دانلود پایان نامه ارشد: تاثیر تبلیغات در جذب گردشگری ورودی به ایران (مطالعه موردی گردشگران عراقی)


گرایش : جغرافیا و بر نامه ریزی گردشگری  

عنوان : تاثیر تبلیغات در جذب گردشگری ورودی به ایران (مطالعه موردی گردشگران عراقی)         

دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد( M.A)

 

گرایش:

جغرافیا و بر نامه ریزی گردشگری  

                      

عنوان :

تاثیر تبلیغات در جذب گردشگری ورودی به ایران (مطالعه موردی گردشگران عراقی)           

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب                                                                                        صفحه

فصل اول

۱-۱ مقدمه                                                                                                       ۲

۱-۲ بیان مساله                                                                                                  ۲

۱-۳  اهمیت  ضرورت انجام تحقیق                                                                          ۵

۱-۴  اهداف تحقیق                                                                                             ۸

۱-۴-۱ هدف اصلی                                                                                             ۸

۱-۴-۲ اهداف فرعی                                                                                           ۸

۱-۵ سؤالات تحقیق                                                                                            ۸

۱-۶ فرضیات                                                                                                    ۸

۱-۷  تعاریف عملیاتی                                                                                          ۹

۱-۸  مدل تحقیق                                                                                                ۱۰

۱-۹- پیشینه تحقیق                                                                                             ۱۰

۱-۹-۱ پژوهش های داخلی                                                                                   ۱۰

  • سابقه ی پژوهش های خارجی ۱۲

۱-۱۰  روش تحقیق                                                                                            ۱۵

۱-۱۱    روش جمع آوری اطلاعات                                                                         ۱۵

۱-۱۲   ابزار جمع آوری اطلاعات                                                                            ۱۵

۱-۱۳  جامعه آماری                                                                                            ۱۵

۱-۱۳-۱ حجم نمونه                                                                                            ۱۶

۱-۱۳-۲  روش  نمونه گیری                                                                                  ۱۶

۱-۱۴ موانع و محدودیت های تحقیق                                                                        ۱۶

۱-۱۵ – خلاصه فصل                                                                                          ۱۸

فصل دوم

۲-۱ مقدمه                                                                                                       ۲۰

۲-۲مفهوم تبلیغات                                                                                              ۲۱

۲-۳ توریسم چیست؟                                                                                          ۲۲

۲-۴ تعریف گردشگری                                                                                        ۲۳

۲-۴-۱ گردشگری طبق تعریف سازمان                                                                            ۲۴

۲-۵  سابقه ی تبلیغات تجاری در جهان                                                                      ۲۶

۲-۶ توسعه ی آژانس های تبلیغاتی                                                                             ۲۸

۲-۷ پیشینه گردشگری در جهان                                                                               ۲۹

۲-۸ تاریخچه ی تبلیغات در ایران                                                                             ۳۰

۲-۹پیشینه گردشگری در ایران                                                                                ۳۲

۲-۱۰ مدیریت در گردشگری                                                                                  ۳۴

۲-۱۱ نقش تبلیغات در گردشگری                                                                            ۳۵

۲-۱۲ بازاریابی در گردشگری                                                                                 ۳۶

۲-۱۳ اهمیت گردشگری                                                                                       ۳۹

۲-۱۴ اهداف تبلیغات                                                                                           ۴۰

۲-۱۵ فنون تبلیغات                                                                                             ۴۲

۲-۱۶  الگوهای تبلیغ                                                                                           ۴۴

۲-۱۷ انواع تبلیغات                                                                                             ۴۵

۲-۱۸  انواع جاذبه های تبلیغ                                                                                   ۴۸

۲-۱۹ اشکال عمده گردشگری                                                                                      ۵۲

۲-۱۹- ۱- گردشگری تفریحی                                                                                     ۵۲

۲-۱۹-۲- گردشگری درمانی                                                                                         ۵۳

۲-۱۹-۳ گردشگری فرهنگی و آموزشی                                                                           ۵۳

۲-۱۹- ۴گردشگری اجتماعی                                                                                        ۵۳

۲-۱۹-۵ – گردشگری ورزشی                                                                                       ۵۳

۲-۱۹-۶ گردشگری مذهبی و زیارتی                                                                               ۵۳

۲-۱۹-۷ گردشگری بازرگانی و تجاری                                                                             ۵۳

۲-۱۹-۸  گردشگری سیاسی                                                                                         ۵۴

۲-۲۰- عناصر گردشگری شهری                                                                                    ۵۴                                                                                                                                                                                                                                                                          ۵۴

۲-۲۰-۱ عناصر اولیه گردشگری شهری                                                                             ۵۴

۲-۲۰-۲ عناصر ثانویه گردشگری شهری                                                                            ۵۴

۲-۲۱- پیامدهای گردشگری شهری                                                                                 ۵۴

۲-۲۲ اثرات فرهنگی و اجتماعی گردشگری شهری                                                               ۵۵

۲-۲۳ اثرات اقتصادی گردشگری شهری                                                                            ۵۵

۲-۲۴- اثرات مثبت گردشگری بر محیط زیست                                                             ۵۵

۲-۲۵-  اثرات منفی گردشگری بر محیط زیست                                                             ۵۶

۲-۲۶ جایگاه ایران در صنعت گردشگری                                                                    ۵۷

۲-۲۷ خلاصه فصل                                                                                             ۶۰

فصل سوم

۳-۱ مقدمه                                                                                                       ۶۲

۳-۲ موقعیت جغرافیایی کشور ایران                                                                           ۶۳

۳-۳ استان ها                                                                                                     ۶۳

۳-۴ جغرافیای اقتصادی ایران                                                                                  ۶۴

۳-۵معادن                                                                                                        ۶۵

۳-۶ محصولات نباتات                                                                                          ۶۵

۳-۷ صنایع                                                                                                      ۶۵

۳-۸ راه ها                                                                                                        ۶۵

۳-۹ رودهای ایران                                                                                              ۶۵

۳-۱۰ آبشارهای ایران                                                                                           ۶۶

۳-۱۱ دریاچه های عمده ایران                                                                                  ۶۷

۳-۱۲ زمین شناسی جغرافیای ایران                                                                            ۶۷

۳-۱۳ زلزله شناسی و گسل های فعال                                                                         ۶۹

۳-۱۴جنگل ها                                                                                                    ۶۹

۳-۱۵ کوهستان ها                                                                                               ۷۰

۳-۱۶ مهم ترین قله ها                                                                                           ۷۱

۳-۱۷موقعیت جغرافیایی                                                                                       ۷۱

۳-۱۸ صنعت گردشگری در ایران                                                                                      ۷۲

۳-۱۹ جاذبه های گردشگری ایران                                                                              ۷۲

۳-۱۹-۱ جاذبه های طبیعی                                                                                     ۷۲

۳-۱۹-۲ جاذبه های فرهنگی و تاریخی                                                                       ۷۴

۳-۲۰ آمار و ارقام در رابطه با گردشگری در ایران                                                          ۷۵

۳-۲۱ عملکرد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری                                       ۷۵

۳-۲۲عوامل مؤثر برروی اثربخشی تبلیغ                                                                      ۷۷

۳-۲۳ خلاصه و جمع بندی                                                                                    ۷۹

فصل چهارم

۴-۱ مقدمه                                                                                                       ۸۱

۴-۲ ویژگی های فردی پاسخگویان                                                                           ۸۲

فصل پنجم

۵-۱  نتیجه گیری                                                                                               ۱۱۴

۵-۲ پیشنهادات                                                                                                 ۱۱۸

۵-۳ پیشنهاداتی برای محققین بعدی                                                                          ۱۲۴

منابع                                                                                                                   ۱۲۶

پیوستها                                                                                                                ۱۳۵

پرسشنامه                                                                                                             ۱۳۶

خروجی نرم افزار                                                                                                    ۱۴۰

 فهرست جداول

جدول ۴-۱ : توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب جنسیت                                                 ۸۲

جدول شماره ۲: توزیع فراوانی و درصدی پاسخگویان برحسب سن                                               ۸۳

جدول شماره ۴: توزیع فراوانی و درصدی پاسخگویان برحسب سطح تحصیلات                       ۸۴

جدول شماره ۵:توزیع فراوانی و درصدی پاسخگویان بر حسب نوع شغل                               ۸۵

جدول شماره ۶:توزیع فراوانی و درصدی پاسخگویان برحسب روش سفر به ایران                     ۸۶

جدول شماره ۷: توزیع فراوانی و درصدی پاسخگویان برحسب انتخاب فصل مناسب سفر به ایران   ۸۶

جدول شماره ۸ : توزیع فراوانی و درصدی پاسخگویان برحسب عوامل ترغیب کننده گردشگران در مسافرت به ایران                                                                                                 ۸۷

جدول شماره  ۹: توزیع فراوانی و درصدی پاسخگویان برحسب هدف از سفر به ایران                ۸۸

جدول شماره ۱۰: توزیع فراوانی و درصدی پاسخگویان برحسب میزان مفید بودن اطلاعات سایت های توریستی برای پاسخگویی نیازهای گردشگران                                                             ۸۹

جدول شماره ۱۱: توزیع فراوانی و درصدی پاسخگویان برحسب انتخاب تعطیلات مناسب برای سفر          ۹۰

جدول شماره ۱۲: توزیع فراوانی و درصدی پاسخگویان برحسب میزان آشنایی قبلی با جاذبه های توریستی ایران                                                                                                               ۹۱

جدول شماره ۱۳: توزیع فراوانی و درصدی پاسخگویان برحسب رسانه های ترغیب کننده سفر به ایران۹۲

جدول شماره ۱۴: توزیع فراوانی و درصدی پاسخگویان برحسب میزان اهمیت اطلاعات تاریخی و فرهنگی ایران                                                                                                               ۹۳

جدول ۱۵: توزیع فراوانی و درصدی پاسخگویان برحسب بخش های به تصویر کشیده شده از ایران در رسانه های عراقی                                                                                                ۹۴

جدول شماره ۱۶:توزیع فراوانی و درصدی پاسخگویان بر حسب رسانه های تبلیغاتی مورد اعتماد در معرفی ایران                                                                                                    ۹۵

جدول شماره ۱۷ :توزیع فراوانی و درصدی پاسخگویان بر حسب میزان تاثیر محتوای تبلیغات ارائه شده در آشنایی گردشگران با آداب و رسوم مردم ایران                                                             ۹۶

جدول شماره ۱۸:توزیع فراوانی و درصدی پاسخگویان  بر حسب میزان ترغیب به سفر به ایران به واسطه تبلیغات درباره ی بناها و آثار تاریخی                                                                                          ۹۷

جدول شماره ۱۹: توزیع فراوانی درصدی پاسخگویان برحسب میزان تاثیر محتوای تبلیغات در آشناکردن آن ها با وضعیت زنان ایران                                                                                                        ۹۸

جدول شماره ۲۰: توزیع فراوانی و درصدی پاسخگویان برحسب میزان ارزیابی امنیت داخلی ایران پس از سفر به این کشور                                                                                                                   ۹۹

جدول شماره ۲۱:توزیع فراوانی و درصدی پاسخگویان بر حسب نگرش نسبت به مانع بودن پوشش زنان در ایران برای گردشگری                                                                                                       ۱۰۰

جدول شماره ۲۲:توزیع فراوانی و درصدی پاسخگویان بر حسب میزان جذابیت  تبلیغات صنایع دستی ایران                                                                                                           ۱۰۱

جدول شماره ۲۳:توزیع فراوانی و درصدی پاسخگویان بر حسب ارزیابی میزان واقعی بودن گزارش های منفی در مورد ایران پس از سفر                                                                                                ۱۰۲

جدول شماره ۲۴:توزیع فراوانی و درصدی پاسخگویان بر حسب ارزیابی وضعیت زنان در ایران     ۱۰۳

جدول شماره ۲۵:توزیع فراوانی و درصدی پاسخگویان بر حسب میزان تاثیر تبلیغات آژانس های مسافرتی برای سفر به ایران                                                                                                              ۱۰۴

جدول شماره ۲۶:توزیع فراوانی و درصدی پاسخگویان بر حسب ارزیابی میزان آگاهی بخشی محتوای تبلیغات درباره ی  وضعیت غذا و بهداشت ایران                                                              ۱۰۵

جدول شماره ۲۷:توزیع فراوانی و درصدی پاسخگویان بر حسب علاقه مندیبرای  سفر مجدد به ایران۱۰۶

 

                                                          فهرست نمودار ها

نمودار ۴-۱ :  توزیع درصدی پاسخگویان برحسب جنسیت                                                         ۸۲

نمودار شماره ۲: توزیع درصدی پاسخگویان برحسب سن                                                 ۸۴

نمودار شماره ۴: توزیع درصدی پاسخگویان برحسب سطح تحصیلات                                   ۸۵

نمودار شماره ۷: توزیع درصدی پاسخگویان برحسب انتخاب فصل مناسب  سفر به ایران              ۸۷

نمودار شماره ۸ :توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب عوامل ترغیب کننده گردشگران در مسافرت به ایران                                                                                                             ۸۸

نمودار شماره ۹: توزیع درصدی پاسخگویان برحسب هدف از سفر به ایران                             ۸۹

نمودار شماره ۱۰: توزیع درصدی پاسخگویان برحسب میزان مفید بودن اطلاعات سایت های توریستی برای پاسخگویی نیازهای گردشگران                                                                          ۹۰

نمودار شماره ۱۱: توزیع درصدی پاسخگویان برحسب انتخاب تعطیلات مناسب برای سفر            ۹۱

نمودار شماره ۱۲: توزیع درصدی پاسخگویان برحسب میزان آشنایی قبلی با جاذبه های توریستی ایران۹۱

نمودار شماره ۱۳: توزیع درصدی پاسخگویان برحسب رسانه های ترغیب کننده سفر به ایران                   ۹۳

نمودار شماره ۱۴: توزیع درصدی پاسخگویان برحسب میزان اهمیت اطلاعات تاریخی و فرهنگی ایران ۹۴

نمودار شماره ۱۵: توزیع درصدی پاسخگویان برحسب بخش های به تصویر کشیده شده از ایران در رسانه های عراقی                                                                                                          ۹۵

نمودار شماره ۱۶:نمودار درصدی پاسخگویان بر حسب رسانه های تبلیغاتی مورد اعتماد در معرفی ایران۹۶

نمودار شماره ۱۷:توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب میزان تاثیر محتوای تبلیغات ارائه شده در آشنایی گردشگران با آداب و رسوم مردم ایران                                                                          ۹۷

نمودار شماره ۱۸ : توزیع درصدی پاسخگویان  بر حسب میزان ترغیب به سفر به ایران به واسطه تبلیغات درباره بناها و آثار تاریخی                                                                                  ۹۸

نمودار شماره ۱۹: توزیع درصدی پاسخگویان برحسب میزان تاثیر محتوای تبلیغات در آشناکردن آن ها با وضعیت زنان ایران                                                                                                              ۹۸

نمودار شماره ۲۰:توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب میزان ارزیابی امنیت داخلی ایران پس ازسفر به این کشور                                                                                                                ۹۹

نمودار شماره۲۱:توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب نگرش نسبت به مانع بودن پوشش زنان در ایران برای گردشگری                                                                                                          ۱۰۱

نمودار شماره ۲۲: توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب میزان جذابیت تبلیغات صنایع دستی ایران    ۱۰۲

نمودار شماره۲۳:توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب ارزیابی واقعی بودن گزارشهای منفی در مورد ایران پس از سفر                                                                                                          ۱۰۳

نمودار شماره ۲۴:توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب ارزیابی وضعیت زنان در ایران                           ۱۰۴

نمودار شماره ۲۵:توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب میزان تاثیر تبلیغات آژانسهای مسافرتی برای سفر به ایران                                                                                                                ۱۰۵

نمودارشماره ۲۶:توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب ارزیابی میزان آگاهی بخشی محتوای تبلیغات درباره ی  وضعیت غذا و بهداشت ایران                                                                              ۱۰۶

نمودار شماره ۲۷:توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب علاقه مندی برای سفر مجدد به ایران          ۱۰۷ 

 

چکیده :

ضرورت وجود تبلیغات در گردشگری نیز همچون دیگر فعالیت های اقتصادی  به خوبی احساس می شود. تبلیغات مستقیم و غیرمستقیم به عنوان بخش عمده ای از فرایند ارتباطات جهانی نقش اساسی در ایجاد شناخت و گسترش جهانگردی در میان ملت ها ایفا خواهد کرد. هدف از نگارش پژوهش حاضر تاثیر تبلیغات در جذب گردشگران عراقی است  به همین خاطر چهار فرضیه مطرح گردید که  جهت سنجش فرضیه های مربوطه  پرسشنامه ای طراحی و در اختیار گردشگران عراقی قرار گرفت . پرسشنامه مذکور دارای روایی و پایایی لازم بود . حجم نمونه مورد بررسی ۲۵۰ نفر بود که از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که تبلیغات می تواند نقش موثری در جذب گردشگران جهت ورود به ایران داشته باشد .  در نهایت پیشنهاداتی چند نیز با توجه به ماحصل پژوهش انجام شده بیان گردید .

کلید واژه : صنعت گردشگری، تبلیغات ، گردشگران ، عراق 

 

  کلیات تحقیق

 فصل اول

 ۱-۱ مقدمه :

با رشد بیش از پیش شهرنشینی و زندگی ماشینی، برای گریز از زندگی مدرن و یافتن زمان فراغت انسان بر آن شد تا سفر را به عنوان امری واقع تجربه کند. در این میان پیشرفت چشمگیر صنعت حمل و نقل و ارتباطات امر سفر را در چارچوب وسیله ی نقلیه ی ایمن و شبکه ی راه های وسیع و گسترده آسان نمود.

بدین ترتیب صنعتی شدن جوامع همراه با افزایش درآمد مردم از یک سو و مهیا شدن اوقات فراغت برای تجدید نیرو وگسترش نوآوری های تکنولوژیکی از سوی دیگر زمینه را برای سفر به نقاط دور و نزدیک با هدف استفاده مطلوب از زمان فراغت، کنجکاوی در مورد طبیعت،شناخت فرهنگ و تاریخ ملت ها فراهم آورد. در نتیجه گردشگری به طور گسترده بر بستری از فن آوری های ارتباطی  شکل گرفت.

صنعت گردشگری در پنجاه سال گذشته رشد روزافزون و مستمری داشته است. اکنون نیز شتابان به سمت آینده در حرکت است.این جابجایی عظیم گردشگران بر روی کره ی زمین یکی از منابع مهم درآمدی جهان به حساب می آید همچنین به عنوان گسترده ترین صنعت خدماتی جهان حائز جایگاه ویژه ای است؛ این صنعت با تأسیس امکانات و زیرساختهای ویژه فرصت های شغلی بیشماری را برای کشور میزبان بوجود می آورد.

بدین ترتیب گردشگری که در ابتدا بعنوان یک پدیده ی فرهنگی- اجتماعی مطرح شده بود کم کم بعنوان عاملی مهم در رشد و توسعه ی اقتصادی شناخته شد. صلح، امنیت، دموکراسی، آزادی   وپیشرفت های فرهنگی  اجتماعی نیز از دیگر پیامدهای مثبت این صنعت عظیم به شمار می آیند.

در ادامه ی این فصل به اهمیت موضوع ، بیان مسئله و الگوی مفهومی ، اهداف و سوالهایی که این تحقیق در پی پاسخگویی به آن است و و فرضیه های تحقیق  ودر همین راستا به بیان پیشینه ی پژوهش و همچنین به بیان قلمرو تحقیق و روش تحقیق و ابزار گردآوری داده می پردازیم

 

۱-۲ بیان مساله

کشورها و جوامع به صورت فزاینده ای به این حقیقت پی برده اند که برای بهبود اوضاع اقتصادی خود باید ابتکار عمل به خرج داده و درصدد یافتن راه های تازه ای برآیند . (نوابخش و رفیعی فر، ۱۳۸۹:۱۱۷). رشد روز افزون و سهم فزاینده توریسم در اقتصاد جهانی هر روز چرخه تازه ای بر ساز و کار بنیادین کشورها و جوامع به صورت فزاینده ای به این حقیقت پی برده اند که برای بهبود اوضاع اقتصادی خود باید ابتکار عمل به خرج داده و درصدد یافتن راه های تازه ای بر آیند . ( نوابخش و رفیعی فر، ۱۳۸۹ ، ۱۱۷ ) . رشد روز افزون و سهم فزاینده توریسم در اقتصاد جهانی ، اجتماعی و فرهنگی در بسیاری ازابعاد با فعالیت های مرتبط با صنعت توریسم گره خورده است (شربتی، ۱۳۸۹،۵۵) . در مناطق روستایی اروپا گردشگری هم شیوه ی مهم و جدید اشتغال زایی و ایجاد در آمد و  هم روستاها را از انزوای اجتماعی خارج کرده و باعث رونق و پویایی بیشتر جوامع روستایی شده است . ( شارپلی ، ۱۳۸۰ ، ۲۷-۲۸) .

برای موفقیت در این صنعت علاوه بر داشتن شرایط گردشگر پذیری ، مقاصد گردشگری ، باید به دنبال برنامه ریزی برای جذب گردشگران و معرفی بهتر امکانات و شرایط خود به بازارهای جهانی گردشگری باشند . (پاپلی یزدی و سقایی ، ۱۳۸۵، ۱۸) . اصولا گردشگران برای انتخاب مقاصد گردشگری نیازمند اطلاعاتی در خصوص مقصد می باشند . آنها پیوسته اطلاعاتی را از رسانه های گروهی شامل تلویزیون ، ماهواره ، اینترنت و …جمع آوری می کنند . اگر چه منابع مذکور اطلاعات ارزشمندی را در اختیار گردشگر قرار می دهد ، اما گردشگران ترجیح می دهند بخش قابل توجهی از اطلاعات مورد نیاز خود را از منابع غیر رسمی از جمله بستگان ، دوستان ، آشنایان و دیگر افرا دریافت کنند . ( سیلور من[۱]، ۱۹۹۷، ۱۵) .

با توجه به اینکه این افراد خود ذینفع نیستند ، به همین دلیل بیشتر مورد توجه خاص گردشگران می باشند . لازم به ذکر است که اکثر گردشگران مهمترین منبع اطلاعات خود را بر اساس دانش ، تخصص و قابلیت اعتماد آنها انتخاب می کنند و به همین دلیل اطلاعات این منابع ، تاثیر بیشتری بر تصمیم او در مورد انتخاب مقصد گردشگری ، خواهد داشت .(سیلور من ، ۱۹۹۷ ، ۱۷) .

اما در کنار این عوامل، بازاریابی و تبلیغات از شاخص های اصلی و مهم در رشد و گسترش گردشگری هستند.تبلیغات یکی از شیوه های مهم و مؤثر در اطلاع رسانی می باشد و میلیون ها نفر را به خود جذب کرده است. در تحولات عمومی جهان، در همه ی امور جاری فعالیت های بشری و در تمام تار و پود زندگی انسان رخنه کرده است. نه تنها معرفی کالاها و خدمات بلکه رقابت های تجاری نیز بدون تبلیغات مؤثر و گسترده میسر نیست.

در واقع تبلیغات ابزار مهمی برای ارتباط با بازار و جامعه و نفوذ در دل و فکر مخاطبان به منظور تأثیرگذاری و تغییردر تصمیم و رفتار آنان است. تبلیغ وسیله ای است برای تأثیر و تغییر. تغییری که تبلیغ ایجاد می کند، تغییر در نگرش، بینش، دانش، روش و رفتارهای انواع مخاطبان است. (روستا، ۱۳۸۱) ارقام سرسام آوری که در این زمینه هزینه می شود، به واقع اعجاب انگیز است و نشانه ی اهمیت اقتصادی این امر می باشد.

به طور کلی تبلیغات شفاهی ، گفتگو در مورد محصولات و خدمات میان افرادی است که مستقل از شرکت عرضه کننده محصول یا خدمت می باشند . این گفتگو ها می تواند به صورت مکالمه های دو طرفه یا فقط توصیه ها و پیشنهادات یک طرفه باشد . اما نکته اصلی این است که این گفتگو ها می تواند به صورت مکالمه های دو طرفه یا فقط توصیه ها و پیشنهادات یک طرفه باشد . اما نکته اصلی این است که این گفتگو ها در میان افرادی صورت می پذیرد که تصور می شود منافع اندکی از ترغیب دیگران به استفاده از محصول دارند . ( سویینی و همکاران[۲] ، ۲۰۰۷، ۳۴۴-۳۴۶) .

گردشگران تمایل دارند از چهار منبع اطلاعات بیرونی هنگام برنامه ریزی سفرهای خود استفاده کنند : ۱) بستگان، دوستان و آشنایان ۲) ادبیات خاص مقصد ۳) رسانه ها ۴) مشاوران گردشگری . در طی کسب اطلاعات است که بازاریابان می توانند بر تصمیمات خرید مصرف کنندگان تاثیر بگذارند (گورسوی و مک کلری، ۲۰۰۴ ، ۳۶۲) . بازاریابان برای متقاعد کردن مشتریان تلاش فراوانی می کنند ، اما گاهی از این واقعیت غافل می مانند که گفتگوی مشتریان با یکدیگر ، بیشترین تاثیرپذیری و تاثیر و تاثیرگذاری را در انتخاب مقصد گردشگری در پی خواهد داشت (براین و لیلین ، ۲۰۰۸، ۱۵۳) . احتمال واکنش مصرف کننده نسبت به پیشنهاد یک دوست ، همکار یا مشاور قابل اعتماد ، بسیار بیشتر از واکنش او نسبت به یک پیام بازرگانی می باشد و این واکنش صرفا منحصر به جمع آوری اطلاعات نیست بلکه اغلب به خرید محصول می انجامد (سیلور من ، ۲۰۰۱ ، ۳۲ ) . مصرف کنندگان به اعتبار نظرات دوستان ، خانواده و آشنایانش اعتماد می کنند چون این تاثیر گذاری توصیه دیگران از سه عامل کلیدی نشات  میگیرد : اول ، چگونگی ارتباطات عامل مهمی در تبلیغات  شفاهی می باشد . بسیاری از بحث هایی که با خانواده یا دوستان صورت میگیرد منجر به ایجاد حمایت ا ز سوی آنها جهت انجام رفتار های خاصی می شود . دوم ، بر خلاف جریان ارتباطات یک طرفه مثل آگهی های بازرگانی ، تبیلغات شفاهی مشتری ، یک جریان دو طرفه را به خدمت میگیرد . قدرت جریان ارتباطی دو طرفه از این واقعیت نشات میگیرد که فرد می تواند سوالاتی بپرسد ، توضیحاتی دریافت کند و نتایج سودمند را پی گیری کند . سوم ، تبلیغات شفاهی مشتری از ویژگی تجربه نیابتی برخوردار است ، یعنی افرادی که درباره محصولات و خدمات با یکدگیر صحبت می کنند ، خود آن محصول یا خمدت را تجربه کرده اند (ویلکلی[۳]، ۱۹۹۰ ، ۶۷۴) . تبلیغات شفاهی، در مراحل پایانی فرایند خرید حائز اهمیت بیشتری است ،چون موجب اطمینان خاطر مصرف کننده می شود . (واکر ، ۱۹۹۵،۳۹ ).

نتایج تحقیقات نشان می دهد که تها ۱۴ درصد افراد به چیزهایی که در آگهی های بازرگانی می بینند ، می خوانند یا می شنوند ، اعتماد می کنند . جالب تر اینکه ۹۰ در صد افراد به محصولات یا خدماتی که توسط یکی از اعضاء خانواده ، دوستان یا همکاران تایید شود، اعتماد می کنند ، چون مطمئن هستند آنها منافعی که در این میان ندارند . (آلایر ، ۲۰۰۷، ۵۴۷) . جالب اینکه حتی در عصر کامپیوتر و اینترنت هنوز افراد دوست دارند شخصا با هم صحبت کنند . ۸۰ درصد مکالمات تبلیغات شفاهی به صورت مکالمه چهره به چهره صورت میگیرد و ۲۰ درصد این مکالمات به صورت روی خط می باشد . (بالتر و باتمن ،۲۰۰۵،۸)

در دهه های اخیر جهانگردی به عنوان گسترده ترین صنعت خدماتی مطرح بوده است و همه ی کشورها در رقابتی تنگاتنگ برای بهره گیری از مزایای این صنعت بوده اند.

تبلیغات به عنوان مهمترین ابزار موفقیت سازمان هاست و این موضوع ایجاب می کند که این ابزار به عنوان شاخه های علمی،اجتماعی،فرهنگی و ارتباط به دقت مورد مطالعه قرار  گیرد.امروزه در صنعت گردشگری باید از تبلیغات به عنوان مهمترین ابزار به صورت حرفه ای استفاده کرد،زیرا موفقیت تبلیغ  در ارایه ارزش های فرهنگی و گردشگری هر کشور مبتنی بر درک صحیح و حرفه ای از تبلیغات و ارزش های آن است.یکی از ارکان مهم تبلیغات رسانه های تبلیغاتی است که در میزان تاثیر تبلیغات بر مخاطب از اهمیت ویژه ای برخوردار است و استفاده درست از آن باعث افزایش تاثیر پیام می شود. برای موفقیت تبلیغات در گردشگری بین الملل به علت پراکندگی مخاطبان در سر تاسر جهان رسانه های تبلیغات از اهمیت خاصی بر خوردار است.

ابزارهای تبلیغات گردشگری که می توان از آن ها در این زمینه بهره برد عبارتند از:کتاب کشور،شهر یا منطقه،سی دی از جاذبه هی کشور،بروشور اطلاع رسانی راهنمای ایرانگردی و یا استان گردی ،سایت اینترنت و ایمیل اطلاع رسانی گردشگری،،رادیو،پوستر،تلویزیون،مطبوعات،پست مستقیم،بانک اطلاعات و اطلاع رسانی گردشگری و نمایشگاه ها.

 

مسئولان گردشگری کشور در سال های اخیر تبلیغات فراوانی در رسانه ها برای جذب گردشگر خارجی انجام داده اند و در این سال ها شاهد ورود گردشگران شرق آسیا و تعداد کمی گردشگر اروپایی به داخل کشور بوده ایم.کشور عراق که در همسایگی ما به سر می برد و وجوهات فرهنگی فراوانی از جمله شیعیان در این کشور داریم و هر ساله گردشگران مذهبی از کشور عراق و بالعکس رهسپار دو کشور می شوند.با وجود نا آرامی و جنگ داخلی در کشور عراق و نا امنی در منطقه خاور میانه ایران یکی از کشورهای امن منطقه به شمار می رود و فرصت بسیار خوبی برای جذب گردشگر کشورهای عربی منطقه به داخل کشور می باشد همچنین با تبلیغات مثبت و موثر در جهت جذب گردشگران عراقی و عربی  باعث ارز آوری فراوان برای کشور و سهم عمدای در جذب گردشگر در سطح منطقه داشته باشیم.

با سرمایه گذاری دولت و شرکت های گردشگری در بخش تیلیغات در معرفی جاذبه های گردشگری به گردشگران عراقی می توان امید به آن بست تعداد گردشگران ورودی به کشور بیش از پیش شود .

متأسفانه از نگاه بسیاری از مردم و مسئولان ایرانی، مراد از توریست، اتباع چشم آبی و موبلوند اروپایی است؛ در حالی که مردم کشورهای مسلمان و همسایه و به ویژه کشور شیعه نشین عراق که به دلایل مختلف، از جمله نزدیکی های فرهنگی، پتانسیل خوبی برای جذب به ایران دارند و پرسش اینجاست که آیا به این منظور تبلیغات مناسبی صورت گرفته شده است؟

این تحقیق در صدد آن است که تاثیر تبلیغات بر گردشگر ورودی را بررسی نماید و همچنین به دنبال ارائه راهکارهای مفید در زمینه تبلیغات می باشد.

با توجه به موارد مطرح شده درپژوهش حاضر به دنبال آنیم که بدانیم تبلیغات تا چه میزان می تواند بر ورود گردشگر به ایران به خصوص گردشگران عراقی تاثیر بگذارد ؟

 

۱-۳  اهمیت  ضرورت انجام تحقیق :

ضرورت وجود تبلیغات در صنعت گردشگری نیز همچون دیگر صنایع به خوبی احساس می شود. تبلیغات مستقیم و غیرمستقیم به عنوان بخش عمده ای از فرایند ارتباطات جهانی نقش اساسی در ایجاد شناخت و گسترش جهانگردی در میان ملت ها ایفا خواهد کرد.

تبلیغات با بهره گرفتن از ابزار مناسب انگیزه ی انسان برای سفرو تغییر در محیط زندگی را فراهم می آورد. تبلیغات زمینه ی شناخت و اطلاع رسانی کمی و کیفی گردشگران از مقاصد گردشگری، جاذبه ها و خصوصیات ملل مختلف، خدمات موجود و ترغیب به مسافرت را برای گردشگران فراهم می سازد.(رستمی،۱۳۷۷ )

رادیو، تلویزیون، روزنامه، مجله، تبلیغات محیطی، اینترنت، شبکه های ماهواره ای و… از جمله رسانه ها و ابزار مهم تبلیغاتی محسوب می شوند اما در این میان ظهور و گسترش شبکه های تلویزیونی ـ ماهواره ای و اطلاع رسانی جهانی همچون اینترنت تأثیر شگرفی بر گردشگری گذاشته است این تکنولوژی ها  مردم را قادر ساختند تا به شکلی مستقیم، بی واسطه و سریع با آداب و رسوم، سنت ها، شرایط اجتماعی و  خدمات موجود در کشورهای دیگر آشنا شوند.

ایران به علت برخورداری از شرایط متنوع آب و هوایی، تاریخ و تمدن کهن، آثار باستانی، چشم اندازهای زیبا، هنر اصیل و صدها امتیاز فرهنگی و… طبق اعلام سازمان یونسکو جزء یکی از ده کشور اول جهان از نظر ظرفیت های گردشگری به شمار می رود. با این حال کشور ما هنوز نتوانسته جایگاه مناسبی را در صنعت گردشگری بین المللی از آن خود کند براستی چه عواملی موجب شده تا ایران نتواند آنگونه که شایسته است در عرصه ی توریسم بین المللی بدرخشد؟

صنعت گردشگری در هزاره ی سوم یکی از بزرگ ترین فعالیت های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دنیا به شمار می رود. این صنعت در شش دهه ی گذشته رشدی مداوم و متنوع را تجربه کرده تا به یکی از پردرآمدترین و بزرگ ترین بخش های اقتصادی در حال رشد در جهان تبدیل شده است همچنین به عنوان صنعت بدون دودتوجه بسیاری از کشورها را به خود جلب کرده است. گردشگری بین المللی بخشی از صنعت گردشگری است که مربوط به تجارت ها، خدمات و درآمدهای حاصل از گردشگرانی است که از کشورهای دیگر خارج از محل اقامت خود بازدید می کنند. خاستگاه اصلی گردشگری، کشورهای صنعتی پیشرفته می باشد به طوری که بیشترین تعداد گردشگران بین المللی و درآمد ایجاد شده مربوط به هفت کشور بزرگ صنعتی دنیا می باشد.

«برطبق آمار سازمان جهانی گردشگری[۴] کل گردشگران دنیا در سال ۱۹۵۰ میلادی بیست و پنج میلیون نفر و در سال ۲۰۰۸ میلادی حدود نهصد و بیست و دو میلیون نفر برآورد شده است همچنین درآمدهای حاصل از گردشگری در سال ۱۹۸۰ بالغ بر صد و پنج میلیارد دلار بوده که این رقم در سال ۲۰۰۸ میلادی به نهصد و چهل و چهار میلیارد دلار آمریکا ( ۶۲۴ میلیارد یورو) رسیده است.

اما در این میان  ایران  علیرغم استعداد والایی که در زمینه ی جاذبه های گردشگری دارد، سهم بسیار ناچیزی از درآمد گردشگری جهانی را به خود اختصاص داده است.

توجه به صنعت گردشگری برای کشوری چون ایران از چند نقطه نظر حائز اهمیت است:

۱- ایران از جمله کشورهایی است که با اقتصاد تک محصولی به درآمدهای حاصل از صادرات نفت خام اتکاء شدیدی داشته و دارد.  این شرایط باعث شده تا با تغییر قیمت نفت جهانی  سایر متغیرهای کلان اقتصادی نیز دچار نوسانات شدیدی بشود اما برای رهایی از وابستگی و تنوع بخشی به اقتصاد ملی گردشگری می تواند یک فعالیت اقتصادی جایگزین و پرسود باشد.

۲- این ثروت خدادادی (نفت) همچون دیگر منابع کم کم روبه پایان است چندی دیگر برنامه سازان اقتصادی کشورهای تک محصولی ادامه ی روند فعلی اقتصاد منهای نفت را به صورت تحمیلی خواهند پذیرفت .کشور ما ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست بنابراین باید بدنبال منابع مالی دیگری برای رسیدن به توسعه اقتصادی باشیم.

۳- باتوجه به جوان بودن جمعیت کشور ما و نرخ بالای بیکاری (بخصوص قشر تحصیلکرده) اقتصاد ایران به شدت نیازمند ایجاد فرصت های جدید شغلی است که صنعت گردشگری این امکان را به خوبی فراهم می کند.

۴- صنعت و کشاورزی به عنوان دو عامل مهم تأمین کننده ی اقتصاد کشورها همیشه مورد توجه قرار دارند و کشورهای صنعتی همواره از این دو بازوی اقتصادی بهره های فراوان برده اند اما هرکدام از این صنایع محاسن و معایبی را به دنبال دارد. در دنیای رقابتی آینده کشوری موفقتر خواهد بود که بتواند از صنعتی با کمترین درجه ی معایب و بالاترین درجه ی محاسن برای رشد همه جانبه ی کشور خود استفاده کند. گردشگری به عنوان صنعتی با معایب کمتر و محسنات بیشمار، توجه بسیاری از کشورها را برای توسعه ی اقتصادی به خود جلب کرده است.

۵-کشور ایران بعنوان سرچشمه ی تمدن و غنای فرهنگی در این صنعت نقش کمرنگی را در سطح جهان داراست که متأسفانه با ایجاد تصویر غلط در ذهن جهانیان چهره واقعی کشور ایران با این همه غنای فرهنگی مخدوش شده است. در اینجا با توسل به صنعت گردشگری و جذب گردشگر می توان میراث فرهنگی، اجتماعی و هنری کشور را  به جهانیان معرفی کرد.

۶- گسترش این صنعت در ایران می تواند بار مالی عظیمی که بر دوش دولت می باشد را کاسته و برای مردم مناطق توریستی ایجاد درآمد کرده  موجب رشد و فعالیت واحدهای خدماتی مانند مراکز اقامتی، رستوران ها، مراکز تفریحی شده  و در نتیجه ی دریافت عوارض یا مالیات هاو  عواید مراکزی مانند موزه ها، تفریحگاه ها و سایر محل ها منجر به افزایش درآمد عمومی دولت می گردد.

برای دستیابی به اهداف توسعه  توجه به گردشگری ضروری است.  دو عامل بازاریابی و تبلیغات نیز در رشد گردشگری نقش کلیدی و اساسی رادارا هستند. ارتباط میان تبلیغات و گردشگری ارتباطی ناگسستنی و پیچیده است تبلیغات موجب گسترش و ارتقاء سطح کمی و کیفی گردشگری می شود.

پر واضح است که ایران نیز برای اینکه از عواید سرشار گردشگری بی نصیب نماند باید به تبلیغ فراملی توانمندی های بالقوه و بالفعل خود بپردازد.

باتوجه به مواردی که ذکر شد لزوم تبلیغات در زمینه ی گردشگری باتوجه به زمینه های موضوعی آن از جمله خدمات حمل و نقل، خدمات رفاهی، صنایع دستی و هنری، نقاط دیدنی و باستانی و… برای کشور ما بیش از پیش احساس می شودزیرا تبلیغات گردشگری علاوه بر این که در زمینه شناخت و ارایه اطلاعات به گردشگران یاری می رساند،  مستقیماً در مخاطبان خارجی ایجاد انگیزه می کند که این خود منجر به جذب گردشگر می شود. همچنین در زمینه معرفی ایران به عنوان کشوری با فرهنگ، امن و صلح دوست که داعیه ی گفتگوی تمدن ها را دارد بسیار حائز اهمیت است.

 

[۱] Silverman

[۲] SOienyea

[۳] Vilkely

                                                                                                                                                         ۱٫U.N.W.T.O

 

تعداد صفحه :  ۱۷۵

قیمت : ۱۴۷۰۰ تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        ****       minoofar.majedi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  *** ***