دانلود پایان نامه ارشد رشته مدیریت : مطالعه ارتباط بین بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی

گرایش : تحول

عنوان :  مطالعه ارتباط بین بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد نراق

دانشکده مدیریت

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

 (M.A)

مدیریت دولتی گرایش مدیریت تحول

عنوان:

مطالعه ارتباط بین بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات

با توانمندسازی کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی

 استادراهنما:

دکتر فریده حق شناس کاشانی

استاد مشاور:

دکترمینا جمشیدی اوانکی

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                    صفحه

فصل اول: کلیات تحقیق

مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………. ۳

۱-۱- بیان مسئله. ۶

۱-۲- اهمیت و ضرورت تحقیق.. ۸

۱-۳- اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………………….. ۱۲

۱-۳- ۱- اهداف اصلی تحقیق………………………………………………………………………………… ۱۲

۱-۳-۲- اهداف فرعی تحقیق…………………………………………………………………………………. ۱۲

۱-۴- چارچوب نظری تحقیق.. ۱۳

۱-۵- مدل تحقیقق.. ۱۶

۱-۶- فرضیه های تحقیق.. ۱۷

۱-۶-۱- فرضیه اصلی تحقیق.. ۱۷

۱-۶-۲- فرضیه های فرعی تحقیق…………………………………………………………………………… ۱۷

۱-۷- جامعه آماری تحقیق…………………………………………………………………………………….. ۱۸

۱-۸- برآورد حجم نمونه و روش نمونه گیری تحقیق.. ۱۸

۱-۹- روش تحقیق.. ۱۸

۱-۱۰- روش و ابزار گرد آوری اطلاعات………………………………………………………………….. ۱۸

۱-۱۱-قلمرو تحقیق…………………………………………………………………………………………….. ۱۹

۱-۱۱-۱- قلمرو موضوعی تحقیق.. ۱۹

۱-۱۱-۲-قلمرو مکانی تحقیق…………………………………………………………………………………. ۱۹

۱-۱۱-۳-قلمرو زمانی تحقیق………………………………………………………………………………… ۱۹

۱-۱۲- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها………………………………………………………………… ۱۹

۱-۱۲-۱- فناوری اطلاعات و ارتباطات…………………………………………………………………….. ۱۹

۱-۱۲-۱-۱-تعرف مفهومی فناوری اطلاعات و ارتباطات………………………………………………. ۱۹

عنوان                                                                                                    صفحه

۱-۱۲-۱-۲-تعریف عملیاتی فناوری اطلاعات و ارتباطات…………………………………………….. ۲۰

۱-۱۲-۲- توانمند سازی………………………………………………………………………………………… ۲۰

۱-۱۲-۲-۱-تعریف مفهومی توانمند سازی…………………………………………………………………. ۲۰

۱-۱۲-۲-۲-تعریف عملیاتی توانمند سازی………………………………………………………………… ۲۰

۱-۱۲-۲-۳-تعاریف مفهومی ابعاد توانمند سازی…………………………………………………………. ۲۱

 ۱-۱۲-۲-۳-۱-تعریف مفهومی بهبود کیفیت عملکرد کارکنان………………………………………… ۲۱

۱-۱۲-۲-۳-۲-تعریف مفهومی استقلال و آزادی کاری کارکنان……………………………………….. ۲۱

۱-۱۲-۲-۳-۳-تعریف مفهومی مسوولیت تصمیم گیری کارکنان……………………………………….. ۲۱

۱-۱۲-۲-۳-۴-تعریف مفهومی تنوع شغلی کارکنان……………………………………………………… ۲۲

۱-۱۲-۲-۳-۵-تعریف مفهومی خودکنترلی کارکنان………………………………………………………. ۲۲

۱-۱۲-۲-۳-۶-تعریف مفهومی آمادگی(توان و تمایل) کارکنان……………………………………….. ۲۲

۱-۱۲-۲-۳-۷- تعریف مفهومی توسعه حرفه ای(رشد حرفه ای) کارکنان…………………………….. ۲۲

۱-۱۲-۲-۴-تعاریف عملیاتی ابعاد توانمند سازی…………………………………………………………. ۲۲

۱-۱۲-۲-۴-۱-تعریف عملیاتی بهبود کیفیت عملکرد کارکنان…………………………………………. ۲۲

۱-۱۲-۲-۴-۲-تعریف عملیاتی استقلال و آزادی کاری کارکنان………………………………………. ۲۳

۱-۱۲-۲-۴-۳-تعریف عملیاتی مسوولیت تصمیم گیری کارکنان………………………………………. ۲۳

۱-۱۲-۲-۴-۴-تعریف عملیاتی تنوع شغلی کارکنان……………………………………………………… ۲۳

۱-۱۲-۲-۴-۵-تعریف عملیاتی خودکنترلی کارکنان……………………………………………………… ۲۳

۱-۱۲-۲-۴-۶-تعریف عملیاتی آمادگی(توان و تمایل)کارکنان………………………………………… ۲۳

۱-۱۲-۲-۴-۷-تعریف عملیاتی توسعه حرفه ای(رشد حرفه ای) کارکنان……………………………… ۲۴

 

فصل دوم: ادبیات تحقیق

مقدمه……………………………………………………………………………………………………………….. ۲۶

۲-۱- بخش اول، توانمندسازی……………………………………………………………………………….. ۲۹

۲-۱-۱- تعاریف و مفاهیم توانمند سازی.. ۲۹

عنوان                                                                                                    صفحه

۲-۱-۲- توانمندسازی و تواناسازی کارکنان. ۳۳

۲-۱-۳- مفروضات توانمندسازی.. ۳۵

۲-۱-۴- نشانه های توانمندسازی.. ۳۶

۲-۱-۵- ابعاد توانمندسازی.. ۳۸

۲-۱-۵-۱- بهبود کیفیت عملکرد کارکنان………………………………………………………………….. ۳۸

۲-۱-۵-۲- استقلال و آزادی کارکنان……………………………………………………………………….. ۴۰

۲-۱-۵-۳- افزایش مسوولیت تصمیم گیری کارکنان…………………………………………………….. ۴۱

۲-۱-۵-۴- افزایش تنوع شغلی کارکنان…………………………………………………………………….. ۴۲

۲-۱-۵-۴-۱-ویژگی های یک شغل غنی شده…………………………………………………………….. ۴۳

۲-۱-۵-۴-۱-۱-تنوع مهارتی………………………………………………………………………………….. ۴۳

۲-۱-۵-۴-۱-۲-هویت کار…………………………………………………………………………………….. ۴۳

۲-۱-۵-۴-۱-۳-اهمیت کار……………………………………………………………………………………. ۴۳

۲-۱-۵-۴-۱-۴-استقلال……………………………………………………………………………………….. ۴۳

۲-۱-۵-۴-۱-۵-بازخورد شغلی………………………………………………………………………………. ۴۴

۲-۱-۵-۴-۲- مفاهیم مربوط به تنوع شغلی………………………………………………………………… ۴۴

۲-۱-۵-۴-۲-۱-مفهوم توسعه شغل………………………………………………………………………….. ۴۴

۲-۱-۵-۴-۲-۲-غنی سازی شغل…………………………………………………………………………….. ۴۵

۲-۱-۵-۵- افزایش خود کنترلی………………………………………………………………………………. ۴۵

۲-۱-۵-۶- افزایش آمادگی کارکنان(توان و تمایل)………………………………………………………. ۴۷

۲-۱-۵-۷- توسعه حرفه ای کارکنان(رشد حرفه ای)……………………………………………………… ۴۸

۲-۱-۶- ضرورت توانمندسازی کارکنان در سازمان. ۵۰

۲-۱-۷- نقش مدیر در ایجاد سازمان توانمند. ۵۱

۲-۱-۸- فنون و ابزارهای خلق توانمندی در سازمان ها ۵۲

۲-۱-۹- عوامل موثر در فرایند توانمندسازی کارکنان. ۵۳

۲-۱-۱۰- دستاوردهای برنامه های توانمندسازی.. ۵۴

عنوان                                                                                                    صفحه

۲-۱-۱۱- پیش نیازهای توانمندسازی کارکنان. ۵۵

۲-۱-۱۱-۱-ویژگی های حرفه ای…………………………………………………………………………… ۵۵

۲-۱-۱۱-۱-۱-آموزش………………………………………………………………………………………….. ۵۵

۲-۱-۱۱-۱-۲-ارشاد……………………………………………………………………………………………. ۵۶

۲-۱-۱۱-۱-۳-تعلق حرفه ای…………………………………………………………………………………. ۵۶

۲-۱-۱۱-۱-۴-شبکه سازی……………………………………………………………………………………. ۵۶

۲-۱-۱۱-۲-محیط کاری……………………………………………………………………………………….. ۵۷

۲-۱-۱۱-۳-سبک رهبری………………………………………………………………………………………. ۵۷

۲-۱-۱۲- برنامه های توانمندسازی.. ۵۸

۲-۱-۱۲-۱-برنامه های توانمند سازی سطح پایین……………………………………………………….. ۵۸

۲-۱-۱۲-۲- برنامه های توانمندسازی سطح متوسط………………………………………………………. ۵۸

۲-۱-۱۲-۳- برنامه های توانمندسازی سطح بالا……………………………………………………………. ۵۹

۲-۱-۱۳- راهکار های عملی توانمندسازی کارکنان. ۵۹

۲-۱-۱۳-۱-آموزش ضمن خدمت…………………………………………………………………………… ۵۹

۲-۱-۱۳-۱-۱- آموزش ضمن خدمت در محل کار……………………………………………………… ۶۰

۲-۱-۱۳-۱-۲- آموزش ضمن خدمت خارج از محل کار………………………………………………. ۶۰

۲-۱-۱۳-۲- سهیم نمودن کارکنان دراطلاعات…………………………………………………………….. ۶۱

۲-۱-۱۳-۳- پرورش تجارب تسلط شخصی……………………………………………………………… ۶۲

۲-۱-۱۳-۴- اعمال حمایت های اجتماعی و عاطفی……………………………………………………… ۶۲

۲-۱-۱۳-۵- الگوسازی…………………………………………………………………………………………. ۶۳

۲-۱-۱۳-۶- کار تیمی………………………………………………………………………………………….. ۶۴

۲-۱-۱۳-۷- تحریکات احساسی…………………………………………………………………………….. ۶۵

۲-۱-۱۳-۸- باز خورد………………………………………………………………………………………….. ۶۵

۲-۱-۱۳-۹- ایجاد اعتماد………………………………………………………………………………………. ۶۵

۲-۱-۱۴- نقش توانمندسازی در رفتار کارکنان. ۶۶

عنوان                                                                                                    صفحه

۲-۱-۱۵- زمینه های ایجاد توانمندسازی…………………………………………………………………….. ۶۷

۲-۱-۱۶- رویکردهای توانمندسازی.. ۶۷

 ۲-۱-۱۶-۱- رویکرد مکانیکی (ارتباطی)………………………………………………………………….. ۶۷

۲-۱-۱۶-۲- رویکرد ارگانیکی (انگیزشی)…………………………………………………………………. ۶۸

۲-۱-۱۷- مزایای توانمندسازی.. ۶۸

۲-۱-۱۸- اهداف توانمندسازی.. ۶۹

۲-۱-۱۹- هزینه های توانمندسازی.. ۷۰

۲-۱-۲۰- مراحل توانمندسازی.. ۷۱

۲-۱-۲۱- ویژگی های سازمان های توانمند. ۷۱

۲-۱-۲۲- موانع موجود در سازمان ها جهت اجرای توانمندسازی.. ۷۲

۲-۱-۲۳- پیامد توانمندسازی.. ۷۲

۲-۱-۲۳-۱- پیامد نگرشی توانمند سازی…………………………………………………………………… ۷۳

۲-۱-۲۳-۱-۱- افزایش رضایت شغلی……………………………………………………………………… ۷۳

۲-۱-۲۳-۱-۲- کاهش فشار روحی…………………………………………………………………………. ۷۴

۲-۱-۲۳-۲- پیامد رفتاری توانمند سازی…………………………………………………………………… ۷۴

۲-۲- بخش دوم، فناوری اطلاعات و ارتباطات…………………………………………………………… ۷۵

۲-۲-۱- مفهوم فناوری…………………………………………………………………………………………. ۷۵

۲-۲-۲- اجزای فناوری.. ۷۶

۲-۲-۳- طبقه بندی فناوری.. ۷۷

۲-۲-۴- مدیریت فناوری.. ۷۸

۲-۲-۵- مفهوم اطلاعات… ۷۸

۲-۲-۵-۱- تعریف اطلاعات… ۷۹

۲-۲-۵-۲- ابعاد اطلاعات……………………………………………………………………………………… ۸۰

 ۲-۲-۵-۲-۱-بعد زمان………………………………………………………………………………………… ۸۰

 ۲-۲-۵-۲-۲-بعد مکان………………………………………………………………………………………… ۸۱

عنوان                                                                                                    صفحه

 ۲-۲-۵-۲-۳-بعد شکل………………………………………………………………………………………… ۸۱

۲-۲-۵-۳- ارزش اطلاعات……………………………………………………………………………………. ۸۲

۲-۲-۵-۴- انواع اطلاعات… ۸۲

۲-۲-۵-۵- اهمیت اطلاعات…………………………………………………………………………………… ۸۸

۲-۲-۶- مفهوم فناوری اطلاعات… ۸۸

۲-۲-۶-۱- فناوری اطلاعات و ارتباطات… ۹۰

۲-۲-۶-۲- ابعاد بکارگیری فناوری اطلاعات… ۹۱

۲-۲-۶-۳- ویژگی های فناوری اطلاعات………………………………………………………………….. ۹۲

۲-۲-۶-۴- کاربرد فناوری اطلاعات در سازمان. ۹۳

 ۲-۲-۶-۴-۱-کاربردهای عملیاتی…………………………………………………………………………… ۹۳

 ۲-۲-۶-۴-۲-کاربردهای اطلاعاتی………………………………………………………………………….. ۹۳

۲-۲-۶-۵- جنبه های مرتبط با مفهوم فناوری اطلاعات… ۹۴

۲-۲-۶-۶- به کارگیری اثربخش فناوری اطلاعات… ۹۴

۲-۲-۶-۷- نقش فناوری اطلاعات در سازمان. ۹۶

۲-۲-۶-۸- اصول فناوری اطلاعات… ۹۶

۲-۲-۶-۸-۱- وظایف فناوری اطلاعات… ۹۷

۲-۲-۶-۸-۲- مزایای فناوری اطلاعات…………………………………………………………………….. ۹۷

۲-۲-۶-۸-۲-۱-سرعت………………………………………………………………………………………… ۹۷

۲-۲-۶-۸-۲-۲-ثبات و پایداری……………………………………………………………………………… ۹۸

۲-۲-۶-۸-۲-۳-دقت…………………………………………………………………………………………… ۹۸

۲-۲-۶-۸-۲-۴-قابلیت اطمینان………………………………………………………………………………. ۹۸

۲-۲-۶-۸-۳- فرصت های فناوری اطلاعات… ۹۹

۲-۲-۶-۸-۳-۱-کمک به مردم………………………………………………………………………………… ۹۹

۲-۲-۶-۸-۳-۲-حل مشکلات………………………………………………………………………………… ۹۹

۲-۲-۶-۹- برنامه ریزی راهبردی فناوری اطلاعات… ۱۰۰

عنوان                                                                                                   صفحه

۲-۲-۶-۹-۱- روش های مبتنی بر رویکرد تجویزی…………………………………………………… ۱۰۰

۲-۲-۶-۹-۲- روش های مبتنی بر رویکرد توصیفی…………………………………………………… ۱۰۱

۲-۲-۶-۱۰- سازماندهی فناوری اطلاعات… ۱۰۱

۲-۲-۶-۱۱- فرایند برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات… ۱۰۲

۲-۲-۶-۱۲- رابطه ویژه مهندسی مجدد فرایند کسب و کار و فناوری اطلاعات   ۱۰۳

۲-۲-۶-۱۲-۱-ابعاد……………………………………………………………………………………………. ۱۰۳

۲-۲-۶-۱۲-۲-هدف………………………………………………………………………………………….. ۱۰۳

۲-۲-۶-۱۲-۳-فعالیت ها…………………………………………………………………………………….. ۱۰۴

۲-۲-۶-۱۳- کارکردهای مهندسی مجدد فرایند کسب و کار با تاکید بر فناوری اطلاعات   ۱۰۴

۲-۲-۶-۱۳-۱- توانمند سازی کارکنان…………………………………………………………………….. ۱۰۴

۲-۲-۶-۱۴- کاربردهای فناوری اطلاعات در ساختارهای سازمانی.. ۱۰۶

 ۲-۲-۷- مفهوم سیستم های اطلاعاتی.. ۱۰۸

۲-۲-۷-۱- ویژگی های سیستم اطلاعاتی………………………………………………………………….. ۱۱۰

۲-۲-۷-۲- قابلیت های عمده سیستم های اطلاعات… ۱۱۰

۲-۲-۷-۳- فناوری اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی.. ۱۱۱

۲-۲-۷-۴- سازمان و فناوری اطلاعات… ۱۱۲

۲-۲-۷-۵- سازمان و سیستم های اطلاعاتی……………………………………………………………… ۱۱۳

۲-۲-۷-۶- تفاوت بین کامپیوتر و سیستم های اطلاعات… ۱۱۴

۲-۲-۷-۷- مزایای سیستم های اطلاعاتی.. ۱۱۴

۲-۲-۸- تعریف اتوماسیون اداری.. ۱۱۵

۲-۲-۸-۱- انواع سیستم های اتوماسیون اداری.. ۱۱۶

۲-۲-۸-۲- هدف اتوماسیون اداری.. ۱۱۷

۲-۲-۸-۳- کاربردهای اتوماسیون اداری.. ۱۱۸

۲-۲-۹- تعریف ارتباطات… ۱۱۸

۲-۲-۹-۱- تئوری ارتباطات…………………………………………………………………………………. ۱۱۹

عنوان                                                                                                   صفحه

۲-۲-۹-۲- شبکه های ارتباطی.. ۱۲۱

۲-۲-۹-۲-۱- اینترنت………………………………………………………………………………………… ۱۲۲

۲-۲-۹-۲-۲- اینترانت………………………………………………………………………………………… ۱۲۳

۲-۲-۹-۲-۳- اکسترانت……………………………………………………………………………………… ۱۲۳

۲-۲-۹-۳- انواع تکنولوژی ارتباط سازمانی.. ۱۲۴

۲-۲-۱۰- تعریف آموزش……………………………………………………………………………………. ۱۲۵

۲-۲-۱۰-۱- تعریف سیستم های آموزشی……………………………………………………………….. ۱۲۵

۲-۲-۱۰-۲- تاریخچه تکنولوژی آموزشی………………………………………………………………… ۱۲۶

۲-۲-۱۰-۳- تکنولوژی آموزشی و ضرورت آن…………………………………………………………. ۱۲۷

۲-۲-۱۰-۴- اجزای سیستم های آموزشی………………………………………………………………….. ۱۲۷

۲-۲-۱۰-۵- سیستم های مدیریت آموزش الکترونیک…………………………………………………. ۱۲۸

 ۲-۳- بخش سوم: فناوری اطلاعات و رابطه آن با توانمندسازی کارکنان………………………….. ۱۳۰

۲-۳-۱- استفاده از فناوری اطلاعات برای توسعه قابلیت های کارکنان……………………………… ۱۳۰

۲-۳-۱-۱- توسعه حرفه ای…………………………………………………………………………………… ۱۳۱

۲-۳-۱-۲- تقویت مهارت های تصمیم گیری.. ۱۳۱

۲-۳-۱-۳- تقویت خود نظارتی.. ۱۳۳

۲-۳-۱-۴- تغییر نقش کارکنان……………………………………………………………………………… ۱۳۴

۲-۳-۱-۵- تغییر شیوه کنترل کارکنان. ۱۳۵

۲-۳-۲- نقش فناوری اطلاعات در کارایی و هم افزایی اطلاعات… ۱۳۵

۲-۳- ۳- اثرات سازمانی فناوری اطلاعات… ۱۳۷

۲-۳- ۳-۱- سلسله مراتب سازمانی……………………………………………………………………….. ۱۳۷

۲-۳- ۳-۲- تغییر در سرپرستی.. ۱۳۸

۲-۳- ۳-۳- جابجایی قدرت… ۱۳۸

۲-۳- ۳-۴- اثر فناوری اطلاعات بر مشاغل.. ۱۳۸

۲-۳- ۳-۵- محتوای مشاغل.. ۱۳۹

۲-۴- بخش چهارم:پیشینه تحقیقات داخلی و خارجی………………………………………………… ۱۴۱

۲-۴-۱- مروری بر تحقیقات داخلی………………………………………………………………………. ۱۴۱

۲-۴-۲- مروری بر تحقیقات خارجی……………………………………………………………………… ۱۴۴

۲-۵- آشنایی با سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی………………………………………………….. ۱۴۵

۲-۵-۱- معرفی اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی    ۱۴۷

۲-۵-۱-۱- اداره آمار و اطلاعات…………………………………………………………………………… ۱۴۷

۲-۵-۱-۲- اداره ارتباطات شبکه و اینترنت………………………………………………………………. ۱۴۸

۲-۵-۱-۳- اداره تجهیزات سیستم های رایانه ای و آزمایشگاهی………………………………………. ۱۴۹

۲-۵-۲- منابع مالی…………………………………………………………………………………………….. ۱۵۰

۲-۵-۳- آشنایی با اداره کل امور اداری و منابع انسانی ……………………………………………….. ۱۵۰

 ۲-۵-۳-۱- بهره وری‎…………………………………………………………………………………………. ۱۵۱

۲-۵-۳-۲-کیفیت زندگی ‏کاری‎……………………………………………………………………………… ۱۵۱

۲-۵-۳-۳- پیروی از قانون‎………………………………………………………………………………….. ۱۵۱

۲-۵-۴- برخی از وظایف عمده دانشگاه آزاد اسلامی…………………………………………………. ۱۵۲

۲-۵-۵- سیاست های (اهداف کلان کیفی) برنامه پنج ساله و چشم انداز دانشگاه آزاد اسلامی    ۱۵۳

۲-۵-۶- بیانیه ماموریت دانشگاه آزاد اسلامی در افق ۱۴۰۴٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫ ۱۵۴

 

فصل سوم: روش تحقیق

مقدمه……………………………………………………………………………………………………………… ۱۵۶

۳-۱- روش تحقیق…………………………………………………………………………………………….. ۱۵۶

عنوان                                                                                                   صفحه

۳-۱-۱- روش تحقیق بر حسب هدف……………………………………………………………………. ۱۵۷

۳-۱-۱-۱-تحقیق کاربردی…………………………………………………………………………………… ۱۵۷

۳-۱-۲- روش تحقیق بر حسب ماهیت…………………………………………………………………… ۱۵۷

۳-۱-۲-۱-تحقیق توصیفی…………………………………………………………………………………… ۱۵۷

۳-۱-۲-۲- تحقیق پیمایشی………………………………………………………………………………….. ۱۵۸

۳-۱-۲-۳- تحقیق همبستگی………………………………………………………………………………… ۱۵۸

۳-۲- مدل تحقیق………………………………………………………………………………………………. ۱۵۸

۳-۳- جامعه آماری…………………………………………………………………………………………….. ۱۵۹

۳-۴- نمونه:روش نمونه گیری پژوهش و حجم نمونه…………………………………………………. ۱۶۰

۳-۵- ابزار گردآوری داده های تحقیق…………………………………………………………………….. ۱۶۳

۳-۵-۱- انواع روش های گرد آوری اطلاعات………………………………………………………….. ۱۶۳

۳-۵-۱-۱- روش کتابخانه ای……………………………………………………………………………….. ۱۶۴

۳-۵-۱-۲- روش میدانی……………………………………………………………………………………… ۱۶۴

 ۳-۵-۱-۲-۱- ابزار گردآوری اطلاعات یا پرسشنامه………………………………………………….. ۱۶۵

۳-۶- مقیاس و طیف ابزار اندازه گیری تحقیق…………………………………………………………… ۱۶۶

۳-۷- اعتبار و پایایی ابزار سنجش…………………………………………………………………………. ۱۶۷

۳-۷-۱- روایی(اعتبار ابزار سنجش)……………………………………………………………………….. ۱۶۸

۳-۷-۲- پایایی(اعتماد پذیری ابزار سنجش)…………………………………………………………….. ۱۶۹

۳-۸- تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق…………………………………………………………………… ۱۷۳

 ۳-۸-۱- شیوه تجزیه و تحلیل کمی………………………………………………………………………. ۱۷۳

۳-۸-۱-۱-تجزیه و تحلیل با بهره گرفتن از آمار توصیفی………………………………………………….. ۱۷۴

۳-۸-۱-۲- تجزیه تحلیل با بهره گرفتن از آمار استنباطی…………………………………………………… ۱۷۴

 

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش

۴-۱- بخش چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق…………………………………………………. ۱۷۷

عنوان                                                                                                   صفحه

مقدمه……………………………………………………………………………………………………………… ۱۷۷

۴-۱-۱- ویژگی های جمعیت شناختی……………………………………………………………………. ۱۷۷

۴-۱-۱-۱- جنسیت……………………………………………………………………………………………. ۱۷۸

۴-۱-۱-۲- سن…………………………………………………………………………………………………. ۱۷۹

۴-۱-۱-۳- سطح تحصیلات………………………………………………………………………………… ۱۸۰

۴-۱-۱-۴- رسته شغلی……………………………………………………………………………………….. ۱۸۱

۴-۱-۱-۵- سابقه خدمت…………………………………………………………………………………….. ۱۸۲

۴-۱-۱-۶- وضعیت استخدامی……………………………………………………………………………… ۱۸۳

۴-۱-۲- آمار استنباطی………………………………………………………………………………………… ۱۸۴

۴-۱-۲-۱- آزمون آماری فرضیه های تحقیق…………………………………………………………….. ۱۸۴

۴-۱-۲-۱-۱- آزمون آماری فرضیه اصلی تحقیق……………………………………………………….. ۱۸۴

۴-۱-۲-۱-۲- آزمون آماری فرضیه های فرعی تحقیق…………………………………………………. ۱۸۶

 

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها

مقدمه…………………………………………………………………………………………………………….. ۲۰۰

۵-۱- خلاصه و نتیجه گیری یافته های تحقیق……………………………………………………………. ۲۰۰

۵-۱-۱- نتیجه بررسی نرمال بودن متغیرهای تحقیق……………………………………………………. ۲۰۱

۵-۱-۲- نتیجه گیری از آزمون فرضیه های تحقیق……………………………………………………….. ۲۰۱

۵-۱-۲-۱- نتیجه گیری از آزمون فرضیه اصلی تحقیق………………………………………………….. ۲۰۳

۵-۱-۲-۲- نتیجه گیری از آزمون فرضیه های فرعی تحقیق…………………………………………….. ۲۰۴

۵-۱-۲-۲-۱- نتیجه گیری از آزمون فرضیه فرعی اول تحقیق………………………………………… ۲۰۴

۵-۱-۲-۲-۲- نتیجه گیری از آزمون فرضیه فرعی دوم تحقیق………………………………………… ۲۰۴

۵-۱-۲-۲-۳- نتیجه گیری از آزمون فرضیه فرعی سوم تحقیق……………………………………….. ۲۰۴

۵-۱-۲-۲-۴- نتیجه گیری از آزمون فرضیه فرعی چهارم تحقیق…………………………………….. ۲۰۵

۵-۱-۲-۲-۵- نتیجه گیری از آزمون فرضیه فرعی پنجم تحقیق………………………………………. ۲۰۵

عنوان                                                                                                   صفحه

۵-۱-۲-۲-۶- نتیجه گیری از آزمون فرضیه فرعی ششم تحقیق………………………………………. ۲۰۶

۵-۱-۲-۲-۷- نتیجه گیری از آزمون فرضیه فرعی هفتم تحقیق……………………………………….. ۲۰۶

۵-۲- محدودیت های تحقیق……………………………………………………………………………….. ۲۰۷

۵-۳- پیشنهادها………………………………………………………………………………………………… ۲۰۷

۵-۳-۱- پیشنهادهایی مبتنی برنتایج یافته های تحقیق………………………………………………….. ۲۰۷

۵-۳-۱-۱-پیشنهاد فرضیه فرعی اول تحقیق……………………………………………………………… ۲۰۷

۵-۳-۱-۲-پیشنهاد فرضیه فرعی دوم تحقیق…………………………………………………………….. ۲۰۸

۵-۳-۱-۳-پیشنهاد فرضیه فرعی سوم تحقیق…………………………………………………………….. ۲۰۸

۵-۳-۱-۴-پیشنهاد فرضیه فرعی چهارم تحقیق………………………………………………………….. ۲۰۹

۵-۳-۱-۵-پیشنهاد فرضیه فرعی پنجم تحقیق……………………………………………………………. ۲۰۹

۵-۳-۱-۶-پیشنهاد فرضیه فرعی ششم تحقیق…………………………………………………………… ۲۱۰

۵-۳-۱-۷-پیشنهاد فرضیه فرعی هفتم تحقیق……………………………………………………………. ۲۱۰

۵-۴- سایر پیشنهاد ها برای تحقیق آتی…………………………………………………………………… ۲۱۱

پیوست ها…………………………………………………………………………………………………………. ۲۱۳

منابع………………………………………………………………………………………………………………. ۲۱۳

چکیده:

در تحقیق حاضرتحت عنوان مطالعه ارتباط بین  بکارگیری ICT  با توانمند سازی کارکنان از دیدگاه تمامی پرسنل حوزه ستادی شاغل در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی پرداخته شده است.اهداف تحقیق شامل هدف اصلی تحقیق به تعیین ارتباط بین بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات با توانمند سازی کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد پرداخته ودر بخش اهداف فرعی آن شامل (۸) اهداف که به تعیین ارتباط بین فناوری اطلاعات و ارتباطات با ابعاد توانمد سازی کارکنان شامل بهبود کیفیت عملکرد کارکنان، استقلال وآزادی کاری کارکنان، افزایش مسؤولیت تصمیم گیری کارکنان، افزایش تنوع شغلی کارکنان، افزایش خودکنترلی کارکنان، افزایش آمادگی کارکنان (توان وتمایل) و توسعه حرفه ای کارکنان و همچنین تعیین بیشترین رابطه ابعاد توانمند سازی با فناوری اطلاعات می باشد،پرداخته است.ضمن اینکه اهداف تحقیق در شکل فرضیه اصلی و فرضیه های فرعی تحقیق نیز مطرح شدند. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی-پیمایشی می باشد.جامعه آماری آن مشتمل بر۲۲۵ نفر که از طریق نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم جامعه ۱۴۳ نفر از آنها به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند.و ابزار اندازه گیری تحقیق پرسشنامه ای می باشد که برای متغیر فناوری اطلاعات و ارتباطا ت ۱۵سؤال و برای توانمند سازی ۳۵ سؤال و در مجموع ؛پرسشنامه ۵۰ سؤالی بصورت استاندارد تهیه گردید.پس از اطمینان ازروایی و پایایی پرسشنامه مذکور و توزیع و جمع آوری آن در میان تمامی کارکنان حاضربه تجزیه و تحلیل اطلاعات در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی پرداخته وبا استفاده از فنون آماری، فرضیه های تحقیق مورد آزمون قرار گرفت نهایتاً فرضیه اصلی و فرضیه های فرعی تحقیق تأیید گردیدند.

واژگان کلیدی: فناوری اطلاعات و ارتباطات، توانمندسازی کارکنان، دانشگاه آزاد.

مقدمه

اطلاعات یکی از ارزشمندترین ورودی های سازمان است. اطلاعات با ارزش باعث افزایش اطمینان و ثبات منابع انسانی و کمبود آنها سبب بی اطمینانی و بی ثباتی در سازمان می گردد. امروزه اطلاعات در سازمان ها از طریق فناوری اطلاعات جمع آوری، پردازش و نگهداری می شود. در گذشته اطلاعات بیشتر به صورت اسناد و مدارک موجود بود، و در اختیار فرد خاصی قرار می گرفت. از این رو فناوری اطلاعات این محدودیت را از میان برداشته است. در ادبیات مدیریت شریان حیاتی سازمان (شبکه اطلاعاتی) و خون جاری در آن (اطلاعات) می باشد. (همر، چمپی[۱]، ۱۳۷۸، ص۱۳۱)

 امروزه پیشرفت جوامع از ابعاد مختلف علمی و فناوری، روندی انفجاری و غیرقابل کنترل به خود گرفته است به گونه ای که جهان هر روز شاهد کشف و اختراع ابزار ها و وسایل تبیین روش ها، ساختارها و فرایندهایی است که بدون کاربست آن حل مسایل و مشکلات سازمان امکان پذیر نیست بدین معنا که انسان ناگزیر است برای مواجهه با مسایل روزافزون و جدید سازمانی و حل آنها، همواره خود را با دانش و فناوری جدید مجهز کند. بنابراین ممکن است در مقطعی از زمان از دانش و مهارت لازم برای مواجهه با پدیده های سازمانی برخودار باشند ولی تغییرات محسوس و شتابزده علمی به سرعت دانش و مهارت آنان را منسوخ، و بازسازی و نوسازی دانش و تجربیات آنها را برای سازگاری با تغییرات ضروری کند. (ایزدی صمد، کریمی سلیمان، تاثیر دوره های آموزشی فناوری اطلاعات بر بهبود عملکرد، پژوهشنامه مدیریت شماره ۴، ۱۳۸۷)

در جهان امروز، گسترش علم و فناوری تمام فعالیت های اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده است. از مشخصات بارز این عصر- که آن را عصر فراصنعتی نامیده اند- جایگزین شدن دانایی پژوهش و سرمایه انسانی با عوامل دیگر تولید است؛ در نتیجه همه سازمان ها در پی آن هستند که با بهره گرفتن از انسانی ترین، کارآمدترین و انعطاف پذیرترین شیوه ها، برای بقای خود تلاش کنند. در این میان، نیروی انسانی ماهر و کارآزموده، با ارزش ترین ثروت هر کشور و یکی از مهم ترین شاخص های برتری یک سازمان نسبت به سازمان های دیگر است، زیرا حیات هر سازمان به دانش و مهارت نیروی انسانی آن بستگی دارد؛ یعنی هرچه این نیرو بهینه باشد قابلیت سازگاری سازمان با محیط متغیر بیشتر می شود. چالش های محیطی عصر حاضر از نظر پیشرفت سریع فناوری، افزایش انتظارات مشتریان و ضرورت انعطاف پذیری، سازمان را به جستجوی راهی برای تداوم بقای خود وادار کرده است. در این میان، بسیاری از سازمان ها راه حل را در اجرای برنامه های توانمندسازی تشخیص داده و تلاش کرده اند با اجرای این برنامه ها، ضمن توجه به متغیرهای موثر بر احساس افراد، از توانمندسازی آنها جهت رفع موانع درونی و بیرونی استفاده کرده و زمینه لازم برای پرورش کارکنان توانمند را به وجود آورند. (سرفرازی، شاه حسینی، راهکار توانمندسازی، پژوهش نامه۸۶، ۹۰)

به طور کلی توانمندسازی کارکنان، پیامدهای نگرشی و رفتاری خاصی را برای سازمان ها به همراه داشته و بر توان آنها در عرصه رقابت خارجی می افزاید. پس مهم ترین عامل بهره وری در سازمان ها و در نهایت کل جامعه، منابع انسانی است. تردیدی نیست که شکوفایی هر جامعه ای در بهبود پرورش منابع انسانی آن نهفته و بدین سبب است که مسوولان سازمان ها با یاری متخصصان رفتاری و منابع انسانی، توجه خاصی به پرورش کارکنان مبذول می دارند. یکی از این مهم ترین مفاهیم در راستای بالندگی منابع انسانی، توانمندسازی کارکنان است. (همان منبع)

از آنجایی که عملکرد موفقیت آمیز سازمان ها در گروه وظایف مدیریت یعنی: برنامه ریزی، سازماندهی، رهبری و کنترل است و انجام این گونه وظایف نیز در گرو اطلاع رسانی به مدیریت است از این رو پیشرفت سازمان ها بدون برخورداری از ابزارهای اطلاع رسانی و کسب مهارتهای لازم در زمینه کاربرد فناوری اطلاعات و همچنین اطلاع رسانی به کارکنان و مدیران برای توانمند کردن آنها در کارهایشان امری غیرممکن است. (استونر، فریمن[۲]، ۱۳۸۶، ص ۱۳)

 مفهوم توانمندسازی در سال های اخیر مورد توجه همه دست اندرکاران امور سازمان قرار گرفته است توانمندسازی بسان راهبرد منابع انسانی برای خلق کارامدی، بهره وری و خشنودی بیشتر کارکنان در محیط کارشان مورد استفاده قرار گرفته است. شرت وگرر(۱۹۹۴) اعتقاد دارد که توانمندسازی فرصتهایی است که به افراد برای خود مختاری، انتخاب، مسوولیت پذیری و مشارکت در تصمیم گیری سازمان داده شده است. ترلاکسن[۳] توانمندسازی را فرایند تغییر عملکرد کارکنان از وضعیت آنچه که به آنها گفته شده انجام دهند به آنچه که نیاز هست انجام دهند. (اندرو سکیوس [۴]، ۲۰۰۳، ص ۲۶۲)

۱-۱-بیان مسئله:

امروزه در هر سازمانی بحث بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات و سیستم های اطلاعاتی مطرح و از سود و زیان آن سخن می گویند. طبیعی است فناوری یک راه باصرفه تر در برابر روش های سنتی اهمیت پیدا می کند پس مدیران باید تاثیر و نقش فناوری اطلاعات را بر بهره وری سازمان، و میزان آن را بسنجند. تعیین میزان این تحقیق از دغدغه های مهم تصمیم گیرندگان سازمانی است. فناوری اطلاعات نقش حیاتی در ادامه بقای سازمان دارد و این امکان برای مدیران فراهم می سازد با پردازش سریع اطلاعات امکان کنترل و هماهنگی ساختارهای پیچیده را داشته باشند. و موجب می شود عملکرد سازمان با انسجام و بازخورد سریع انجام گیرد. (مهری نژاد، ۱۳۸۱، صص ۲۲۷-۲۲۴)

با توجه به دگرگونی های سریع و پرشتاب دانش و معلومات بشری، همه چیز به شدت در حال تغییر و تحول است. سازمان ها به عنوان یک سیستم باز با محیط در تعامل می باشند. و برای تداوم حیات نیازمند پاسخگوئی به تغییرات محیطی هستند. از آنجا که منابع انسانی مهم ترین عامل و محور سازمان ها محسوب می شوند، تجهیزات و آماده سازی منابع مزبور برای مواجهه با تغییرات، از اهمیت ویژه برخوردارند و کلیه سازمان ها با هر نوع ماموریتی باید بیشترین سرمایه، وقت و برنامه را به پرورش انسان ها در ابعاد مختلف اختصاص دهند. (جعفرزاده، ۱۳۸۶، ص ۴۴)

بسیاری از سازمان ها راه حل این مسأله را اجرای برنامه های توانمندسازی تشخیص داده و تلاش کرده اند زمینه لازم برای پرورش کارکنان توانمند را فراهم نمایند. (محمدی، ۱۳۸۱، ص ۱۶۰)

امروزه اطلاعات یکی از منابع اصلی و با ارزش هر سازمان می باشد. همانطور که منابع انسانی، مواد اولیه، ماشین آلات در روند تولید کالا و خدمات دارای نقش اساسی هستند اطلاعات نیز دارای جایگاه ویژه ای می باشد. (جوادین، ۱۳۸۶، ص ۱۰۵۳)

یکی از ارزشمند ترین ورودی های هر سازمان اطلاعات است. اطلاعات نوعی دارایی برای سازمان محسوب می شود و با ارزشمند ترین اطلاعات باعث افزایش اطمینان می شود سازمان بدون دسترسی به اطلاعات قادر به انجام کارها نمی باشد. برای توانمندسازی کارکنان نیاز به ابزار های متفاوتی است، مانند اختیار به معنی داشتن آزادی عمل برای کارکنان جهت دستیابی به اهداف سازمان، دانش یعنی در اختیار داشتن ابزار و اطلاعات مناسب برای تصمیم گیری صحیح واگذاری کار یا وظیفه ای که حائز اهمیت است وبه نتایج اساسی منجر می شود.(درگاهی، ۱۳۸۳، ص ۵)

از آنجایی که سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک سازمان مادر در کشور مطرح است بنابر این لازم است تا به مسأله ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات توجه نموده و نیز به رابطه این فناوری باتوانمندسازی کارکنان ستادی بپردازد.

تعداد صفحه :۲۵۱

قیمت : ۱۴۷۰۰ تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :               minoofar.majedi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  **** ***