مقاله درمورد دانلود طایفگی

سال گذشته شاهد کشته شدن زنان و کودکان در انتقام گیری‌های طایفه یی بوده‌ایم. فکر می‌کنید دلیل این تغییر چیست؟
متحول شدن و تغییر یافتن، خصلت سنت‌هاست. متناسب با تغییر روزگار، بخش‌هایی از سنت خودش را با شرایط جدید وفق می‌دهد. آن بخشی که نمی‌تواند وفق یابد، میراست و از بین می‌رود اما سنت‌ها همیشه وجود دارند هرچند در شکل و فرم جدید.

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  ۴۰y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

در بلوچستان ساخت طایفه‌ها و قبیله‌ها مخصوص به خود و کاستی طبقاتی بود. چیزی شبیه آنچه در نظام کاستی هند وجود دارد. خانواده سردار (خان طوایف بلوچ را سردار می‌گفتند) در بالای هرم بعد قوم و خویش سردار و بعد درزاده ها و بعد دهقان‌ها و بعد می‌رسد به غلام‌ها و لری‌ها (کولی‌ها) بلوچ‌ها و فرهنگ بلوچ هم مثل سایر نقاط ایران تغییر کرده‌اند. برای بررسی درگیری‌هایی که امروزه در بلوچستان رخ می‌دهد باید دو نکته را در نظر داشته باشیم که ما دیگر با آن بلوچستان قبیله یی مواجه نیستیم. دوم اینکه وقتی ساخت تغییر کرده است، نیازها و خواست جامعه نیز عوض شده، بنابراین وقایعی که در جامعه اتفاق افتاده را نباید در ساختار قبیله یی جست وجو کرد. اگر بروید جست وجو کنید خواهید دید که مشکلات دیگری هم در این درگیری‌ها دخیل بوده است.
بلوچ‌ها دو دسته بودند. کوه نشین و کاه نشین. از آنجا که بلوچ‌ها بر اساس گویش دوره پهلوی که به ایران می‌گفتند ایرانشهر، هنوز حتی به روستاهای خود هم شهر می گویند، هر جمعیت ساکنی را شهرنشین می‌دانند. کاه نشین ها شهرنشین بودند. آن‌ها جمعیتی ساکن بودند و کار تولیدی می‌کردند و دام در کنار این تولید توسعه پیدا می‌کرد. نه از طریق کوچ و حرکت. اما کوه نشینان تفنگدار بودند و جنگجو و از طریق حمله به کاه نشینان به آذوقه و ثروت دست پیدا می‌کردند. اما در حال حاضر بلوچ دیگر فرهنگ غارت ندارد. اقتصاد بلوچ تغییر کرده است و نحوه زندگی آن‌ها هم تغییر کرده است. همین امر سبب شده تا ساخت جامعه از شکل قبیله یی به شهری تغییر کند. پیوستگی‌های جامعه دیگر مانند گذشته نیست. اقتصاد در بلوچستان دگرگون شده است. در بلوچستان کارخانه‌هایی وجود دارد. بندر آزاد در این منطقه وجود دارد. دیگر بلوچ نیاز ندارد تفنگدار باشد و برود بالای کوه زندگی کند و برای گذران زندگی غارت کند. تجارت رشد کرده و سیستم ماهیگیری مدرن شده است حتی می‌توان ماهی‌ها را منجمد کرد تا در سایر استان‌ها به فروش برسند. الان بیشتر از ۱۰ دانشگاه در بلوچستان فعال است. اما این تغییرات نیازهای بلوچ را جواب نمی‌دهد. توسعه در بلوچستان مغفول مانده است. بلوچ امروزه دید طایفه گرایی، قبیله گرایی و جغرافیاگرایی را کنار گذاشته است. امروز وقتی جوانان بلوچ از فقر یا توسعه، از آموزش یا اشتغال یا تبعیض سخن می گویند از تمام کشور صحبت می‌کنند. امروز نگاه آن‌ها ملی است و خود را به واسطه قبیله از بقیه جدا نمی‌دانند. این اثر آموزش است که یک دفعه از ابتدای تاریخ آدم‌ها را برمی دارد و به دوران معاصر می‌آورد که نگاهش امروزی است و از لاک قبیله گرایی بیرون می‌آید. این تحولاتی که طی این مدت در بلوچستان ایجاد شد.
سرهنگ رضا غنی لو، عضو هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی اظهار داشت: مطالعات جهانی نشان داده تورم و فاصله طبقاتی نقش موثری در افزایش وقوع جرائم به خصوص جرائم خشن دارد. برای نمونه آدم ربائی نقش مستقیمی با فقر و فاصله طبقاتی دارد. انگیزه‌های این جرم معمولاً یک شبه پولدار شدن، آن هم با خشن‌ترین و ساده‌ترین روش است. معمولادر جوامعی که تفاوت فقیر و غنی زیاد شود و الگوهای مادی جای الگوهای معنوی را بگیرند، این جرم خودش را نشان می‌دهد و شروع به رشد می‌کند.
برخی کارشناسان نیز معتقدند، فقر همیشه منجر به جرم نمی‌شود، اما بررسی‌ها نشان داده‌اند که در طبقه متوسط آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری کمتر از طبقه پایین و اقشار فقیر جامعه است.
دکتر احمدی، آسیب شناس در این باره می‌گوید: در خانواده‌های فقیر نبود تغذیه مناسب و نامناسب بودن شرایط تحصیلی بسترساز مشکلات بعدی فرزندان این خانواده‌ها است. بیشتر فرزندان طبقه پائین با رها کردن تحصیل به سمت کار رفته و گاهی به دلیل مشکلات مالی و نبود کار مناسب به سمت جرم می‌روند.

وی افزود: برای کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از فقر و تورم باید درآمدها به صورت عادلانه توزیع شود. اغلب این مجرمان پس از دستگیری مدعی می‌شوند برای انتقام از طبقه مرفه جامعه تصمیم به سرقت گرفته و حق از دست رفته خود را از آن‌ها می‌گرفتند. یکی دیگر از راه‌های کاهش جرم از سوی طبقه پائین جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهر است. عدم تأمین نیازهای اساسی خانواده، دوستان ناباب، محیط آلوده و…نیز از عوامل روی آوری فرد به بزهکاری است.
افزایش فقر و درکنار آن افزایش وقوع جرائم باعث شد مسوولان نیروی انتظامی و دستگاه قضا نیز به آن واکنش نشان دهند(احمدی،۱۳۹۱).
سردار اسماعیل احمدی مقدم، در گفتگو با خبرگزاری ایسنا گفت:با اعلام اینکه نزاع در چند سال اخیر افزایش داشته است تاکید کرد: افزایش نزاع تابع تورم، شرایط جوی و خشکسالی و در برخی از مناطق به علت مشکلات فرهنگی و کاهش آستانه تحمل افزایش یافته است که پیامد این امر بالا رفتن نرخ قتل در کشور است.
وی افزود: یکی از ظرفیت‌هایی که منجر به وقوع نزاع می‌شود انتخابات محلی و مجلس در شهرستان‌ها است که منجر به بروز تنش‌هایی می‌شود اما به طور کلی آستانه تحمل مردم کاهش یافته است.
فرمانده نیروی انتظامی ضمن توصیه به صدا و سیما برای فرهنگ سازی در این زمینه گفت: صدا و سیما باید فیلم‌ها و برنامه‌های شاد را افزایش داده و از پخش برنامه‌های کسالت زا در صورت امکان خودداری کند ضمن اینکه قتل و نزاع در زمان خشکسالی افزایش چشمگیری می‌یابد.
رئیس کل دادگستری استان البرز هم در اولین کارگاه تخصصی پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی گفت: بیکاری، گرانی و تورم از موجبات بسیار مهم وقوع جرم در جامعه است و رفع آن‌ها طبیعتاً بر عهده قوه قضاییه نیست.

مهدوی راد تاکید کرد: پیشگیری از وقوع جرم یک ایده و هدف بسیار بزرگ با ابعاد بسیار گسترده است و با مطالعه ابعاد آن و برشمردن عوامل ایجاد جرم در جامعه مشخص می‌شود که پیشگیری از وقوع جرم به صورت محض، در حیطه وظایف قوه قضاییه نیست به‌عنوان مثال اشتغال زایی یکی از وظایف خاص قوه مجریه است و عدم ایجاد اشتغال خود موجب مشکلات عدیده ای در جامعه می‌شود زیرا بیکاری یکی از علل مهم وقوع انواع جرم در جامعه است و هر چقدر یک انسان با ایمان و با دیانت باشد، شرایط بد زندگانی و فقر او را وادار می‌کند که به سمت سرقت یا جرائم دیگر برود و از حضرت رسول اکرم (ص) نقل است که “شکم گرسنه ایمان ندارد.
با این وجود به نظر می‌رسد مشکلات اقتصادی طی سال‌های اخیر تأثیر زیادی بر روی کاهش آستانه تحمل افراد جامعه به خصوص جوانان داشته است که این موضوع باعث شده در برابر هر کنشی از خود واکنش نشان دهند. پس در گام بعدی نیاز است آستانه تحمل را در جامعه بالا برد که این موضوع ارتباط مستقیمی با رفاه اجتماعی دارد.
یک متخصص علوم رفتاری، اعتیاد، بیکاری، فقر، کمبود نشاط در جامعه، فشارهای فکری و مادی، بدگمانی، فاصله‌گرفتن از باورهای دینی و ارزش‌های اخلاقی، قانون گریزی و … را از جمله دلایلی دانست که وجود یک یا مجموعه‌ای از آن‌ها در فرد می‌تواند سبب وقوع جرائمی نظیر قتل‌های خانوادگی شود.
دکترمجید ابهری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه قتل‌های خانوادگی ریشه در باورهای غلط فرهنگی و جغرافیایی افراد دارد خاطرنشان کرد: انتخاب نادرست شریک زندگی، ترس از طلاق و اجبار به ادامه دادن رابطه با آن فرد باعث بروز اختلافات رفتاری و خیانت زوجین به یکدیگرمی‌شود که در نهایت به جنایت و قتل‌های خانوادگی منجر خواهد شد.
این آسیب‌شناسی اجتماعی با اشاره به بروز خشونت در هنگام ارتکاب قتل اظهارداشت: نمایش فیلم‌های خشن و مروج خشونت از شبکه‌های ماهواره‌ای و تلویزیون داخلی در کنار بازی‌های رایانه‌ای خشونت‌بار سبب ضعف مهارت‌های اجتماعی و عدم کنترل و مدیریت احساسات و هیجانات از سوی افراد شده است(ابهری،۱۳۹۰).
حسین حبیبی می‌نویسد: اگر قتل به صورت قصد و از روی دشمنی باشد، از نظر اسلام از جمله جرائم بزرگ بوده که مرتکب آن مستحق مجازات در دنیا و آخرت هست، آیات زیادی صراحتاً حرام بودن قتل را بیان می‌دارد. از جمله آیات (۳۳: أسراء) (۳۲: المائده) (۱۷۸-۱۷۹: البقره) (۴۵: المائده) و (۹۳: النساء). همچنان احادیث زیادی از پیامبر صلی الله علیه وسلم در این باره نقل شده است، مثلاً:
چنانچه او می‌فرماید: «خون هیچ فرد مسلمانیکه گواهی می‌دهد که هیچ معبودی جز خدا نیست و من پیامبر خدایم حلال نیست، مگر به یکی از سه چیز: مرد یا زن محصن زانی، نفس در برابر نفس، و ترک کننده دین خود که او را از جماعت مسلمانان جدا کند.»
شیخ طوسی (ره) در مبسوط می‌گوید: در عصر جاهلیت، هر قبیله از فرد قاتل خود، با شمشیر دفاع می‌کرد. وقتی اسلام آمد قبیله موظف شد که با مال از او دفاع کند. لذا این نوع دفاع «عاقله» نامیده شد، واهل لغت گفته‌اند «عقل» یعنی«بستن، بند کردن. ولذا وقتی که زانوی شتر را جفت کرده و ببندی، گفته می‌شود شتر را عقل کردی.، و آن طناب عقال نامیده می‌شود و به عاقله گفته‌اند۰ چون آنان (به حضور اولیلی مقتول رفته و) شتر را در درگاه ولی دم که مستحق است، زانو می‌بندند(طوسی،۱۳۸۷ه ق).
یاسر کرد درتارنمای کلات نیوز در خصوص در گیری‌های طایفه ای در ایرانشهر می‌نویسد: هنوز ایرانشهر لباس سیاهش را در عزای «فرزانه ۱۷ ساله» که بیش از یک ماه قبل آماج گلوله‌های جهل شده بود از تن در نیاوره بود که دیروز خبر رسید که در یکی دیگر از نزاع‌های طایفگی «زنی» دیگر به اتفاق خانواده‌اش در در انظار عامه و در خیابان اصلی شهر در خون غلتید..
زنی که دیروز قربانی این درگیری طایفگی شد چهارمین زنی است که در سالجاری در شهر ایرانشهر قربانی نزاع‌های بی پایان طایفگی شده است. پدیده ای که در فرهنگ بلوچ بی سابقه بوده است. و به نظر می‌رسد که دارد به یک «الگوی رفتاری» جاهلین طابفه ای تبدیل می‌شود.
زن در فرهنگ بلوچ قداست و حرمت والایی داشته و دارد. حتی مردان قبیله ای بلوچ همیشه در کنار سلاح و مرکب، رن را حرمت داشته‌اند. شکل طایفه و ارزش‌های حاکم بر آن همواره بر تکریم و حرمت زن تاکید داشته است. با وجودیکه منتقد سنت‌های طایفگی و قبیله ای هستم و این نوع نظام اجتماعی را مانع تحول و تغییرات مثبت در جامعه می دانم و همواره زنان را در این نوع نظام عرفی، قربانی می‌دیده‌ام اما این مساله مانع این نمی‌شود که چشم را بر حرمت زن بلوچ در جامعه بست(کرد،۱۳۸۹).
تمام صاحبنظران توسعه متفقاً گواهی می‌دهند که نظام طایفگی یکی از دلایل مهم عقب افتادگی استان است. طایفه جمعی است که بر اساس «خون» مشترک بنا شده است و نه بر اساس عقل و فهم مشترک. در زمانه ای که پیشرفت جوامع، بر مبنای خردورزی و تعقل استوار شده است۰ خون مشترک چه محلی از اعراب دارد؟ بارها مشاهده شده است که عده ای ساعت‌ها، از اصالت خونشان سخن می گویند. از بزرگی طایفه‌شان، از گذشته‌های پر افتخار طایفه‌شان!! از گذشته‌هایی که بر گرد خشونت و کشتار می‌چرخد. هرگز در مخیله این این اعضای طایفه، هویتی بزرگ‌تر از طایفه‌شان خطور نکرده و هرگز به این نیندیشیده‌اند که در جهانی زندگی می‌کنیم که لحظات در آن پیشرفت و ترقی را باردارند.
در آمار قتل در کشور پیشتاز هستیم. متوسط کشوری: ۳ در یکصد هزار نفر است و استان ما رتبه ۱۰ در یکصد هزار را در

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *