پایان نامه طراحی چارچوب مفهومی سیستم مدیریت ایده ها در بخش دولتی

 متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت 

دانشکده مدیریت و اقتصاد

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی

گرایش مدیریت منابع انسانی

طراحی چارچوب مفهومی سیستم مدیریت ایده ها در بخش دولتی

        خرداد ۱۳۹۴

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده

ایده ها عناصر حیاتی در زندگی یک سازمان هستند  که بهبودها و پیشرفت های روزانه سازمان را ایجاد می کنند. در حالیکه هنوز دانش ما درباره نحوه تولید و مدیریت آنها اندک است. در این تحقیق، چهارچوب مفهومی و مدل اجرایی سیستم مدیریت ایده ها در بخش دولتی بر اساس فلسفه تعالی گرایی و فلسفه ذهن طراحی شده است. جامعه آماری مطرح تحقیق شامل، تعداد ۲۸ نفر مدیران ارشد و میانی  سازمان دولتی در سال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ می باشد. این پژوهش با روش کیفی و با بهره گرفتن از نظریه داده بنیاد انجام شده است. داده ها طی سه مرحله متوالی بترتیب ابتدا با مطالعه ادبیات موضوعی تحقیق، سپس مشاهدات محقق در سازمانهای مختلف و در آخر انجام مصاحبه کیفی، جمع آوری گشته است. قابل ذکر است اطلاعات بدست آمده از مراحل بالا در طراحی مدل سیستم مدیریت ایده ها مورد استفاده قرار گرفت، سپس سیستم طراحی شده در یکی از سازمانهای دولتی بصورت آزمایشی و به مدت ۶ ماه به اجرا گذاشته شد و در آخر به کمک داده های استخراج شده از مصاحبه با دست اندرکاران اجرای طرح در سازمان موردنظر، ممیزی و اصلاحات لازم روی مدل انجام گرفت. چهارچوب مفهومی طراحی شده دارای ۳ بخش اصلی ۱-فرآیندهای مرتبط با خلق ایده ها ۲- فرآیندهای مرتبط با ثبت و ساماندهی ایده ها و ۳- فرآیندهای مرتبط با بررسی و اجرایی سازی ایده ها می باشد.

واژگان کلیدی

مدیریت ایده ها ، بخش دولتی، چهارچوب مفهومی، خلق ایده، ساماندهی ایده، اجرای ایده .

فهرست مطالب

  عنوان                                                                                                       صفحه

فصل اول : مقدمه و کلیات طرح پژوهش………………………………………………………………………………………………. ۱

۱_۱ مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۲

۱_۲ بیان مسئله پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………. ۲

۱_۳ اهمیت و ضرورت پژوهش………………………………………………………………………………………………………………. ۴

۱_۴ هدف پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………………. ۶

۱_۴_۱ هدف اصلی :……………………………………………………………………………………………………………………………….. ۶

۱_۴_۲ اهداف فرعی : ……………………………………………………………………………………………………………………………. ۶

۱_۵ سوالات پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………… ۶

۱_۶ روش کلی پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………. ۶

۱_۷ جامعه و نمونه آماری:………………………………………………………………………………………………………………………. ۷

۱_۸ قلمرو پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………………… ۷

۱_۹ مراحل انجام پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………….. ۷

۱_۱۰ جنبه جدید بودن و نوآوری:…………………………………………………………………………………………………………. ۷

۱_۱۱ تعریف واژگان…………………………………………………………………………………………………………………………………. ۸

فصل دوم : ادبیات پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………… ۱۰

۲_۱ مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۱

۲_۱ _۱ تعریف ایده: ……………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۱

۲_۱_۲  ایده های بدیع یا قدیمی؟……………………………………………………………………………………………………… ۱۵

۲_۲ اهمیت نوآوری و مدیریت نوآوری………………………………………………………………………………………………… ۱۶

۲_۲_۱ انواع نوآوری……………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۷

۲_۲_۲ فرآیندهای نوآوری…………………………………………………………………………………………………………………… ۱۸

۲_۳ فرآیند خلق ایده……………………………………………………………………………………………………………………………. ۲۱

۲_۴ مدل انتقال خلاقیت………………………………………………………………………………………………………………………. ۲۴

۲_۵ نوآوری و اجماع ایده ها………………………………………………………………………………………………………………… ۲۵

۲_۶ منابع ایده……………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۲۷

۲_۷ مدیریت ایده ها……………………………………………………………………………………………………………………………… ۲۸

۲_۷_۱ ارزش مدیریت ایده ها در فرآیند نوآوری………………………………………………………………………………. ۳۰

۲_۷_۲ مروری بر تاریخچه مدیریت ایده ها………………………………………………………………………………………… ۳۱

۲_۷_۲_۱ نسل صفر…………………………………………………………………………………………………………………………….. ۳۲

۲_۷_۲_۲ نسل یک……………………………………………………………………………………………………………………………… ۳۲

۲_۷_۲_۳ نسل دوم……………………………………………………………………………………………………………………………… ۳۳

۲_۷_۲_۴ نسل سوم……………………………………………………………………………………………………………………………. ۳۳

۲_۷_۳ فرآیندهای مدیریت ایده ها…………………………………………………………………………………………………….. ۳۴

۲_۷_۴ مدیریت ایده ها در دولت و بخش عمومی…………………………………………………………………………….. ۳۹

۲_۸ معرفی مدلی برای نوآوری در بخش عمومی………………………………………………………………………………. ۴۱

۲_۹ مدیریت ایده ها و فرهنگ سازمانی……………………………………………………………………………………………… ۴۶

۲_۱۰ خلاصه فصل دوم  و جمع بندی:………………………………………………………………………………………………. ۴۶

فصل سوم : روش پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………. ۴۹

۳_۱ مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۵۰

۳_۲ مبانی پژوهش کیفی……………………………………………………………………………………………………………………… ۵۰

۳_۳ استراتژی پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………….. ۵۱

۳_۴ تدوین پروتکل و انجام مصاحبه……………………………………………………………………………………………………. ۵۲

۳_۵ انتخاب مصاحبه شوندگان…………………………………………………………………………………………………………….. ۵۳

۳_۶ دسته بندی داده ها……………………………………………………………………………………………………………………….. ۵۵

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها…………………………………………………………………………………………………. ۵۶

۴_۱ مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۵۷

۴_۲ تجزیه و تحلیل اطلاعات مصاحبه های اولیه………………………………………………………………………………. ۵۷

۴_۳ طراحی سیستم مدیریت ایده ها………………………………………………………………………………………………….. ۶۴

۴_۳_۱ طراحی مدل  فرآیند خلق ایده ها…………………………………………………………………………………………. ۶۵

۴_۳_۱_۱ ایجاد رویدادهایی برای خلق ایده………………………………………………………………………………………. ۶۵

۴_۳_۱_۲ کنترل منابع ایده………………………………………………………………………………………………………………… ۶۶

۴_۳_۱_۳ کنترل بر فعالیت های خلق ایده………………………………………………………………………………………. ۶۷

۴_۳_۱_۴ پایش و فیلتر ایده ها در مرحله خلق……………………………………………………………………………….. ۶۷

۴_۳_۱_۵ تاثیر استراتژی بر خلق ایده ها………………………………………………………………………………………….. ۶۸

۴_۳_۱_۶ پایش و تنظیم فرآیند خلق ایده……………………………………………………………………………………….. ۶۹

۴_۳_۲ طراحی مدل فرآیند مدیریت ایده ها……………………………………………………………………………………… ۷۱

۴_۳_۲_۱ اخذ ایده ها:………………………………………………………………………………………………………………………… ۷۱

۴_۳_۲_۲ برچسب گذاری ایده ها ……………………………………………………………………………………………………. ۷۴

۴_۳_۲_۳ ذخیره و نگهداری ایده ها………………………………………………………………………………………………….. ۷۶

۴_۳_۲_۴ ساماندهی و دسته بندی ایده ها در استخر ایده…………………………………………………………….. ۷۷

۴_۳_۲_۵ اشاعه ایده ها……………………………………………………………………………………………………………………… ۷۹

۴_۳_۲_۶ مسیرگزینی…………………………………………………………………………………………………………………………. ۸۰

۴_۳_۳ فعالیت های مرتبط با توسعه و اجرایی سازی ایده ها………………………………………………………….. ۸۲

۴_۳_۳_۱ تحلیل و بررسی:…………………………………………………………………………………………………………………. ۸۵

۴_۳_۳_۲ غربال گری:…………………………………………………………………………………………………………………………. ۸۵

۴_۳_۳_۳ پرورش و توسعه ایده:………………………………………………………………………………………………………… ۸۵

۴_۳_۳_۴ شبکه متخصصین……………………………………………………………………………………………………………….. ۸۵

۴_۳_۳_۵ ارزیابی و انتخاب…………………………………………………………………………………………………………………. ۸۶

۴_۳_۳_۶ اجرا………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۸۶

۴_۴ ممیزی و بروز رسانی سیستم طراحی شده………………………………………………………………………………… ۸۶

۴_۴_۱ مشخصات سازمان هدف………………………………………………………………………………………………………….. ۸۷

۴_۴_۳ انجام مصاحبات ممیزی مدل………………………………………………………………………………………………….. ۸۹

۴_۴_۴ مدل به روز شده سیستم مدیریت ایده ها…………………………………………………………………………….. ۹۰

۴_۴_۴_۱ حذف مرحله فیلتراسیون از فرآیند خلق ایده ها……………………………………………………………. ۹۰

۴_۴_۴_۲ انجام فیلتراسیون در مرحله ساماندهی ایده ها……………………………………………………………….. ۹۱

۴_۴_۴_۳همسو سازی فرآیند خلق ایده با استراتژی و کسب و کار اصلی سازمان ها………………….. ۹۱

۴_۶ خلاصه فصل چهارم………………………………………………………………………………………………………………………. ۹۵

فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات……………………………………………………………………………………………… ۹۶

۵_۱ مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۹۷

۵_۲ اعتبارسنجی و روایی پژوهش………………………………………………………………………………………………………. ۹۷

۵_۲ تحلیل نتایج پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………… ۹۸

۵_۲_۱ پاسخ سوال شماره ۱٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫ ۹۸

۵_۲_۲ پاسخ سوال شماره ۲٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫ ۹۹

۵_۲_۳ پاسخ سوال شماره ۳٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫ ۱۰۲

۵_۲_۴ پاسخ سوال شماره ۴٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫ ۱۰۲

۵_۳ تبیین نظری نتایج………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۰۲

۵_۴ بحث…………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۰۳

۵_۵ رهنمودهای حاصل از پژوهش…………………………………………………………………………………………………… ۱۰۶

۵_۶ پیشنهادهایی برای پژوهش های آتی………………………………………………………………………………………… ۱۰۸

۵_۷ محدودیت های پژوهش……………………………………………………………………………………………………………… ۱۰۸

فهرست منابع و مآخذ …………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۱۰

۶ فهرست منابع……………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۱۱

۶_۱ فهرست منابع فارسی………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۱۱

۶_ ۲ فهرست منابع لاتین………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۱۲

مقدمه

در چند سال اخیر که به شکل حرفه ای به عنوان مشاور در سازمانهای مختلف وظیفه طراحی، اجرا و نگهداشت برنامه های ایده یابی و پیشنهادگیری از کارکنان را برعهده داشته ام، سوال مهمی ذهن من را درگیر ساخته است! چرا برنامه های خلق ایده و پیشنهادگیری با جود اینکه در اکثر سازمانهای دنیا با موفقیت همراه بوده اند متاسفانه در ایران توفیق چندانی نداشته اند؟

مدتهاست که در شرق و غرب دنیا سیستمها و برنامه هایی برای ایجاد نوآوری و استفاده از گنجینه افکار عمومی طراحی و اجرا شده است. بسیاری از ما با داستان موفقیت پروفسور آمریکایی آقای دمینگ در پایه گذاری مدیریت کیفیت، کایزن و نظام پیشنهادها در ژاپن آشنا هستیم و اینکه تئوری های او علی رغم موفقیت در شرق نتوانست در خود آمریکا توفیق چندانی کسب کند. غربی ها برای حل این مشکل اقدام به تغییر این سیستم ها بر مبنای ویژگیهای سازمانی و بویژه فرهنگ مختص بخود نمودند و برنامه هایی را با عناوین مدیریت ایده ها و مدیریت نوآوری طراحی کردند.

مطالعه سازمانهای شرقی و غربی در چگونگی بهره گیری از ایده ها و افکار ذینفعانشان و بررسی علل موفقیت آنها فکر من را به این موضوع جلب کرد که استفاده صرف از سیستمها و نظامهای مدیریتی که در کشورها و فرهنگ های دیگر با موفقیت همراه بوده اند، تضمین کننده موفقیت آنها در ایران نمی باشد.

 1_2 بیان مسئله پژوهش

امروزه اکثر سازمانها مواجه با یک نیاز اضطراری هستند و آن بکارگیری ایده ها و فرصت های جدید برای مقابله با فشارهای رقابتی و نیازهای مدوام در حال تغییر ذینفعان و مشتریان است. رکود اقتصادی فعلی نیز بسیار بر شدت نیاز به نوآوری در صنایع مختلف افزوده است. اما چگونه و از کجا می توان به این ایده ها دست یافت؟

این سوال ما را بسوی استفاده از فکر و اندیشه کارکنان و ایده های خلاقانه ایشان جهت حل مسائل و مشکلات سازمان  سوق می دهد و از آنجا که مدیریت صحیح این ایده ها و اندیشه ها باعث مسیر دهی به افکارکارکنان شده و دستیابی به راهکارهای اجرایی را ساده تر می سازد، لذا وجود سیستمی جهت خلق، جمع آوری، کنترل، بررسی و اجرای این ایده ها  لازم است.

در نتیجه لازم است سیستمی وجود داشته باشد تا از طریق آن، کارکنان برای ارائه ایده در زمینه های قابل بهبود، هم اندیشی و مشارکت کنند و بین ایده های آنان پیوند برقرار شود تا ایشان بتوانند ضمن الهام گرفتن از ایده های یکدیگر، با بکار بردن تکنیک های هم فکری، هم اندیشی و خلاقیت، ایده های خود را به راهکارهای اجرایی جهت توسعه فرهنگ کارآفرینی تبدیل کنند.

در سازمانها و شرکت های معتبر جهان و بویژه در اروپا، با راه اندازی سیستم مدیریت ایده ها برای کارکنان خلاق در هر لحظه این امکان را فراهم می آورند تا ایده های خلاقانه ایشان در اسرع زمان، ثبت، کنترل، بررسی و اجرا گردد. از جمله این شرکت ها می توان به شرکت حمل و نقل ریلی سوئیس  با بیش از ۲۸ هزار پرسنل  (Spada, 2012) و کمپانی انفورماتیک ولو که با  بیش از ۵۰۰۰ کارمند در ۳۵ کشور  جهان خدمات IT ارائه می دهد (Stenmark, 2001) اشاره کرد.

در ایران و بخصوص در بخش دولتی  نیز تلاشهایی در راستای بکارگیری ایده های کارکنان در قالب نظام پیشنهادها، گروه های کیفیت و بهره وری و حلقه های حل مسئله شده است. اما تا کنون سیستم منسجمی بر اساس ویژگی های بومی جهت ساماندهی به ایده های کارکنان طراحی نشده است. لذا در این پژوهش سعی شد تا چاچوب مفهومی سیستم مدیریت ایده ها جهت استفاده در بخش دولتی طراحی و ارائه گردد.

۱_۳ اهمیت و ضرورت مسئله پژوهش

صاحبنظران مدیریت درباره استفاده از خلاقیت، نوآوری، ایده ها، پیشنهادها و راهکارهای اصلاحی کارکنان و سایر ذینفعان سازمان مطالعات مفصلی انجام داده اند. البته این موضوع در ایران در پژوهشهای اندکی مورد مطالعه قرار گرفته است.

از دهه ۱۹۹۰ شاهد افزایش چشمگیر توجه به خلاقیت و نوآوری و همچنین کتاب و مقالات، دوره های آموزشی و سایتهای اینترنتی متنوع در این رابطه بودیم. در واقع چندین عامل مهم چنین روندی را شکل داده است. از نظر فلوریدا جهانی شدن، برجسته شدن نقش دانش، افزایش تاکید بر تحول و توسعه هایی که در محیط اطراف افراد اتفاق می افتد ازجمله این عامل ها                   می باشد.(Florida, 2002) اما مسئله خلاقیت یک جز مهم توسعه فرهنگ سازمانی نیز بوده است. خلاقیت  به پندار نو گرایی و همچنین تعهد به بقا در یک محیط نا امن و مدام در حال تغییر مربوط می شود. آن را می توان به ارتباط بین سازمانها و کارکنانشان پیوند داد چرا که هر چقدر این تغییرات سریعتر ایجاد می شود و دانش ها با سرعت بیشتری متحول می شوند، اوضاع پیچیده تر از قبل شده و کارکنان از اهمیت بیشتری برخوردار می گردند و این دغدغه را برای سازمان ها ایجاد می کند که آیا او (کارمند) خلاقیتی از خود ارائه خواهد داد!؟

از خلاقیت به عنوان یک پدیده پیچیده یاد می شود و ایساکسن و پوچیو(۱۹۹۳) دامنه خلاقیت را به چهار قسمت ۱-شخص ۲- فرآیند ۳- محصول و ۴- محیط تقسیم کرده اند. امبی (۱۹۸۳) بعد محصول را بارز دیده و آن را این چنین بیان می کند:” یک محصول و یا خدمت تا جایی خلاقانه است که مشاهده گران با صلاحیت بطور مستقل آن را قبول داشته باشند.  مشاهده گران صلاحیت دار افراد آشنا به آن حوزه ای هستند که محصول یا خدمت در آن کاربرد دارد بنابراین خلاقیت   می تواند به عنوان کیفیت محصول عنوان شود.

در بحث ادبیات مربوط به خلاقیت اجماع مشخصی در بین پژوهشگران روی معنی آن وجود دارد که بر محور تازگی و کاربردی بودن متمرکز است بطوریکه مام فورد(۲۰۰۳) عنوان می کند ” ظاهرا ما پژوهشگران خلاقیت به یک توافق کلی راجع به خلاقیت دست یافته ایم و آن تولید محصولات نو و سودمند است.”

اما چیزی که در این پژوهش مورد نظر ماست به مدیریت خلاقیت مربوط می شود، تلاشی در راستای ارتقای خلاقیت در سازمان است که از دیدگاه گاسپرز(۲۰۰۲) می تواند به زیر سیستم هایی چون اقلیم خلاق، تفکر خلاقانه و مدیریت ایده ها تقسیم شود. (Mark, 2009)

عملکرد مدیریت ایده ها را نیز می توان به سه بخش استخراج ایده[۱]، فرود ایده[۲] و پیگیری ایده[۳] تقسیم کرد. اولین بخش مربوط به تمایل کارمند برای تسهیم ایده خود با سازمان مربوط می شود و این تنها زمانی اتفاق  می افتد که محیط فرهنگی اطراف ایده دهنده مناسب باشد. مرحله دوم هم بیانگر جا انداختن ایده در سازمان است و در این شرایط عامل های فرهنگی باید پشتیبانی کننده ایده دهنده باشند و مرحله آخر هم مربوط به پروراندن ایده وتبدیل آن به یک پیشنهاد پروژه     می باشد که نیازمند زیر ساخت های مناسب در سازمان است. (Dijk, 2002)

در واقع مدیریت ایده ها به فرایند دریافت و جمع آوری ایده ها و سازماندهی و عملی ساختن آنها در سازمان اطلاق می شود. مدیریت ایده فضایی را فراهم می کند که در آن، ایده ها جمع آوری شوند، مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار گیرند و سپس برترین ها انتخاب شده، در صورت لزوم توسط تیم های بهبود تصحیح و عیب یابی گردند و به اجرا در آیند. در سخن کوتاه ، مدیریت ایده به سازمان اطمینان می دهد که هیچ ایده ای مفقود نمی شود و از حافظه سازمان پاک نمی شود و تمام ایده ها، در راستای ایجاد بهبود و نوآوری در سازمان بکار گرفته                                   می شوند. (Shockley, 2006)

۱_۴ هدف پژوهش

۱_۴_۱ هدف اصلی :

طراحی سیستم مدیریت ایده ها در بخش دولتی ایران

۱_۴_۲ اهداف فرعی :

  • شناخت عناصر سیستم مدیریت ایده ها
  • شناسایی فرآیند مدیریت ایده ها
  • شناسایی روابط عناصر مدیریت ایده ها

۱_۵ سوالات پژوهش

  • سیستم مدیریت ایده ها در بخش دولتی ایران چگونه است؟
  • عناصر سیستم مدیریت ایده ها چیست؟
  • فرآیند مدیریت ایده ها چگونه است؟
  • روابط بین عناصر فرآیند مدیریت ایده ها چگونه است؟

۱_۶ روش کلی پژوهش

این پژوهش بصورت کیفی انجام می شود بدین صورت که محقق از طریق ۱- مطالعه و دسته بندی ادبیات تحقیق ۲- جمع آوری و کدگذاری و دسته بندی مشاهدات شخصی در سازمانهای دولتی و همچنین ۳- مصاحبه با مدیران و کارکنان سازمانهای مختلف دولتی و جمع آوری اطلاعات  به طراحی سیستم مدیریت ایده ها اقدام می کند. همچنین این پژوهش فرضیه نداشته و به همان سوالات پژوهش اکتفا شده است.

۱_۷ جامعه و نمونه آماری:

جامعه آماری این پژوهش شامل ۲۸ نفر از مدیران ارشد و میانی  در سازمان های دولتی ایران است. که اکثر این مدیران دارای تحصیلات آکادمیک در زمینه مدیریت و همپنین سوابق فعالیتهای علمی و اجرایی در این زمینه هستند. نمونه پژوهش انتخاب هدفمند مدیران بر اساس مسئولیت و رده مدیران در سازمان است به این صورت که در سازمانها با مدیرانی که در رده های بالا و همچنین مدیرانی که مسئولیت نظام ها و برنامه های ایده یابی و پیشنهادگیری را برعهده داشتند جهت مصاحبه انتخاب شدند. این سازمانها بصورت در دسترس و از بین سازمانهای دولتی تهران انتخاب شدند.

۱_۸ قلمرو پژوهش

قلمرو زمانی پژوهش از فروردین ۱۳۹۲ لغایت خرداد ۱۳۹۴ می باشد.

قلمرو مکانی پژوهش شهر تهران می باشد.

تعداد صفحه :۱۳۱

قیمت :۳۷۵۰۰ تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت  serderehi@gmail.com