پایان نامه ارشد:بررسی عوامل موثر بر روند تغییرات کمی و کیفی صنعت گردشگری در شهر لاهیجان (در سه …

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته :جغرافیا

گرایش :برنامه ریزی توریسم

عنوان : بررسی عوامل موثر بر روند تغییرات کمی و کیفی صنعت گردشگری در شهر لاهیجان(در سه دهه اخیر)

 

دانشگاه آزاداسلامی

واحدرشت

دانشکده علوم انسانی

گروه آموزشی جغرافیا

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد(M.A)

رشته: جغرافیا /  گرایش برنامه ریزی توریسم

عنوان:

بررسی عوامل موثر بر روند تغییرات کمی و کیفی صنعت گردشگری در شهر لاهیجان

(در سه دهه اخیر)

استاد راهنما:

دکتر پرویز رضایی

استاد مشاور:

دکتر بهمن رمضانی گورابی

پائیز ۱۳۹۱

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                  صفحه

چکیده………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….۱

مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..۲

فصل اول: کلیات تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………..۳

۱-۱- بیان مسئله و ضرورت تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………….۴

۱-۲-هدف تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………………۵

۱-۲-۱- اهداف علمی……………………………………………………………………………………………………………………………………………۵

۱-۲-۲- اهداف کاربردی………………………………………………………………………………………………………………………………………..۵

۱-۳- فرضیه های تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………۵

۱-۴- روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………………..۵

۱-۵- جامعه آماری و نمونه……………………………………………………………………………………………………………………………………..۶

۱-۶- تعریف داده ها و مفاهیم………………………………………………………………………………………………………………………………….۶

۱-۶-۲- سیروسفر…………………………………………………………………………………………………………………………………………………۶

۱-۶-۲- گردشگری……………………………………………………………………………………………………………………………………………….۶

۱-۶-۳- مکان اقامتی……………………………………………………………………………………………………………………………………………..۷

۱-۷-منابع مورداستفاده…………………………………………………………………………………………………………………………………………..۹

فصل دوم: مبانی نظری تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………۱۰

۲-۱- پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………………..۱۱

۲-۲-مفاهیم و تعاریف…………………………………………………………………………………………………………………………………………۱۲

۲-۲-۱- تعاریف جهانگردی…………………………………………………………………………………………………………………………………۱۲

۲-۲-۲-تعریف توریست……………………………………………………………………………………………………………………………………..۱۲

۲-۳-گردشگری و توسعه آن…………………………………………………………………………………………………………………………………۱۳

۲-۴-عوامل مؤثر در تغییرات کمّی و کیفی گردشگری……………………………………………………………………………………………….۱۵

۲-۴-۱-عوامل محیط طبیعی………………………………………………………………………………………………………………………………….۱۵

۲-۴-۲-عوامل فرهنگی و اجتماعی………………………………………………………………………………………………………………………..۱۷

۲-۴-۳-عوامل تاریخی و سیاسی……………………………………………………………………………………………………………………………۱۹

۲-۴-۴-عوامل اقتصادی……………………………………………………………………………………………………………………………………….۲۰

۲-۴-۵-عوامل فضایی-کالبدی………………………………………………………………………………………………………………………………۲۱

۲-۵-اشکال توریسم…………………………………………………………………………………………………………………………………………….۲۳

۲-۵-۱- گردشگری تفریحگاهی……………………………………………………………………………………………………………………………۲۴

۲-۵-۲- گردشگری شهری…………………………………………………………………………………………………………………………………..۲۵

۲-۵-۳- گردشگری با انگیزه ی خاص و گردشگری ماجراجویانه………………………………………………………………………………۲۶

۲-۵-۴- گردشگری در مقیاس کوچک و غیرمعمول………………………………………………………………………………………………..۲۶

۲-۵-۵- سایر شکل های گردشگری……………………………………………………………………………………………………………………….۲۷

۲-۶- ضرورت گردشگری……………………………………………………………………………………………………………………………………۲۹

۲-۷- اهداف گردشگری………………………………………………………………………………………………………………………………………۲۹

۲-۷-۱- شناخت فرهنگ اقوام دیگر………………………………………………………………………………………………………………………۳۰

۲-۷-۲- دیدن آثار تاریخی…………………………………………………………………………………………………………………………………..۳۰

۲-۷-۳- زیارت اماکن مقدس……………………………………………………………………………………………………………………………….۳۰

۲-۷-۴- سرگرمی و ورزش………………………………………………………………………………………………………………………………….۳۰

۲-۷-۵- اهداف تخصصی و تجاری………………………………………………………………………………………………………………………۳۰

۲-۸- انگیزه گردشگری………………………………………………………………………………………………………………………………………..۳۰

۲-۹- سیر تحول گردشگری…………………………………………………………………………………………………………………………………۳۱

۲-۹-۱- تاریخچه گردشگری در جهان……………………………………………………………………………………………………………………۳۱

۲-۹-۲- تاریخچه گردشگری در ایران……………………………………………………………………………………………………………………۳۲

۲-۹-۳- تاریخچه گردشگری در گیلان…………………………………………………………………………………………………………………..۳۳

۲-۹-۴- تاریخچه گردشگری در لاهیجان………………………………………………………………………………………………………………..۳۴

فصل سوم: مشخصات جغرافیائی شهر لاهیجان………………………………………………………………………………………………………۳۵

۳-۱- موقعیت جغرافیایی و تقسیمات سیاسی استان گیلان و شهرستان لاهیجان…………………………………………………………..۳۶

۳-۲- مشخصات محیط طبیعی………………………………………………………………………………………………………………………………۳۸

۳-۲-۱- دمای هوا……………………………………………………………………………………………………………………………………………….۳۸

۳-۲-۲-رطوبت نسبی هوا……………………………………………………………………………………………………………………………………۳۹

۳-۲-۳- بارندگی………………………………………………………………………………………………………………………………………………..۴۰

۳-۲-۴- تعداد روزهای یخبندان……………………………………………………………………………………………………………………………۴۲

۳-۳-مشخصات اجتماعی و جمعیتی………………………………………………………………………………………………………………………۴۲

۳-۳-۱- نحوه توزیع جمعیت در منطقه گیلان…………………………………………………………………………………………………………۴۲

۳-۳-۲- میزان جمعیت شهر لاهیجان…………………………………………………………………………………………………………………….۴۳

۳-۳-۳- تعداد خانوار شهر لاهیجان………………………………………………………………………………………………………………………۴۴

۳-۳-۴- ترکیب جنسی جمعیت لاهیجان……………………………………………………………………………………………………………….۴۵

۳-۳-۵- ترکیب سنی جمعیت لاهیجان…………………………………………………………………………………………………………………..۴۷

۳-۴-مشخصات تاریخی، فرهنگی و هنری………………………………………………………………………………………………………………۴۹

۳-۴-۱- اوضاع تاریخی منطقه گیلان و لاهیجان……………………………………………………………………………………………………..۴۹

۳-۴-۲- شناخت اقوام ساکن………………………………………………………………………………………………………………………………..۵۲

۳-۴-۳- شناخت مذهب مردمان……………………………………………………………………………………………………………………………۵۲

۳-۴-۴- میزان باسوادی………………………………………………………………………………………………………………………………………..۵۳

۳-۴-۵- شناخت الگوهای رفتاری…………………………………………………………………………………………………………………………۵۴

۳-۴-۶- شناخت مناسبت های فرهنگی و مذهبی……………………………………………………………………………………………………..۵۴

۳-۵- مشخصات اقتصادی…………………………………………………………………………………………………………………………………….۵۸

۳-۵-۱- ساختار اقتصادی استان گیلان…………………………………………………………………………………………………………………..۵۸

۳-۵-۲-بررسی قیمت زمین و ساختمان در لاهیجان………………………………………………………………………………………………..۵۹

۳-۵-۳- شناسایی الگوهای مالکیت در شهر……………………………………………………………………………………………………………۶۰

۳-۵-۴- بررسی مشارکت مردم و مدیریت شهری لاهیجان……………………………………………………………………………………….۶۰

۳-۶- مشخصات فضایی-کالبدی…………………………………………………………………………………………………………………………..۶۱

۳-۶-۱-وضع ارتباطات در منطقه گیلان…………………………………………………………………………………………………………………۶۱

۳-۶-۲- بررسی کیفیت ابنیه و مکان های تاریخی لاهیجان………………………………………………………………………………………..۶۱

۳-۶-۳-شناخت تراکم ساختمانی………………………………………………………………………………………………………………………….۶۲

۳-۶-۴- دسترسی ها در شهر لاهیجان…………………………………………………………………………………………………………………….۶۲

۳-۶-۵- شناسایی الگوهای معماری و مسکن………………………………………………………………………………………………………….۶۲

۳-۶-۶- سیمای شهر لاهیجان……………………………………………………………………………………………………………………………….۶۵

۳-۶-۷-بافت و سازمان فضایی شهر لاهیجان………………………………………………………………………………………………………….۶۶

۳-۶-۸-شناخت عناصر مهم شهری……………………………………………………………………………………………………………………….۶۸

۳-۶-۹- بازشناسی تنگناها و نیازهای کالبدی شهر…………………………………………………………………………………………………..۶۹

فصل چهارم: قابلیت ها و جاذبه های گردشگری شهر لاهیجان…………………………………………………………………………………..۷۰

۴-۱- جاذبه های گردشگری شهر لاهیجان……………………………………………………………………………………………………………….۷۱

۴-۱-۲- جاذبه های فرهنگی…………………………………………………………………………………………………………………………………..۷۱

۴-۱-۲-۱- بناها و آثار تاریخی لاهیجان…………………………………………………………………………………………………………………۷۱

۴-۱-۲-۲- جاذبه های مردم شناختی………………………………………………………………………………………………………………………۸۵

۴-۱-۲- جاذبه های اکوتوریستی…………………………………………………………………………………………………………………………….۸۷

۴-۱-۲-۱- جاذبه های گردشگری طبیعی در حوزه نفوذ شهر لاهیجان…………………………………………………………………………۸۷

۴-۱-۲-۲- جاذبه پارک ها و فضاهای سبز داخل شهر لاهیجان…………………………………………………………………………………..۹۱

۴-۲- قابلیت های گردشگری شهر لاهیجان………………………………………………………………………………………………………………۹۴

۴-۲-۱- وضعیت زیرساخت ها………………………………………………………………………………………………………………………………۹۴

۴-۲-۱-۱- وضعیت راه ها…………………………………………………………………………………………………………………………………….۹۴

۴-۲-۱-۱-۱- کمیت راه های مناطق موردمطالعه………………………………………………………………………………………………………۹۶

۴-۲-۱-۱-۲- کیفیت راه های مناطق موردمطالعه……………………………………………………………………………………………………….۹۷

۴-۲-۱-۲- وضعیت پایانه های مسافربری………………………………………………………………………………………………………………..۹۸

۴-۲-۱-۳- وضعیت سایر امکانات زیربنایی تا ورودی منطقه نمونه (برق، آب، گاز، تلفن و غیره) …………………………………۹۹

۴-۲-۱-۳-۱- ارتباطات تلفنی (مخابرات) ……………………………………………………………………………………………………………..۹۹

۴-۲-۱-۳-۲- آب……………………………………………………………………………………………………………………………………………..۱۰۲

۴-۲-۱-۳-۳- برق…………………………………………………………………………………………………………………………………………….۱۰۴

۴-۲-۱-۳-۴- نفت و گاز……………………………………………………………………………………………………………………………………۱۰۵

۴-۲-۲- تأسیسات اقامتی گردشگری……………………………………………………………………………………………………………………۱۰۸

۴-۲-۳- تسهیلات و امکانات خدماتی منطقه………………………………………………………………………………………………………….۱۰۹

۴-۲-۴- وضعیت بهره برداری از جاذبه های منطقه……………………………………………………………………………………………………۱۱۲

۴-۲-۵- وضعیت مدیریت و نیروی انسانی گردشگری…………………………………………………………………………………………….۱۱۲

۴-۳- اقتصاد گردشگری منطقه…………………………………………………………………………………………………………………………….۱۱۲

۴-۳-۱- بررسی و تحلیل نیاز با تقاضای گردشگران کنونی منطقه……………………………………………………………………………….۱۱۳

۴-۳-۲- متنوع ساختن مشتریان کنونی…………………………………………………………………………………………………………………..۱۱۸

۴-۳-۳- گردشگران آتی……………………………………………………………………………………………………………………………………..۱۲۰

۴-۳-۳-۱- وضعیت سرمایه گذاری های انجام شده و در دست اقدام……………………………………………………………………………۱۲۱

۴-۳-۳-۲- برآورد تقاضای آینده با توجه به بازار هدف……………………………………………………………………………………………۱۲۲

فصل پنجم: نتایج و پیشنهادها……………………………………………………………………………………………………………………………..۱۲۳

۵-۱- گردشگری شهری لاهیجان به روش تحلیل نقاط قوت و ضعف، تهدیدها و فرصت ها……………………………………….۱۲۴

۵-۲- تکنیک SWOT………………………………………………………………………………………………………………………………………124

۵-۳- تجزیه وتحلیل عوامل مؤثر بر گردشگری لاهیجان……………………………………………………………………………………………۱۲۹

۵-۴- نتایج تجزیه وتحلیل عوامل خارجی مؤثر بر گردشگری لاهیجان………………………………………………………………………..۱۳۱

۵-۵- نتایج تجزیه وتحلیل عوامل داخلی مؤثر بر گردشگری شهرستان لاهیجان…………………………………………………………….۱۳۳

۵-۶- نتیجه­گیری و پیشنهاد ها………………………………………………………………………………………………………………………………۱۳۴

۵-۶-۱- راهبردهای رقابتی………………………………………………………………………………………………………………………………….۱۳۴

۵-۶-۲- راهبردهای تنوع…………………………………………………………………………………………………………………………………….۱۳۵

۵-۶-۳- راهبردهای بازنگری……………………………………………………………………………………………………………………………….۱۳۵

۵-۶-۴- راهبردهای تدافعی…………………………………………………………………………………………………………………………………۱۳۵

۵-۶-۵- نتیجه­گیری…………………………………………………………………………………………………………………………………………..۱۳۵

۵-۶-۶-پیشنهادها……………………………………………………………………………………………………………………………………………..۱۳۶

منابع………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..۱۳۸

Abstract……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..142

 

فهرست اشکال

عنوان                                                                                                                  صفحه

شکل ۳-۱- تقسیمات کشوری………………………………………………………………………………………………………………………………۳۶

شکل ۳-۲- محدوده شهرستان در استان…………………………………………………………………………………………………………………۳۷

شکل ۳-۳- بخش های شهرستان لاهیجان……………………………………………………………………………………………………………….۳۷

شکل ۳-۴- حرکت دسته ه ای عزاداری ………………………………………………………………………………………………………………….۵۶

شکل ۳-۵- کرنانوازی …………………………………………………………………………………………………………………………………………۵۶

شکل ۳-۶- حرکت دسته ه ای کودکان سقا ……………………………………………………………………………………………………………..۵۷

شکل ۳-۷- مراسم چهل منبر …………………………………………………………………………………………………………………………………۵۷

شکل ۳-۸- طرحی از یک خانه روستایی……………………………………………………………………………………………………………….۶۳

شکل ۳-۹- طرحی از یک خانه شهری…………………………………………………………………………………………………………………..۶۴

شکل ۳-۱۰- بافت هسته مرکزی و قدیمی شهر لاهیجان………………………………………………………………………………………….۶۷

شکل ۳-۱۱- بافت کوی کارگر و یک محله نوساز شهر لاهیجان……………………………………………………………………………….۶۷

شکل۴-۱- مقبره امیر شمس الدین اردوبازار …………………………………………………………………………………………………………….۷۱

شکل۴-۲- مقبره چهارپادشاهان میدان ……………………………………………………………………………………………………………………۷۳

شکل۴-۳- مقبره عاقلیه پردسر ………………………………………………………………………………………………………………………………۷۴

شکل۴-۵- بقعه پیرعلی گابنه ……………………………………………………………………………………………………………………………….۷۵

شکل۴-۶- مقبره شیخ زاهد گیلانی شیخانبر…………………………………………………………………………………………………………….۷۷

شکل۴-۷- بقعه چهل ستون زاکله بر……………………………………………………………………………………………………………………….۷۸

شکل۴-۸- مسجد اکبریه گابنه……………………………………………………………………………………………………………………………….۸۰

شکل۴-۹- مقبره کاشف السلطنه ……………………………………………………………………………………………………………………………۸۱

شکل۴-۱۰- خانه محمد صادقی اردوبازار………………………………………………………………………………………………………………..۸۲

شکل۴-۱۱- حمام گلشن گابنه………………………………………………………………………………………………………………………………۸۳

شکل۴-۱۲- پل خشتی پردسر ………………………………………………………………………………………………………………………………۸۴

شکل۴-۱۳- باغات چای ……………………………………………………………………………………………………………………………………..۸۸

شکل۴-۱۴- سل سوستان………………………………………………………………………………………………………………………………………۸۹

شکل۴-۱۵- آبشار لونک……………………………………………………………………………………………………………………………………….۸۹

شکل۴-۱۶- روستای علی سرود …………………………………………………………………………………………………………………………..۹۰

شکل۴-۱۷- تالاب امیرکلایه………………………………………………………………………………………………………………………………….۹۱

شکل۴-۱۸- نمایی از شهر لاهیجان…………………………………………………………………………………………………………………………۹۲

شکل۴-۱۹- نمای لاهیجان از تله کابین…………………………………………………………………………………………………………………..۹۳

شکل۴-۲۰- نمای استخر و شاه نشین کوه………………………………………………………………………………………………………………..۹۳

شکل ۴-۲۱ -جایگاه فضایی شهرستان نمونه گردشگری لاهیجان نسبت به مبادی ورودی و دسترسی ها……………………………۹۷

شکل ۵-۱- شمای کلی تحلیل SWOT………………………………………………………………………………………………………………125

 

فهرست نمودارها

عنوان                                                                                                                  صفحه

نمودار ۳-۱- تغییرات ماهانه دمای میانگین لاهیجان………………………………………………………………………………………………….۳۸

نمودار ۳-۲- تغییرات فصلی دمای لاهیجان…………………………………………………………………………………………………………….۳۹

نمودار ۳-۳- روند تغییرات سالانه دمای لاهیجان……………………………………………………………………………………………………..۳۹

نمودار ۳-۴-  میانگین ماهانه رطوبت نسبی لاهیجان…………………………………………………………………………………………………۴۰

نمودار ۳-۵- میانگین فصلی رطوبت نسبی لاهیجان………………………………………………………………………………………………….۴۰

نمودار ۳-۶- میانگین ماهانه بارندگی لاهیجان………………………………………………………………………………………………………….۴۱

نمودار ۳-۷- روند تغییرات مجموع بارندگی سالانه لاهیجان……………………………………………………………………………………..۴۱

نمودار ۳-۸- هرم سنی جمعیت شهر لاهیجان در سال ۱۳۷۴٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫۴۸

نمودار ۳-۹- هرم سنی جمعیت شهر لاهیجان در سال ۱۳۹۴٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫۴۸

فهرست جداول

عنوان                                                                                                                  صفحه

جدول ۳-۱- توزیع جمعیت استان گیلان، نسبت شهرنشینی، مساحت، تمرکز و تراکم جمعیت در شهرستان های استان…….۴۳

جدول ۳-۲- توزیع نسبی جمعیت شهر لاهیجان برحسب گروه های عمده سنی و مقایسه آن با نقاط شهری گیلان و شهری کشور در سرشماری سال های ۱۳۴۵، ۱۳۵۵، ۱۳۶۵ و ۱۳۸۵٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫۴۴

جدول ۳-۳- جمعیت شهر لاهیجان برحسب سن و جنس در سال ۱۳۸۵ …………………………………………………………………..۴۶

جدول ۳-۴- ترکیب سنی استاندارد جمعیت شهر لاهیجان در سال های ۸۵-۱۳۵۵  ……………………………………………………..۴۷

جدول ۳-۵- مقایسه ترکیب تولید ناخالص داخلی استان و کشور در سال ۱۳۸۵٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫۵۸

جدول ۳-۶- ترکیب اشتغال استان و کشور برحسب بخش های عمده اقتصادی در سال  ۱۳۸۵٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫۵۹

جدول ۴-۱- انواع راه های زیرپوشش اداره راه و ترابری استان در سال ١٣٨۵ (کیلومتر) ………………………………………………….۹۶

جدول ۴-۲- شاخص برخورداری از راه ها به تفکیک شهرستان(طول راه به مساحت) …………………………………………………….۹۸

جدول ۴-۳- سرانه برخورداری از راه ها به تفکیک شهرستان و استان (طول راه به جمعیت) ……………………………………………۹۸

جدول ۴-۴- تعداد تلفن های منصوبه و دایر در سال ١٣٨۵ به تفکیک شهرستان و استان…………………………………………………۱۰۰

جدول ۴-۵ – تعداد انشعاب،مشترک و مقدار فروش آب در شهرستان لاهیجان،سال ١٣٨۵…………………………………………….۱۰۴

جدول ۴-۶ – تعداد انواع مشترکین برق به تفکیک استان و شهرستان در سال ۱۳۸۵٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫۱۰۵

جدول ۴-۷ -فروش برق به تفکیک تعرفه های مختلف در استان و شهرستان در سال ١٣٨۵……………………………………………۱۰۵

جدول ۴-۸ – تعداد مصرف کننده در بخش های مختلف و مصرف آن ها در شهرستان لاهیجان در سال ١٣٨۵…………………..۱۰۷

جدول ۴-۹- شاخص های زیرساختی شهرستان لاهیجان………………………………………………………………………………………….۱۰۷

جدول ۴-۱۰-مشخصات واحدهای اقامتی (هتل) در شهرستان لاهیجان…………………………………………………………………….۱۰۸

جدول ۴-۱۱-مشخصات مهمان پذیرهای شهرستان لاهیجان…………………………………………………………………………………….۱۰۹

جدول ۴-۱۲- مسافران واردشده به استان گیلان از طریق فرودگاه رشت در سال ١٣٨۵…………………………………………………۱۱۵

جدول ۴-۱۳- توزیع وسایل نقلیه ورودی به استان به تفکیک دروازه ورودی و فصل…………………………………………………….۱۱۵

جدول ۴-۱۴- تعداد کل وسایل نقلیه ورودی به استان به تفکیک دروازه در سال ١٣٨۵………………………………………………….۱۱۶

جدول۴-۱۵- تعداد وسایل نقلیه ورودی به استان به تفکیک نوع وسیله (کل سال) ……………………………………………………….۱۱۶

جدول۴-۱۶- متوسط تعداد سرنشین به ازای هر وسیله نقلیه به تفکیک نوع وسیله و فصل در سال ١٣٨۵……………………….۱۱۷

جدول۴-۱۷- آمار مسافران استان گیلان در سال ١٣٨۵ بر اساس آمارگیری به تفکیک فصل……………………………………………۱۱۷

جدول۴-۱۸- برآورد تعداد گردشگران استان گیلان در سال ١٣٨۵ به تفکیک فصل……………………………………………………….۱۱۸

جدول۴-۱۹- تعداد گردشگران واردشده به شهرستان لاهیجان در سال ١٣٨۵………………………………………………………………۱۱۸

جدول ۵-۱- نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و تهدیدهای شهر لاهیجان………………………………………………………………………۱۲۸

جدول ۵-۲- ماتریس راهبردها و راهکارهای توسعه گردشگری در لاهیجان………………………………………………………………..۱۳۰

جدول ۵- ۳- نتایج تجزیه وتحلیل عوامل خارجی(فرصت ها) …………………………………………………………………………………..۱۳۲

جدول ۵-۴- نتایج تجزیه وتحلیل عوامل خارجی(تهدیدها) ……………………………………………………………………………………..۱۳۲

جدول ۵-۵- نتایج تجزیه وتحلیل عوامل داخلی(نقاط قوت) …………………………………………………………………………………….۱۳۳

جدول ۵-۶- نتایج تجزیه وتحلیل عوامل داخلی(نقاط ضعف) …………………………………………………………………………………..۱۳۴


چکیده

این پژوهش در باره بررسی عوامل موثر بر روند تغییرات کمی و کیفی صنعت گردشگری در شهر لاهیجان می باشد.گردشگری شهری به شکلی از صنعت گردشگری گفته می شود که با مباحثی همچون گذران اوقات فراغت وگشت و گذار شهروندان در داخل شهر و حوزه نفوذ آن ارتباط دارد. امکانات اقامتی و پذیرایی یکی از اجزاء تشکیل دهنده بسیار موثر در نظام فعالیتهای گردشگری است . این جزء از سیستم، مجموعه خدمات، تسهیلات و تأسیساتی را در بر میگیرد که حوزه مانور و عملکرد گردشگران را تعیین نموده و شرایطی را فراهم می آورد که بر اساس آن گردشگران وضعیت آسایشی مطلوب تری را تجربه نمایند. شهر لاهیجان آمیزه ای از طبیعت، تاریخ و فرهنگ است. امروز لاهیجان مقصد بسیاری از گردشگران شهری منطقه وکشوراست، در صورتی که فاقد برنامه ریزی جامع و امکانات رفاهی چه از نظر کمی و کیفی می باشد. روش پژوهش توصیفی تحلیلی است و تلاش بر این بوده که با برداشت میدانی و کتابخانه ای و شناخت جاذبه های بی شمارگردشگری، فرصتها و تهدیدها (روش SWOT ) و آثار منفی عدم توسعه امکانات رفاهی برای جذب توریسم و ماندگاری آنها راهکارهای مناسب پیشنهاد گردد. از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد: احیای برگزاری دوره های آموزشی در زمینه خدمات گردشگری، معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری دررسانه ها و تقویت وتشویق تورهای گردشگری کوتاه مدت، استفاده از مدیران تحصیلکرده و اگاه به مسایل گردشگری در راس امور تصمیم گیری و اجرایی، هماهنگی بین مدیران منطقه و دیگر ارکانها و موسسات مرتبط با گردشگری منطقه لاهیجان، مشارکت دادن مردم در تصمیم سازی و تصمیم گیری و اجرای برنامه های گردشگری، توسعه و بهبود امکانات رفاهی، ساخت امکانات و تسهیلات لازم در سایت گردشگری، معرفی مزیتهای نسبی شهر لاهیجان در زمینه سرمایه گذاری های گردشگری از سوی مدیران منطقه برای متقاضیان سرمایه گذاری.

 

کلید واژه ها: گردشگری شهری،امکانات رفاهی،توریسم،اوقات فراغت

 

مقدمه

مدتی است که در بسیاری از محافل علمی و اجرائی کشور درباره ی ضرورت گسترش صنعت گردشگری سخن گفته می شود . ایجاد اشتغال، درآمد زائی، بهبود زیرساخت های اقتصادی، افزایش درآمدهای مالیاتی، ارتقای زندگی کیفیت مردم و آشنایی بافرهنگ های دیگر، برخی از موضوعاتی است که بر آن ها تأکید می شود . همچنین توسعه ی پایدار به عنوان پارادایم غالب قرن بیست و یکم به طور روزافزونی در گفتارها و نوشتارهای صاحب نظران به عنوان تنها راه حل اساسی برای معضلات موجود جهانی، به ویژه مشکلات زیست محیطی مطرح می شود. بخش گردشگری همیشه با پژوهش های توسعه همراه نبوده، بلکه دل مشغولی عمده پژوهشگران توصیف پویایی توسعه بوده است . مسائلی از قبیل کاهش منابع و توزیع نامناسب آن، توانایی رقابت، جهانی شدن و امنیت  ازجمله موضوع های عمده بحث و مذاکره بوده اند .

مسئله گردشگری غالباً به عنوان موضوعی حاشیه ای در کنار بحث اصلی وجود داشته است . اما در حال حاضر برنامه ریزی برای توسعه پایدار می تواند از گردشگری به عنوان یک راهبرد استفاده نماید. همان طور که دراین باره گفته می شود رویکرد زیر بنایی که هم اکنون در برنامه ریزی صنعت گردشگری و سایر انواع توسعه به کار می رود، رویکرد رسیدن به توسعه پایدار است . بر اساس روش توسعه پایدار باید منابع طبیعی، فرهنگی و سایر منابع برای استفاده مداوم در آینده حفظ شود و درعین حال برای جامعه ی کنونی سودمند و مفید باشد. صحبت در خصوص نقش صنعت گردشگری در ارتباط با سایر عوامل رشد شهری نیست، زیرا در این صورت گردشگران تنها سبب ازدحام و تراکم بیش ازحد شبکه های معیوب و ضعیف می شوند، بلکه گردشگری شهری یکی از شاخه های صنعت گردشگری است که باید با مطالعات شهری برای ارزیابی گذران اوقات فراغت و تفریح و گردشگری در محیط شهری همراه باشد، که به اصلاح چرخه زندگی بینجامد . شهر لاهیجان به عنوان یک شهر تاریخی در ناحیه معتدل و مرطوب خزری، با داشتن نقاط قوت بسیار ازجمله مرکزیت داشتن در منطقه ازنظر تاریخی و جاذبه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و همچنین فرصت های بی شمار گردشگری تاریخی، تفریحی و طبیعت گردی می تواند  تبدیل به یک قطب گردشگری منطقه ای یا حتی فرا منطقه ای شود . بامطالعه به روش سیستمی در شهر لاهیجان، حوزه نفوذ و منطقه ی پیرامونی آن و همچنین ارزیابی اثرات زیست محیطی صنعت گردشگری می توان به ارائه راهکارهای مناسب جهت حفظ طبیعت از آسیب ها و پایداری منابع برای آیندگان کمک کرد . امید است  با تعمیم نتایج به دست آمده از این تحقیق به الگوی مناسبی برای برنامه ریزی گردشگری شهری به عنوان راهبرد توسعه پایدار دست یافت.

بیان مسئله و ضرورت تحقیق

مناطق شهری به ویژه شهرهای بزرگ از جنبه های مختلف برای گردشگران جاذب و دیدنی می باشند اما بهترین این جاذبه ها شامل سه دسته عمده گنجینه ها، نمایشگاه‏ها و مراکز خریدوفروش بوده که گردشگران را به سوی خود می کشند. توسعه و بهبود تجهیزات ارتباطی و اتصال شهرها با گسترش زیرساخت های رفت وآمد، روزبه روز بهتر می شود و در نتیجه با شکل گرفتن بازارهای تازه در شهرها، گردشگران به شهرها و گردشگری در مراکز شهری جذب شده و همراه با توسعه شهرها، گردشگری شهری نیز رواج می یابد.

شهرهایی که دارای جاذبه ها و تأسیسات گردشگری فراوان و غنی هستند غالباً تعداد زیادی از گردشگران را به سوی خود جذب می نمایند. هر چه میزان این جاذبه ها و تأسیسات بیشتر و متنوع تر باشد یقیناً بر ماندگاری و مدت اقامت گردشگران در شهر و درنتیجه رونق اقتصادی آن تأثیر به سزایی خواهد داشت. لاهیجان ازنظر جذابیت توریستی اهمیت زیادی دارد و سالیانه پذیرای دو میلیون گردشگر می باشد.

مفهوم کیفیت توریسم به توسعه پایدار مرتبط است. این شیوه به طور فزاینده ای به دو دلیل اساسی موردپذیرش واقع می شود. سطح بالای کیفیت توریسم ضرورتاً به معنی توریسم پرهزینه نیست بلکه به آن قسم جاذبه ها، امکانات و خدمات توریستی اشاره دارد که در قبال پول هزینه شده به منافع ارزشمندی بینجامد. توسعه کمی و کیفی امکانات توریستی در رقابت برای جذب توریست های تیزبین روشی کارآمد است. گردشگر با هر انگیزه ای که به شهر سفر کند نیاز به محلی برای خواب استراحت و خوراک دارد. خدمات اقامتی گردشگران شامل مجموعه ای از تشکیلات خوابگاهی می شود که امکان دارد به صورت استراحتگاه های بسیار مجلل باشد یا فقط به یک تختخواب معمولی و صبحانه ساده محدود شود. میزان تسهیلات و خدمات بازتابی از نیازها و سلیقه های مختلف مسافران و میزان پویایی این بازار است که می تواند در میزان اقامت گردشگران در شهر نیز مؤثر باشد.

برخی از شهرها فاقد زیرساخت های مناسب گردشگری اعم از مراکز اقامتی و پذیرایی موزه و مراکز فرهنگی هنری می باشد و این امر باعث کوتاه شدن دوره اقامت گردشگران در محل می باشد. فقدان امکانات لازم برای تفریح و گردش و سرگرم نمودن گردشگران دوره اقامت گردشگران را کوتاه می کند و ازنظر اقتصادی بهره وری بهینه رخ نخواهد داد. کمبود تنوع فضای اقامتی ازجمله مشکلات عدیده بسیاری از شهرها است.

تعداد صفحه : ۱۵۶

قیمت : ۱۴۷۰۰ تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        ****       minoofar.majedi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  *** ***