دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری : تاثیرعملکرد مدیریتی و اطلاعاتی بر محافظه کاری شرطی وغیرشرطی

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته حسابداری

با عنوان : تاثیرعملکرد مدیریتی و اطلاعاتی بر محافظه کاری شرطی وغیرشرطی

در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

و در صورت نیاز به متن کامل آن می توانید از لینک پرداخت و دانلود آنی برای خرید این پایان نامه اقدام نمائید.

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران مرکزی

دانشکده اقتصاد و حسابداری

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A )

رشته:حسابداری

گرایش : حسابداری

عنوان :

تاثیرعملکرد مدیریتی و اطلاعاتی بر محافظه کاری شرطی وغیرشرطی

استاد راهنما :

دکتر آزیتا جهانشاد

 استاد مشاور :

دکتر فرزانه حیدرپور

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی گردد
تکه هایی از متن به عنوان نمونه : (ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)
مقدمه
سرمایه گذاران به عنوان اصلی ترین تامین کنندگان منابع شرکت ها خواهان اطلاعات کامل و درست از شرکت ها هستند تا با بهره گیری از آن بتوانند عملکرد مدیریت را ارزیابی نموده و حاصل آن را در جهت تصمیم گیری های آتی خود بکار بندند. در بازارهای کارای سرمایه چنین فرض می گردد که کلیه اطلاعات موجود به سرعت به وسیله افراد جذب شده و اثرات آن در قیمت اوراق بهادار منعکس می گردد. یعنی قضاوت افراد و تصمیم های آنان در قیمت های اوراق بهادارتجسم می یابد.
محافظه کاری نیز به عنوان یکی از اصول محدود کننده حسابداری سالهاست که مورد بهره گیری حسابداران قرار دارد و علیرغم انتقاد های فراوان بر آن، همواره جایگاه خود را در میان سایر اصول حسابداری حفظ نموده می باشد. اصل محافظه کاری موجب می گردد تا از میان روش های مختلف، روشی اعمال گردد که حداقل اثر فزاینده را بر سود خالص و جمع دارایی های شرکت داشته باشد. به بیانی دیگر بر اساس این اصل، شرکت نباید از روش هایی بهره گیری کند که درآمد ها و دارایی های خود را بیش از واقع هزینه ها و بدهی های خود را کمتر از واقع نشان دهد(واتز [۱]، ۲۰۰۳).
پس آن چیز که که واضح می باشد اینست که ارزیابی و سنجش عملکرد مدیریت و وجود کارایی اطلاعاتی از عوامل قابل توجه سرمایه گذاران و اعتباردهندگان می باشند. در این پژوهش به دنبال این پاسخ این سوال خواهیم بود که آیا عملکرد مدیریتی و اطلاعاتی می تواند بر محافظه کاری(شرطی و غیر شرطی) تاثیر گذار باشد یا خیر.
در این فصل از پژوهش پس از اظهار مسئله به ارائه و تبیین در خصوص اهمیت و ضرورت پژوهش پرداخته شده می باشد و در ادامه فرضیه های پژوهش و قلمرو پژوهش مشخص و پس از آن واژه ها و اصطلاحات پژوهش تبیین داده می گردد.
۱-۲- تشریح و اظهار مسئله
سیل عظیم رسوایی های مالی اخیر در سطح جهان، از انرون و ورلدکام در آمریکا تا پارلامات در اروپا، سبب شده می باشد که انگشت اتهام به سمت گزارشگری مالی نشانه رود. صورت های مالی هسته اصلی پروسه گزارش گری مالی را تشکیل میدهند. صورت های مالی و در راس آنها صورت سود و زیان (رقم سود خالص) در کانون توجه سرمایه گذاران قرار دارد. در سال های اخیر مبحث کیفیت سود گزارش شده مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته می باشد. یکی از جنبه های کیفیت سود محافظه کاری می باشد؛ به آن معنا که هر چه محافظه کاری سود بیشتر باشد، کیفیت آن بالاتر می باشد. مفهوم محافظه کاری در حسابداری سابقه ای طولانی دارد و به قول باسو[۲] ( ۱۹۹۷) نفوذ محافظه کاری در حسابداری حداقل به ۵۰۰ سال می رسد. حسابداران به گونه سنتی محافظه کاری را “قانون پیشی گرفتن زیانها و عدم سبقت سودها” معرفی کرده اند باسومحافظه کاری را تمایل حسابداران به الزام برای داشتن مستندات قوی (درجه بالایی از قابلیت تأیید شوندگی) برای شناسایی اخبارخوب پیش روی شناسایی اخبار بد معرفی می کند. حال در این پژوهش به دنبال مطالعه این موضوع هستیم که دو عامل عملکرد مدیریتی و اطلاعاتی را میتوان از عوامل تاثیر گذار بر محافظه کاری نامید یا این دو متغیر فاقد اثرگذاری بر محافظه کاری می باشند.
ارزیابی عملکرد مدیریت پایه و اساس بسیاری از تصمیمات از قبیل پاداش مدیران، قیمت سهام، ریسک سهام، تصمیم گیری مربوط به سرمایه گذاری و سایر موردها دیگر می باشد و نیز یکی از شاخص های بسیار مهم برای واحد اقتصادی می باشد زیرا در صورت مناسب بودن این شاخص واحد اقتصادی به اهداف خود دست می یابد روشهای اندازه گیری عملکرد مدیریت شرکت و یافتن راهکارهای کنترل عملکرد آنها دارای روش های زیاد و همچنین پیچیدگی های خاص خود می باشد اما یکی از مهم ترین این شاخص های نسبت سود خالص بر کل دارایی ها (ROA) می باشد (یوشی ساتو[۳]،۲۰۱۲). در مورد عملکرد و کارایی اطلاعاتی می توان گفت مبنای تصمیم­گیری مشارکت کنندگان در بازارهای اوراق بهادار، اطلاعاتی می باشد که از سوی بورس، ناشران اوراق بهادار و واسطه های فعال در این بازارها، منتشر می گردد. بهره­گیری از این اطلاعات و به تعبیری تصمیم­گیری صحیح در بازار اوراق بهادار زمانی امکان پذیر می باشد که اطلاعات یاد شده به موقع، مربوط، با اهمیت و نیز کامل و قابل فهم باشد. از سوی دیگر، نوع و چگونگی دستیابی به اطلاعات نیز حایز اهمیت می باشد(هلتهایسن و واتز[۴] ،۲۰۰۱).
اما مسئله مهم این می باشد که آیا عملکرد مدیریتی و اطلاعاتی می توانند به عنوان دو عامل موثر محافظه کاری را تحت تاثیر قرار دهند یا خیر؟ بر همین اساس در این پژوهش با در نظر داشتن مبانی نظری مذکور به مطالعه ارتباط بین عملکرد مدیریتی و اطلاعاتی با محافظه کاری شرطی و غیر شرطی پرداخته می گردد.
۱-۳- ضرورت انجام پژوهش
از دیدگاه نظری ، محافظه کاری حسابداری رفتار جانبدارانه مدیر در شناسایی سود را به تاخیر
می اندازد. از این رو، محافظه کاری موجب می گردد تا مدیر و سایر گروهها نظیر سهامداران مبالغ کمتری از سود را دریافت نمایند. این موضوع موجب افزایش ارزش شرکت می گردد. ارزش افزایش یافته شرکت، میان همه گروههای طرف قرارداد شرکت تقسیم و رفاه هر گروه افزایش می یابد.
(واتس، ۲۰۰۳).
تهیه صورت های مالی محافظه کارانه بر قابلیت اتکاء اطلاعات حسابداری می افزاید، محافظه کاری توانایی سود حسابداری برای انعکاس سود اقتصادی (بازده مثبت سهام )و زیان اقتصادی (بازده منفی سهام ) رانشان می دهد. تأکید محافظه کاری بر فرق قائل شدن بین بازده مثبت و منفی سهام (سود و زیان اقتصادی )می باشد(باسو، ۱۹۹۷). پس شناسایی عوامل موثر بر محافظه کاری می تواند بهره گیری کنندگان صورتهای مالی را یاری دهد. در واقع این پژوهش از آن جهت ضرورت می یابد که شرکت های خصوصی، قسمت نسبتا زیادی از اقتصاد ایران را تشکیل می دهند با توجه با این که طریقه خصوصی سازی با اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی شتاب بیشتری گرفته می باشد، ارزیابی عملکرد مدیریتی و اطلاعاتی از دید ذینفعان بسیار مهم می باشد از طرفی دیگر محافطه کاری نیز یکی از مفاهیم کیفی در گزارشگری مالی می باشد و بر همین اساس ممکن می باشد این وی‍ژگی کیفی از سوی مدیر تغییر کند و در نهایت بتواند بر تصمیم گیری ذینفعان اثر گذار باشد.
روشهای اندازه گیری عملکرد مدیریت شرکت و یافتن راهکارهای کنترل عملکرد آنها دارای روشهای زیاد و همچنین پیچیدگی های خاص خود می باشد ، مسئله مهم این می باشد که پژوهش در آن حوزه، امکان توسعه ثروت و درآمد را برای کشور و بالخصوص برای سرمایه گذاران در شرکتهای بزرگ و کوچک به ارمغان می آورد. در نهایت یافته های منتج از این پژوهش می تواند برای خیل عظیم سرمایه گذاران، اعتبار دهندگان، مدیران و سایر بهره گیری کنندگان از گزارشهای مالی شرکتها مفید فایده قرار گیرد.
۱-۴- پرسش پژوهش
در پژوهش حاضر به گونه کلی درصدد مطالعه این موضوع خواهیم بود که آیا عملکرد مدیریتی و اطلاعاتی بر محافظه کاری شرطی و غیر شرطی تاثیر می گذارند یا خیر؟
۱-۵- اهداف پژوهش
اهداف کلی پژوهش را می توان به دوبخش تقسیم و به تبیین ذیل اظهار نمود:
۱-۵-۱- اهداف علمی پژوهش
هدف اصلی پژوهش همانطور که از عنوان آن بر می آید، اینست که آیا عملکرد مدیریتی و اطلاعاتی می تواند بر محافظه کاری (که خود به دو صورت شرطی و غیر شرطی قابل سنجش می باشد) تاثیرگذار باشد یا خیر؟ به جهت دستیابی به این هدف به مطالعه علمی عملکرد مدیریتی، کارایی اطلاعاتی و همچنین محافظه کاری شرطی و غیر شرطی و عوامل موثر بر آن پرداخته شده می باشد.
۱-۵-۲- اهداف کاربردی پژوهش
اولین کاربرد هر پژوهش جنبه نظری و توسعه رشته مورد پژوهش می باشد که زمینه لازم را برای توسعه تئوری های آن رشته و حرکت به سمت سیستم های سازگارتر و کاراتر را مهیا می سازد. هدف کلی این پژوهش مطالعه ارتباط بین عملکرد مدیریتی و اطلاعاتی با محافظه کاری در شرکت های بورس اوارق بهادار تهران می باشد. جهت دستیابی به این هدف کلی، آن را به اهداف جزئی ذیل تفکیک و در طول انجام پژوهش، این اهداف پیگیری می گردد.  
– تبیین مطالعه ارتباط بین عملکرد مدیریتی و محافظه کاری.
– تبیین مطالعه ارتباط بین عملکرد اطلاعاتی و محافظه کاری.
اما نتایج این پژوهش با در نظر داشتن هدف کلی آن می تواند اهداف کاربردی، برای گروه های زیر داشته باشد:
– تحلیل گران مالی: نتایج این پژوهش می تواند جهت تحلیل شرکت هایی که از سطح عدم کارایی مدیریتی و اطلاعاتی زیادی برخوردار هستند مفید باشد.
تعداد صفحه :۱۱۶
قیمت : هفده هزار و سیصد تومان

***

—-

پشتیبانی سایت :               minoofar.majedi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  **** ***