودی برنامه­دار است. او خودآگاه یا ناخودآگاه برای فعالیت­ها و تعاملات فردی و اجتماعی خود پیش­نگری می­کند. شاید به­توان گفت قسمت قابل توجهی از این رفتارها به طور ناخودآگاه برنامه­ریزی می­شود. لکن وقتی­که درتعاملات و مناسبات با دیگران اعم از خانواده، مدرسه، سازمان، دانشگاه گام می­نهیم؛ برای برقراری یک ارتباط مؤثر به افکار و پیش نگری­های خود نظم و انسجام می­بخشیم، این ساده ترین و ابتدایی­ترین نمود برنامه­ریزی در زندگی است.

وقوع تغییرات مداوم و اغلب غیر قابل پیش بینی در سازمان­ها، و محدودیت امکانات و منابع، امکان اقدام و فعالیت در عرصه­های مختلف زندگی را بسیار مشکل نموده ونیاز به برنامه­ریزی­های دقیق و کارشناسانه را تا سطح یک نیاز حیاتی بالا برده است. این امر مستلزم شناخت وضعیت فعلی ، نگاهی جامع و در عین حال کاربردی از اهداف بلندمدت و کوتاه مدت است. به دلیل ماهیت متغیر و پویایی حرکت های طبیعی و اجتماعی، بدون آشنائی به گذشته افراد، سازمان­ها، جوامع و ترسیم روند تغییرات را،غیرممکن­می­نماید. فرمایش گهربار امام علی)ع([۱]، لزوم و اهمیت شناخت مبداء حرکت، در کنار وضعیت فعلی و مقصد نهائی به خوبی تبیین شده است، آنجا که می فرماید: خدا رحمت کندآن کس را که می داند از کجاست، در کجاست و به کجا می رود.

در قرآن مجید[۲] نیز تغییر وضعیت موجود و رهائی از نواقص، موانع و انواع تاریکی­ها، و ارتقاء انسان و ورود او به عوالم نورانی و در یک کلام، هدایت انسان، به­عنوان رسالت عظیم انبیاء عظام، تحت برنامه­ای مدون و در قالب کتاب مطرح شده است: کتاب انزلنا­ه الیک لتخرج الناس من الظلمات الی النور باذن ربهم الی صراط العزیز الحمید.

زمانی که با پدیده­ای به نام سازمان(دانشگاه) با رسالت و اهداف خاصی روبرو هستیم،برنامه­ریزی نمودی عینی­تر، با ارزش­تر و حساس­تر پیدا می کند، تحقق اهداف سازمانی مستلزم به کارگیری منابع لازم اعم از مادی،مالی، انسانی و اجتماعی است.انجام بهینه به کارگیری­این منابع و در نتیجه حصول اهداف سازمان در سایه برنامه ریزی امکان پذیر می­گردد. با گسترش و پیچیدگی سازمان­های بشری، برنامه­ریزی نیز به تدریج شکل های مختلفی به خود گرفت، به عبارت دیگردر توسعه مناسبات اجتماعی و بروز نیازهای متعدد بشر،سازمان­ها خود را در پیش بینی آینده اجتناب ناپذیر دیدند. لذا به تدریج شکلی از برنامه ریزی به نام برنامه ریزی استراتژیک یا جامع بوجود آمد. از دلائل روی آوردن به برنامه ریزی استراتژیک،تحولات ،دگرگونی­ها و تغییرات پرشتاب محیط سازمان­هاست و در گذشته تغییرات و تحولات به گستردگی الان نبوده و مدیران می توانستند هدف­ها­ی آینده را بر اساس گذشته تنظیم نمایند. اما اکنون، تجربه گذشته لزوماً راه مطمئنی برای آینده نیست و مدیران باید با مدد گرفتن از برنامه­ریزی استراتژیک، استراتژی­های آینده سازمان را طوری طراحی کنند که متناسب با موقعیت و شرایط آینده باشد. توجه به این مهم به مدیران کمک می­کند تا در مقابل تغییرات و تحولات فردا مجهز باشند و تصویری روشن از سازمان و هدف­های آن داشته باشند و فعالیت­های سازمان را در لوای استراتژی واحدی هماهنگ نمایند.

بدون تردید آینده متعلق به کسانی است که بر روی چالش­ها و مسائل جاری وآتی مجموعه سازمانی خود با همه توان، همت و تلاش خستگی ناپذیر کار می کنند و کلیه منابع و امکانات بالقوه و بالفعل را برای رویارویی با چالش­های جدید به خدمت می گیرند. اقدام برای تدوین برنامه ریزی راهبردی شرایطی را فراهم می سازد که سازمان می تواند در جهت افزایش اعتبار، امکان بقاء، رشد و بالندگی دراز مدت خود از یک سوء و کاهش مخاطرات و تهدیدات محیطی از سوی دیگر، اهتمام ورزد.

در این راستا پژوهش پیش رو درصدد است با بهره­گیری از روش­ها و مدل­های علمی، طراحی برنامه­ریزی استراتژیک با بهره گرفتن از تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت­ها و تهدیدات، حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه ارومیه را با انتخاب استراتژی مناسب در جهت رشد و بالندگی در عرصه­های داخلی و بین المللی یاری نماید.

در این تحقیق، بطور ویژه اسناد بالا دستی(سند چشم­انداز، نقشه جامع علمی، سند تحول راهبردی علم وفناوری)، مطالعات تطبیقی و بهره­مندی ازنظرات نخبگان وخبرگان دانشگاه مد نظر قرار گرفته است. رسالت اصلی دانشگاه تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز جامعه، ترویج و ارتقاء دانش، گسترش تحقیق و فراهم نمودن زمینه مساعد برای توسعه کشور است. یکی ازعلل بسیار مهم رشد، تعالی­و پیشرفت جوامع بشری، فراگیری علوم کاربردی است. از این رو حرکت­های عملی در کشور ما باید در جهت ایجاد هماهنگی هرچه بیشتر خط­مشی مراکز آموزش عالی با نیاز و تقاضای جامعه باشد.

امید است، این تحقیق بتواند توجه مدیران حوزه پژوهش و فناوری را به طور اخص و سایران مدیران آموزش عالی را به طور اعم به تشخیص صحیح، تصمیم درست و اقدام به جا در سایه تفکر و برنامه ریزی، جلب نماید

***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

تعداد صفحه : ۱۰۷

قیمت : ۱۴۷۰۰ تومان

 

 

***

—-

پشتیبانی سایت :       

****         minoofar.majedi@gmail.com