اینفوگرافی چیست؛ هر آنچه درباره طراحی یک اینفوگرافیک خوب باید بدانید

اینفوگرافی یا اینفوگرافیک یکی از جذاب ترین شکلای جور واجور محتوا هستش؛ اما دقیقاً می دونین که اینفوگرافی چیه و اینفوگرافی چه انواعی داره؟ با عناصر و وسایل تولید اینفوگرافی آشنایی دارین؟ در این مطلب شما رو با این محتوای کوتاه و به درد بخور آشنا می کنیم.

اینفوگرافیا درزمان سالای گذشته تکامل پیدا کردن و به یکی از وسایل رابطه جمعی تبدیل شدن. به طورکلی، هدف از تولید اینفوگرافی دسترسی به جامعه گسترده تری از مخاطبان از راه ساده سازی موضوعات پیچیده و سازمان دهی اونا تو یه قالب قابل هضمه. دقیقاً به خاطر سادگی نسبی و جذابیت روایتگری اینفوگرافیه که این نوع از محتوا روز به روز محبوب تر شده و بیشتر در اینترنت و شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شه. با در نظر گرفتن اهمیت و امتیازات اینفوگرافی به عنوان یکی از مؤثرترین شکلای جور واجور محتوا در این مطلب می خوایم با تعریف و شکلای جور واجور اون و هم اینکه ابزارهایی واسه تولید اینفوگرافی آشنا شیم.

اینفوگرافی چیه؟

واسه درک بهتر تعریف اینفوگرافی بهتره که در اول نگاهی به ریشه این کلمه داشته باشیم. کلمه اینفوگرافیک (Infographic) در واقع از ترکیبی از دو کلمه information (به معنی اطلاعات) و graphic به وجود اومده. پس به زبون ساده، اینفوگرافی یه محتوای گرافیکیه که با هدف هضم و درک راحت تر و بهتر اطلاعات طراحی و تنظیم می شه.

در اینفوگرافی از کمترین مقدار متن استفاده می شه و با این وجود، این پتانسیل رو داره که به عنوان یه وسیله قوی واسه نشون داده ها، توضیح مفاهیم، ساده سازی پیچیدگیا، ترسیم روابط، نمایش روندها و ارائه آمار و ارقام مورد استفاده قرار بگیره. به کار گیری تصاویر و آیتمای گرافیکی جذاب در اینفوگرافی باعث می شه که درک ایده های ذهنی آسون تر شه؛ در واقع، یکی از دلایل کلی محبوبیت این نوع از محتوا در بازاریابی و آموزش دقیقاً همین موضوعه. اینفوگرافی با ایجاد یه قالب فشرده و قابل به اشتراک گذاری، انتقال اطلاعات رو آسون کردن و مفیدتر می کنه.

ایده

شاید تصور کنین که اینفوگرافی یکی از مدرن ترین شکلای جور واجور محتواست، اما واقعا وسایل رابطه نوشتاری آدمای اولیه و زبونای تصویری و هم اینکه دیوارنگارهای هک شده بر دیواره غارها هم انگار اینفوگرافی حساب می شن. در دهه ۱۹۲۰ میلادی آمارهای تصویری موسوم به ایزوتایپ به عنوان اجداد اینفوگرافیکای امروزی پا به میدون وجود گذاشتن. از اون زمان با معرفی رایانه و اینترنت، تنها کاربرد و کارکرد اونا گستردگی بیشتری پیدا کرده.

دلیل محبوبیت اینفوگرافی چیه؟

یه اینفوگرافی خوب به سرعت پخش می شه و یه عالمه از بازدید، لینک و کامنت رو واسه خود جذب می کنه؛ اما به چه دلیل ما بیشتر از مطالعه مقالات خوش نگاشت به اینفوگرافی علاقه مندیم؟

دلیل علاقه ما به اینفوگرافی به این واقعیت برمیگرده که مغزمون محتوای چشمی رو سریع تر از محتوای نوشتاری پردازش می کنه. طبق تحقیقات، مغز ما داده های چشمی رو تقریباً ۶۰۰۰۰ برابر سریع تر از متن پردازش می کنه. هم اینکه، یه مطالعه نشون داده که آدمایی که از وسایل چشمی استفاده می کنن در مقایسه با اونایی که فقطً به به کار گیری متن اکتفا می کنن ۴۳ درصد در راضی کردن مخاطبان خود واسه انجام عمل مورد نظرشون کارکرد بهتری دارن.

پس این طور انگار هروقت اطلاعات به جای متن نوشتاری به شکل تصویر ارائه می شه، اونو سریع تر، بهتر و بیشتر درک و هضم می کنیم؛ پس دلیل محبوبیت اینفوگرافیکا همینه که ذاتاً و به طور طبیعی به کام ما بیشتر خوش میان و درکشون واسه ما راحت تره.

بیشتر بدونین: بازاریابی محتوا چیه؛ راهنمای کامل به کار گیری اون در کسب وکارها

بازاریابی محتوا

اینفوگرافی چه انواعی داره؟

نوعای جورواجور و بسیار متنوعی از اینفوگرافیکا هست. به طورکلی اینفوگرافیکا رو براساس شاخصای متنوعی مانند منظور و مقصود از جفت و جور شون، نوع آیتمایی که در اونا استفاده شده و روند ارائه اطلاعات تقسیم بندی می کنیم. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که همیشه اینفوگرافیکا رو نمیشه دقیقاً تو یه گروه خاص قرار داد. در واقع، در بیشتر اونا مؤلفه هایی از چندین نوع جور واجور از شکلای جور واجور اینفوگرافی هست.

انتخاب نوع اینفوگرافی واسه هر موقعیت به هدف و مخاطب شما بستگی داره. به طورکلی باید یه جور از اینفوگرافی رو انتخاب کنین که ابهام ایجاد نکرده و به درک و هضم هر چی بیشتر و بهتر اطلاعات و انتقال معنی مورد توجه به مخاطب کمک می کنه.

می خواین نقاط مثبت و منفی یک موضوع رو نشون بدین؟ هدف شما به تصویر کشیدن روند تغییرات یه مؤلفه در طول زمونه؟ می خواین موضوعی رو به زیر ذره بین ببرین و عناصر جور واجور اونو بررسی کنین؟ به دنبال نشون دادن روابط موجود بین آیتمای جور واجور هستین؟ در هر کدوم از این سناریوها و موارد مشابه با اونا باید مخاطب خود رو هم در نظر داشته باشین.

مثلا، مناسب بودن نوع اینفوگرافیکی که انتخاب می کنین بسته به اینکه می خواین اونو به مدیران میانی شرکت نشون بدین یا روسای عالی رتبه اون متفاوت میشه. طبیعتاً روسای شرکت بیشتر به دنبال چند تا نکته مهم تر هستن و نه جزئیات فنی ظریف؛ پس شایدً یه اینفوگرافی ساده که زیاد شلوغ به نظر نمی رسه مناسب تر میشه.

در این بخش با هدف آشنایی شما با نوعای جورواجور ارائه اطلاعات از راه این نوع از محتوا به سراغ معرفی عادی ترین شکلای جور واجور اینفوگرافی میریم.

۱٫ اینفوگرافی اطلاع رسان (Informational Infographic)

کلی ترین عامل فرق اینفوگرافیکای اطلاع رسان نسبت به بقیه شکلای جور واجور اینفوگرافی، استفاده بیشتر اونا از متنه. البته گرافیک محتوا با به کار گیری آیکن، شکلای جور واجور، رنگا و بقیه مؤلفه های گرافیکی و تصویری خوب میشه، اما بیشتر تأکید روی متنه.

۲٫ اینفوگرافی گاه نما (Timeline Infographic)

اینفوگرافی گاه نما رویدادها یا اقدامات رو به ترتیب وقتی به تصویر میکشه. معمولاً از این نوع از اینفوگرافی واسه نمایش روند پیشرفت اجناس، روند رویدادهای تاریخی یا نشون دادن سیر تکاملی ایده ها و موارد مشابه استفاده می شه. در اینفوگرافیکای گاه نما بیشتر از آیکن، تصاویر و عناصر گرافیکی واسه انتقال مفاهیم کمک گرفته می شه. فرمت گاه نما یا تایم لاین می تونه به شکل عمودی، افقی یا مارپیچ باشه. معمولاً خوندن اینفوگرافیکای عمودی و مارپیچ آسون تره. اینفوگرافیکای افقی بیشتر واسه پوسترها، اسلایدها و محیطایی مناسب هستن که محدودیتی در فضا وجود نداره.

۳٫ اینفوگرافیای نموداری (Charts Infographic)

در اینفوگرافیکای نموداری، تکیه و تمرکز اینفوگرافی بر نموداریه که اطلاعات هدف رو به تصویر میکشه. به خاطر تأکید یا توضیح میشه از رنگا، شکلا و آیکنای جور واجور هم کمک گرفت. از اینفوگرافیکای نموداری بیشتر واسه مقایسه ایتمای جور واجور استفاده می شه؛ مثلا، تعداد دانشجویان دانشگاه های جور واجور، دنبال کنندگان اینستاگرام چهره های مشهور یا جمعیت چند شهر یا کشور.

دانشجو

۴٫ اینفوگرافی آموزشی (How To Infographic)

در اینفوگرافیک آموزشی مراحل لازم واسه رسیدن به یه نتیجه خاص رو توضیح می دیم. از جمله مواردی که روند اونا رو میشه با یه اینفوگرافی آموزشی نشون داد عبارت ان از مراحل تولید یه محصول، دریافت گواهینامه استاندارد یا مدرک تخصصی و یا یه روند درمانی. معمولاً ترتیب مراحل در اینفوگرافیکای آموزشی مهمه.

۵٫ اینفوگرافی فرآیندی (Process Infographic)

اینفوگرافیک فرآیندی یا پردازشی مثل اینفوگرافی آموزشیه؛ فرقش اینه که در اینفوگرافیک پردازشی عامل حق انتخاب و اراده کردن حرف اول رو می زنه. اینفوگرافیکای فرآیندی با عناوین درخت اراده کردن یا فلوچارت هم شناخته می شن. در این اینفوگرافیکا هر مرحله با به کار گیری خطوط و فلشای جهت دار به مرحله قبل وصل می شه. به عنوان نمونه هایی از اینفوگرافی پردازشی میشه به اینفوگرافیکای تعیین نوع شخصیت، برنامه ریزی پروژه و ممیزی پروسهای جور واجور اشاره کرد.

اراده کردن

۶٫ اینفوگرافی مقایسه ای (Comparison Infographic)

با به کار گیری اینفوگرافیک مقایسه ای، فرقا و شباهتای بین دو یا چند محصول، مکان، اتفاق، عمل، ایده یا فرد رو مورد امتحان و آزمایش قرار می دیم. مثلا میشه واسه مقایسه مدیران با رهبران، درون سپاری و برون سپاری، یا روش هدف دارای قدیمی با روش هدف دارای جدید از این نوع از اینفوگرافیک استفاده کرد. اینفوگرافی مقایسه ای فرقا و شباهت رو به زیر ذره بین می بره و به شناسایی نقاط قوت و ضعف آیتمای جور واجور در برابر گزینه های دیگه کمک می کنه. معمولاً بسته به تعداد آیتمایی که با هم مقایسه می شن، طرح صفحه به دو یا چند بخش تقسیم می شه.

۷٫ اینفوگرافی عددی (Number Infographic)

اینفوگرافیکای عددی اینفوگرافیکایی هستن که بیشتر در اونا روی اعداد و ارقام تأکید شده. مثلا اگه بخواین آمار روشای جور واجور حیف و میل شدن غذا یا اندازه اثر جنگ بر اقتصاد یه کشور رو به تصویر بکشین، باید از این نوع از اینفوگرافی استفاده کنین.

اقتصاد

۸٫ اینفوگرافی رزومه (Resume Infographic)

در اینفوگرافیک رزومه، تجارب شغلی، تواناییای حرفه ای و مدارک، سوابق و توانمندیای تخصصی خود رو به تصویر می کشیم. بیشتر سازمانایی که در صدد استخدام افراد کاربلد برمی آیند به دنبال آدمای خلاق و هم اینکه دریافت اطلاعات نیاز به کوتاه و مفیدترین شکل ممکن از طرف درخواست کننده هستن؛ پس اینفوگرافی رزومه می تونه وسیله مناسبی واسه برآوردن این نیاز و هم اینکه جدا به نظر رسیدن نسبت به رقبا باشه. البته بیشترً اینفوگرافیک رزومه به عنوان ضمیمه یا یه خلاصه در کنار رزومه استاندارد قرار میگیره، اما مخصوصاً در موقعیتایی که شرکت استخدام کننده بر کوتاه بودن رزومها تأکید داره می تونه به تنهایی هم ارائه شه.