پایان نامه ارشد رشته شیمی : سازوکار بازاریابی و فروش مواد شیمیایی در صنایع

 پایان نامه سایت ارشدها - رشته جغرافی-جغرافیا

عنوان کامل پایان نامه :

 سازوکار بازاریابی و فروش مواد شیمیایی در صنایع

قسمتی از متن پایان نامه :

۳-۲-۳- بیوتکنولوژیِ و صنایع تکنولوژی ژن

بعد از عصر اطلاعات و اتم، دهه‌های بعدی، احتمالاً تحت عنوان دورۀ بیوتکنولوژیکی، نامگذاری خواهند شد. بیوتکنولوژی خودش، یک علم بسیار قدیمی است. روشهای ساخت آبجو و پنیر. براساس تکنولوژی‌هایی است که هزاران سال، قدمت دارند. بسیاری از کاربردهای جدید برای فرآیندهای بیوتکنولوژیکی، در این میان، نمایان شده‌اند. مانند انسولین یا درمان خاک‌آلوده یا بیوتکنولوژیکی، یک نوع شیمی بالاتر با مواد اکتیوبیولوژیکی و زنده مانند قارچ، باکتری، ویروس، ماده سلولی یا آنزیم‌ها است. یک تعداد زیاد از فرآیندهای شیمیایی متداول تحت دماهای بالا، فشار بالا، کاتالیست‌های گران، حلال‌های سمی و فراورده‌های نامطلوب ممکن است به یک معادل اکولوژیکی با شرایط ملایم‌تر و آب به عنوان یک حلال، تبدیل شوند. مواد تغییریافته از لحاظ ژنتیکی، مثل قارچ‌ها یا باکتری، صنعت شیمی را به ابزارهای جدیدی برای ترکیب، مجهز خواهند کرد. یک مثال نمایان، سنتز اسید آسکوربیک برای ویتامین C است. ظرفیت‌های تولید چندین هزاران تن در هر سال، اسید آسکوربیک را تبدیل به یک افزودنی ارزان و مفید برای چندین ماده غذایی کرده است. بیوتکنولوژی یک تجارت خیلی سودمند در آینده نزدیک خواهد شد و با یک روند رشد سریع مواجه خواهد شد با این وجود، بیوتکنولوژی، اغلب با سوء اعتماد و حتی طرد و نپذیرفتن از لحاظ تکنولوژی ژن، درنظر گرفته می‌شود. دیسیپلین‌های متفاوت، بیوتکنولوژی و تکنولوژی ژن نمی‌توانند به وسیله یک مرز متمایز جدا شوند و اغلب مورد انتقاد توجیه نشده قرار می‌گیرند. بیوتکنولوژی اغلب از نتایج مواد بیولوژیکی تغییریافته، استفاده می‌کند]۵[.

۳-۲-۴- صنعت کالا

در پرداخت به جنبه‌های متفاوت از تکنولوژی‌ بالا به این سئوال می‌رسیم: آیا شیمی معمولی یا مشترک هنوز در ملل صنعتی غرب زده، آینده‌ای خواهد داشت؟ زمانی که بازیگران جهانی مثل هوشت[۱] علوم زندگی را به عنوان تجارت اصلی آینده‌شان تعیین می‌کنند تصمیم‌گیری‌های شرکتهای شیمیایی دیگر، مشخصاً تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. هوشت از طریق یکی از معروف‌ترین توابع در صنعت معاصر، پیش روی می‌کند. شاید به همین دلیل، او به عنوان مدیرسال در بازبینی اقتصاد آلمان، انتخاب شده است. اما این کاملاً شگفت انگیز است که این سیاست قویاً با بی. ای. اس. اف در تضاد است که دقیقاً عکس آن عمل می‌کند]۶[. بی. ای. اس. اف با شبکه تولید ادغام شده‌اش از مواد شیمیایی اصلی، نیروی بازار شرکت را فقط در این کالاها می‌بیند. این محصولات که تحت عنوان کالاها پوشش داده شده‌اند برای داشتن یک خروجی از چندین هزار تن در سال، طراحی شده‌اند، قدرت شرکت به عنوان یک ادغام عمودی از چندین زنجیرۀ محصول شیمیایی در یک مقیاس جهانی تعریف می‌شود. زنجیره‌های محصول به معنای یک خانواده از محصولات متصل هستند. در مقیاس جهانی، این به معنای یک سهم بازار قابل ملاحظه با مراکز تولید در سراسر جهان است. جنبه کلی این استراتژی، ظرفیت‌های تولید را برای متوازن شدن با تفاوت‌های قیمت اصلی مجاز می‌کند. البته این باید ذکر شود که شرکت، هنوز، محصولات تکنولوژی بالای زیادی دارد. بررسی‌های موفق‌آمیز با گاز پروم [۲] که دستیابی به منابع روی از گاز و نفت را مجاز می‌کند]۷[. این سیاست را نمایان می‌کند. هر دو طبقه از محصولات به آسانی روی بازار جهانی موجوداند، اگرچه مستعد نوسانات قیمت هستند. بنابراین شرکتهایی که زنجیرۀ عرضه کلی را کنترل می‌کنند علاوه بر لجستیک‌های انتقال مثل خطوط لوله، در بلندمدت، یک مزیت بازار و هزینه قابل ملاحظه هم دارند. این مزیت هزینه در ترکیب با اقتصادهای مقیاس، می‌تواند به یک تأثیر اهرم‌بندی سودمند، منجر شود]۵و۱[.

۳-۲-۵- صنعت متخصصان شیمیایی

فرسایس حاشیه‌ها در کالاها موجب شده است که بسیاری از شرکتها روی بعضی از مواد شیمیایی مثل رنگ‌ها، رنگدانه‌ها، یا پلیمرهایی با عملکرد بالا، متمرکز شوند. اما، همچنین اندازه این واحدهای تجارت و سهم بازار کلی‌شان، اساسی است. البته، حاشیه‌های سود خیلی بیشتر است، اما اغلب حجم بازار، نسبتاً ناکافی است. بنابراین در این زمینه، دستاوردهایی برای افزایش قدرت بازار به وسیله اندازه یا با محصولات مکمل ارائه شده‌اند]۱۲[.

در اتصال با ادغام کنندگان بزرگ و جهت‌یابی مجدد هدف شرکت، واحدهایی از تجارت، اغلب فروخته می‌شوند که سودهای اصلی را قبل از ادغام کننده، ایجاد کرده‌اند. این درست نیست که تها شرکتهای کالا، موضوع فروش ارجح هستند. علاوه بر فروش مواد شیمیایی، واحدهای تجارتی متخصص هم به طور قابل ملاحظه‌ای در امور مالی، شرکت دارند. تجربه فنی، مثل شناخت بازار و کانال‌های توزیع، قیمت فروش را در نتیجه یک درجه خیلی بالا از خوش نیتی به سمت جلو سوق می‌دهد. به همین دلیل، گاهی اوقات، یافتن یک خریدار برای این واحدهای تجارت مشکل است]۱۵[.

علی‌رغم حجم‌های تولید کوچکتر، این تجارت یک بازار متفاوت دارد. بازار، تا حد زیادی رقابتی است و اغلب با قدرت خرید بالای مشتری مواجه می‌شود، بنابراین روی قیمت‌ها فشار می‌آورد. صنعت نساجی یک قدرت خرید قابل ملاحظه برای رنگدانه‌ها دارد، یا صنایع غذایی یا دارویی، یک قدرت خرید قابل ملاحظه برای ویتامین‌ها دارند. این معرف یک دلیل اضافی برای ادغام کنندگان در این شاخه‌ها است، مثل تنوع جغرافیایی

[۱] Hoechset

[۲] Gazprom

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

 بررسی سازوکار بازاریابی و فروش مواد شیمیایی در صنایع

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته جغرافیا با عنوان :  سازوکار بازاریابی و فروش مواد شیمیایی در صنایع با فرمت ورد