پایان نامه ارشد مدیریت بازرگانی: بررسی تاثیر ظرفیت داخلی لجستیک شرکت و برون سپاری لجستیک

متن کامل پایان نامه با فرمت ورد

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد نراق

دانشکده مدیریت گروه مدیریت بازرگانی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش مالی

عنوان:

بررسی تاثیر ظرفیت داخلی لجستیک شرکت و برون سپاری لجستیک بر عملکرد شرکت در محیط تجاری الکترونیکی در ایران خودرو

استاد راهنما :

دکتر ایرج نوری

استاد مشاور:

دکتر رضا آقاخانی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود
تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
فهرست مطالب:
چکیده …………………………۱
فصل اول:کلیات تحقیق
۱-۱ مقدمه……………………….. ۳
۱-۲ بیان مسئله……………………….. ۴
۱-۳ اهمیت تحقیق………………………… ۵
۱-۴ چارچوب نظری تحقیق………………………… ۶
۱-۵ اهداف تحقیق………………………… ۸
۱-۶ فرضیه های تحقیق………………………… ۸
۱-۷ حدود مطالعاتی………………………… ۸
۱-۸ تعریف واژه گان و اصطلاحات کلیدی تحقیق…………….. ۹
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق
۲-۱ مقدمه……………………….. ۱۲
۲-۲- بخش اول : لجستیک…………………………. ۱۳
۲-۲-۱- تاریخچه لجستیک…………………………. ۱۳
۲-۲-۲- مفهوم لجستیک…………………………. ۱۵
۲-۲-۳- عوامل و اجزای لجستیک…………………………. ۱۹
۲-۲-۴- رابطه بین اجزای لجستیک…………………………. ۲۱
۲-۲-۵- ضرورت مدیریت یکپارچه لجستیک…………………………. ۲۲
۲-۲-۶- اهمیت اقتصادی لجستیک…………………………. ۲۴
۲-۲-۷- امور لجستیک…………………………. ۲۶
۲-۲-۷-۱- اطلاعات…………………………. ۲۶
۲-۲-۷-۲- پیش بینی………………………… ۲۷
۲-۲-۷-۳- موجودی………………………… ۲۸
۲-۲-۷-۴- حمل و نقل………………………… ۲۹
۲-۲-۷-۵- جابجایی مواد……………………….. ۳۱
۲-۲-۷-۶- انبارداری و مدیریت انبار……………………….. ۳۱
۲-۲-۷-۷- بسته بندی………………………… ۳۳
۲-۲-۸- شناسایی تصمیمات مورد توجه در لجستیک…………… ۳۵
۲-۲-۹- طراحی ساختار لجستیک…………………………. ۳۶
۲-۲-۱۰- ضرورت مدیریت یکپارچه لجستیک…………………………. ۳۷
۲-۲-۱۱- چرخه های عملکرد لجستیک…………………………. ۳۹
۲-۲-۱۲- لجستیک و مدیریت زنجیره عرضه……………………….. ۴۰
۲-۲-۱۳- لجستیک به عنوان یک عامل ایجاد مزیت رقابتی در زنجیره تأمین………. ۴۷
۲-۳- بخش دوم: برون سپاری………………………… ۴۸
۲-۳-۱- تعریف برون سپاری………………………… ۴۸
۲-۳-۲- تاریخچه برون سپاری………………………… ۵۲
۲-۳-۳- دلایل برون سپاری………………………… ۵۴
۲-۳-۳-۱- دلایل سازمانی………………………… ۵۴
۲-۳-۳-۲- دلایل مرتبط با امور مالی و هزینه ها ……………………….۵۶
۲-۳-۳-۳- دلایل مرتبط با نیروی انسانی………………………… ۵۷
۲-۳-۴- مزایای برون سپاری………………………… ۵۷
۲-۳-۵- معایب برون سپاری………………………… ۶۱
۲-۳-۶- مراحل برون سپاری………………………… ۶۴
۲-۳-۷- برای برون سپاری چه اقداماتی لازم است ؟…………….. ۶۴
۲-۳-۸- سطوح برون سپاری………………………… ۶۶
۲-۳-۹- فرآیند اجرایی برون سپاری………………………… ۶۷
۲-۳-۹-۱- اقدامات اولیه و پیش نیازی………………………… ۶۸
۲-۳-۹-۲- تحلیل ساخت /خرید و استراتژی های برون سپاری……… ۶۹
۲-۳-۱۰- مسئولیت برون سپاری با کدام بخش است؟……………………….. ۶۹
۲-۴- بخش سوم:عملکردمالی شرکت…………………………. ۷۱
۲-۴-۱- عملکرد……………………….. ۷۱
۲-۴-۲-عملکردملموس و ناملموس (مشهود ونا مشهود)…………….. ۷۱
۲-۴-۳- عملکرد مالی………………………… ۷۲
۲-۴-۴- معیارهای عملکرد……………………….. ۷۸
۲-۴-۵- شاخص های عملکرد مالی………………………… ۸۰
۲-۴-۶- روش های تجزیه و تحلیل مالی……………………….. ۸۴
۲-۵-بخش چهارم:تجارت الکترونیک…………………………. ۸۵
۲-۵-۱- تعریف تجارت الکترونیکی………………………… ۸۵
۲-۵-۱-۱- تعریف تجارت الکترونیک از دیدگاه اتحادیه اروپا…………. ۸۶
۲-۵-۱-۲- تعریف تجارت الکترونیک از دیدگاه ارتباطات……………. ۸۶
۲-۵-۱-۳- تعریف تجارت الکترونیک از دیدگاه فناوری اطلاعات……… ۸۶
۲-۵-۱-۴- تعریف تجارت الکترونیک از دیدگاه تجاری………………………… ۸۷
۲-۵-۲- تاریخچه تجارت الکترونیکی………………………… ۸۷
۲-۵-۳- اجزای تجارت الکترونیکی………………………… ۹۰
۲-۵-۳-۱- سیستم ارتباطی………………………… ۹۱
۲-۵-۳-۲- سخت افزار……………………….. ۹۱
۲-۵-۳-۳- نرم افزار……………………….. ۹۱
۲-۵-۴- مدلهای تجارت الکترونیک…………………………. ۹۲
۲-۵-۴-۱- مدل شرکت با شرکت…………………………. ۹۲
۲-۵-۴-۲- مدل شرکت با مصرف کننده ……………………….۹۳
۲-۵-۴-۳- مدل مصرف کننده با مصرف کننده………………………. ۹۴
۲-۵-۴-۴- مدل مصرف کننده با شرکت…………………………. ۹۴
۲-۵-۵- مزایای تجارت الکترونیک…………………………. ۹۴
۲-۵-۶- موانع و محدودیتهای تجارت الکترونیکی…………….. ۹۶
۲-۵-۷- عوامل کلیدی موفقیت در تجارت الکترونیک………….. ۹۸
۲-۵-۷-۱- عامل نیروی انسانی………………………… ۹۹
۲-۵-۷-۲- زیر ساخت های فنی………………………… ۹۹
۲-۵-۷-۳- تعامل با مشتریان……………………….. ۹۹
۲-۵-۷-۴-زیرساخت های تجاری………………………… ۹۹
۲-۶- بخش پنجم:پیشینه تحقیق………………………… ۱۰۰
۲-۶-۱- مطالعات داخلی………………………… ۱۰۰
۲-۶-۲- مطالعات خارجی………………………… ۱۰۲
فصل سوم:روش تحقیق
۱-۳ مقدمه……………………….. ۱۱۲
۲-۳ روش تحقیق………………………… ۱۱۳
۳-۳ روش های گردآوری اطلاعات…………………………. ۱۱۳
۴-۳ ابزار گردآوری داده ها………………………. ۱۱۴
۵-۳ روایی و پایایی ابزار اندازه گیری داده ها………………………. ۱۱۵
۱-۵-۳ روایی………………………… ۱۱۵
۲-۵-۳ پایایی………………………… ۱۱۶
۶-۳ جامعه آماری………………………… ۱۱۷
۷-۳ تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیری……………… ۱۱۷
۸-۳ روش تجزیه و تحلیل داده ها………………………. ۱۱۸
۱-۸-۳ مدل اندازه گیری……………………….۱۲۰
۲-۸-۳ مدل ساختاری………………………… ۱۲۰
۹-۳ آزمون های برازندگی مدل کلی……………………….. ۱۲۱
۱-۹-۳ شاخص مجذور کای دو……………………….. ۱۲۲
۳-۹-۳ شاخص بنتلر- بونت یا شاخص نرم شده برازندگی……… ۱۲۳
۴-۹-۳ شاخص تاکر- لویز یا شاخص نرم نشده برازندگی……….. ۱۲۳
۵-۹-۳ شاخص نکویی برازش…………………………. ۱۲۳
۶-۹-۳ شاخص نکویی برازش…………………………. ۱۲۳
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها
۱-۴ مقدمه……………………….. ۱۲۵
۲-۴ بررسی آمار توصیفی تحقیق………………………… ۱۲۵
۱-۲-۴ بررسی وضعیت سنی در نمونه آماری مورد بررسی………………… ۱۲۶
۲-۲-۴ بررسی وضعیت جنسی در نمونه آماری مورد بررسی……………… ۱۲۷
۳-۲-۴ بررسی سطح تحصیلات در نمونه آماری مورد بررسی……………… ۱۲۸
۴-۲ بررسی وضعیت تاهل در نمونه آماری مورد بررسی……………….. ۱۲۹
۳-۴ برازندگی مدل تحقیق………………………… ۱۳۰
۴-۴ تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها………………………. ۱۳۲
۱-۶-۴ آزمون فرضیه اول………………………. ۱۳۶
۲-۶-۴ آزمون فرضیه دوم……………………….. ۱۳۷
۳-۶-۴ آزمون فرضیه سوم……………………….. ۱۳۸
فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادات
۱-۵ مقدمه……………………….. ۱۴۰
۲-۵ بررسی خلاصه نتایج آزمون فرضیه های تحقیق…………. ۱۴۰
۱-۲-۵ نتیجه فرضیه اول……………………….. ۱۴۱
۲-۲-۵ نتیجه فرضیه دوم……………………….. ۱۴۲
۳-۲-۵ نتیجه فرضیه سوم……………………….. ۱۴۲
۳-۵ پیشنهادات تحقیق………………………… ۱۴۲
۴-۵ پیشنهادات برای تحقیقات آینده………………………. ۱۴۴
۵-۵ محدودیت های تحقیق………………………… ۱۴۴
۶-۵ موانع انجام تحقیق………………………… ۱۴۴
پیوست…………………………. ۱۴۶
منابع ماخذ……………………….. ۱۷۰
چکیده:
در عصر حاضر که محیط کسب و کار جهانی سریعاً در حال دگرگونی و تحول است، شرکت ها به دنبال شیوه هایی هستند که خود را نسبت به سایر رقبا در سطح ملی و بین المللی متمایز سازند در این راستا شرکت ها استراتژی های گوناگونی را اتخاذ می کنند. می توان اذعان داشت یکی از این استراتژی ها کوچک سازی بدنه سازمان ها می باشد. با عنایت به این موضوع، شرکت ها و سازمان های ایرانی نیز ناگزیر هستند برای کسب مزیت رقابتی، باقی ماندن در بازارهای ملی و یا حرکت به سمت بازارهای جهانی به کوچک کردن بدنه خود بپردازند که در این راستا یکی از ابزارهایی که توسط کشورهای پیشرفته به کار برده شده “برون سپاری ” می باشد.
در پژوهش حاضر تلاش شد تاثیر ظرفیت داخلی لجستیک شرکت و برون سپاری لجستیک بر عملکرد شرکت در محیط تجاری الکترونیکی در ایران خودرو بررسی شود. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت روش علی انجام شد . جامعه مورد مطالعه در این پ‍ژوهش را مدیران شرکت ایران خودرو در بر می­گرفت .برای جمع­آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد که به صورت تصادفی بین ۱۷۰ نفر ازمدیران پخش شد و تعداد ۱۴۷ پرسش نامه جمع اوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. پایایی و روایی پرسشنامه با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرانباخ و نظر اساتید و محققان رشته مدیریت مورد تایید قرار گرفت . برای تجزیه و تحلیل داده ­ها از تکنیک معادلات ساختاری استفاده شد.
ظرفیت لجستیک داخلی شرکت تاثیر مثبتی بر عملکرد آن در بازار تجارت الکترونیک و استفاده از برون سپاری فعالیت های لجستیکی دارد .برون سپاری فعالیت های لجستیک تاثیر مثبتی بر عملکرد شرکت دارد.
فصل اول: کلیات تحقیق
۱-۱- مقدمه
آنچه که امروزه به عنوان لجستیک در سازمانها مطرح می شود و در واقع فرآیند یکپارچه شبکه تأمین است؛ به عبارتی، پیش بینی، برنامه ریزی، هماهنگی و اجرای فعالیتهایی چون: حمل و نقل، انبار داری، جابجایی و توزیع و بسته بندی در جریان حرکت مواد، قطعات و محصولات در شبکه تأمین به همراه جریان اطلاعاتی در طول شبکه تأمین توسط مدیریت لجستیک انجام می گیرد و چنانکه مشخص است اجرای موفقیت آمیز آن موجب بهره وری عملیات تولید و ارایه خدمت افزایش توان رقابتی سازمانها در عصر حاضر است. بنابراین مدیران و مسئولان لجستیک با اجرای مدیریت لجستیک اثر خود را بر موفقیت سازمانشان به اثبات خواهند رساند. و از آنجایی که مفهوم کسب و کار واحد تجاری (شرکت،مؤسسه) هم در حال تغییر است . سازمانها فعالیت های فرعی و جنبی کار را کنار گذاشته اند تا تمرکز خود را بر فعالیت های اصلی قرار دهند که تعهد بیشتری را نسبت به ارزش منحصر به فرد به ارمغان می آورد.و بنابراین وابستگی بیشتر خارجی، توجه به ارتباطات بین سازمانی برای هماهنگ کردن فعالیت ها و فرآیند ها را الزامی می کند، همچنین با توجه به اینکه بسیاری از مقررات اقتصادی حمل و نقل و ارتباطات از راه دور در حال زوال هستند و جای خود را به به بازارهای مبتنی بر ترکیبی از انواع خدمت مانند تأمین کنندگان خدمات لجستیکی پیمانکاری می دهند که شامل حمل و نقل همراه با انبار داری، ارتیاطات از راه دور، جمع آوری محصول و خدمات وابسته به آن است.نواحی مختلفی از خدمات لجستیکی وجود دارد که یک شرکت می تواند به شرکت دیگری برون سپاری کند تا اینکه آن فعالیت ها را انجام دهد.تحقیقات اخیر نشان داده که در فعالیتهای لجستیک سنتی همچون حمل و نقل (انتقال) خارج از شرکت، تهیه صورت حساب های کرایه و ممیزی در حمل بار، انبارداری، حمل و نقل داخل محدوده شرکت و توزیع محموله ها اغلب اوقات به صورت برون سپاری انجام می شوند. از دیگر فعالیتهای مهم برون سپاری شده می توان به ایجاد هماهنگی در باراندازها، فعالیتهای تولیدی کوچک، بازاریابی/ طبقه بندی و بسته بندی محصول، بازپس گیری محصول، عملیات های پرترافیک مدیریتی و حمل و نقل و فناوری اطلاعات اشاره کرد(چو و دیگران[۱]،۲۰۰۸،ص ۳۳۸). همچنین امروزه محموله های تجارت الکترونیکی به یک شیوه توزیع زیربنایی جدید برای اداره کردن برخط (آنلاین) تجارت الکترونیکی نیاز دارند و اغلب این احتیاجات جدید برون سپاری شده و فرصت هایی را برای لجستیک پیمانکاری فراهم می کند و به این ترتیب و با احتمال زیاد با ادامه رشد تجارت الکترونیک، اهمیت قابلیت لجستیک داخلی و برون سپاری آن افزایش می یابد(همان منبع،ص۳۳۷).
۱-۲ بیان مسئله
ویژگی بارز دنیای کسب و کار امروزی با شتاب تغییرات آن شناخته می شود که فرصت هرگونه سکون را از همه بخشهای فعال اقتصادی گرفته است. سازمانها به شکلی بنیادین تغییر کرده و دیگر شباهتی به سازمان‏های دیروز ندارند. از جمله تغییرات اساسی در ساختارها و رفتارهای سازمانها، شبکه‏ای شدن فعالیتهای آنهاست. از این رو، کسب و کارهای مختلف اقتصادی در سراسر جهان به دنبال روش هایی برای حفظ و توسعه ی مزایای رقابتی خود هستند. در سال های اخیر، روش برون سپاری به عنوان یکی از رویکردهای موفق و مؤثر در توسعه ی مزایای رقابتی به خصوص در سازمانهای بزرگ به کار گرفته شده است.
توسعه سریع و سازگاری اینترنت و یا وب به عنوان یک ابزار بازاریابی، مفهوم تجارت الکترونیکی را برای معاملات بازار به ارمغان آورده است. اینترنت به عنوان یک رسانه پویا برای هدایت معاملات بین مشتریان و شرکت ها در یک بازار مجازی پدیدار شده است. رشد و توسعه روز افزون اینترنت بصورت یک پدیده شده است و رشد مرتبطی هم در تجارت الکترونیک در این حوزه شده است. علاوه بر این، ارتباطات با بهره گرفتن از شبکه های بی سیم که با عنوان Wi-Fi شناخته شده اند به نظر می رسد پتانسیل بیشتری برای تجارت الکترونیک ایجاد کرده اند بطوریکه امروزه در هر نقطه ای با بهره گرفتن از یک نوت بوک می توان براحتی وارد شبکه اینترنت شد. بنابراین، تجارت الکترونیک و کانال های بازاریابی جدیدی که توسط اینترنت ایجاد شده اند تاثیر عمیقی در مورد چگونگی انجام کسب و کار و ارائه خدمات لجستیک را تحت پوشش خود قرار داده است.
ظرفیت های لجستیکی که بخشی از منابع یک شرکت هستند شامل تمام سرمایه ها، توانایی ها، فرآیندهای سازمانی، ویژگی های شرکت، اطلاعات، دانش و غیره است که امکان اجرای استراتژی هایی را مهیا می سازد که باعث بهبود در کارایی و اثربخشی می شوند (بارنی، ۱۹۹۱). در بسیاری از تحقیقات ظرفیت های لجستیکی بطور نسبتا عظیمی مورد بررسی قرار گرفته اند و مقیاس های اندازه گیری مهمی برای ارتباط این ظرفیت با مزایای رقابتی و ارتقا عملکرد سازمان توسعه یافته است. این تحقیقات دریافته اند که فعالیت های لجستیکی عملکرد شرکت را با افزایش درآمد و کاهش هزینه ها تحت تاثیر قرار می دهند. ولی در خصوص ارتباط بین ظرفیت های لجستیکی و عملکرد شرکت در محیط تجارت الکترونیک بصورت تجربی مطالعه و تحقیق زیادی انجام نشده است.
لذا با توجه به اینکه مدیریت زنجیره تامین موثر و کارآمد برای موفقیت ها سازمان های درگیر در تجارت الکترونیک بسیار حیاتی است بنابراین هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر ظرفیت لجستیکی و برون سپاری فعالیت های لجیستک شرکت بر عملکرد شرکت در تجارت الکترونیک است و محقق می کوشد تا پاسخ های مناسبی برای سوال اصلی تحقیق ارائه دهد:
آیا موقیعت برون سپاری فعالیت های لجستیکی شرکت فقط به ظرفیت های لجستیکی داخلی مربوط است؟
۱-۳ اهمیت تحقیق
ظهور پدیده جهانی شدن و افزایش رقابت و انگیزه بقاء در بازارها بسیاری از کشورها و سازمانها را بر آن داشته است که فعالیتهای خود را بر تولیدات اساسی و قابلیتهای محوری متمرکز کنند. از تغییراتی که در این روند میتوان مشاهده کرد افزایش سهم برون سپاری است. سازمانها با مدیریت زنجیره تامین برای افزایش مزیت رقابتی خود روی مراحل ویژه و اختصاصی تمرکز می کنند که دارای ارزش افزوده بیشتری برای مشتری و سازمان فراهم سازد. بدین ترتیب جهت حصول موفقیت در این زمینه و رسیدن به مزیت رقابتی ضرورت انجام تحقیقات علمی در این حوزه محسوس است.
۱-۴ چارچوب نظری تحقیق
تئوری دارایی های مکمل (تیک، ۱۹۸۶) در تجارت الکترونیک می تواند استفاده وسیعی داشته باشد. این مفهوم را خواهد داشت که با توجه به ماهیت رقابتی یک کالا یا خدمات خاصی در بازار دارد، در صورتی که تحت حمایت آرایه ای از کالاها یا خدمات نباشد، در نهایت شکست خواهد خورد. موریلو (۲۰۰۱) نشان داده است که موفقیت در تجارت الکترونیک نیاز به استفاده بسیاری از دارایی های مکمل دارد که مهم ترین آنها می تواند کامپیوتر، اینترنت، تکنولوژی ماهواره، سرمایه ها و خدمات لجستیک هستند.
هاپرتز و فوستر (۱۹۹۹) بیان کرده اند که موفقیت شرکت ها در بازارهای الکترونیکی به کارآیی شبکه های توزیع بستگی دارد. حرکت موثر و کارآمد کالاها در زنجیره تامین لجستیک تجارت الکترونیکی بسیار حیاتی است.
این تحقیق با ظرفیت های اساسی و عملکرد شرکت های سر وکار دارد و شامل سه ساختار اندازه گیری است که عبارتند از ظرفیت لجستیکی، برون سپاری لجستیکی و عملکرد شرکت. فرضیه کلی که می توان برای این تحقیق در نظر گرفت بر مبنای این نظریه استوار است که اگر شرکت های فعال در تجارت الکترونیکی ظرفیت لجستیکی قدرتمندی داشته باشند احتمال اینکه مزیت رقابتی پایدار و بهبود عملکرد بیشتری داشته باشند بسیار بالا است.
استفاده از برون سپاری در فعالیت های لجستیک، ظرفیت لجستیکی شرکت و عملکرد را با نفوذ تخصص و مهارت طرف سوم در مدیریت و تحقق اهداف، بهبود می بخشد ( که و همکاران، ۲۰۰۸).
بارنی (۱۹۹۱) بیان می کند که ظرفیت لجستیکی بخشی از منایع شرکت هستند که شامل تمام دارایی ها، شایستگی، فرآیندهای سازمانی، نگرش های شرکت، اطلاعات و دانش است که سازمان را برای اجرای استراتژی های که باعث کارآیی و اثربخشی سازمان می شود، متعاقد می کند.
سینک و لانگلی (۱۹۹۷) بیان کرده اند که در میان کسب و کار امروزی، تمایلی برای حرکت از طرف بسیاری از شرکت ها برای تجدید نظر در اولویت ها و تمرکز در منابع خود در حد محدودی از فعالیت های انتخاب شده و فرآیندها است. در نتیجه تمایل رو به رشدی از طرف شرکت ها برای برون سپاری فرآیندهای انتخاب شده از جمله فعالیت های لجستیک وجود دارد.
ریشه های اصلی برونسپاری از کلمات بیرون (اشاره به بیرون از سازمان) ۳ و منبع یابی۴ تشکیل شده که در اصطلاح کسب و کار، روشی است که فعالیت های مشخصی را از شرکت بیرونی خریداری می کند. این اصطلاح، اغلب به عنوان مترادفی برای تصمیم به منبع یابی بیرونی به کار رفته و با عباراتی نظیر ساخت یا خرید۵ ادغام/ تجزیه فعالیت ها۶ یا برونسپاری رایج شده است (بولات ویلماز، ۲۰۰۹). هدف عمده از توجه به برونسپاری هر فعالیت یا فرایند این است که با ارتقای عملیات بتوان به مزیت های رقابتی دست یافت (ایلیاز و سایرین، ۲۰۰۸). به بیانی دیگر، برونسپاری به جای اینکه برای تهیه کالاها و خدمات به منابع داخلی متوسل شود، بر استفاده از ارائه کنندگان بیرونی کالاها و خدمات اشاره دارد. همچنین، برونسپاری تصمیمی مرتبط با مرزهای یک شرکت نیز به شمار می آید (فوگا راوی، ۲۰۰۸).
[۱] – Cho et al
***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

تعداد صفحه : ۱۹۱

قیمت : ۱۴۷۰۰ تومان
 

***

—-

پشتیبانی سایت :               minoofar.majedi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  **** ***