سمینار ارشد رشته روانشناسی: اثرات درمان نوروسایکولوژی در کارآمدی خواندن دانش‌ آموزان مبتلا به نارسا خوانی تحولی

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی و علوم تربیتی

با عنوان : اثرات درمان نوروسایکولوژی در کارآمدی خواندن دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی تحولی

در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

و در صورت نیاز به متن کامل آن می توانید از لینک پرداخت و دانلود آنی برای خرید این پایان نامه اقدام نمائید.

عنوان:

اثرات درمان نوروسایکولوژی در کارآمدی خواندن دانش آموزان مبتلا به نارسا خوانی تحولی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود
عنوان ………………………………………………………………………………………  صفحه
فصل اول: مقدمه …………………………………………………………………………… ۲
۱ـ بیان مسأله ………………………………………………………………………………. ۶
۲ـ اهمیت و ضرورت مسأله ………………………………………………………………. ۱۳
۳ـ اهداف، سوالها و فرضیه های پژوهش………………………………………………. ۱۵
۴ـ متغیرها و تعریف نظری و عملیاتی آنها………………………………………………. ۱۸
خلاصه ………………………………………………………………………………………. ۲۰
فصل دوم: مروری بر پیشینه تحقیقات
بخش اول: مبانی نظری …………………………………………………………………… ۲۲
۱ـ تعریف اختلالهای یادگیری ………………………………………………………………. ۲۲
۲ـ سیر تحول تاریخی اختلالهای یادگیری ………………………………………………… ۳۰
۱) دوره بنیانگذاری: تحقیقات نخستین درباره مغز ……………………………………….. ۳۰
۲) دوره انتقالی: مطالعه بالینی کودکان ………………………………………………….. ۳۳
۳) دوره یکپارچگی: رشد سریع برنامه های مدارس …………………………………….. ۴۳
۴) دوره معاصر (از سال ۱۹۸۰ تا کنون) …………………………………………………….. ۴۴
۳ـ طبقه بندی اختلالهای ویژه یادگیری بر مبنای ………………………………………….. ۴۴
۱) اختلال خواندن ……………………………………………………………………………… ۴۵
۲) اختلال در ریاضیات ………………………………………………………………………… ۴۶
۳) اختلال بیان نوشتاری ……………………………………………………………………… ۴۸
۴) اختلال یادگیری که به گونه دیگر مشخص نشده است ……………………………….. ۴۹
۴ـ تعریف خواندن ………………………………………………………………………………. ۵۰
۵ـ تحول خواندن ……………………………………………………………………………….. ۵۵
۶ـ مدل های خواندن ………………………………………………………………………….. ۵۶
۱) مدل پایین ـ بالا و مدل بالا ـ پایین ……………………………………………………….. ۵۶
۲) مدل تعاملی جبرانی……………………………………………………………………….. ۵۷
۳) مدل پیوندگرایی…………………………………………………………………………….. ۵۹
۴) مدل آوایی…………………………………………………………………………………… ۶۱
۵) مدل ببین و بگو …………………………………………………………………………….. ۶۳
۶) مدل تعادل خواندن بیکر …………………………………………………………………… ۶۳
۷ـ نارساخوانی………………………………………………………………………………….. ۷۰
۱) تعریف نارساخوانی………………………………………………………………………….. ۷۰
۲) نشانه های بالینی نارساخوانی …………………………………………………………… ۷۵
۳) اختلالهای همراه با نارساخوانی……………………………………………………………. ۸۱
الف ـ اختلالهای جانبی شدن ………………………………………………………………….. ۸۱
ب ـ اختلالهای سازمان یافتگی فضایی ـ زمانی ……………………………………………… ۸۲
ج ـ نابهنجاری حرکات چشم ها ……………………………………………………………….. ۸۳
د ـ تأخیر زبان گفتاری ……………………………………………………………………………. ۸۵
هـ ـ اختلالهای ادراکی …………………………………………………………………………… ۸۶
و ـ اختلال حافظه کوتاه مدت ……………………………………………………………………. ۸۷
ز ـ اختلال نارسایی توجه (ADD) و …………………………………………………………….. ۸۸
ح ـ اختلالهای رفتاری …………………………………………………………………………….. ۹۱
۴) شیوع نارساخوانی……………………………………………………………………………… ۹۴
۵) تاریخچه نارساخوانی……………………………………………………………………………. ۹۵
۶) سبب شناسی نارساخوانی …………………………………………………………………. ۹۹
الف ـ عوامل ژنتیکی ……………………………………………………………………………….. ۱۰۰
ب ـ عوامل عصب شناختی ………………………………………………………………………… ۱۰۳
ج ـ تقارن نیمکره های مغزی ………………………………………………………………………. ۱۰۷
د ـ غلبه طرفی مغز …………………………………………………………………………………. ۱۱۱
هـ ـ عوامل حرکتی ………………………………………………………………………………….. ۱۱۴
و ـ عوامل شناختی …………………………………………………………………………………. ۱۱۵
ز ـ عوامل رفتاری ……………………………………………………………………………………. ۱۱۸
ح ـ عوامل محیطی ………………………………………………………………………………….. ۱۲۱
ط ـ عوامل عاطفی ……………………………………………………………………………………. ۱۲۲
۸ـ دیدگاه های مختلف در مورد نارساخوانی ………………………………………………………. ۱۲۴
۹ـ نارساخوانی از دیدگاه نوروسایکولوژی …………………………………………………………. ۱۲۴
۱۰ـ طبقه بندی نارساخوانی از دیدگاه نوروسایکولوژی …………………………………………… ۱۳۱
الف ـ نارساخوانی اکتسابی …………………………………………………………………………. ۱۳۱
ب ـ نارساخوانی تحولی ………………………………………………………………………………. ۱۴۰
۱۱ـ فرآیند شکل گیری مدل تعادل خواندن از دیدگاه بیکر …………………………………………. ۱۴۸
۱۲ـ عملکرد نیمکره های مغزی از دیدگاه بیکر ……………………………………………………… ۱۵۴
۱۳ـ طبقه بندی نارساخوانی تحولی از دیدگاه بیکر …………………………………………………. ۱۵۶
۱) نارساخوانی نوع L (زبان شناختی) ……………………………………………………………….. ۱۵۶
۲) نارساخوانی نوع P (ادراکی) …………………………………………………………………………. ۱۵۶
۱۴ـ بررسی اعتبار طبقه بندی نارساخوانی نوع …………………………………………………….. ۱۵۸
۱۵ـسبب شناسی نارساخوانی تحولی نوع ………………………………………………………….. ۱۶۲
۱۶ـ شیوه های درمانی نوروسایکولوژی از دیدگاه بیکر ……………………………………………….. ۱۶۴
بخش دوم: یافته های پژوهشی ……………………………………………………………………….. ۱۶۸
خلاصه ……………………………………………………………………………………………………… ۱۸۰
فصل سوم: روش تحقیق
۱ـ طرح تحقیق …………………………………………………………………………………………….. ۱۸۴
۲ـ روشهای آماری …………………………………………………………………………………………. ۱۸۵
۳ـ تعریف جامعه آماری و ویژگیهای آن ………………………………………………………………….. ۱۸۶
۴ـ روش نمونه گیری و حجم نمونه ………………………………………………………………………. ۱۸۷
۵ـ ابزارهای پژوهشی …………………………………………………………………………………….. ۱۸۸
۱) آزمون وکسلر کودکان ………………………………………………………………………………….. ۱۸۸
۲) آزمون اختلال خواندن ………………………………………………………………………………….. ۱۸۸
۳) آزمون ADHD و آزمون اختلال سلوک اقتباس شده از پرسشنامه علائم مرضی کودکان………… ۱۹۹
۴) جعبه آموزشی لامسه ای …………………………………………………………………………….. ۲۰۳
۵) برنامه نرم افزاری ………………………………………………………………………………………… ۲۰۶
۶ـ فرآیند تشخیص و روش اجرا ………………………………………………………………………….. ۲۰۹
۷ـ فرآیند طبقه بندی دانش آموزان نارساخوان براساس مدل تعادل خواندن بیکر …………………..۲۱۱
۸ـ فرآیند اجرای شیوه های درمانی نوروسایکولوژی بر مبنای مدل تعادل خواندن بیکر ……………….۲۱۲
۱) تحریک خاص نیمکره ها از طریق کانال دیداری………………………………………………………… ۲۱۲
۲) تحریک خاص نیمکره ها از طریق کامال لامسه ای ………………………………………………….. ۲۲۱
خلاصه …………………………………………………………………………………………………………. ۲۲۷
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل
۱ـ ارائه نتایج کمی ……………………………………………………………………………………………. ۲۲۹
الف: توصیف داده ها ………………………………………………………………………………………… ۲۲۹
ب ـ تحلیل داده ها …………………………………………………………………………………………… ۲۳۴
ـ تحلیل واریانس آمیخته (۳ ۲)………………………………………………………………………………. ۲۳۴
فرضیه اول: نتایج آزمون آماری برای بررسی اثر شیوه های درمانی نوروسایکولوژی بر میزان دقت خواندن دانش آموزان نارساخوان نوع  ال …………………………………………………………………………………………………………. ۲۳۵
فرضیه دوم: الف) نتایج آزمون آماری برای بررسی اثر شیوه های درمانی نوروسایکولوژی برمیزان درک خواندن دانش آموزان نارساخوان نوع ال …………………………………………………………………………………………….. ۲۴۱
فرضیه دوم: ب) نتایج آزمون آماری برای بررسی اثر شیوه های درمانی نوروسایکولوژی برمیزان درک خواندن دانش آموزان نارساخوان نوع پی ……………………………………………………………………………………………… ۲۴۶
فرضیه سوم: نتایج آزمون آماری برای بررسی اثر شیوه های درمانی نوروسایکولوژی برمیزان سرعت خواندن دانش آموزان نارساخوان نوع پی ……………………………………………………………………………………………… ۲۵۲
خلاصه …………………………………………………………………………………………………………… ۲۵۸
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
۱ـ بحث و تحلیل درباره یافته ها ……………………………………………………………………………….. ۲۶۰
۲ـ محدودیتها …………………………………………………………………………………………………….. ۲۷۰
۳ـ پیشنهادات ……………………………………………………………………………………………………. ۲۷۱
۴ـ کاربردهای آموزشی و پرورشی …………………………………………………………………………….. ۲۷۲
منابع
۱) منابع فارسی………………………………………………………………………………………………….. ۲۷۴
۲) منابع انگلیسی ………………………………………………………………………………………………. ۲۷۶
چکیده:
در پژوهش حاضر، اثرات درمان نوروسایکولوژی در کارآمدی خواندن دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی تحولی مورد بررسی قرار گرفت. به منظور انجام این پژوهش، ابتدا تعداد ۱۶۵ نفر از دانش آموزان مشکوک به نارساخوانی در مقطع ابتدایی از پایه های سوم، چهارم و پنجم به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای به صورت تصادفی انتخاب و سپس از میان آنها تعداد ۶۰ دانش آموز پس از اجرای آزمونهای تشخیصی (از جمله آزمون هوشی وکسلر کودکان، آزمون اختلال خواندن، آزمون ADHD و آزمون اختلال سلوک) به صورت هدفمند برگزیده شدند. سپس، آزمودنیهای نارساخوان بر مبنای مقیاس طبقه بندی بیکر، درچهارگروه آزمایشی وگواه نوع L/p (تعداد هر گروه ۱۵ نفر) به صورت تصادفی جایگزین شدند. پس از اجرای پیش آزمون در هر دو گروه، گروه های آزمایشی نوع L/p به مدت ۲۰ جلسه، تحت درمان شیوه های نوروسایکولوژی (HSS) قرار گرفتند. اما گروه های گواه نوع L/p، هیچگونه روش درمانی را دریافت نکردند. پس از آن، در هر دو گروه آزمایشی و گواه، پس آزمون (بلافاصله پس از اتمام درمان) و آزمون پی گیری (پس از گذشت ۴ ماه) به اجرا درآمد. در پایان داده های بدست آمده با روش آماری تحلیل واریانس آمیخته، تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر و آزمونt وابسته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهشی حاکی از آن بود که اولاً مداخله های نوروسایکولوژی بر مبنای مدل تعادل خواندن بیکر سبب افزایش میزان دقت و درک خواندن دانش آموزان نارساخوان نوع L گردید. همچنین این شیوه ها موجب افزایش میزان درک وسرعت خواندن دانش آموزان نارساخوان نوع p گردید. ثانیاً، کاربرد این شیوه های درمانی موجب پایداری اثرات درمان (پس از گذشت ۴ ماه) در این گروه از کودکان شد.
فصل اول
مقدمه
در قرن حاضر، نارساخوانی یکی از مباحث چالش برانگیز آموزش و پرورش ویژه به شمار می رود. به اعتقاد پاره ای از متخصصان اختلالهای یادگیری حدود ۸۰ درصد دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری، در خواندن مشکل دارند (به نقل از لرنر، ۱۹۹۷). ضعف در خواندن معمولاً منجر به مشکلات دیگری می شود. این گونه کودکان فرصت های استخدامی را از دست می دهند. بسیاری از کودکان به خاطر عملکرد تحصیلی ضعیف و شکست های مکرر از مدرسه اخراج می شوند.
فن آوری پیشرفته و اتوماتیک شدن کارها در جهان امروز ایجاب می کند که افراد تحصیلات بالایی داشته باشند. مشاغل قدیمی به سرعت منسوخ می شود و فرایند بازآموزی به صورت ضرورتی اجتناب ناپذیر درمی آید. و پیش بینی می شود کارمندان در هر شغلی به دفعات مجبور شوند به بازآموزی در حرفه خود بپردازند تا آمادگی های لازم را برای مشاغل جدید کسب کنند. توانایی خواندن به صورتی کارآمد، ابزاری مهم در بازآموزی و حفظ شغل است. به هر حال، خواندن مشکل تحصیلی عمده ای برای دانش آموزان ناتوان در یادگیری است. ناتوانی خواندن پیامدهای بسیار جدی در مورد پیشرفت تحصیلی، استخدام و موفقیت در زندگی دارد (لرنر، ۱۹۹۷). کودکان مبتلا به نارساخوانی در هنگام خواندن مرتکب اشتباهات متعددی می شوند. این اشتباهات با حذف، افزودن یا وارونه نمودن کلمات مشخص می شود. این کودکان در تفکیک بین حروف از نظر شکل و اندازه دچار مشکل هستند، به خصوص حروفی که فقط از نظر جهت یابی و طول خطوط با هم تفاوت دارند. سرعت خواندن آنها پایین و غالباً با حداقل درک همراه است. اکثر کودکان نارساخوان توانایی رونویسی از متن چاپی را دارند، اما تقریباً آنها درهجی کردن ضعیف هستند. این کودکان ممکن است از وسط یا آخر کلمه شروع به خواندن نمایند. نارسایی در به خاطر آوردن و عدم استمرار فراخوانی موجب می شود که فرد اسم و صدای حروف را بخوبی به خاطر نیاورد و از آن پرهیز می کنند. اضطراب آنها در مقابل تقاضاهایی که زبان نوشتاری را ایجاب می کند، افزایش می یابد، اکثر کودکان مبتلا به نارساخوانی که آموزشهای کمکی دریافت نمی کنند ممکن از شکست مستمر و یاس ناشی از آن دچار احساس شرم و تحقیر شوند. با گذشت زمان این احساسها عمیق تر می گردند. کودکان بزرگتر ممکن است احساس خشم یا افسردگی پیدا کنند و احترام به نفس پایین نشان دهند. (کاپلان ـ سادوک، ۲۰۰۳، ترجمه رفیعی ورضاعی).
لذا، متخصصان با توجه به مشکلات عمده دانش آموزان نارساخوان در سطح خواندن، نوشتن و هجی کردن، از دیدگاه های مختلف به تبیین نارساخوانی پرداخته اند. در پژوهش حاضر، نارساخوانی از دیدگاه نوروسایکولوژی تبیین شده است. نوروسایکولوژی به عنوان شاخه ای از تحقیقات مغز در بیست سال اخیر به مثابه یک گرایش تخصصی در روان شناسی به شمار می آید. نوروسایکولوژی به تبیین رابطه بین مغز و رفتار می پردازد. و می خواهد به چگونگی کنش مغز پی ببرد، به طور مثال چه مکانیزمهایی در تفکر، یادگیری و احساس اهمیت دارند و چگونه راه اندازی می شود و چه تاثیری بر رفتار انسان دارند. نوروسایکولوژی از روشهای همچون تخریب، تحریک و ثبت استفاده می کند. روشهای نوروسایکولوژی تجربی بر ارائه محرک مبتنی هستند. در این زمینه از روشهای ارائه محرک به نیمی از میدان دید، یکی از دو گوش و تحریک لمس جانبی استفاده می کنند. در تمام این موارد هنگامی که تحریک ارائه می شود، پاسخ پس از تحلیل شناختی به صورت جانبی ظاهر می شود. در این پژوهش نیز برای درمان نارساخوانی از روش تحریک استفاده شده است.
به اعتقاد پاره ای از مولفان نوروسایکولوژی، نارساخوانی ناشی از نارسایی در یکی از نیمکره های مغزی چپ و راست و یا هر دو نیمکره مغزی است. بر مبنای مدل تعادل خواندن بیکر (۲۰۰۲) نارساخوانی ناشی از وجود نارسایی در نیمکره مغزی چپ یا نیمکره مغزی راست می باشد. این مدل بر مبنای دیدگاه نوروسایکولوژی ایجاد شده است که به طبقه بندی دانش آموزان نارساخوان (نوعp/l) و درمان آنان می پردازد.
به اعتقاد بیکر (۲۰۰۲) مغز این آمادگی را دارد که از راه تحریکهای عصب شناختی تغییر یابد. یعنی می توان با تحریک نیمکره چپ، عملکرد خواندن کودکان نارسا خوان نوعp را بهبود بخشید و با تحریک نیمکره راست می توان عملکرد خواندن کودکان نارساخوان نوعl را بهبود بخشید. بر مبنای مدل تعادل خواندن بیکر، کودکان نارساخوان نوعp هنگام یادگیری خواندن از مزایای نیمکره چپ و کودکان نارساخوان نوعl از کنش نیمکره راست بهره کمی برده اند. بنابراین، تحریک یکی از نیمکره های مغزی با توجه به نوع نارساخوانی مناسب به نظر می رسد.
درراستای اهداف فوق، دراین پژوهش نیز نیز برای درمان دانش آموزان نارساخوان نوع p/l از شیوه های درمانی تحریک خاص نیمکره ها (Hss) از طریق کانال دیداری و لامسه ای استفاده شده است. لذا در این پژوهش، اثربخشی شیوه های درمانی نوروسایکولوژی در کارآمدی خواندن دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی تحولی مورد بررسی قرار می گیرد.
تکه هایی از متن به عنوان نمونه :***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد
یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

تعداد صفحه : ۲۷۸

قیمت : ۱۴۷۰۰ تومان
 

 

***

—-

پشتیبانی سایت :               minoofar.majedi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  **** ***