پایان نامه : بررسی رابطه بین کمال‎گرایی و سبک‎های مقابله‏ای با میزان شادکامی در دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه …

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته :روانشناسی

گرایش : تربیتی

عنوان : بررسی رابطه بین کمال‎گرایی و سبک‎های مقابله‏ای با میزان شادکامی در دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علوم و تحقیقات

دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات

دانشکده علوم اجتماعی و انسانی

                    

  

پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی

 

موضوع

بررسی رابطه بین کمال‎گرایی  و سبک‎های مقابله‏ای با میزان شادکامی در دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علوم و تحقیقات

 

استاد راهنما

آقای دکتر محمود گلزاری

 

استاد مشاور

آقای دکتر مصطفی تبریزی

 

استاد داور

آقای دکتر هادی بهرامی

 

۹۰-۱۳۸۹

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب

چکیده …………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱
فصل اول: کلیات پژوهش ۲
مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۳
۱-۱ بیان مساله ………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۵
۱-۲ ضرورت و اهمیت پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………….. ۷
۱-۳ اهداف پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………………….. ۸
۱-۴ فرضیه‏های پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………….. ۹
۱-۵ سوالات پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………………… ۹
۱-۶ تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای پژوهش …………………………………………………………………………………….. ۹
فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش ۱۲
مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۳
بخش اول
۲-۱ شادکامی………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۳
۲-۱-۱ روانشناسی مثبت …………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۳
۲-۱-۲ تعاریف شادکامی …………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۵
۲-۱-۳ تاریخچه شادکامی …………………………………………………………………………………………………………………… ۱۷
۲-۱-۴ انواع شادکامی …………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۸
۲-۱-۵ علائم نشانگر شادکامی …………………………………………………………………………………………………………….. ۱۹
۲-۱-۶ انواع هیجان‏ها …………………………………………………………………………………………………………………………. ۲۰
۲-۱-۷ نقش انسان در پیدایش شادی و غم ……………………………………………………………………………………………. ۲۳
۲-۱-۸ نظریه‏ها و دیدگاه های شادکامی …………………………………………………………………………………………………. ۲۳
۲-۱-۸-۱ شادکامی از دیدگاه اسلام …………………………………………………………………………………………………. ۲۳
۲-۱-۸-۲ دو دیدگاه کلی درباره شادکامی………………………………………………………………………………………….. ۲۴
۲-۱-۸-۱-۲ دیدگاه هدونیک (لذتی) ……………………………………………………………………………………….. ۲۴
۲-۱-۸-۲-۲ دیدگاه ایدایمونیک (ارزشی، معنوی) ……………………………………………………………………… ۲۴
۲-۱-۸-۳ دیدگاه شناختی ………………………………………………………………………………………………………………. ۲۵
۲-۱-۸-۴ دیدگاه قلمروی زندگی ……………………………………………………………………………………………………. ۲۷
۲-۱-۸-۵ نظریه گسترش‏دهنده و سازنده ………………………………………………………………………………………….. ۲۷
۲-۱-۸-۶ نظریه تبیین‏های فیزیولوژیک ……………………………………………………………………………………………. ۲۸
۲-۱-۸-۷ الگوی شادکامی پایدار …………………………………………………………………………………………………….. ۲۹
۲-۱-۸-۸ نظریه آرگایل …………………………………………………………………………………………………………………. ۳۰
۲-۱-۸-۹ نظریه داینر …………………………………………………………………………………………………………………….. ۳۰
۲-۱-۸-۱۰ نظریه مزلو …………………………………………………………………………………………………………………… ۳۱
۲-۱-۸-۱۱ نظریه فوردایس …………………………………………………………………………………………………………….. ۳۱
۲-۱-۸-۱۲ نظریه الیس ………………………………………………………………………………………………………………….. ۳۲
۲-۱-۸-۱۳ دیدگاه‏های زمینه‎ای درباره شادکامی ………………………………………………………………………………… ۳۲
۲-۱-۸-۱۳-۱ دیدگاه نیازها و شادکامی …………………………………………………………………………………….. ۳۳
۲-۱-۸-۱۳-۲ دیدگاه مقابله و شادکامی …………………………………………………………………………………….. ۳۳
۲-۱-۸-۱۳-۳ دیدگاه ارزش‏ها و شادکامی …………………………………………………………………………………. ۳۴
۲-۱-۸-۱۳-۴ دیدگاه سازگاری و شادکامی ……………………………………………………………………………….. ۳۴
۲-۱-۸-۱۳-۵ دیدگاه اقتصادی و شادکامی ………………………………………………………………………………… ۳۵
۲-۱-۸-۱۳-۶ دیدگاه مقایسه اجتماعی و شادکامی ……………………………………………………………………… ۳۶
۲-۱-۹ عوامل مؤثر بر شادکامی ……………………………………………………………………………………………………………. ۳۷
۲-۱-۹-۱ ویژگی‏های شخصیتی ………………………………………………………………………………………………………. ۳۷
۲-۱-۹-۲ عوامل ژنتیکی و زیست‏شناختی ………………………………………………………………………………………… ۳۹
۲-۱-۹-۳ عوامل فرهنگی ……………………………………………………………………………………………………………….. ۴۰
۲-۱-۹-۴ تفاوت‏های جنسیتی ………………………………………………………………………………………………………… ۴۰
۲-۱-۹-۵ تفاوت‏های سنی ……………………………………………………………………………………………………………… ۴۱
۲-۱-۹-۶ تحصیلات ……………………………………………………………………………………………………………………… ۴۲
۲-۱-۹-۷ درآمد و وضعیت اقتصادی ……………………………………………………………………………………………….. ۴۳
۲-۱-۹-۸ شغل ……………………………………………………………………………………………………………………………… ۴۴
۲-۱-۹-۹ نژاد ………………………………………………………………………………………………………………………………. ۴۵
۲-۱-۹-۱۰ وضعیت تاهل ………………………………………………………………………………………………………………. ۴۵
۲-۱-۹-۱۱ رضایت زناشویی ………………………………………………………………………………………………………….. ۴۶
۲-۱-۹-۱۲ روابط و حمایت اجتماعی ……………………………………………………………………………………………… ۴۷
۲-۱-۹-۱۳ اعتقادات مذهبی …………………………………………………………………………………………………………… ۴۸
۲-۱-۹-۱۴ فعالیت‏های اوقات فراغت ……………………………………………………………………………………………… ۴۸
۲-۱-۹-۱۵ ورزش ………………………………………………………………………………………………………………………… ۴۹
۲-۱-۹-۱۶ تفریح ………………………………………………………………………………………………………………………….. ۵۰
۲-۱-۹-۱۷ بیماری ………………………………………………………………………………………………………………………… ۵۰
۲-۱-۹-۱۸ شرایط جغرافیایی ………………………………………………………………………………………………………….. ۵۰
۲-۱-۹-۱۹ شوخی و خنده …………………………………………………………………………………………………………….. ۵۱
۲-۱-۹-۲۰ خوش‎بینی ……………………………………………………………………………………………………………………. ۵۲
    ۲-۱-۹-۲۱ امید …………………………………………………………………………………………………………………………….. ۵۳
۲-۱-۹-۲۲ عزت‏نفس ……………………………………………………………………………………………………………………. ۵۳
۲-۱-۱۰ ویژگی‏های افراد شادکام …………………………………………………………………………………………………………. ۵۴
۲-۱-۱۰-۱ سلامت جسمانی ………………………………………………………………………………………………………….. ۵۴
۲-۱-۱۰-۲ عمر طولانی …………………………………………………………………………………………………………………. ۵۵
۲-۱-۱۰-۳ سلامت روانی ………………………………………………………………………………………………………………. ۵۵
۲-۱-۱۰-۴ خلاقیت و عملکرد ……………………………………………………………………………………………………….. ۵۶
۲-۱-۱۰-۵ کمک و نوع‎دوستی ……………………………………………………………………………………………………….. ۵۶
بخش دوم
۲-۲ کمال‏گرایی ……………………………………………………………………………………………………………………………………… ۵۶
۲-۲-۱ تعاریف کمال‏گرایی …………………………………………………………………………………………………………………. ۵۷
۲-۲-۲ ابعاد کمال‏گرایی از دیدگاه‏های مختلف ………………………………………………………………………………………. ۵۹
۲-۲-۲-۱ کمال‏گرایی از دیدگاه هویت وفلت (۱۹۹۱) ……………………………………………………………………….. ۵۹
۲-۲-۲-۲ کمال‏گرایی از دیدگاه فراست و همکاران (۱۹۹۰) ……………………………………………………………….. ۶۰
۲-۲-۲-۳ مقایسه ابعاد سه‏گانه و شش‏گانه ………………………………………………………………………………………… ۶۲
۲-۲-۳ طبقه‏بندی کمال‏گرایی ………………………………………………………………………………………………………………. ۶۲
۲-۲-۳-۱ کمال‏گرایی بهنجار-نابهنجار (طبیعی-نوروتیک) ………………………………………………………………….. ۶۲
۲-۲-۳-۲ کمال‏گرایی مثبت-منفی ……………………………………………………………………………………………………. ۶۳
۲-۲-۳-۳ کمال‏گرایی فعال-منفعل …………………………………………………………………………………………………… ۶۴
۲-۲-۳-۴ کمال‏گرایی سالم-ناسالم ………………………………………………………………………………………………….. ۶۵
۲-۲-۴ نظریه‏ها و دیدگاه‏های کمال‏گرایی ……………………………………………………………………………………………… ۶۵
۲-۲-۴-۱ نظریه‎های کمال‏گرایی از دیدگاه اسلام ………………………………………………………………………………. ۶۵
۲-۲-۴-۲ نظریه فروید …………………………………………………………………………………………………………………… ۶۶
۲-۲-۴-۳ نظریه هورنای ………………………………………………………………………………………………………………… ۶۷
۲-۲-۴-۴ نظریه بندورا …………………………………………………………………………………………………………………… ۶۷
۲-۲-۴-۵ نظریه هولندر …………………………………………………………………………………………………………………. ۶۸
۲-۲-۴-۶ نظریه برنز ……………………………………………………………………………………………………………………… ۶۸
۲-۲-۴-۷ نظریه آدلر ……………………………………………………………………………………………………………………… ۶۹
۲-۲-۴-۸ نظریه راجرز ………………………………………………………………………………………………………………….. ۷۰
۲-۲-۴-۹ نظریه الیس ……………………………………………………………………………………………………………………. ۷۱
۲-۲-۴-۱۰ نظریه پرلز ……………………………………………………………………………………………………………………. ۷۲
۲-۲-۴-۱۱ نظریه پچ ……………………………………………………………………………………………………………………… ۷۳
۲-۲-۴-۱۲ نظریه کوهت ……………………………………………………………………………………………………………….. ۷۴
۲-۲-۴-۱۳ نظریه سوراتزکین ………………………………………………………………………………………………………….. ۷۴
۲-۲-۴-۱۴ نظریه بلیت ………………………………………………………………………………………………………………….. ۷۵
۲-۲-۴-۱۵ نظریه موری و مک‏کللند ………………………………………………………………………………………………… ۷۵
۲-۲-۴-۱۶ نظریه ناهماهنگی خود …………………………………………………………………………………………………… ۷۶
۲-۲-۵ علت شناسی کمال‏گرایی ………………………………………………………………………………………………………….. ۷۷
۲-۲-۵-۱ جنسیت فرد …………………………………………………………………………………………………………………… ۷۷
۲-۲-۵-۲ والدین کمال‏گرا ……………………………………………………………………………………………………………… ۷۸
۲-۲-۵-۳ جنسیت والد کمال‏گرا ……………………………………………………………………………………………………… ۷۹
۲-۲-۵-۴ شرایط مدرسه ………………………………………………………………………………………………………………… ۷۹
۲-۲-۵-۵ تیرهوشی ……………………………………………………………………………………………………………………….. ۸۰
۲-۲-۵-۶ فرهنگ ………………………………………………………………………………………………………………………….. ۸۰
۲-۲-۶ ویژگی‏ها افراد کمال‏گرای منفی …………………………………………………………………………………………………. ۸۱
۲-۲-۶-۱ استرس بالا …………………………………………………………………………………………………………………….. ۸۱
۲-۲-۶-۲ افکار خودکار منفی …………………………………………………………………………………………………………. ۸۱
۲-۲-۶-۳ تدوین معیارهای بسیار دشوار و سطح بالا ………………………………………………………………………….. ۸۲
۲-۲-۶-۴ ارزیابی سوگیرانه عملکرد ………………………………………………………………………………………………… ۸۲
۲-۲-۶-۵ تحریف‏های شناختی ……………………………………………………………………………………………………….. ۸۳
۲-۲-۶-۶ مسئولیت بیش از حد ………………………………………………………………………………………………………. ۸۳
۲-۲-۶-۷ تفکر همه یا هیچ …………………………………………………………………………………………………………….. ۸۳
۲-۲-۶-۸ ترس از شکست و تعلل در انجام وظایف ………………………………………………………………………….. ۸۴
۲-۲-۶-۹ انتقاد از خود ………………………………………………………………………………………………………………….. ۸۴
۲-۲-۶-۱۰ نیاز به کنترل ………………………………………………………………………………………………………………… ۸۴
بخش سوم
۲-۳ استرس و سبک‎های مقابله‏ای …………………………………………………………………………………………………………….. ۸۵
 ۲-۳-۱ استرس (تنیدگی، فشار روانی) …………………………………………………………………………………………………. ۸۵
۲-۳-۱-۱ فرایند شکل‏گیری مفهوم استرس ………………………………………………………………………………………. ۸۶
۲-۳-۱-۲ انواع فشار روانی …………………………………………………………………………………………………………….. ۸۷
۲-۳-۱-۳ ویژگی‏های موقعیت استرس‎زا ………………………………………………………………………………………….. ۸۷
۲-۳-۱-۴ بیماری‏های تنیدگی …………………………………………………………………………………………………………. ۸۸
۲-۳-۱-۵ الگوهای استرس …………………………………………………………………………………………………………….. ۸۹
۲-۳-۱-۵-۱ الگوی مبتنی بر پاسخ …………………………………………………………………………………………… ۸۹
الف. مدل جنگ و گریز کانن ………………………………………………………………………………………………. ۸۹
ب. مدل نشانگان عمومی انطباق سلیه …………………………………………………………………………………… ۹۰
۲-۳-۱-۵-۲ الگوی مبتنی بر محرک …………………………………………………………………………………………. ۹۱
۲-۳-۱-۵-۳ الگوی تبادلی استرس …………………………………………………………………………………………… ۹۲
۲-۳-۱-۵-۴ الگوی پردازش اطلاعات ………………………………………………………………………………………. ۹۲
۲-۳-۱-۵-۵ الگوی مقدماتی فشار روانی ………………………………………………………………………………….. ۹۳
۲-۳-۱-۶ جنبه‏های زیست‏شناختی استرس ……………………………………………………………………………………….. ۹۳
۲-۳-۱-۷ اثرات استرس …………………………………………………………………………………………………………………. ۹۴
۲-۳-۲ سبک‏های مقابله‎ای ………………………………………………………………………………………………………………….. ۹۵
۲-۳-۲-۱ تعاریف مقابله ………………………………………………………………………………………………………………… ۹۵
۲-۳-۲-۲ تاریخچه مقابله ……………………………………………………………………………………………………………….. ۹۷
۲-۳-۲-۳ نظریه‏های سبک‎های مقابله‎ای …………………………………………………………………………………………… ۹۸
۲-۳-۲-۳-۱ نظریه روان تحلیل‏گری …………………………………………………………………………………………. ۹۸
۲-۳-۲-۳-۲ نظریه تحولی-چرخه زندگی …………………………………………………………………………………. ۹۹
۲-۳-۲-۳-۳ نظریه بوم شناسی (سازگاری رفتاری) …………………………………………………………………….. ۹۹
۲-۳-۲-۳-۴ نظریه مقابله فعال ………………………………………………………………………………………………… ۱۰۰
۲-۳-۲-۳-۵ نظریه تبادلی، کنش متقابل لازاروس و فولکمن ……………………………………………………….. ۱۰۰
۲-۳-۲-۳-۶ مدل تعاملی استرس، تنیدگی و سبک‏های مقابله‏ای اندلر و پارکر…………………………………. ۱۰۴
۲-۳-۲-۳-۷ طبقه بندی سبک‎های مقابله‎ای از دیدگاه سایر نظریه‎پردازان…………………………………………. ۱۰۵
۲-۳-۲-۴ انواع راهبردهای مقابله‎ای …………………………………………………………………………………………………. ۱۱۲
۲-۳-۲-۴-۱ شیوه‏های مقابله در اسلام ……………………………………………………………………………………… ۱۱۲
۲-۳-۲-۴-۲ مکانیسم های دفاعی ……………………………………………………………………………………………… ۱۱۳
۲-۳-۲-۴-۳ نظام‎های پشتیبانی و حمایتی …………………………………………………………………………………. ۱۱۴
۲-۳-۲-۴-۴ فعالیت های جسمانی و ورزش ………………………………………………………………………………. ۱۱۵
۲-۳-۲-۴-۵ مراقبه …………………………………………………………………………………………………………………. ۱۱۶
۲-۳-۲-۴-۶ استفاده از تجاب شغلی ………………………………………………………………………………………… ۱۱۶
۲-۳-۲-۴-۷ شوخی و شوخ طبعی …………………………………………………………………………………………… ۱۱۷
۲-۳-۲-۴-۸ روش های روان درمان گری …………………………………………………………………………………… ۱۱۸
۲-۳-۲-۵ عوامل مؤثر در انتخاب سبک های مقابله‎ای …………………………………………………………………………. ۱۱۸
۲-۳-۲-۵-۱ ویژگی های شخصیتی …………………………………………………………………………………………… ۱۱۸
۲-۳-۲-۵-۲ تفاوت‎های جنسیتی ……………………………………………………………………………………………… ۱۱۹
۲-۳-۲-۵-۳ تفاوت های سنی ………………………………………………………………………………………………….. ۱۲۰
۲-۳-۲-۵-۴ وضعیت اجتماعی-اقتصادی ………………………………………………………………………………….. ۱۲۱
۲-۳-۲-۵-۵ مذهب ……………………………………………………………………………………………………………….. ۱۲۲
۲-۳-۲-۵-۶ منبع کنترل ………………………………………………………………………………………………………….. ۱۲۲
۲-۳-۲-۵-۷ خوش‎بینی ………………………………………………………………………………………………………….. ۱۲۳
 

 

بخش چهارم

۲-۴ مروری بر پژوهش های انجام شده ……………………………………………………………………………………………………… ۱۲۳
۲-۴-۱ تحقیقات انجام شده در خارج از کشور ………………………………………………………………………………………. ۱۲۳
۲-۴-۲ تحقیقات انجام شده در داخل کشور ………………………………………………………………………………………….. ۱۲۷
فصل سوم: روش اجرای پژوهش ۱۳۱
مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۳۲
۳-۱ روش پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۳۲
۳-۲ جامعه آماری …………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۳۲
۳-۳ حجم نمونه …………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۳۲
۳-۴ روش نمونه‎گیری …………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۳۳
۳-۵ ایزار گردآوری داده ها ……………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۳۴
۳-۵-۱ پرسش‎نامه شادکامی آکسفورد (۱۹۸۹) ……………………………………………………………………………………….. ۱۳۴
۳-۵-۱-۱ روایی و پایایی پرسش‎نامه شادکامی آکسفورد …………………………………………………………………….. ۱۳۵
۳-۵-۲ پرسش‎نامه کمال‎گرایی مثبت و منفی تری‎شورت و همکاران (۱۹۹۵) …………………………………………….. ۱۳۶
۳-۵-۲-۱ روایی و پایایی پرسش‎نامه کمال‏گرایی مثبت و منفی…………………………………………………………….. ۱۳۶
۳-۵-۳ پرسش‎نامه مقابله با  موقعیت‎های استرس‏زای اندلر و پارکر (۱۹۹۰) ………………………………………………. ۱۳۸
۳-۵-۳-۱ روایی و پایایی پرسش‎نامه مقابله با موقعیت‎های استرس‏زای اندلر و پارکر ……………………………… ۱۳۸
۳-۶ شیوه تجزیه و تحلیل داده ها ………………………………………………………………………………………………………………. ۱۴۰
   
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل نتایج ۱۴۱
مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۴۲
۴-۱ توصیف داده‎ها ………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۴۲
۴-۲ تحلیل فرضیه‎های پژوهشی ……………………………………………………………………………………………………………….. ۱۴۴
۴-۳ تحلیل سوالات پژوهشی …………………………………………………………………………………………………………………… ۱۶۳
۴-۴ تحلیل یافته‎های جانبی پژوهش …………………………………………………………………………………………………………. ۱۶۶
 

 

 

 
فصل پنجم : تفسیر نتایج ۱۶۸
مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۶۹
۵-۱ بررسی و تفسیر فرضیه‏های پژوهش …………………………………………………………………………………………………… ۱۶۹
۵-۲ بررسی و تفسیر سوالات پژوهش ………………………………………………………………………………………………………. ۱۷۴
۵-۳ بررسی و تفسیر یافته‎های جانبی به دست آمده …………………………………………………………………………………….. ۱۷۶
۵-۴ محدودیت‏های پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………. ۱۷۸
۵-۵ پیشنهادهای پژوهشی ……………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۷۸
۵-۶ پیشنهادهای کاربردی ……………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۷۸
   
فهرست منایع ۱۸۰
فهرست منابع فارسی ……………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۸۱
فهرست منابع انگلیسی …………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۹۰

 

 

فهرست جداول

جدول (۴-۱). توزیع نمونه‎ها از نظر جنسیت ………………………………………………………………………………………….. ۱۴۲
جدول (۴-۲). توزیع نمونه‎ها از نظر وضعیت تأهل ………………………………………………………………………………….. ۱۴۳
جدول (۴-۳). نتایج ضریب همبستگی پیرسون در مورد رابطه بین کمال‎گرایی و میزان شادکامی ……………………. ۱۴۴
جدول (۴-۴). نتایج رگرسیون چندگانه عامل رضایت از روی مؤلفه‎های کمال‎گرایی ……………………………………. ۱۴۵
جدول (۴-۵). نتایج مربوط به ضریب تعیین پیش‎بینی عامل رضایت از روی مؤلفه‎های کمال‎گرایی ……………….. ۱۴۵
جدول (۴-۶). نتایج رگرسیون چندگانه عامل خلق مثبت از روی مؤلفه‎های کمال‎گرایی ……………………………….. ۱۴۶
جدول (۴-۷). نتایج مربوط به ضریب تعیین پیش‎بینی عامل خلق مثبت از روی مؤلفه‎های کمال‎گرایی ……………. ۱۴۶
جدول (۴-۸). نتایج رگرسیون چندگانه عامل سلامتی از روی مؤلفه‎های کمال‎گرایی ……………………………………. ۱۴۷
جدول (۴-۹). نتایج مربوط به ضریب تعیین پیش‎بینی عامل سلامتی از روی مؤلفه‎های کمال‎گرایی ………………… ۱۴۷
جدول (۴-۱۰). نتایج رگرسیون چندگانه عامل کارآمدی از روی مؤلفه‎های کمال‎گرایی ………………………………… ۱۴۸
جدول (۴-۱۱). نتایج مربوط به ضریب تعیین پیش‎بینی عامل کارآمدی از روی مؤلفه‎های کمال‎گرایی ……………. ۱۴۸
جدول (۴-۱۲). نتایج رگرسیون چندگانه عامل عزت‎نفس از روی مؤلفه‎های کمال‎گرایی ………………………………. ۱۴۹
جدول (۴-۱۳). نتایج مربوط به ضریب تعیین پیش‎بینی عامل عزت‎نفس از روی مؤلفه‎های کمال‎گرایی ………….. ۱۴۹
جدول (۴-۱۴). نتایج رگرسیون چندگانه میزان شادکامی از روی مؤلفه‎های کمال‎گرایی ………………………………… ۱۵۰
جدول (۴-۱۵). نتایج مربوط به ضریب تعیین پیش‎بینی میزان شادکامی از روی مؤلفه‎های کمال‎گرایی ……………. ۱۵۰
جدول (۴- ۱۶). نتایج ضریب همبستگی پیرسون در مورد رابطه بین سبک‎های مقابله‎ای و میزان شادکامی ……… ۱۵۱
جدول (۴-۱۷). نتایج رگرسیون چندگانه عامل رضایت از روی مؤلفه‎های سبک‎های مقابله‎ای ………………………. ۱۵۲
جدول (۴-۱۸). نتایج مربوط به ضریب تعیین پیش‎بینی عامل رضایت از روی مؤلفه‎های سبک‎های مقابله‎ای …… ۱۵۲
جدول (۴-۱۹). نتایج رگرسیون چندگانه عامل خلق مثبت از روی مؤلفه‎های سبک‎های مقابله‎ای …………………… ۱۵۳
جدول (۴-۲۰). نتایج مربوط به ضریب تعیین پیش‎بینی عامل خلق مثبت از روی مؤلفه‎های سبک‎های مقابله‎ای… ۱۵۳
جدول (۴-۲۱). نتایج رگرسیون چندگانه عامل سلامتی از روی مؤلفه‎های سبک‎های مقابله‎ای ……………………….. ۱۵۴
جدول (۴-۲۲). نتایج مربوط به ضریب تعیین پیش‎بینی عامل سلامتی از روی مؤلفه‎های سبک‎های مقابله‎‎ای …… ۱۵۵
جدول (۴-۲۳). نتایج رگرسیون چندگانه عامل کارآمدی از روی مؤلفه‎های سبک‎های مقابله‎ای ……………………… ۱۵۵
جدول (۴-۲۴). نتایج مربوط به ضریب تعیین پیش‎بینی عامل کارآمدی از روی مؤلفه‎های سبک‎های مقابله‎ای …. ۱۵۶
جدول (۴-۲۵). نتایج رگرسیون چندگانه عامل عزت‎نفس از روی مؤلفه‎های سبک‎های مقابله‎ای ……………………. ۱۵۶
جدول (۴-۲۶). نتایج مربوط به ضریب تعیین پیش‎بینی عامل عزت‎نفس از روی مؤلفه‎های سبک‎های مقابله‎ای…. ۱۵۷
جدول (۴-۲۷). نتایج رگرسیون چندگانه میزان شادکامی از روی مؤلفه‎های سبک‎های مقابله‎ای ……………………… ۱۵۸
جدول (۴-۲۸). نتایج مربوط به ضریب تعیین پیش‎بینی میزان شادکامی از روی مؤلفه‎های سبک‎های مقابله‎ای …. ۱۵۸
جدول (۴- ۲۹). نتایج ضریب همبستگی پیرسون در رابطه بین کمال‏‎گرایی و سبک‎های مقابله‎ای …………………… ۱۵۹
جدول (۴-۳۰). نتایج رگرسیون چندگانه سبک مقابله‎ای مساله‏مدار از روی مؤلفه‎های کمال‏گرایی …………………. ۱۶۰
جدول (۴-۳۱). نتایج مربوط به ضریب تعیین پیش‎بینی سبک مقابله‎ای مساله‏مدار از روی مؤلفه‎های کمال‎گرایی. ۱۶۰
جدول (۴-۳۲). نتایج رگرسیون چندگانه سبک مقابله‎ای هیجان‏مدار از روی مؤلفه‎های کمال‏گرایی ………………… ۱۶۱
جدول (۴-۳۳). نتایج مربوط به ضریب تعیین پیش‎بینی سبک مقابله‎ای هیجان‏مدار از روی مؤلفه‎های کمال‎گرایی ۱۶۱
جدول (۴-۳۴). نتایج رگرسیون چندگانه مؤلفه سبک مقابله‎ای اجتناب‎مدار از روی مؤلفه‎های کمال‏گرایی ………. ۱۶۱
جدول (۴-۳۵). نتایج مربوط به ضریب تعیین پیش‎بینی سبک مقابله‎ای اجتناب‎مدار از روی مؤلفه‎های‎کمال‏گرایی ۱۶۲
جدول (۴-۳۶). نتایج ازمون t گروه های مستقل در مورد رابطه بین کمال‎گرایی و جنسیت ……………………………. ۱۶۳
جدول (۴-۳۷). نتایج ازمون t گروه های مستقل در مورد رابطه بین سبک‎های مقابله‎ای و جنسیت …………………. ۱۶۴
جدول (۴-۳۸). نتایج ازمون t گروه های مستقل در مورد رابطه بین میزان شادکامی و جنسیت ………………………. ۱۶۵
جدول (۴-۳۹). نتایج ازمون t گروه های مستقل در مورد رابطه بین کمال‎گرایی و وضعیت تأهل ……………………. ۱۶۶
جدول (۴-۴۰). نتایج ازمون t گروه های مستقل در مورد رابطه بین سبک‎های مقابله‎ای و وضعیت تأهل …………. ۱۶۶
جدول (۴-۴۱). نتایج ازمون t گروه های مستقل در مورد رابطه بین میزان شادکامی و وضعیت تأهل ………………. ۱۶۷

 

 

فهرست نمودارها

نمودار (۴-۱). توزیع نمونه‎ها از نظر جنسیت …………………………………………………………………………………………………….. ۱۴۲
نمودار (۴-۲). توزیع نمونه‎ها از نظر وضعیت تاهل ……………………………………………………………………………………………. ۱۴۳
نمودار (۴-۳). تحلیل مسیر رابطه بین کمال‎گرایی و سبک‎های مقابله‎ای با میزان  شادکامی……………………………………….. ۱۶۲

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین کمال‎گرایی و سبک‎های مقابله‎ای با میزان شادکامی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی–واحد علوم و تحقیقات در سال ۹۰-۱۳۸۹ انجام پذیرفت. بدین منظور، با توجه به حجم جامعه آماری و با بهره گرفتن از جدول کرجسی و مورگان، تعداد ۳۷۵ نفر (۲۱۹ دختر و ۱۵۶ پسر) از دانشجویانی که در زمان انجام این پژوهش، در این دانشگاه در نیم‏سال اول ۹۰-۱۳۸۹ مشغول به تحصیل بودند، به صورت نمونه‎گیری خوشه‎ای چند مرحله‎ای انتخاب گردیدند. برای گردآوری داده‎ها، سه پرسش‎نامه‎ کمال‎گرایی مثبت و منفی تری شورت و همکاران (۱۹۹۵)، مقابله با موقعیت‎های استرس‎زای اندلر و پارکر (۱۹۹۰) و شادکامی آکسفورد (۱۹۸۹) در بین آن‎ها توزیع شد و با بهره گرفتن از آمار توصیفی و استنباطی، فرضیه‎ها و سؤالات پژوهش، در سطح ۰۵/۰=α مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج نشان داد که بین کمال‏گرایی مثبت و میزان شادکامی بالا، رابطه مثبت معنادار و بین کمال‎گرایی منفی و میزان شادکامی بالا رابطه منفی معنادار وجود دارد. همچنین بین سبک‏ مقابله‏ای مسأله‏مدار و میزان شادکامی بالا، رابطه مثبت معنادار و بین سبک‏‎های مقابله‎ای هیجان‎مدار و اجتناب‎مدار و میزان شادکامی بالا رابطه منفی معنادار یافت گردید. علاوه بر آن، بین کمال‏گرایی مثبت و سبک مقابله‏ای مسأله‎مدار، رابطه مثبت معنادار و بین کمال‎گرایی مثبت و سبک‏های مقابله‏ای هیجان‎مدار و اجتناب‎مدار، رابطه منفی معنادار به دست آمد. در حالی‎که کمال‎گرایی منفی، با سبک مقابله‎ای هیجان‏مدار، رابطه مثبت معنادار و با سبک مقابله‏ای مسأله مدار، رابطه منفی معنادار نشان داد. اما بین کمال‏گرایی منفی و سبک مقابله‎ای اجتناب مدار، رابطه معناداری از لحاظ آماری، وجود نداشت. در کل، نتایج حاکی از آن بود که بین کمال‎گرایی و سبک‎های مقابله‎ای با میزان شادکامی رابطه معناداری وجود دارد، بدین صورت که متغیر سبک‎های مقابله‎ای، می‎تواند نقش واسطه‎ای را در رابطه بین متغیرهای کمال‎گرایی و میزان شادکامی ایفا کند.

همچنین بر اساس نتایج آزمون t گروه‎های مستقل، در کمال‏گرایی مثبت دختران و پسران، تفاوتی دیده نشد، اما پسران، کمال‏گرایی منفی بیشتری نسبت به دختران، نشان دادند. در متغیرهای میزان شادکامی و سبک‏های مقابله‏ای نیز، تفاوت معناداری از لحاظ آماری بین دو جنس، مشاهده نگردید.

 

واژگان کلیدی: کمال‎گرایی، سبک‎های مقابله‎ای، میزان شادکامی.

 

فصل اول

کلیات پژوهش

 

مقدمه

امروزه نظریه‎های روان‎شناسی به سمت دیدگاهی نوین، مبتنی بر پرورش نقاط ضعف تغییر مسیر داده‎اند. دیگر نظریه روان‎شناسی برجسته‎ای وجود ندارد که انسان را به‎عنوان کالبد‎های منفعل پاسخ به محرک‎ها تعریف نماید. اکنون انسان‎ها، بیشتر به‎عنوان افرادی تصمیم‎گیرنده، با امکان انتخاب گزینه‎های متعدد و امکان چیره دست شدن و کارآمد شدن، تعریف می‎‎گردند. موضوعات روان‎شناسی مطرح شده در آغاز قرن بیست و یکم عمدتاً بر تجربه مثبت انسانی و آن‎چه که لحظه‎ای را بهتر از لحظه دیگر می‎کند، تمرکز کرده‎اند. کیفیت عاطفی تجربه جاری، اساس و بلوک روان‎شناسی مثبت[۱] است (خانمن[۲]، ۱۹۹۹؛ به نقل از مظفری و هادیان‎نسب، ۱۳۸۳).

در سال‎های اخیر، تلاش‎های بسیار زیادی برای روشن شدن مفاهیم شادکامی و بهزیستی ذهنی و روان‎شناختی صورت گرفته است. تحقیقات مربوط به این حیطه در روان‎شناسی معاصر، نقش بسیار برجسته‏ای دارند. این امر نشانگر تلاش روان‎شناسان برای بررسی دقیق‏تر این موضوع است (داینر، ۲۰۰۶).

شادکامی، احساسی است که همه خواهان آن هستند. اما تعداد کمی ‎به آن دست می‎یابند. نشانه مشخصه چنین احساسی، قدردانی، احساس رضایت و علاقه به خود و دیگران است. عادی‎‎ترین حالت ذهنی آن، حالت خشنودی و شادی است (کارلسون[۳]، ۱۹۶۱؛ ترجمه شریفی‎درآمدی، ۱۳۸۰).

اگر‎چه در دهه ۱۹۸۰ توجه فزاینده‎ای به شادکامی و بهزیستی ذهنی[۴] شده‎است، اما تنها در سال‎های اخیر است که این مفهوم به صورت نظام‎دار، علمی و دقیق مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته‎ است. همچنین تلاش‎های بسیاری برای روشن شدن مفاهیم شادکامی، رضامندی زندگی، بهزیستی ذهنی و روان‎شناختی صورت گرفته است، لذا تحقیقات مربوط به این حیطه در روان‎شناسی معاصر نقش بسیار برجسته‎ای دارند و این امر نشانگر تلاش روان‎شناسان برای بررسی دقیق‎تر این موضوع است(داینر[۵] و همکاران، ۲۰۰۳).

یکی دیگر از سازه‎هایی که اخیراً به آن توجه ویژه شده است کمال‎گرایی[۶] است.

گرایش به کمال و کمال‎گرایی در همه انسان‎ها وجود دارد و در حکم خصیصه‎ای مثبت تلقی می‎گردد. زیرا انرژی پدید می‎آورد که منجر به پیشرفت و موفقیت شخص می‎شود. اصرار و مداوتی که هنرمندان بزرگ در خلق آثارشان به خرج می‎دهند و سختی‎هایی که در این راه متحمل می‎شوند از کمال‎گرایی آن‎ها نشأت می‎گیرد، اما روند دستیابی به کمال در همه انسان‎ها به صورت مثبت پیش نمی‎رود. در واقع می‎توان گفت کمال‎گرایی، تا زمانی به نفع شخص است که در ارتباط با خود و به منظور به فعالیت د‎رآوردن همه ظرفیت‎ها و استعداد‎های خویش صورت گیرد. هنگامی‎که گرایش به کمال با رقابت و پیشی گرفتن از دیگران و صرفاً به منظور کسب تایید و رضایت خاطر آنان به کار گرفته شود، جنبه‎های منفی پیدا می‎کند (مهرابی‎زاده هنرمند و وردی، ۱۳۸۲).

بنابراین، کمال‎گرایی زمانی یک مشکل است که مانع از پیشرفت شود و زمانی مطلوب و پذیرفتنی است که انگیزه آن تلاش سالم برای رسیدن به برتری باشد (هاوس و پراپاوسیس[۷]، ۲۰۰۴).

از جمله مواردی که در بهداشت جسمانی و روانی افراد مطرح می‎گردد سبک‎های مقابله‎ای[۸] است.

انسان پیوسته در حالت استرس[۹] به سر می‎برد، چراکه استرس پاسخی اختصاصی است که بدن در برابر هرگونه درخواستی از خود نشان می‎دهد. استرسآمیز تلقی کردن یک حادثه، بستگی به ویژگی‎های شخصیتی، هوشی و انگیزشی فرد و همچنین ماهیت حادثه، چاره‎ها، دفاع‎ها و سبک‎های مقابله‎ای او دارد (سارافینو،۲۰۰۲؛ ترجمه میرزایی و همکاران، ۱۳۸۴).

سبک‎های مقابله‎ای که فرد برای مقابله انتخاب می‎کند، جزیی از نیمرخ آسیب‎پذیری محسوب می‎شوند. آغاز خط مشی و راهبرهای نامناسب می‎تواند در عمل موجب تشدید مشکلات شود، در حالی‎که به کار‎گیری راهبرد صحیح مقابله نتایج مثبتی را به همراه دارد (فرزین‎راد، اصغرنژاد، یزدان‎دوست و حبیبی، ۱۳۸۹).

آسیب‎پذیری به میزان احتمالی پاسخ غیر انطباقی موقعیت‎های معین اطلاق می‎گردد. هر کسی ممکن است در بعضی از موقعیت‎ها، مقابله کننده‎ای کارآمد باشد و در موقیت‎های دیگر نباشد. فشار روانی، مقابله و آسیب‎پذیری با یکدیگر تعامل دارند. هرچه منابع افراد برای مقابله بهتر باشد، کمتر احتمال دارد در موقعیت‎های آسیب‎پذیر گرفتار شوند (ساراسون[۱۰]و ساراسون، ۱۹۸۷؛ ترجمه نجاریان و همکاران،۱۳۸۵).

با توجه به مطالب اشاره شده، این پژوهش رابطه کمال‎گرایی و سبک‎های مقابله‎ای را با میزان شادکامی ‎دانشجویان مورد بررسی قرار می‎دهد.

 

 

 

۱-۱ بیان مسأله

روان‎شناسی فقط مطالعه آسیب‎شناسی، ضعف و صدمه نیست، بلکه مطالعه نقاط قوت و فضیلت را هم در بر‎ می‎گیرد. درمان روان‎شناسی، صرفاً ترمیم آن‎چه شکسته است نیست، بلکه پرورش بهترین‎ها را نیز شامل می‎شود. جنبش روان‎شناسی مثبت‎گرا که در هزاره جدید شروع شده، برای کمک به مردم جهت بهینه کردن زندگی از طریق تجربه بیشتر شادکامی اختصاص یافته است (مظفریان و هادیان‎نسب، ۱۳۸۳).

شادکامی، ذهن متفکرین را برای هزاران سال به خود مشغول داشته است. هرچند که فقط در چند سال اخیر است که به شیوه نظام‎دار مورد مطالعه و اندازه‎گیری قرار گرفته است. اغلب مردم آن‎جه را که در رابطه با زندگی‎شان اتفاق می‎افتد به صورت خوب یا بد ارزیابی می‎کنند و طبیعتاً قادر به قضاوت در مورد زندگی خود هستند. آن‎ها تقریباً همیشه هیجانات و خلقیاتی را تجربه می‎کنند که یا مؤلفه خوشایند دارد و منجر به یک واکنش مثبت می‎شود و یا مؤلفه‎ای ناخوشایند دارد و واکنش منفی را می‎طلبد (داینر، ۱۹۸۴).

شادکامی دربر گیرنده انواع ارزشیابی‎هایی است که فرد از خود و زندگی‎اش به عمل می‎آورد. این ارزشیابی‎ها، مواردی از قبیل خشنودی از زندگی، هیجان و خلق مثبت، فقدان افسردگی[۱۱] و اضطراب را شامل می‎شود و جنبه‎های مختلف آن نیز به شکل شناخت‎ها و عواطف است (داینر، ۲۰۰۲).

اولین پژوهش تجربی در مورد شادکامی در سال ۱۹۱۲ در بین دانش‎آموزان انگلیسی در یک مدرسه پسرانه انجام شد. در این مطالعه بر سطح لذت دانش‎آموزان تمرکز شد. بعد از جنگ جهانی دوم، تعداد پژوهش‎های مربوط به شادکامی افزایش یافت و در این پژوهش‎ها توجه از سطح لذت به میزان شادکامی کلی تغییر کرد (وینهوون[۱۲]،۱۹۹۴).

علاقه نظری و پژوهشی در حوزه کمال‎گرایی نیز در سال‎های اخیر، رشد برجسته‎ای داشته‎ است (شفران و منسل[۱۳]، ۲۰۰۱). پارکر[۱۴](۲۰۰۰؛ به نقل از سرو، ۱۳۸۷) بیان می‎کند که کمال‎گرایی کوشش اجباری و پیوسته فرد در رسیدن به اهداف دست‎نیافتنی است و کمال‎گراها افرادی هستند که خود را بر اساس عملکردهایشان مورد بررسی قرار می‎دهند.

از زمانی‎که این سازه مورد بررسی قرار گرفته است، بر پیامد‎های زیان‎بار آن تأکید بیشتری شده است(فراست، لاهارت، روزنبلیت[۱۵]، ۱۹۹۱؛ هویت و فلت[۱۶]،۱۹۹۱؛ به نقل از بیلینگ، اسراییلی، آنتونی[۱۷]، ۲۰۰۳). اما تلاش‎هایی نیز وجود داشته‎است که جنبه‎های مفید کمال‎گرایی را از جنبه‎های مضر آن متمایز می‎سازد(هاماچک[۱۸]،۱۹۷۸؛ میسیلیدین[۱۹]، ۱۹۸۳؛ اوئنز[۲۰]، ۱۹۹۸؛ به نقل از شافران و منسل، ۲۰۰۱).

اوئنز و همکاران (۱۹۹۵) بین کمال‎گرایی مثبت و منفی[۲۱] تمایز قائل شدند (پناهی، ۱۳۸۳).

کمال‎گراهای مثبت و منفی هر دو معیارهای متعالی برای عملکرد خود دارند، اما کمال‎گرایان مثبت انعطاف‎پذیرترند و از تلاش‎های خود برای رسیدن به هدف احساس رضایت می‎کنند، هرچند معیار‎های شخصی‎شان کاملاً محقق نشود. در واقع اینان قادرند محدودیت‎های شخصی و موانع محیطی را بپذیرند، در حالی‎که کمال‎گرایان منفی فاقد انعطاف‎پذیری هستند و به همین دلیل از عملکرد خویش راضی نیستند (نیکنام، حسینیان و یزدی، ۱۳۸۹).

کمال‎گرایی مثبت با احساس شایستگی (فراست و استیکت[۲۲]، ۱۹۹۰؛ به نقل از گرانمایه‎پور و بشارت، ۲۰۱۰)، احساس پیشرفت (برنز و فدوا[۲۳]، ۲۰۰۵) و سلامت روان‎شناختی (گرانمایه‎پور و بشارت، ۲۰۱۰) رابطه مثبت معناداری دارد.

کمال‎گرایی منفی با اختلال‎های تهاجمی، میگرن، اختلال‎های پانیک و خود‎کشی همبستگی بالایی دارد (کد، ۲۰۰۶). از طرفی، نگرش کمال‎گرایی منفی، موجب اختلال در موفقیت می‎شود. بنابراین، هم آرزوی کامل بودن و هم احساس رضایت را از این افراد می‎گیرد و آن‎ها را بیشتر در معرض ناکامی قرار می‎دهد(بلیت، ۱۹۹۵) و این ناکامی و شکست‎ها به احساس بی‎ارزشی و افسردگی منجر می‎شود (برنز و فدوا، ۲۰۰۵).

همچنین پژوهش‎هایی از جمله (شوایتزر و همیلتون[۲۴]، ۲۰۰۲؛ کاوامورا، فراست، دیبارتلو[۲۵]، ۲۰۰۱) به رابطه مثبت بین کمال‎گرایی منفی و استرس بالا اشاره داشته‎اند.

با وجود مشکلات روانی و جسمانی که استرس، برای فرد به وجود می‎آورد، افراد در برابر آن دست و پا بسته نیستند. آن‎ها اغلب برای مبارزه با استرس و عوارض نا‎مطلوب آن از یکسری اعمال و رفتار‎هایی استفاده می‎کنند که مقابله نامیده می‎شوند (ریو[۲۶]، ۲۰۰۵؛ ترجمه سید‎محمدی، ۱۳۸۸).

لازاروس و فولکمن[۲۷] (۱۹۸۴) مقابله را به صورت تلاش‎های شناختی و رفتاری برای جلوگیری، مدیریت و کاهش استرس تعریف می‎کنند (پنلی و توماکا[۲۸]، ۲۰۰۲).

در دسته‎ای از تحقیقات (از جمله کانتور[۲۹]، ۱۹۸۴؛ نورم، تیدنتال، لانگستون و براور[۳۰]، ۱۹۸۷؛ به نقل از داینر و همکاران، ۱۹۹۷) مشخص شده است که شادکامی و موفقیت افراد، در رسیدن به اهدافشان به راهبردهای مقابله‎ای آن‎ها بستگی دارد.

اندلر و پارکر(۱۹۹۰) راهبرد‎های مقابله‎‎‎ای را به سه دسته تقسیم می‎کنند. سبک مقابله‎ای مسأله‎مدار، شیوه‎هایی را توصیف می‎کند که فرد بر اساس آن، در جستجوی اطلاعات بیشتر درباره مسأله، تغییر ساختار مسأله از نظر شناختی و الویت دادن به گام‎هایی برای مواجهه با مسأله را شامل می‎شود. سبک مقابله‎ای هیجان‎مدار، شیوه‎هایی را توصیف می‎کند که فرد بر اساس آن، تمام تلاش خود را متوجه احساس‎های ناخوشایند خویش می‎سازد. سبک مقابله‎ای اجتناب‎مدار مستلزم فعالیت‎ها و تغییرات شناختی است که هدف آن اجتناب از موقعیت استرس‎زا است و به دو شکل روی‎آوردن به افراد و اجتماع و روی‎آوردن به فعالیت انجام می‎گیرد.

نوع پاسخ مقابله‎ای تا حد زیادی به ماهیت عامل فشارزا بستگی دارد، اما به طور کلی به نظر می‎رسد شیوه‎ مسأله‎مدار، که شامل فعالیت‎هایی مانند جستجوی اطلاعات می‎شود، با شاخص‎های سازگاری همبستگی مثبت دارد (موس و بیلینگز[۳۱]، ۱۹۸۱؛ به نقل از علی‎طاری، ۱۳۸۷).

عوامل گوناگونی باعث می‎شود که دانشجویان به ویژه کمال‎گرایان در معرض انواع مشکلات فشارزا قرار گیرند و به‎کارگیری روش‎های مقابله‎ای مناسب توسط آن‎ها جهت رسیدن به شادکامی موضوعی است که این پژوهش، حول محور آن شکل گرفته است. بنابراین در پژوهش حاضر، مسأله این است که رابطه‎ای بین کمال‎گرایی و سبک‎های مقابله‎ای با میزان شادکامی در بین دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علوم و تحقیقات وجود دارد؟

[۱]. positive psychology

[۲]. Kahneman

[۳]. Corlson

[۴]. subjective well-being

[۵]. Diener

[۶]. perfectionism

[۷]. Hass, & Prapavessis

[۸]. coping style

[۹]. stress

[۱۰]. Sarason

[۱۱]. Depression

[۱۲]. Veenhoven

[۱۳]. Shafran , & Mansell

[۱۴]. Parker

[۱۵]. Frost, Lahart , & Rosenblate

[۱۶]. Hewitte, & Flett

[۱۷]. Bieling, Israeli, & Antony

[۱۸]. Hamacheck

[۱۹]. Missilidine

[۲۰]. Owens

[۲۱]. Positive &  negative perfectionism

[۲۲]. Skekette

[۲۳]. Burns, & Fedewa

[۲۴]. Schweitzer , & Hamilton

[۲۵]. Kawamura, Hunt, Frost, & Dibartalo

[۲۶]. Rio

[۲۷]. Lazarus, & Folkman

[۲۸]. Penley, & Tomaka

[۲۹]. Kanter

[۳۰]. Norm, Tidental, Langeston, , & Brower

[۳۱]. Moos, & Billings

تعداد صفحه : ۲۱۲

قیمت : ۱۴۷۰۰تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :               minoofar.majedi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  *** ***