دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت ترافیک

عنوان : مطالعه و بررسی تطبیقی روشهای عبور عابرین پیاده شهر تهران از عرض معابر و ارائه مطمئن ترین الگو سال های ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸

دانشگاه  علوم انتظامی

دانشکده علوم و فنون راهور

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد مدیریت ترافیک

 

عنوان پایان نامه :

مطالعه و بررسی تطبیقی روشهای عبور عابرین پیاده شهر تهران از عرض معابر و ارائه مطمئن ترین الگو سال های ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸

استاد راهنما :

دکتر منصورحاج حسینلو

استاد مشاور :

مهندس غلامرضا مروجی

پاییز ۱۳۹۰

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده

پیاده روی طبیعی ترین شکل جابجایی است و همچنین احتمال زیاد  باید ایمن ترین و راحت ترین آن نیز باشد. با وجود این در شهرهای امروز ما با افزایش تردد و تعداد وسایل نقلیه پیاده روی مورد کم توجهی و پیاده[۱] مورد ستم مضاعف قرار گرفته است و دامنه این موضوع در حدی گسترش یافته که هویت پیاده به عنوان یکی از مهمترین ارکان سیستم حمل و نقل شهری مخدوش و پیاده فاقد جایگاهی درخور و شایسته در نظام ترافیک شده است.

بدیهی است وضعیت فعلی سیستم پیاده روی که حاصل سالها بی برنامگی و بی توجهی نسبت به مسائل سیستم پیاده از طرف مسئولین، برنامه ریزان و طراحان می باشد را نمی توان جز از طریق یک برنامه ریزی جامع و هماهنگ بهبود بخشید. این برنامه باید لزوماً کلیه جنبه های مرتبط با برنامه ریزی، طراحی و مدیریت سیستم را دربرگیرد و یکی از مهمترین اقدامات زیربنایی در این راستا تدوین اصول و معیارهای فنی مربوطه و ارائه پیشنهادات کاربردی است.

در رابطه با موضوع پیاده روی و پیاده نیز با یک چنین وضعی مواجه هستیم. مطالعات و پژوهش های انجام شده در این زمینه در داخل کشور بسیار محدود بوده و شاید از تعداد انگشتان یکدست نیز تجاوز ننماید. از نظر قوانین و مقررات حقوقی و راهنمایی و رانندگی نیز وضعیت پیاده دارای وضوح کامل نمی باشد و حقوق و وظایف متقابل پیاده و راننده به روشنی مورد بحث قرار نگرفته است.

پایان نامه حاضر، گزارش مبانی این پروژه پژوهشی – مطالعاتی است که در آن سعی شده عناوین اصلی، روش کار و سیاستها و راهبردهای برنامه ریزی تسهیلات پیاده روی معرفی شده و هدف اصلی آن بیان اصول مدیریت و شناخت گزینه برتر برای استفاده در کشور عزیزمان ایران میباشد.

روش تحقیق برپایه مطالعات تطبیقی در کشورهای پیشرفته و نظرسنجی از مدیران و افراد خبره و در نهایت عابرین پیاده شهری میباشد و برای تحلیل این داده ها ابتدا نتایج پرسشنامه ها در جداول Excel واردشده و سپس به کمک نمودارهای آماری و نرم افزار SPSS  مورد تحلیل قرارگرفته اند

کلید واژه ها : عابر پیاده ، گذر عرضی ، پیاده رو ، سواره رو ، وسایل نقلیه ، محیط زیست  و حمل و نقل .

 


فهرست مطالب ،

 

چکیده ۲

فهرست مطالب ، ۳

فهرست جداول ، ۶

فهرست اشکال ، ۸

فصل اول ۹

” کلیات پایان نامه” ۹

۱-۱- مقدمه ۱۰

۱- ۲- اهمیت و ضرورت تحقیق .۱۱

۱-۳- بیان مسئله ۱۱

۱-۴- هدف و قلمرو ۱۲

۱-۵- فرضیات ۱۳

۱-۶- روش تحقیق ۱۴

۱-۷- سوالات تحقیق ۱۴

۱-۸- تعاریف ۱۵

۱-۹- سازمان دهی پایان نامه ۱۹

فصل دوم ۲۰

” ادبیات و پیشینه تحقیق” ۲۰

۲-۱- مقدمه ۲۱

۲-۲- آئین نامه راهنمایی و رانندگی در کشور ۲۱

۲-۳- قوانین عام حقوقی عابر پیاده در کشور ۲۲

۲-۴- سایر قوانین جزایی عابر پیاده در کشور ۲۳

۲-۵- نقش تغییرات خصوصیات انسانی در حمل و نقل پیاده و الگوی استفاده تسهیلات پیاده روها و پیاده راه ها با معرفی روش تحقیقات در کشورهای مختلف ۲۴

۲-۶- ارتباط انسانی با سیستم حمل و نقل (بر اساس آیین نامه مصوب کنوانسیون اروپا) ۳۷

۲-۷- مسافرین پیاده در شهر ۴۱

۲-۸- تعیین سطح خدمات با معرفی نتایج تحقیقات در کشورهای پیشرفته ۴۱

۲-۹-  سرعت قدم زدن و رفتار در تقاطع با خیابان ها ۴۴

۲-۱۰-  عبور عابرین پیاده در تهران ۴۶

۲-۱۱-  ویژگی های عبور عابرین شهری ۴۷

۲-۱۱- ۱- گذرگاه به شیوه جزیره جان پناه ۵۱

۲-۱۱-۲- گذرگاه به شیوه طرحهای آرام سازی ترافیک ۵۱

۲-۱۱-۳- گذرگاه گورخری ۵۲

۲-۱۱-۴- گذرگاه پلیکان ۵۲

۲-۱۱-۵- گذرگاه پافن ۵۳

۲-۱۱-۶- گذرگاه توکان ۵۳

۲-۱۱-۷- گذرگاه منقسم ۵۳

۲-۱۱-۸- گذرگاه به شیوه سایر کنترل کننده های چراغ دار ۵۴

۲-۱۲-  متغیرهای الگوی عبور عابرین شهری ۶۲

۲-۱۲-۱- سرعت پیاده روی ۶۲

۲-۱۲-۲- مسافت پیاده روی ۶۵

۲-۱۲-۳- تولید سفرهای پیاده ۶۶

۲-۱۲-۳- توزیع زمانی پیاده روی ۷۰

۲-۱۲-۴- توپولوژی و پیاده روی ۷۱

۲-۱۲-۵- روابط جریان ترافیک پیاده ۷۳

فصل سوم ۸۵

” روش تحقیق” ۸۵

۳-۱- مقدمه ۸۶

۳-۲- روش تحقیق ۸۶

۳-۳ – مطالعه خصوصیات رفتاری و مسائل عابرین پیاده ۹۳

۳-۴- تحلیل آماری رفتار عابرین پیاده شهر تهران ۹۴

۳-۵- تحلیل رفتار عابر پیاده و تست فرضیات پایان نامه ۱۰۹

۳-۶- بررسی مسائل پیاده روی از دیدگاه مسئولین شهری ۱۱۶

فصل چهارم ۱۲۰

” تحلیل آمار و معرفی برنامه ریزی عبور عابرین پیاده شهر تهران از عرض معابر و ارائه مطمئن ترین الگوتسهیلات پیاده روی ” ۱۲۰

۴-۱- مقدمه ۱۲۱

۴-۲- معرفی فرآیند برنامه ریزی تسهیلات پیاده روی و عوامل تاثیرگذار بر انتخاب الگو ۱۲۱

۴-۳- روش اجرای برنامه ریزی تسهیلات پیاده روی ۱۳۰

۴-۴- طراحی معابر پیاده ۱۳۸

۴-۵- خصوصیات کیفی محیط پیاده رو ۱۴۰

۴-۶- آموزش و ایمنی ترافیک پیاده ۱۴۲

۴-۷- مدیریت ترافیک پیاده ۱۴۳

فصل پنجم ۱۴۵

” نتایج و پیشنهادات ” ۱۴۵

۵-۱- مقدمه ۱۴۶

۵-۲-  نتایج ۱۴۶

۵-۳-  پیشنهادات ۱۴۸

فهرست منابع و مراجع ) ۱۵۲

پیوست پایان نامه، ۱۵۵

پرسشنامه “مسائل و مشکلات پیاده روی از دیدگاه مسئولین” ۱۵۵

پرسشنامه “مسائل و مشکلات پیاده روی از دیدگاه مردم” ۱۵۷

 

 

فهرست جداول ،

 

جدول شماره ۲-۱ الگوی نگهداری تسهیلات پیاده روها و پیاده راه ها در کشور سوئد……………………………………………. ۲۸

جدول شماره ۲-۲ – نگهداری گذرگاههای عابر پیاده و شیبراهه ها    ۲۹

جدول شماره ۲-۳- نگهداری زیرگذر و روگذر و مناطق کارگاهی ۳۰

جدول شماره ۲-۴- نگهداری وسایل کنترل ترافیک………. ۳۰

جدول ۲-۵-  استانداردهای طراحی برای فضاهای پیاده روی.. ۴۳

جدول ۲-۶-  نمایش کارکرد الگوهای تردد عابرین پیاده… ۴۳

جدول ۲-۷- مسافرین پیاده کشته و مجروح شده با سن و فعالیت آنها،     ۴۶

جدول ۲- ۸- درصد و سرانه سفرهای پیاده در برخی از شهرهای ایران ۶۸

جدول ۲-۹- – نرخ ساعتی تولید سفر پیاده…………… ۷۴

جدول ۲-۱۰- – نرخ تولید سفر پیاده در دوره اوج ۱۵ دقیقه ای ۷۵

جدول ۲-۱۱-  عرض موانع ثابت در پیاده روها…………. ۷۸

جدول ۱۲-۲- سطح سرویس عابرین در پیاده رو…………… ۸۳

جدول ۱۳-۲- معیارهای پیشنهادی برای سطح سرویس معابر پیاده در شرایط کشور ایران……………………………………….. ۸۴

جدول ۳-۱-  فهرست مشخصات نقاط تکمیل پرسشنامه (مسائل و مشکلات پیاده روی)……………………………………………. ۹۷

جدول ۳-۲- توزیع جمعیت نمونه بر حسب گروه های جنسی ، شغلی، تحصیلی و جسمی……………………………………………. ۹۹

راهنما کدهای جدول ۳-۲-توزیع جمعیت نمونه بر حسب گروه های مختلف ۱۰۰

جدول ۳-۳- نتایج نظرخواهی راجع به مشکلات عبور عابر پیاده از نقاطعهای با چراغ……………………………………….. ۱۰۲

جدول ۳-۴- نتایج نظرخواهی راجع به علل استفاده از وسایل نقلیه موتوری در سفرها………………………………………. ۱۰۳

جدول ۳-۵-  نتایج نظرخواهی راجع به علل عدم رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی…………………………………….. ۱۰۴

جدول ۳-۶-  نتایج نظرخواهی میزان اهمیت عوامل مؤثر در جلوگیری از پیاده روی…………………………………………… ۱۰۵

جدول ۳-۷- نظرخواهی از مسئولین در پاسخ سوال” آیا از نظر سازمانی به مدیریت سیستم پیاده روی به اندازه کافی بها داده می شود؟ ۱۰۶

جدول ۳-۸- نتایج نظرخواهی از مسئولین راجع به”علل و عوامل کم توجهی مسئولین به برنامه ریزی و مدیریت سیستم پیاده روی” (بر حسب تعداد و درصد پاسخ دهندگان در نمونه)……………………….. ۱۰۷

جدول ۳-۹- نتایج نظرخواهی از مسئولین در پاسخ به سوال “آیا در حال حاضر تخصیص بودجه و نیروی انسانی میان سیستم های سواره و پیاده به تناسب انجام می شود؟”(بر حسب تعداد و درصد پاسخ دهندگان در نمونه) ۱۰۷

جدول ۳-۱۰ – نتایج نظرخواهی از مسئولین راجع به “راه حلهای بهبود وضعیت معابر پیاده و تشویق مردم به پیاده روی”( بر حسب تعداد و درصد پاسخ دهندگان در نمونه)……………………………. ۱۰۸

جدول ۳-۱۱-  نتایج نظرخواهی راجع به مشکلات عبور پیاده از تقاطعهای با چراغ راهنمایی (بر حسب درصد پاسخ دهندگان در نمونه)……. ۱۱۳

جدول ۳-۱۲ –  نتایج نظرخواهی از مسئولین مدیریت شهری راجع به  “مهمترین مسائل و مشکلات معابر پیاده” (بر حسب تعداد و درصد پاسخ دهندگان در نمونه)…………………………………………… ۱۱۷

[۱] در این مجموعه واژه پیاده هم به عنوان یک صفت در مقابل سواره بکار رفته و هم به عنوان یک اسم دال بر شخصی که بدون وسیله نقلیه جابجا می شود. باوجود این در مواردی که دقیقاً مفهوم جابجایی پیاده مورد نظر بوده از واژه های عابر و عابر پیاده نیز استفاده شده است.

فهرست اشکال ،

 

 

شکل ۲- ۱ ، نمودار سرعت پیاده روی برحسب چگالی………. ۸۰

شکل ۲-۲ ، رابطه تردد – فضای حرکت پیاده…………… ۸۰

شکل ۲-۳ ، سطوح سرویس پیاده روها…………………. ۸۲

شکل ۱-۳  ، عدم توجه به خطوط حق تقدم عابرین پیاده….. ۸۸

شکل ۲-۳ ، عدم توجه عابرین پیاده به چراغ………….. ۸۸

شکل ۳-۳ ، عدم توجه عابرین پیاده به خطوط حق تقدم  …. ۸۹

شکل ۴-۳ ، توجه عابرین پیاده به خطوط حق تقدم………. ۸۹

شکل ۵-۳ ، توجه عابرین پیاده به خطوط حق تقدم………. ۹۰

شکل ۶-۳  ، توجه عابرین پیاده به خطوط حق تقدم……… ۹۰

شکل ۷-۳ ، عدم توجه خودور سواری به خطوط حق تقدم عابرین پیاده   ۹۱

شکل ۸-۳ ، عدم توجه خودور سواری به خطوط حق تقدم عابرین ۹۱

شکل ۹-۳ ، عدم توجه خودور سواری به خطوط حق تقدم عابرین ۹۲

شکل ۱۰-۳ ، عدم استفاده از  پل عابرین پیاده توسط مسافرین خطوط اتوبوسرانی……………………………………………. ۹۲

شکل ۱۱-۳ ، توقف خودروها روی خط عابر پیاده  و عدم توجه به حق عبور عابرین در میدان انقلاب……………………………….. ۹۳

شکل شماره ۴-۱- فرآیند برنامه ریزی تسهیلات پیاده روی با پیروی از روش برنامه ریزی……………………………………….. ۱۲۲

شکل ۴-۲ – چارچوب پیشنهادی برای فرآیند برنامه ریزی تسهیلات پیاده روی افراد معلول………………………………………. ۱۲۴

شکل ۴-۳ – نمونه فرآیند برنامه ریزی سیستم پیاده…… ۱۳۰

مقدمه

بخش عمده ای از سفرهای شهری بصورت پیاده انجام می شود و هر سفر شهری سواره نیز حداقل در دو انتهای خود با سفرهای پیاده تکمیل می گردد. طبق برآوردهای انجام شده در شهر تهران  حدود ۲۵ درصد از کل سطح شبکه معابر شهری اختصاص به شبکه پیاده روی دارد. سایر تسهیلات پیاده روی هم نسبت قابل توجهی در کل سیستم حمل و نقل شهری به خود اختصاص می دهند. [۱]

سیستم پیاده در مقایسه با سایر سیستم های حمل و نقل شهری دارای خصوصیات و مزایای منحصر به فردی است که از جمله آنها می توان به انعطاف پذیری، ارزانی، مصرف انرژی کمتر، هماهنگی با ملاحظات زیست محیطی و … اشاره نمود. علاوه بر این سیستم پیاده روی نقش مکمل در ارائه خدمات سایر سیستم های جابجایی و بخصوص حمل ونقل عمومی را ایفا می کند. از سوی دیگر برخلاف سایر سیستم های ترابری که تقاضای سفر آنها وابسته به سایر فعالیتها است در این سیستم سفر پیاده می تواند هم وسیله باشد و هم هدف. به عبارت دیگر پیاده روی ممکن است صرفاً به خاطر خود پیاده روی انجام شود. علاوه بر سفرهای پیاده کامل که به منظور معین از مبدأ تا مقصد انجام می گیرد بخشی از سفرهای سواره نیز معمولاً به شکل پاره سفر نظیر فاصله دو ایستگاه اتوبوس، فاصله محل پارکینگ تا مقصد و … به صورت پیاده عمل می شود که اینگونه سفرهای پیاده نیز حجم قابل ملاحظه ای در مجموع سفرهای شهری را به خود اختصاص می دهد.

باید توجه داشت در شکل گیری شهرهای اولیه، پیاده نقش اصلی را ایفا می نمود زیرا مسافت پیاده روی مطلوب، محل استقرار کاربری ها و نهایتاً ساختار کلی شهر را مشخص می ساخت. استقرار محل کسب و کار ، محل عبادت روزانه و مناطق مسکونی در طرح ریزی شهرهای قدیمی بخوبی نمایانگر نقش و هویت پیاده کمرنگ گرددی و اتومبیل نقش اصلی را در تعیین محل استقرار کاربریها و شکل گیری شبکه ارتباطی پیدا نمود. تضاد انسان و اتومبیل در شکل گیری شبکه ارتباطی شهرها عموماً به نفع اتومبیل و کمرنگ تر شدن هویت پیاده بوده است به طوریکه امروز در برنامه ریزی شهری و حتی برنامه ریزی حمل و نقل شهری پیاده جایگاه نسبی خود را نیز از دست داده است و سفرهای سواره انسان در کانون توجه مدیران و کارشناسان قرار گرفته و نهایتاً تخصیص امکانات و اعتبارات عمدتاً در جهت ایجاد تسهیلات برای عبور بیشتر وسایل نقلیه است. نتایج نظرخواهی از مدیران مناطق شهر تهران و برخی از شهرستانها که توسط سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران صورت گرفته است و در مجلدی به همان نام چاپ و انتشار یافته است[۹]، به وضوح نشان می دهد که عابر پیاده در سازمان شهرداریها و تخصیص اعتبارات جاری آنها جایگاه متناسبی ندارد و عملاً در طرحهای توسعه شبکه ارتباطی شهری احداث سواره رو و تأمین تسهیلات برای عبور انسان سواره مورد توجه بوده است و عملاً احداث پیاده رو متناسب با حجم عبور پیاده و تأمین ایمنی آنها در عرض معابر بویژه در تقاطعها و پیش بینی محل ایمن برای محل انتظار مسافران درایستگاهها و … کمتر در طرحهای شهری مورد توجه قرار می گیرد.در کشورهای صنعتی پیشرفته که خود سازنده اتومبیل هستند و مالکیت وسایل نقلیه به مراتب از شهرهای ما بالاتر است به مسائل پیاده توجه بیشتری مبذول شده است.

۱-۳- بیان مسئله

علیرغم مزایای غیرقابل انکار و مسلم سیستم پیاده هنوز موجودیت آن در کنار سایر سیستمها در کلان شهرهای کشورمان به درستی به رسمیت شناخته نشده است. شاید دلیل اصلی این کم توجهی محدودیت های پیاده روی از نظر سرعت و مسافت باشد و شاید گستردگی دامنه و فراگیری آن. در هر صورت به هیچ عنوان و دلیلی نادیده انگاشتن این سیستم قابل توجیه نبوده و یقیناً ادامه این روند نه به سود جامعه و نه در جهت بهبود سیستم حمل و نقل خواهد بود. بدیهی است وضعیت فعلی سیستم پیاده روی که حاصل سالها بی برنامگی و بی توجهی نسبت به مسائل سیستم پیاده از طرف مسئولین، برنامه ریزان و طراحان می باشد را نمی توان جز از طریق یک برنامه ریزی جامع و هماهنگ بهبود بخشید. این برنامه باید لزوماً کلیه جنبه های مرتبط با برنامه ریزی، طراحی و مدیریت سیستم را دربرگیرد و یکی از مهمترین اقدامات زیربنایی در این راستا تدوین اصول و معیارهای فنی مربوطه و ارائه پیشنهادات کاربردی است.

کمبود امکانات و تسهیلات تخصیص یافته به سیستم پیاده روی که به هیچ روی تناسبی با جایگاه و سهم آن در حمل و نقل شهری ندارد و پائین بودن سطح عمومی آموزش و آگاهی های ترافیکی باعث شده پیاده حقوق حقه خویش را پایمال یافته و گاهی خود نیز به عنوان متخلف در صحنه های مختلف ترافیکی ظاهر می شود لذا در برنامه ریزی شهری و برنامه ریزی حمل و نقل شهری ضروری است امکانات پیاده روی در معابر شهری مورد توجه خاص قرار گیرد و اینچنین است که مطالعه و بررسی تطبیق روشهای عبور عابرین پیاده شهر تهران از عرض معابر تعریف و نیاز به توصیف آن ضرورت میابد.

تعداد صفحه : ۲۲۰

قیمت : ۱۴۷۰۰تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        ****       [email protected]

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  *** ***

Tags: