پایان نامه ارشد رشته حسابداری: ارزیابی سامانه حسابداری وگزارشگری مالی گمرک شیرازبه بخش حسابداری دولتی وتامین اعتبار و خزانه

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته حسابداری

عنوان : ارزیابی سامانه حسابداری وگزارشگری مالی گمرک شیرازبه بخش حسابداری دولتی وتامین اعتبار و خزانه

دانشکده اقتصادوحسابداری

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری (M.A)

عنوان:

ارزیابی سامانه حسابداری و گزارشگری مالی گمرک شیراز به بخش حسابداری دولتی و تامین اعتبار و خزانه

استاد راهنما:

بتول زارعی


برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی گردد
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)
فهرست مطالب:
چکیده ………………………………………………………………………………………………. ۱
فصل اول : کلیات پژوهش
۱ـ۱ـ دیباچه……………………………………………………………………………………….. ۳
۱ـ۲ـ اظهار مسئله وانگیزه برگزیدن موضوع پژوهش………………………………………… ۴
۱ـ۳ـ اهمیت و ضرورت انجام پژوهش………………………………………………………. ۵
۱ـ۴ـ اهداف پژوهش……………………………………………………………………………. ۶
۱ـ۵ـ فرضیه های پژوهش……………………………………………………………………….. ۷
۱ـ۶ـ روش پزوهش……………………………………………………………………………… ۷
۱ـ۷ـروش جمع آوری اطلاعات……………………………………………………………… .۸
۱ـ۸ـ قلمرو پژوهش…………………………………………………………………………….. .۸
۱ـ۹ـ متغیر های پژوهش………………………………………………………………………. .۱۰
۱ـ۱۰ـ محدودیت های پژوهش………………………………………………………………. ۱۰
۱ـ۱۱ـ تعریف واژگان واصطلاحات کلیدی……………………………………………….. ۱۰
۱ـ۱۲ـ ساختار پژوهش ………………………………………………………………………… ۱۳
فصل دوم : چارچوب نظری و پیشینه پژوهش
گفتار اول : مفاهیم حسابداری و گزارشگری مالی و دولتی
۲ـ۱ـ۱ـ دیباچه……………………………………………………………………………………. ۱۵
۲ـ۱ـ۲ـ تعریف حسابداری و حسابداری دولتی………………………………………….. ۱۷
۲ـ۱ـ۳ـ تعریف گزارشگری مالی…………………………………………………………….. ۱۹
۲ـ۱ـ۴ـ اهداف گزارشگری مالی……………………………………………………………… ۱۹
۲ـ۱ـ۵ـ گزارشگری مالی در ایران…………………………………………………………… ۲۱
۲ـ۱ـ۶ـ گزارشگری مالی در عصر تجارت الکترونیک…………………………………… ۲۳
۲ـ۱ـ۷ـ بهره گیری کنندگان از گزارشگری مالی……………………………………………….. ۲۴
۲ـ۱ـ۸ـ امکان ارتقا گزارشگری مالی در ایران……………………………………………. ۲۵
۲ـ۱ـ۹ـ تحولات اساسی در گزارشگری…………………………………………………… ۲۷
۲ـ۱ـ۱۰ـ واحد گزارشگری مالی…………………………………………………………….. ۲۹
۲ـ۱ـ۱۱ـ جایگاه تئوری وجوه مستقل………………………………………………………. ۳۰
۲ـ۱ـ۱۲ـ جریان اطلاعاتی گزارشگری مالی……………………………………………….. ۳۱
۲ـ۱ـ۱۳ـ محدودیت های گزارشگری مالی……………………………………………….. .۳۲
۲ـ۱ـ۱۴ـ گزارشگری مالی دولتی…………………………………………………………….. ۳۴
۲ـ۱ـ۱۵ـ اهداف گزارشگری مالی دولتی…………………………………………………… ۳۶
۲ـ۱ـ۱۶ـ مفهوم مسئولیت پاسخگویی……………………………………………………….. ۳۶
۲ـ۱ـ۱۷ـ اصول حسابداری و گزارشگری مالی دولتی………………………………….. ۳۹
۲ـ۱ـ۱۸ـ مبانی حسابداری دولتی…………………………………………………………… ۳۹
۲ـ۱ـ۱۹ـ مبانی تعهدی در حسابداری دولتی……………………………………………… ۳۹
۲ـ۱ـ۲۰ـسامانه حسابداری حساب مستقل…………………………………………………. ۴۱
۲ـ۱ـ۲۱ـ انواع حسابهای مستقل……………………………………………………………… ۴۲
۲ـ۱ـ۲۲ـ ارزیابی عملکردسامانه گزارشگری مالی و ارتباط آن با مدیریت دولتی….. ۴۴
گفتار دوم : گمرک و گزارشگری مالی درگمرکات
۲ـ۲ـ۱ـ بحث نظری…………………………………………………………………………….. ۴۶
۲ـ۲ـ۲ـ پیشینه ، رشد و تحول گمرک در ایران…………………………………………… .۴۸
۲ـ۲ـ۳ـ مسائل مربوط به گزارشگری مالی مطلوب در گمرک و ارتباط آن با سامانه مالی.     ۵۱
۲ـ۲ـ۴ـ بهره گیری کنندگان گزارش های مالی و نیازهای اطلاعاتی آنها…………………. ۵۲
۲ـ۲ـ۵ـ خصوصیات ، محسنات و کاربرد حسابداری گمرک …………………………. ۵۴
۲ـ۲ـ۶ـ اصول و موازین حسابداری گمرک ……………………………………………….. ۵۶
۲ـ۲ـ۷ـ اصول حسابداری در گمرک ها و مفهوم بودجه……………………………….. .۵۹
۲ـ۲ـ۸ـ اختصار دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه گمرک ……………………………… ۶۶
۲ـ۲ـ۹ـ حسابداری بودجه ……………………………………………………………………. .۶۸
گفتار سوم : پیشینه پژوهش
۲ـ۳ـ۱ـ موانع اجرای حسابرسی صورتهای مالی موسسات غیر انتفایی (گمرکات
استان هرمزگان و زاهدان……………………………………………………………………….. ۶۹
۲ـ۳ـ۲ـ ارزیابی اندازه پاسخگویی نظام مالی دولت جمهوری اسلامی ایران………… ۷۰
۲ـ۳ـ۳ـ مطالعه موانع توسعه حسابداری دولتی و اثرات آن بر گزارشگری مالی دولتی۷۱
۲ـ۳ـ۴ـ گزارش ارزیابی مدیریت از کنترل داخلی و مطالعه فایده مندی برون سازمانی
آن در ایران………………………………………………………………………………………. .۷۲
فصل سوم : روش شناسی پژوهش
۳ـ۱ـ دیباچه……………………………………………………………………………………… ۷۵
۳ـ۲ـ جامعه آماری…………………………………………………………………………….. .۷۵
۳ـ۳ـ تعیین حجم نمونه……………………………………………………………………….. .۷۷
۳ـ۴ـ متغیرهای پژوهش………………………………………………………………………… ۸۰
۳ـ۵ـ فرضیه های پژوهش با تعداد پرسشها در هر فرضیه……………………………… ۸۰
۳ـ۶ـ روش پژوهش…………………………………………………………………………….. ۸۱
۳ـ۷ـ روش گردآوری اطلاعات………………………………………………………………. ۸۳
۳ـ۸ ـ ابزار اندازه گیری اطلاعات…………………………………………………………….. ۸۴
۳ـ۹ـ روایی و پایایی ابزار پژوهش………………………………………………………….. ۸۴
۳ـ۹ـ۱ـ روایی پرسشنامه……………………………………………………………………….. ۸۴
۳ـ۹ـ۲ـ پایایی ابزار پژوهش…………………………………………………………………… ۸۶
۳ـ۱۰ـ آماره آزمون………………………………………………………………………………. ۸۷
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
۴ـ۱ـ دیباچه۹۰
۴ـ۲ـ توصیف نمونه آماری.۹۱
۴ـ۲ـ۱ـ جنسیت………………………………………………………………………………….. ۹۲
۴ـ۲ـ۲ـ اندازه تحصیلات …………………………………………………………………….. ۹۳
۴ـ۲ـ۳ـ رشته تحصیلی………………………………………………………………………….. ۹۳
۴ـ۲ـ۴ـ سابقه خدمت…………………………………………………………………………… ۹۴
۴ـ۲ـ۵ـ سمت سازمانی………………………………………………………………………. . .۹۴
۴ـ۳ـ آزمون فرضیه…………………………………………………………………………….. ۹۵
۴ـ۳ـ۱ـ آزمون فرضیه اول……………………………………………………………………… ۹۵
۴ـ۳ـ۲ـ آزمون فرضیه دوم………………………………………………………………….. . .۹۸
۴ـ۳ـ۳ـ آزمون فرضیه سوم………………………………………………………………….. .۱۰۱
۴ـ۴ـ فرضیه اصلی……………………………………………………………………………. ۱۰۴
۴ـ۵ـ نتیجه گیری……………………………………………………………………………… .۱۰۶
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادهای پژوهش
۵ـ۱ـ دیباچه……………………………………………………………………………………. .۱۰۸
۵ـ۲ـ نتیجه گیری……………………………………………………………………………… .۱۰۹
۵ـ۳ـ پیشنهادها………………………………………………………………………………… .۱۱۱
۵ـ۳ـ۱ـ پیشنهادها مبتنی بر یافته های پژوهش………………………………………….. .۱۱۱
۵ـ۳ـ۲ـ پیشنهادها برای پژوهش های بعدی…………………………………………….. .۱۱۳
منابع
منابع………………………………………………………………………………………………. ۱۱۴
فهرست جداول
۱-۱ مقایسه گزارشگری سنتی و گزارشگری جدید ………………………………….. ۲۸
۱-۳ تعداد کارکنان مورد نظر …………………………………………………………….. ۷۶
۲-۳ پرسشنامه، توزیع شده ……………………………………………………………….. ۷۸
۱-۴ جنسیت ………………………………………………………………………………… ۹۲
۲-۴ توزیع فراوان نمونه برحسب اندازه تحصیلات …………………………………. ۹۳
۳-۴ توزیع فراوانی رشته تحصیلی ……………………………………………………… ۹۳
۴-۴ توزیع فراوان نمونه بر اساس سابقه خدمت …………………………………….. ۹۴
۵-۴ توزیع فراوانی بر اساس سمت سازمانی ………………………………………… ۹۴
۶-۴ نتایج آزمون فرضیه اول …………………………………………………………….. ۹۷
۷-۴ نتایج آزمون فرضیه دوم …………………………………………………………… ۱۰۰
۸-۴ نتایج آزمون فرضیه سوم ………………………………………………………….. ۱۰۳
۹-۴ جمع بندی یافته های پژوهش ……………………………………………………. ۱۰۶٫٫٫٫٫٫٫٫
چکیده :
این پژوهش در مورد ارزیابی قابلیت گزارشگری مطلوب سامانه اطلاعات حسابداری گمرک شیرازاست که هدف از انجام این پژوهش مطالعه اندازه پاسخ گویی گزارشگری مالی از دیدگاه بهره گیری کنندگان بود تا اندازه رضایت آنان از موجود یک گزارشگری مالی شفاف در گمرک را اظهار کند. زیرا بهره گیری کنندگان از راه گزارشگری شفاف مالی قادر خواهند بود که از چگونگی ارائه خدمات جمعی و چگونگی مصارف منابع آگاه شوند مسئولیت پاسخگویی دولتها را ملزم می کند برای مورد هایی نظیر تهیه منابع مالی ، افزایش منابع مالی ، هدفهای که این منابع مالی برای شکل گیری آنها مصرف می گردد علت های منطقی ارائه نمایند.این پژوهش با در نظر داشتن هدف آن با طرح فرضیه هایی که پژوهشگر به تبیین زیر مطرح نمود: ۱-سامانه تامین اعتباردر گمرک شیراز از توانایی لازم برای کنترل هزینه های برنامه ، طرحها و پروژه های مصوب سالانه رادارامی باشد.۲- سامانه حسابداری دولتی مورداستفاده درگزارشگری مالی گمرک شیراز دارای توانایی گزارش دهی صورت های مالی به نحو مطلوب می باشد.۳- سامانه خزانه داری گمرک شیراز دارای قابلیت لازم مورد انتظار یک سامانه دریافت و پرداخت مطلوب وجوه می باشد. به همین جهت گمرک شیراز را به عنوان مرکزیت گرمکات که شامل شش بخش می باشد مورد مطالعه قرار گرفت البته در این پژوهش از انجائیکه بخش مالی گمرک شیراز مدنظر بود به همین خاطر برای شخص کردن حجم نمونه از نمونه گیری خوشه ای (طبقه بندی شده)بهره گیری گردید برای آزمون فرضیات اطلاعات لازم از راه پرسشنامه و با بهره گیری از نرم افزار SPSS برای آزمون فرضیات بهره گیری ودرنهایت هرسه فرضیه مورد آزمون تایید نشد. در این پژوهش مشخص شدکه گمرک شیراز قادر به کنترل،گزارش دهی،سامانه دریافت وپرداخت مطلوب برخوردار نبود.
۱ـ ۱ ـ دیباچه
دولت و واحدهای تابعه، و همچنین نهادهای عمومی غیر دولتی، مانند سازمان های بزرگ بخش عمومی ایران محسوب می­شوند. پس، با ارائه تحلیلی در مورد گزارشگری مالی این قبیل سازمانها می­توان سیمای وضعیت گزارشگری مالی بخش عمومی را یکی از ابزارهای اصلی ایفای مسئولیت پاسخگویی مقامات برگزیده و منصوب سازمانهای بزرگ بخش عمومی می باشد برای دست یابی و ارتقای سطح مسئولیت پاسخگویی، شرایط لازم را فراهم نمود. با افزایش سطح مطالبات شهروندان دایر بر حق دانستن حقایق و پاسخ خواهی، دولتمردان و سیاستمداران کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه را بر آن داشت تا نظام گزارشگری مالی نوینی را که مبتنی بر مسئولیت پاسخگویی مجهز نمایند. زیرا در جوامعی که دولتها بر اساس رای مستقیم مردم برگزیده می شوندتوان ناشی از اراده مردم می باشد مسئولیت پاسخگویی عمومی دولت از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد . اما گفته می گردد که توجه ناکافی بر منابع مالی واقتصادی عمومی مقامات برگزیده شده و منصوب سازمانهای بزرگ بخش عمومی ایران ورشد ناچیز یا افت سطح مطالبات شهروندی در مورد حق دانستن حقایق و نظارت مردم سالار،مانند دلایلی می باشد که نظام گزارشگری مالی بخش عمومی ایران را با نارسایی­های در خورملاحظه ای روبروساخته می باشد. (باباجانی،حعفر،۱۳۹۰،ص ۱و۲)
در این بین، دگرگون سازی گمرکات کشور در برای افزایش هرچه بیشتر امور مشارکت پذیر مردمی و کوشش در ایجاد خودکفایی گمرک از راههای ارائه خدمات و دریافت عوارض بابت خدمات انجام شده، اعمال مدیریت صحیح و تصمیمات مناسب و بهنگام مسئولین گمرک را ایجاب می نماید، اجرای سیاست دولتی مبنی بر خودکفایی گمرکات کشور امکان پذیر نخواهد بود مگر با تجزیه و تحلیل صورتهای مالی که بر مبنای بودجه عملیاتی، گمرک در واحد مالی تهیه و تنظیم شده باشد، تحلیل و تفسیر این صورتهای مالی به مسئولین و گمرکات این امکان را خواهد داد تا نسبت به حذف درآمدهای پرهزینه و زائد و ایجاد درآمدهای سهل الوصول اقدام نمایند . و همچنین عوامل ایجاد کننده را نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند در این پژوهش پژوهشگر کوشش می کند تا ارزیابی دقیقی از وضعیت گزارشگری گمرک شیراز انجام داده و در صورت امکان پیشنهادهایی عملی و مناسب برای ارتقاء وضعیت گزارشگری این سازمان ارائه نماید
تعداد صفحه : ۱۱۶
قیمت : هفده هزار و سیصد تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می گردد.

پشتیبانی سایت :               minoofar.majedi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  **** ***