پایان نامه ارشد رشته روانشناسی: مقایسه میزان خودکارآمدی و استفاده از راهبردهای شناختی و فراشناختی در بین دانشجویان مشروط …

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی

عنوان : مقایسه میزان خودکارآمدی و استفاده از راهبردهای شناختی و فراشناختی در بین دانشجویان مشروط و غیر مشروط دانشگاه قم

دانشگاه قم

دانشکده ادبیات و علوم انسانی

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی

عنوان:

مقایسه میزان خودکارآمدی و استفاده از راهبردهای شناختی و فراشناختی در بین دانشجویان مشروط و غیر مشروط دانشگاه قم

استاد راهنما:

دکتر عباس حبیب زاده

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب:

فصل اول: کلیات پژوهش

۱-۱- مقدمه. ۱

۱-۲- بیان مسئله. ۳

۱-۳- اهمیت و ضرورت پژوهش…. ۴

۱-۴- اهداف پژوهش…. ۶

۱-۴-۱- هدف کلی.. ۶

۱-۴-۲- هدف های فرعی.. ۶

۱-۵- پرسشهای پژوهش…. ۷

۱-۵-۱- پرسش اصلی.. ۷

۱-۵-۲- پرسشهای فرعی.. ۷

۱-۶- فرضیه های پژوهش…. ۷

۱-۶-۱- فرضیه ی اصلی.. ۷

۱-۶-۲- فرضیه های فرعی.. ۸

۱-۷- تعریف متغیرهای پژوهش…. ۸

۱-۷-۱- خودکارآمدی.. ۸

۱-۷-۱-۱-تعریف مفهومی.. ۸

۱-۷-۱-۲-تعریف عملیاتی.. ۹

۱-۷-۲- راهبردهای  شناختی.. ۹

۱-۷-۲-۱-تعریف مفهومی.. ۹

۱-۷-۲-۲- تعریف عملیاتی.. ۹

۱-۷-۳-راهبردهای فراشناختی.. ۱۰

۱-۷-۳-۱-تعریف مفهومی.. ۱۰

۱-۷-۳-۲-تعریف عملیاتی.. ۱۰

۱-۷-۴-مشروطی.. ۱۰

۱-۷-۴-۱-تعریف مفهومی.. ۱۰

۱-۷-۴-۲-تعریف عملیاتی.. ۱۰

 

فصل دوم: پیشینه نظری و عملی پژوهش

۲-۱- مقدمه. ۱۲

۲-۲- خودکارآمدی.. ۱۲

۲-۲-۱- فرایندهای واسطه ای خودکارآمدی.. ۱۶

۲-۲-۱-۱- فرایندهای شناختی.. ۱۶

۲-۲-۱-۲- فرایندهای انگیزشی.. ۱۶

۲-۲-۱-۳-فرایندهای عاطفی.. ۱۹

۲-۲-۱-۴- فرایندهای انتخابی.. ۲۰

۲-۲-۲- ظرفیت ها و قابلیت های مؤثر در خودکارآمدی.. ۲۰

۲-۲-۲-۱-  قابلیت رمزگذاری.. ۲۱

۲-۲-۲-۲- قابلیت دوراندیشی.. ۲۱

۲-۲-۲-۳- قابلیت جایگزینی و الگوبرداری.. ۲۲

۲-۲-۲-۴- قابلیت خودتنظیمی.. ۲۲

۲-۲-۲-۵- قابلیت خودانعکاسی (خوداندیشی) ۲۳

۲ـ۳ـ راهبردهای یادگیری.. ۲۳

۲-۳- ۱- راهبردهای شناختی.. ۲۶

۲-۳-۱-۱- راهبرد های تکرار یا مرور ۲۷

۲ـ۳ـ۱ـ۲ ـ راهبرد بسط و گسترش معنایی.. ۳۱

۲ـ۳ـ۱ـ ۳ـ  راهبرد سازمان دهی.. ۳۷

۲ـ۳ ـ۲ ـ راهبردهای فراشناختی.. ۴۱

۲-۳-۲-۱- راهبردهای برنامه ریزی.. ۴۳

۲-۳-۲-۲-راهبردهای نظارت و  ارزشیابی.. ۴۴

۲-۳-۲-۳- راهبردهای نظم دهی.. ۴۵

۲-۳-۳- تفاوت های جنسیتی در استفاده از راهبردهای یادگیری.. ۴۹

۲ـ۳ـ ۴ـ رشد  و  راهبردهای یادگیری.. ۴۹

۲-۴- مشروطی.. ۵۲

۲-۴-۱-علل مشروطی.. ۵۲

۲-۴-۱-۱-عوامل فردی.. ۵۳

۲-۴-۱-۲-عوامل درون سازمانی.. ۵۵

۲-۴-۱-۳-عوامل برون سازمانی.. ۵۶

۲ـ۵ ـ پیشینه پژوهشی تحقیق.. ۵۸

۲ ـ۵ ـ ۱ـ خودکارآمدی.. ۵۸

۲- ۵ -۱-۱- پژوهش های صورت گرفته خارجی.. ۵۸

۲- ۵ -۱-۲- پژوهش های صورت گرفته داخلی.. ۵۹

۲ ـ۵ ـ ۲ـ راهبردهای شناختی و فراشناختی.. ۶۰

۲ ـ۵ ـ ۲ـ۱ ـ پژوهش های صورت گرفته خارجی.. ۶۰

۲ ـ۲ ـ ۲ـ۲ ـ پژوهش های صورت گرفته داخلی.. ۶۳

۲-۶- نتیجه گیری.. ۶۵

 

فصل سوم :روش شناسی

۳-۱- مقدمه. ۶۸

۳-۲- نوع و روش انجام پژوهش…. ۶۸

۳-۳- جامعه آماری پژوهش…. ۶۹

۳-۴-حجم نمونه و روش نمونه گیری.. ۷۱

۳-۵- ابزار اندازه گیری پژوهش…. ۷۳

۳-۵-۱- پرسشنامه خودکارآمدی.. ۷۳

۳-۵-۱-۱-پایایی ۷۳

۳-۵-۱-۲- روایی.. ۷۴

۳-۵-۲- پرسشنامه راهبردهای یادگیری.. ۷۴

۳-۵-۲-۱-پایایی.. ۷۶

۳-۵-۲-۲- روایی.. ۷۶

۳-۶- روش تجزیه و تحلیل داده ها ۷۷

 

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

۴-۱- مقدمه. ۷۹

۴-۲- توصیف داده ها ۸۰

۴-۲-۱- سن.. ۸۰

۴-۲-۲- وضعیت تاهل.. ۸۱

۴-۲-۳- داده های مربوط به متغیرهای اصلی پژوهش…. ۸۳

۴-۳- آزمون معنادار بودن متغیرها ۸۳

۴-۳-۱- بررسی نرمال بودن داده ها ۸۴

۴-۴- تحلیل استنباطی فرضیه های پژوهش…. ۸۴

 

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

۵-۱- مقدمه. ۱۰۹

۵-۲- خلاصه پژوهش…. ۱۰۹

۵-۳- بحث و بررسی فرضیه های پژوهش…. ۱۱۰

۵-۳-۱- فرضیه  اول.. ۱۱۰

۵-۳-۲- فرضیه دوم. ۱۱۲

۵-۳-۳- فرضیه سوم. ۱۱۳

۵-۳-۴- فرضیه چهارم. ۱۱۶

۵-۳-۵- فرضیه پنجم. ۱۱۷

۵-۳-۶- فرضیه ششم. ۱۱۷

۵-۴- نتیجه گیری کلی.. ۱۱۸

۵-۵- مشکلات و محدودیت های پژوهش…. ۱۱۹

۵-۶- پیشنهاد های پژوهشی.. ۱۱۹

۵-۷-  پیشنهادهای کاربردی.. ۱۲۰

منابع. ۱۲۱

 

پیوست ها

الف: پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر ۱۲۹

ب: پرسشنامه راهبردهای یادگیری(شناختی و فراشناختی) ۱۳۰

 

فهرست جداول

جدول ۲-۱- انواع راهبردهای شناختی و مصادیق آن.. ۴۰

جدول ۲-۲- انواع راهبردهای فرا شناختی و مصادیق آن.. ۴۵

جدول ۳-۱- جامعه  اول پژوهش ( دانشجویان مشروط)  به تفکیک دانشکده ها و مقاطع تحصیلی.. ۶۹

جدول ۳-۲- جامعه دوم پژوهش (دانشجویان غیر مشروط ) به تفکیک دانشکده ها و مقاطع تحصیلی.. ۷۰

جدول۳-۳- نمونه اول پژوهش ( دانشجویان مشروط )  به تفکیک دانشکده ها و مقاطع تحصیلی.. ۷۱

جدول۳-۴- نمونه  دوم پژوهش  (دانشجویان  غیر مشروط) به تفکیک دانشکده ها و مقاطع تحصیلی.. ۷۲ جدول۳-۵- سوال های مربوط به هریک از راهبردهای شناختی و فراشناختی.. ۷۵

جدول ۴-۱- شاخص های توصیفی سن افراد  نمونه  اول (دانشجویان مشروط) ۸۰

جدول۴-۲- شاخص های توصیفی سن افراد  نمونه  دوم  (دانشجویان غیر مشروط ) ۸۱

جدول۴-۳- شاخص های توصیفی وضعیت تاهل افراد نمونه اول (دانشجویان مشروط ) ۸۱

جدول۴-۴- شاخص های توصیفی وضعیت تاهل افراد  نمونه دوم  (دانشجویان غیر مشروط) ۸۲

جدول۴-۵- توصیف داده های جمع آوری شدن در هر متغیر. ۸۳

جدول ۴-۶-  نتایج آزمون کولموگروف اسمیرنف در بررسی نرمال بودن داد های متغیرهای پژوهش…. ۸۴

جدول ۴-۷- مشخصات توصیفی متغیر خودکارآمدی در دو گروه دانشجویان مشروط و غیر مشروط.. ۸۵

جدول ۴-۸- آزمون  t  مستقل جهت مقایسه  خودکارآمدی در دو گروه دانشجویان مشروط  و غیر مشروط   ۸۵

جدول ۴- ۹-  مشخصات توصیفی متغیر راهبردهای شناختی در دو  گروه دانشجویان مشروط و غیرمشروط   ۸۶

جدول۴-۱۰- نتایج تحلیل واریانس چند متغیری(مانوا) بر روی نمرات راهبردهای شناختی دانشجویان مشروط وغیر مشروط   ۸۷

جدول۴-۱۱-نتایج اثرات بین آزمودنی ها روی نمرات راهبردهای شناختی دانشجویان مشروط و غیر مشروط   ۸۷

جدول۴ -۱۲-  مشخصات توصیفی متغیر راهبردهای فراشناختی در دو گروه مشروط و غیر مشروط.. ۸۸

جدول۴-۱۳- نتایج تحلیل واریانس چند متغیری(مانوا) بر روی نمرات راهبردهای فرا شناختی دانشجویان مشروط وغیر مشروط   ۸۹

جدول۴-۱۴- نتایج اثرات بین آزمودنی ها روی نمرات راهبردهای فرا شناختی دانشجویان مشروط وغیر مشروط   ۸۹

جدول  ۴ -۱۵- ماتریس همبتسگی بین راهبردهای شناختی و فراشناختی در دانشجویان مشروط.. ۹۰

جدول ۴-۱۶- نتایج تحلیل رگرسیون در خصوص رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی در دانشجویان مشروط   ۹۱

جدول ۴-۱۷- ضرایب رگرسیون در خصوص پیش بینی راهبردهای فراشناختی با بهره گرفتن از ابعاد راهبردهای شناختی در دانشجویان مشروط   ۹۲

جدول۴ -۱۸- ماتریس همبتسگی بین راهبردهای شناختی و فراشناختی در دانشجویان غیر مشروط.. ۹۳

جدول ۴-۱۹- نتایج تحلیل رگرسیون در خصوص رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی در دانشجویان غیر مشروط   ۹۴

جدول ۴-۲۰- ضرایب رگرسیون در خصوص پیش بینی راهبردهای فراشناختی با بهره گرفتن از ابعاد راهبردهای شناختی در بین دانشجویان غیر مشروط   ۹۴

جدول ۴-۲۲- همبستگی راهبردهای شناختی با خودکارآمدی در دانشجویان مشروط.. ۹۶

جدول ۴-۲۳-  نتایج تحلیل رگرسیون در خصوص پیش بینی خودکارآمدی با بهره گرفتن از ابعاد راهبردهای شناختی (بسط و گسترش ) در بین دانشجویان مشروط.. ۹۷

جدول ۴-۲۴- ضرایب رگرسیون در خصوص پیشبینی خودکارآمدی با بهره گرفتن از ابعاد راهبردهای شناختی در بین دانشجویان مشروط   ۹۷

جدول ۴-۲۵- همبستگی راهبردهای شناختی با خودکارآمدی در دانشجویان غیرمشروط.. ۹۸

جدول ۴-۲۶-  نتایج تحلیل رگرسیون در خصوص پیش بینی خودکارآمدی با بهره گرفتن از ابعاد راهبردهای شناختی  (سازماندهی) دربین دانشجویان غیر مشروط.. ۹۹

جدول ۴-۲۷- ضرایب رگرسیون در خصوص پیشبینی خودکارآمدی با بهره گرفتن از ابعاد راهبردهای شناختی در بین دانشجویان غیر مشروط   ۱۰۰

جدول ۴-۲۹- همبستگی بین راهبردهای فراشناختی و خودکارآمدی در بین دانشجویان مشروط.. ۱۰۲

جدول ۴-۳۰- نتایج تحلیل رگرسیون برای  پیش بینی خودکارآمدی دانشجویان مشروط با بهره گرفتن از ابعاد راهبردهای فراشناختی   ۱۰۳

جدول ۴-۳۱-  ضرایب رگرسیون برای پیش بینی خودکارآمدی دانشجویان مشروط با بهره گرفتن از ابعاد راهبردهای فراشناختی   ۱۰۴

جدول ۴-۳۲- ضریب همبستگی بین راهبردهای فراشناختی با خودکارآمدی در بین دانشجویان غیر مشروط   ۱۰۵

جدول ۴-۳۳- نتایج تحلیل رگرسیون برای  پیش بینی خودکارآمدی دانشجویان غیر مشروط با بهره گرفتن از ابعاد راهبردهای فراشناختی   ۱۰۶

جدول ۴-۳۴-  ضرایب رگرسیون برای پیش بینی خودکارآمدی دانشجویان غیر مشروط با بهره گرفتن از ابعاد راهبردهای فراشناختی   ۱۰۶

 

فهرست اشکال و نمودارها

شکل ۲-۱- طبقه بندی انواع راهبردهای یادگیری.. ۲۵

چکیده

هدف پژوهش حاضر مقایسه میزان خودکارآمدی و استفاده از راهبردهای شناختی و فراشناختی در دانشجویان مشروط و غیر مشروط دانشگاه قم است. این پژوهش از نوع علی- مقایسه ای و جامعه تحقیق آن شامل تمام دانشجویان پسر مشروط (۳۱۲ نفر) و عادی (۴۲۷۵ نفر) دانشگاه قم در سال ۹۳-۱۳۹۲ بود. حجم نمونه با بهره گرفتن از فرمول کوکران  ۱۷۲ نفر به دست آمد. که این تعداد در گروه دانشجویان مشروط با بهره گرفتن از روش نمونه گیری در دسترس و در گروه غیر مشروط با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شد. در این پژوهش برای گرداوری داده ها از پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران (۱۹۸۲) و همچنین پرسشنامه راهبردهای یادگیری کرمی (۱۳۸۱) استفاده شد. نتایج تجزیه تحلیل آماری داده ها که با بهره گرفتن از آزمون های آماری تحلیل واریناس چند متغیری(مانوا)، t مستقل، رگرسیون و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد، نشان دهنده این مطلب است که بین دانشجویان مشروط و غیر مشروط از نظر میزان خودکارآمدی و همچنین استفاده از راهبردهای فراشناختی تفاوت معناداری وجود دارد ولی از نظر استفاده از راهبردهای شناختی بین آن دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد. بنابراین توجه به مفهوم خودکارآمدی و افزایش استفاده از راهبردهای فراشناختی برای بالا بردن احتمال موفقیت تحصیلی دانشجویان ضروری به نظر می رسد.

۱-۱- مقدمه
رشد و بالندگی در هر جامعه ای تاحدودی می تواند مرهون نظام آموزشی و دانشگاهی آن جامعه باشد. بر این اساس همه ساله کشورهای مختلف منابع قابل توجهی از درآمد ملی خود را صرف آموزش و تعلیم و تربیت دانشجویان خود می کنند اما برخی از عوامل وجود دارند که موجب هدر رفتن بخشی از این سرمایه و یا تحمیل هزینه های اضافی بر دولت ها می گردد که یکی از این عوامل مشروط شدن دانشجویان است.

پژوهش های مختلف نشان داده است که برای شناخت و کاهش این مشکل علاوه بر عوامل مدیریتی و آموزشی، باید به بعد روانی و اجتماعی دانشجویان نیز توجه کرد (زینلی پور،زارعی، اقبالی، ۱۳۸۸). لذا انگیزه ها، راهبردهای یادگیری و مطالعه، توانایی ها و تمایلات دانشجویان را نیز باید مورد توجه قرار داد.

بلوم[۱] (۱۹۸۹) در مدل آموزشگاهی خود شواهدی ارائه کرده است که ویژگی های عاطفی دانش آموزان و دانشجویان در جریان یادگیری هم نقش علت و هم نقش معلول را دارند ( زینلی پور و همکاران، ۱۳۸۸). در نتیجه مفهومی که دانشجویان از خود دارند، کوشش ها و پیشرفت های آنها را تحت تاثیر قرار می دهد، که در این رابطه مفهومی که افراد از توانایی های خود برای انجام کار و فعالیت دارند را خودکارآمدی[۲] می نامند (بندورا[۳]، ۱۹۷۷). بر اساس نظریه یادگیری اجتماعی[۴] بندورا باورهای خودکارآمدی بر انتخاب های افراد، رشته تحصیلی آنان و فعالیت هایی که انجام می دهند تاثیر می گذارد و افراد تمایل دارند به فعالیت های بپردازند که از انجام دادن آنها احساس اطمینان کند و از انجام کارهایی که احساس می کند توانایی انجام آن را ندارند پرهیز می کنند و به عبارت دیگر باورهای خودکارآمدی تعیین می کند که تا چه اندازه ای برای فعالیت های خود انرژی مصرف کنند و در برابر موانع و مشکلات تا چه میزان مقاومت کنند (زارع زاده و کدیور، ۱۳۸۶).

از طرف دیگر راهبردهایی که دانشجویان برای مطالعه و یادگیری از آن استفاده می کنند نیز می تواند در عملکرد تحصیلی آنها موثر باشد، به طور کلی در مورد راهبردهای مختلف یادگیری به دو نوع از راهبردها یعنی راهبرد شناختی و راهبرد فراشناختی[۵] تأکید شده است. چنانچه در یـک فراتحلیل، ونگ[۶] و همکاران(۲۰۰۰)، (به نقل از مصطفایی و محبوبی، ۱۳۸۵) در مورد عوامل مؤثر بـر یـادگیری دانش آموزان، نشان دادند که از میان ۲۲۸ عامل مؤثر در یادگیری، فرآیندهای شناختی و فراشناختی بیشترین تأثیر را بر یادگیری دانش آموزان دارد.

بایلر[۷] (۲۰۰۱) شناخت را به عنوان فرایندها یا جریان هایی که که به کمک آن یادگیری، یادآوری و تفکر صورت می گیرد، تعریف کرد. به عبارت دیگر، شناخت به فرایند های درونی ذهنی و راه ها و فرایند هایی که ما به وسیله آن اطلاعات را مورد توجه قرار می دهیم و آنها را به حافظه می سپاریم و در مواقع نیاز از آنها استفاده می کنیم گفته می شود. که این راهبردها در سه دسته کلی تکرار یا مرور، بسط و گسترش و سازمان دهی قرار می گیرد (سیف، ۱۳۹۰).

به گفته اسلاوین[۸] فراشناخت نیز به شناخت شناخت، دانستن درباره دانستن و یا دانش فرد درباره چگونگی یادگیری خودش گفته می شود. دانش فراشناختی نیز شامل سه نوع دانش مربوط به خود یادگیرنده، دانش مربوط به تکلیف یا موضوع یادگیری و دانش مربوط به راهبردهای شناختی و چگونگی به کارگیری آنها است (به نقل از سیف، ۱۳۹۰).

بنابر آنچه که در بالا آمد، شناسایی و ارتقای آنچه که در موفقیت تحصیلی و جلوگیری از مشروط شدن دانشجویان تاثیر گذار است بسیار مهم می باشد. به همین خاطر هدف پژوهش حاضر مقایسه دانشجویان مشروط و غیر مشروط از نظر میزان خودکارآمدی و استفاده از راهبردهای شناختی و فراشناختی می باشد.

 

تعداد صفحه : ۱۵۸

قیمت : ۱۴۷۰۰ تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :               minoofar.majedi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  **** ***