دانلود پایان نامه ارشد درباره ویژگی های شخصیت

نشان داد .
انسان به عنوان استفاده کننده از وسیله نقلیه نقش مهم و اصلی را در جریان تخلف و ترافیک و اوضاع کمی و کیفی آن ایفا می کند . تحقیقات ارائه شده ، نشان می دهد که ۸۰ تا ۹۶ درصد از تصادفات ناشی از خطای انسانی است. تجزیه و تحلیل تصادفات جاده ای در ایران نیز نشان می دهد که بطور کلی عامل انسانی در ۹۰ تا ۹۵ درصد به تنهایی یا به طور مشترک با عوامل دیگر ، مسئولیت وقوع حوادث را به عهده داشته است. در ذیل به هر یک از این عوامل می پردازیم و آن ها را بررسی می کنیم :
– عوامل انسانی
– عوامل فیزیکی
– قوانین و نظارت بر اجرای آن
۱- عوامل انسانی
مهمترین عامل بروز تخلفات انسان می باشد ، تحلیل های انجام شده بیانگر این است که منشاء بیش از۷۵ درصد تخلفات و سوانح جاده ای ، عوامل انسانی هستند. بی احتیاطی و بی مبالاتی ، عدم مهارت ، بی دقتی و عدم توجه به مقررات ، خطاهای رفتاری و عمدی نظیر سرعت و یا سبقت و … ، لجبازی رانندگان و عدم تسلط بر اعصاب و روان ، ایجاد موقعیت های خطرناک برای هم دیگر در طول مسیر ، بی توجهی عابران پیاده به مقررات ، مصرف مواد الکلی و داروهای خواب آور ، خستگی مفرط ، رانندگی در سنین بالا و یا سنین جوانی عوامل عمده وقوع تخلف در بعد انسانی هستند که در ذیل به صورت مبسوط آمده است :
الف) خصوصیات فردی راننده
قبل از اینکه به خصوصیات فردی راننده بپردازیم ، انواع رانندگان را از نظر نوع وسایل نقلیه ای که آن را می رانند یا هدایت می کنند را مورد بررسی قرار می دهیم تا با برخی از ویژگیهای این قشر از جامعه یعنی رانندگان بهتر آشنا شویم : درصد بسیاری از خودروهای موجود در یک جامعه ، به رانندگان وسایل نقلیه شخصی اختصاص دارند. از لحاظ اجتماعی معمولا استفاده کنندگان از خودروهای شخصی ، خود را در موقعیت بالاتری نسبت به سایرین می بینند. دسته دیگر از رانندگان ، رانندگانی هستند که معمولا بطور تمام وقت یا نیمه وقت در سطح شهرها یا جاده ها اقدام به جابجایی مسافر یا بار می کنند که بیشترین امکان بالقوه را برای تخلف و تصادف دارند ، توقف های مکرر و ناگهانی آن ها و یا سرعت زیاد آنان برای رسیدن به حداکثر سودآوری ، بزرگترین عامل تخلف زا و در نتیجه تصادف زا برای این گروه به حساب می آیند .
رفتار رانندگان تاکسی تا حد بسیاری شبیه به گروه فوق می باشد با این تفاوت که این گروه به علت وجود تشکیلات صنفی ، خود را دارای حق بیشتری در استفاده از امکانات می دانند. رانندگان تاکسی اغلب همین شغل را به عنوان شغل اصلی خود انتخاب کرده اند در صورتی که مسافربر شخصی، اغلب این شغل ، شغل دوم آن هاست که این عامل باعث بروز مشکلات روحی و روانی بیشتر آنهاست.
از جمله رانندگان دیگر می توان رانندگان اتوبوس را نام برد ، آنچه در خصوص این گروه مشاهده می شود عدم رابطه درست راننده با ابزار کار اوست. شباهت یک اتوبوس یا مینی بوس به یک خودرو بسیار محدود و تنها در کارکرد مکانیکی آن خلاصه می شود ، با اینحال اکثر رانندگان این وسایل در رفتار رانندگی خود ، هیچ ارتقای کیفی خاصی را نسبت به خودروی شخصی نشان نمی دهند .
از رانندگان دیگر ، می توان رانندگان خودروهای فوریت مانند آمبولانس و آتش نشانی را نام برد . از آن جا که ابزار کنترل و تنبیه در مورد این رانندگان تقریبا ً بی اثر است ، در مواردی ، برخی از آن ها گرایش بسیاری به تخلف دارند .
بنابراین در می یابیم که انسان به عنوان راننده مهمترین جزء در یک تخلف و ترافیک است و با شناخت کامل باید هدایت و کنترل شود . عواملی که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم بر خصوصیات رفتاری راننده تاثیر دارند عبارتند از :
۱) سن راننده
با توجه به اطلاعات بدست آمده ، تعداد رانندگان از سنین ۱۸ تا ۳۰ سالگی به تدریج افزایش و در سنین ۳۱ تا ۴۲ تعداد رانندگان به بیشترین مقدار خود می رسد و بعد از سن ۴۲ به تدریج کاهش می یابد .
در ایران ، آمار تصادفات پلیس راه کشور نشانگر این است که گروه سنی ۳۰ تا ۳۹ سال و بعد گروه سنی ۱۹ تا ۲۹ سال بالاترین رتبه ها را در تخلفات و تصادفات به خود اختصاص داده اند . از مهمترین دلایل بالا بودن تعداد تخلفات در بین جوانان ، می توان به مواردی از قبیل : قبول خطر بیشتر و هیجان پذیر بودن آن ها و کمبود مهارت و تجربه رانندگی در آن هااشاره کرد .
۲) جنس راننده
اخلاق و عادات متفاوت زنان و مردان در رانندگی و اصولاً تفاوت هایی که با هم دارند ، منجر به خطاها با ماهیتهای متفاوت می شود. در تخلفات و تصادفاتی که مردان در آن درگیر هستند ، بیشترین خطاهای معمول سرعت زیاد ، سبقت های غیرمجاز و مصرف مواد و داروهای غیر مجاز است . در صورتی که در تخلفات و تصادفاتی که زنان درگیرند ، مشکل داشتن در مانورهای سریع و به موقع ، عدم تسلط و کم تجربه بودن ، عوامل اصلی تخلفات هستند .
۳) تجربه رانندگی
تجربه بیشتر در رانندگی ، باعث کاهش احتمال تخلفات می شود. چرا که راننده با تجربه ، دید وسیع تری از وسیله نقلیه خود ، قابلیت های آن و حتی قابلیت های خود در رانندگی و پیش بینی عکس العمل دیگران دارد . این مزیتها سبب می شود که یک راننده با تجربه در تمامی رفتارهای خود با پختگی بیشتری عمل کند و در صورت لزوم در زمان های بحرانی ، بهترین تصمیم را بگیرد .
۴) شخصیت اجتماعی و سطح تحصیلات
احساس نارضایتی و غیر اجتماعی بودن ، باعث به وجود آمدن تنش هایی در عمق روح و روان انسان می شود که قدرت تصمیم گیری صحیح را در لحظات بحرانی از انسان سلب می کند. از طرف دیگر تحصیلات بالاتر ، باعث می شود که فرد خود را کمتر دچار حوادث سازد. بدون شک مسائل اجتماعی و وضعیت فرهنگی در نحوه رانندگی افراد و میزان تخلفات نقش مهمی دارد.
۵) هوش و ذکاوت
در تحقیقات به عمل آمده توسط متخصصین امر ، مشخص شده است ، افرادی که مکرراً تخلف می کنند در میزان هوش و ذکاوت ، مدت عکس العمل و نظایر آن تفاوت قابل ملاحظه ای با افرادی که تخلف نکرده یا به ندرت تخلف می کنند ، دارند .
ب) بیماری های روانی و مرضی
همواره در تعاملات اجتماعی و روابط بین فردی ، مسأله ترافیک و رانندگی در شهر مورد توجه می باشد ، چرا که مشکل ترافیک و رانندگی های تهاجمی و پی آمدهای ناشی از آن به ویژه در مناطق شهری ، حیات فردی و زندگی اجتماعی همگان را متأثر می نماید . امروزه در غا لب کشورهای پیشرفته به لحاظ اهمیت و نقش فرهنگ پذیری و ویژگی های شخصیتی افراد در رانندگی ، قانون مداری ، اجتناب و پیشگیری از حوادث و سوانح خیابانی و جاده ای ، در بررسی معضل ترافیک و حوادث ناشی از رانندگی های تهاجمی بیشترین توجه به روانشناسی رانندگی معطوف می گردد. در این خصوص در بعد بیماری های روانی از جمله می توان به بیماری های روانی- اجتماعی مثل پرخاشگری ، کمبودهای روانی ، وجود عقده های روانی در افراد اشاره کرد که سبب می شود این افراد در جهت جبران و یا برآورده نمودن نیازهای احساس شده ، مرتکب اعمال و رفتارهایی شوند که می تواند نابهنجار باشد .

به طور کلی می توان راننده های تهاجمی را با توجه به ویژگی های شخصیتی ناآرام ، منش ناپایدار ، ناامنی های روانی و ناپختگی های عاطفی ایشان به پنج دسته یا طبقه خاص تقسیم نمود :

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  ۴۰y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

۱) سرعتی ها
اکثراً از سرعت غیر مجاز در هر موقعیت و شرایطی لذت می برند و بعضاً سبب حوادث وحشتناک می شود .
۲) سبقتی ها
به دلیل ناامنی و ناپختگی شخصیتی ، عموماً حوصله و صبر لازم را در حرکت با حداکثر سرعت مجاز پشت سر خودروی مقابل را ندارند و در هر موقعیت و شرایط تلاش می کنند عجولانه و بدون توجه به اینکه موقعیت مناسب و مجاز باشد یا نه ، از اتومبیل یا اتومبیل های پیش رو و مجاز سبقت بگیرند ، بدین ترتیب ایشان هم راننده های هم جهت خود را آزرده می کنند و هم بعضاً به راننده های مقابل حمله ور می شوند .از جمله پیامدهای این قبیل راننده ها تصادفات مرگبار می باشد .
۳) خودنماها
ایشان عموماً آن دسته از راننده های تهاجمی هستند که می خواهند با حرکات نمایشی غیر عادی و خطرناک توجه دیگران را به اتومبیل و یا نمایش رانندگی تهاجمی خود جلب نمایند و بسیاری از مواقع از توجه و تمرکز لازم در هدایت مطلوب اتومبیل خود باز می مانند و زمینه آسیب پذیری و تصادف را فراهم می نمایند.
۴) قانون گریز ها و لجام گسیخته ها
این گروه از راننده های تهاجمی با شخصیت فوق العاده ناامن و متزلزل و بعضاً با مصرف مواد روان گردان و مخدر و یا الکل هیچگونه احساس و تعهدی در تقید به مقررات ، تابلوها و چراغ های راهنما و یا حضور پلیس از خود نشان نمی دهند و اعتنای چندان به حقوق حقه دیگران ندارند . لجام گسیختگی اخلاقی و فرهنگی از اصلی ترین مشخصه های این گونه از راننده های تهاجمی است .
۵) رقابتی ها
این قبیل راننده های تهاجمی در جاده و خیابان همه راننده ها را رقیب خود می دانند و میل سلطه و برتری جویی بر پیکره شخصیت ناامن و ناآرام و پر از عقده و ناکامی ایشان حاکم می شود . از دیگر ویژگی های شخصیتی راننده های تهاجمی می توان به موارد زیر اشاره نمود:
براساس مطالعات انجام شده در کشورهای مختلف ، اکثریت قابل توجه راننده های تهاجمی مجرد بوده و از نظر سنی کمتر از ۳۵ سال می باشند . ظرفیت هوشی و تحصیلات ایشان از میانگین بهره هوشی و تحصیلات همسالان غیر مهاجم خود به طور معنی داری کمتر بوده و عموماً از یک شخصیت تهییج طلب ، تهاجمی و خصمانه برخوردار می باشند . خلأ عاطفی و عدم دلبستگی امن به کانون خانواده از دیگر ویژگی های راننده های تهاجمی می باشد . البته شایان ذکر است که درصد خانم های راننده با رفتار تهاجمی در مقایسه با آقایان بسیار اندک می باشد.
در بعد بیماری های مرضی و جسمی می توان به بیماری های چشمی نظیر پیرچشمی ، کوررنگی ، شب کوری ، نقص عمق میدان دید و یا بیماری های خونی نظیر فشار خون بالا ، چربی خون و کلسترول بالا ، دیابت و استفاده از داروها اشاره کرد که باعث خطا های انسانی ، کاهش میزان هوشیاری ، بروز تخلفات ترافیکی ناخواسته و وقوع حوادث ترافیکی می شود ، اشاره کرد .
ج) بی انظباطی فردی و عجله و شتاب (عامل زمان )
انجام حرکات و اعمال خطرناک و ناگهانی ، قانون شکنی و قانون گریزی ، نادیده گرفتن حقوق دیگران از جمله رفتارهایی است که نتیجه بی انضباطی فردی در برنامه های روزمره است که فرد در جهت رفع کمبود زمان از خود بروز داده و سعی می نماید با انجام اعمال و رفتار نابهنجار ، عوارض ناشی از بی انضباطی فردی را مرتفع نماید ، مثلاً می توان به عبور ازچراغ قرمز و سرعت غیرمجاز اشاره نمود .
د) تخلفات رانندگی
۱) تخلفات ناشی از عدم رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی
آحاد جامعه باید احترام به قوانین و لزوم رعایت آن ها را در تمام ابعاد و به ویژه حوزه حمل و نقل جاده ها فرا بگیرند. فرقی نمی کند که چه سن و سالی داریم و ساکن کجا هستیم . پیر یا جوان و شهری یا روستایی هنگامی که به حوزه مصرف خدمات حمل و نقل پا می گذارد ، باید ادبیات استفاده صحیح از این خدمات را نیز بیاموزد و بداند که همواره مورد امتحان و آزمون است و در برابر کوچکترین تخلف مورد بازخواست قانونی واقع می شود. ما باید حوادث رانندگی را مانند مسایل امنیتی جدی بگیریم ، زیرا هر انسان به عنوان ثروت جامعه است. باید این امنیت روانی برای مردم وجود داشته باشد که هیچ کس حق ندارد برای دیگران دلهره بوجود بیاورد و امنیت جاد ه ها را مخدوش کند. اما متاسفانه در دنیای امروز

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *