پایان نامه ارشد: بررسی میزان گرایش دبیران به برنامه های توانمند سازی نیروی انسانی و رابطه آن با رضایت …

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته :مدیریت آموزشی

عنوان : بررسی میزان گرایش دبیران  منطقه ۱۸ آموزش و پرورش شهر تهران به برنامه های توانمند سازی نیروی انسانی و رابطه آن با رضایت شغلی آنان 

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد رودهن

 

دانشکده علوم تربیتی

کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی

          

 

عنوان

بررسی میزان گرایش دبیران  منطقه ۱۸ آموزش و پرورش شهر تهران به برنامه های توانمند سازی نیروی انسانی و رابطه آن با رضایت شغلی آنان

 

استادراهنما

دکتر فردوس یادگاری

استاد مشاور

دکتر معصومه بهبودی    

سال تحصیلی ۱۳۹۱-۹۲

 
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
مطالب
عنوان                                                                                                             صفحه
چکیده                                                                                                                      ۱
فصل اول: کلیات پژوهش                                                                                            
۱-۱مقدمه                                                                                                                 ۳
۱-۲بیان مسئله                                                                                                   ۴
۱-۳ اهداف پژوهش                                                                                              ۶
۱-۳-۱هدف کلی                                                                                                 ۶
۲-۳-۱اهداف جزئی                                                                                              ۶
۳-۳-۱هدف کابردی                                                                                            ۶
۱-۴ اهمیت و ضرورت انجام پژوهش                                                                     ۶
۵-۱ سوال های پژوهش                                                                                        ۸
۶-۱ فرضیه های پژوهش                                                                                       .۹
۸-۱ تعریف نظری و عملیاتی متغیرهای پژوهش                                                              ۹
فصل دوم :ادبیات و پیشینه پژوهش
۱-۲ مقدمه                                                                                                       .۱۶
۱-۲ مبانی نظری                                                                                                 ۱۶
۱-۲-۱ توانمند سازی                                                                                         ۱۶
۲-۲-۲ ریشه های توانمند سازی                                                                               ۱۷
۳-۲-۲ تعریف مفهوم توانمند سازی                                                                         ۱۹
۴-۲-۲  رویکردهای توانمند سازی                                                                        ۲۰
۵-۲-۲  توانمند سازی بعنوان یک سازه ارتباطی                                                            ۲۱
۶-۲-۲   توانمند سازی بعنوان یک سازه انگیزشی                                                          ۲۲
۴-۲ مدل چهار مرحله ای توانمند سازی تری ویلسون                                               ۲۳
۵-۲ مدل توانمند سازی بلانچارد و زیگامی                                                                 ۲۵
ج
۶-۲ مدل توانمند سازی کانگر                                                                                   ۲۶
۷-۲ مدل توانمند سازی کویین و اسپریتزر                                                                   ۲۷
۸-۲ مولفه های توانمند سازی                                                                                   ۲۷
۳-۲ رضایت شغلی                                                                                                ۳۹
۱-۳-۲ عوامل موثر بر رضایت شغلی                                                                        ۳۹
۲-۳-۲ پیامدهای رضایت و عدم رضایت شغلی                                                           ۴۱
۳-۳-۲ رضایت شغلی و عملکرد                                                                            ۴۳
۴-۳-۲ اندازه گیری رضایت شغلی                                                                          ۴۴
۹-۲ پیشینه پژوهش                                                                                              ۴۴
فصل سوم : فرایند پژوهش
۱-۳ مقدمه                                                                                                  ۵۱  ۱-۳ روش پژوهش                                                                                                ۵۱
۲-۳ جامعه آماری                                                                                                  ۵۱
۳-۳ نمونه و روش نمونه گیری                                                                                 ۵۱
۴-۳ ابزار پژوهش                                                                                                  ۵۲
۵-۳ روائی و پایائی پرسشنامه                                                                                    ۵۳
۶-۳ روش نمره گذاری                                                                                          ۵۴
۷-۳ روش تجزیه و تحلیل آماری                                                                       ۵۴
فصل چهارم : یافته های پژوهش                                                     
۱-۴ مقدمه                                                                                                    ۵۶
۲-۴ توصیف داده ها                                                                                            ۵۶
تحلیل داده ها                                                                                              ۶۵
۳-۴ آمار استنباطی پاسخ دهی دبیران به مولفه های پرسشنامه های پژوهش                           ۶۸
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات
د
۱-۵مقدمه                                                                                                  ۷۵
۲-۵ بحث و نتیجه گیری                                                                                     ۷۵
۳-۵ محدودیتها و مشکلات پژوهش                                                                         ۷۹
۴-۵ پیشنهادها                                                                                                  ۷۹
۵-۵ خلاصه پژوهش                                                                                          ۸۲
۶-۵ اهم نتایج بدست آمده از این پژوهش                                                               ۸۳
منابع و ماخذ                                                                                                ۸۵
ضمایم
چکیده انگلیسی
فهرست جداول
۲-۱ ریشه های مفهوم توانمندسازی در روانشناسی                                                                          ۱۷
۲-۲ سیر تاریخی توانمند سازی                                                                                                 ۱۸
۱-۴  توزیع فراوانی جنسیت پاسخ دهندگان                                                                                   ۵۶
۲-۴  توزیع فراوانی سن پاسخ دهندگان                                                                                        ۵۷
۳-۴  توزیع فراوانی میزان تحصیلات                                                                                          ۵۸
۴-۴ توزیع فراوانی سابقه کاری                                                                                                 ۵۹
۵-۲-۴ آمارتوصیفی پاسخ دهی به مولفه های پرسشنامه                                                                    ۶۰
۱-۶-۴ توزیع فراوانی رضایت شغلی                                                                                           ۶۱
۲-۶-۴ آمار توصیفی پاسخ دهی دبیران به پرسشنامه رضایت شغلی                                                       ۶۱
۷-۴ توزیع فراوانی گرایش به مولفه آموزش                                                                                  ۶۲
۸-۴ توزیع فراوانی گرایش به مولفه تفویض اختیار                                                                          ۶۲
۹-۴ توزیع فراوانی گرایش دبیران به مولفه مشارکت سازمانی                                                             ۶۳
۱۰-۴ توزیع فراوانی گرایش به مولفه اعتمادسازی دبیران                                                                   ۶۳
۱۱-۴ توزیع فراوانی گرایش به مولفه نظام پاداش دهی                                                                      ۶۴
۱۲-۴  توزیع فراوانی گرایش به مولفه دسترسی به منابع                                                                    ۶۴
۱۳-۲-۴ ضریب همبستگی اسپرمن براون برنامه توانمند سازی مولفه (آموزش )با متغیر
رضایت شغلی                                                                                                                       ۶۵
ه
۱۴-۲-۴ ضریب همبستگی اسپرمن برنامه توانمند سازی مولفه (تفویض اختیار )
با متغیر رضایت شغلی                                                                                                           ۶۶
۱۵-۲-۴ ضریب همبستگی اسپیرمن براون برنامه توانمند سازی مولفه (مشارکت سازمانی )
با متغیررضایت شغلی                                                                                                             ۶۷
۱۶-۲-۴  ضریب همبستگی اسپیرمن براون  برنامه توانمند سازی مولفه (اعتمادسازی)
با متغیررضایت شغلی                                                                                                             ۶۸
۱۷-۲-۴ ضریب همبستگی اسپیرمن براون برنامه توانمند سازی مولفه (پاداش دهی)
با متغیررضایت شغلی                                                                                                            ۶۹
۱۸-۲-۴ ضریب همبستگی اسپیرمن براون برنامه توانمند سازی مولفه (دسترسی به منابع )
با متغیررضایت شغلی                                                                                                            ۷۰
۱-۳-۴  جدول شاخص های آماری فراوانی برنامه ی توانمند سازی مولفه(  آموزش )
و رضایت شغلی                                                                                                                  ۷۱
۲-۳-۴  جدول شاخص های آماری فراوانی برنامه ی توانمند سازی مولفه(تفویض اختیار  )
و رضایت شغلی                                                                                                                  ۷۲
۳-۳-۴جدول شاخص های آماری فراوانی برنامه ی توانمند سازی مولفه(مشارکت سازمانی)
و رضایت شغلی                                                                                                                  ۷۳
۴-۳-۴  جدول شاخص های آماری فراوانی برنامه ی توانمند سازی مولفه(عتمادسازی)
و رضایت شغلی                                                                                                                  ۷۴
۵-۳-۴ جدول شاخص های آماری فراوانی برنامه توانمند سازی مولفه(نظام پاداش دهی)
و رضایت شغلی                                                                                                                  ۷۵
۶-۳-۴  جدول شاخص های آماری فراوانی برنامه ای توانمند سازی مولفه(دسترسی به منابع)
و رضایت شغلی                                                                                                                  ۷۶
 
 
 
و
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان گرایش دبیران منطقه ۱۸ شهر تهران به برنامه های توانمند سازی نیروی انسانی و رابطه آن با میزان رضایت شغلی آنان انجام شده است .سوالات پژوهش عبارتند از
۱- میزان گرایش دبیران به آموزش و رابطه آن با رضایت شغلی چقدر است؟
۲- میزان گرایش دبیران به تفویض اختیار مدیر و رابطه آن با رضایت شغلی چقدر است؟
۳- میزان گرایش دبیران به مشارکت سازمانی رابطه آن با رضایت شغلی چقدر است؟
۴- میزان گرایش دبیران به اعتمادسازی لازم  و رابطه آن با رضایت شغلی چقدر است؟
۵- میزان گرایش دبیران به نظام پاداش دهی و رابطه آن با رضایت شغلی چقدر است؟
۶- میزان گرایش دبیران به دسترسی منابع و رابطه آن با رضایت شغلی چقدر است؟
بر مبنای  روش تحقیق توصیفی در جامعه آماری مورد مطالعه ، کلیه دبیران شاغل در منطقه ۱۸ شهر تهران (۲۵۴۲ =N) با بهره گیری از فرمول نمونه گیری سیستماتیک با توجه به جدول مرگان  ، نمونه ای به حجم ( ۳۴۰=n ) تعیین شد. برای جمع آوری داه ها از  پرسشنامه استفاده شد. روایی ابزار پژوهش میزان گرایش دبیران به برنامه های توانمند سازی بر اساس نظر اساتید و خبرگان تایید گردیدو ضریب پایایی آن نیز بر حسب آلفای کرونباخ ۹۹۵/۰ محاسبه شد و براساس سنجش  متغیر وابسته  تعیین میزان (رضایت شغلی ) دبیران در این پژوهش از ابزار پرسشنامه استاندارد شده رضایت شغلی استفاده شده است. داه های جمع آوری شده پژوهش با بهره گرفتن از آمار توصیفی و استنباطی تحلیل و نتایج این بررسی ها نشانگر این مهم است که همبستگی معنا دار بین مولفه های توانمند سازی ( آموزش و تفویض اختیار ، مشارکت سازمانی ، اعتماد سازی ، نظام پاداش دهی و دسترسی به منابع ) با میزان رضایت شغلی در جامعه مورد مطالعه وجود دارد . فرضیات این پژوهش عبارتند از ۱-  بین میزان گرایش به آموزش دبیران با میزان رضایت شغلی آنان رابطه معنا داری وجود دارد. ۲ بین میزان گرایش به تفویض اختیار مدیر  با میزان رضایت شغلی  دبیران رابطه معنا دار وجود دارد .۳- بین میزان مشارکت سازمانی دبیران با میزان رضایت شغلی رابطه معنا دار وجود دار۴-بین میزان گرایش  دبیران به اعتماد سازی با میزان رضایت شغلی رابطه معنا دار وجود دارد .۵- بین میزان گرایش دبیران  به نظام پاداش دهی با رضایت شغلی رابطه معنا دار وجود دارد ۶- بین میزان گرایش دبیران به دسترسی به منابع با رضایت شغلی رابطه معنا دار وجود دارد. فرضیات این پژوهش در سطح ۹۹/۰ همگی به تاید رسید .
 
 
۱
 
 
 
فصل اول
 
کلیات پژوهش
 
 
 
 
۱-۱مقدمه
یکی از سازمانهای مهم و موثر در جهان امروز و آینده ، سازمان آموزش وپرورش است .سازمانی که الگوی کلیه نهادها و موسسات و سازمانهای رسمی جامعه است . موضوع اساسی و محور اصلی این سازمان ((انسان )) است و مهمترین و دشوارترین مساله ی مبتلا به انسان تعلیم و تربیت اوست .ثمر بخشی این سازمان از یکسو تبدیل انسانهای خام و مستعد به انسانهای سالم ، خلاق بالنده، متعادل و رشد یافته است و از سوی دیگر ، تامین کننده ی نیازهای نیروی انسانی جامعه در سطوح مختلف و در بخشهای متفاوت فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی است . لذا به جهت اهمیت آموزش و پرورش در بخش تامین کنندگی سرمایه های نیروی انسانی هر کشوری به این امر در این پژوهش پرداخته شده است .
نیروی انسانی به لحاظ برخورداری از قدرت اندیشه ،خلاقیت و نوآوری بزرگترین دارایی هر سازمان محسوب می شوند ، چرا که هر گونه بهبود وپیشرفت در سیستم های فنی و سازمانی توسط نیروی انسانی صورت می گیرد. توان فکری و اندیشه های کارکنان در سازمان به عنوان سرمایه نهفته و راکد می باشد. هر سازمان و مدیریتی که بتواند از این سر ما یه های نهفته بیشترین استفاده را بکند به همان اندازه امکان رشد و توسعه و بهره وری بیشتری حاصل خواهد شد.
رضایت شغلی منعکس کننده جو سازمانی بسیار مطلوب است که منجر به جذ ب و بقاء کارکنان در آن ساز مان  می شودو آن احساس مثبتی است که افرد نسبت به شغل خود دارندبا توجه به استفاده ی بهینه از تخصص و توانائیهای فکری افراد سازمان  ایجادمی گردد..نیروی فکری انسان بر خلاف سایر منابع با مصرف کردن ، کاهش و یا مستهلک نمی شود . هر چه قدر از تخصص و تفکرانسان دروظایف  بیشتر استفاده شودبه همان همان اندازه میزان رضایت شغلی بیشتر حاصل می یابد . سازمانی که از رویکرد های نوین منابع انسانی بهره می برد ، می تواند راه پیشرفت و موفقیت خود را مطمئن تر بپیماید و مسیردستیابی به توسعه خود را تضمین کند . در بحث رقابت بین الملل ، سازمان هایی پیشتاز هستند که توسعه منابع انسانی در آنها به عنوان یک اصل اساسی مطرح باشد . در این راه یکی از رویکردهای توسعه منابع انسانی بحث توانمند سازی وبالا رفتن میزان  رضایت شغلی کارکنان است. در جهان کنونی ، توانمند سازی منابع  انسانی عنصر اصلی و مهمی است که می توان به واسطه آن ، در جهت پویایی و سنت گریزی در سازمان ها گام برداشت و محیط و جو سازمانی را در جهت افزایش بهره وری نیروی انسانی ، متحول نمود. توانمند سازی ، فر آیند قدرت بخشیدن به افراد است ، در این فرایند به کارکنان کمک می شود تا حس اعتماد به نفس خویش را بهبود ببخشند و بر احساس نا توانی و در ماندگی خود چیره شوند و در نهایت امر احساسات مثبت افراد نسبت به شغل خویش حاصل گرددو احساس رضایت شغلی حاصل گردد.. درواقع توانمند سازی در اینجا ، به معنای بسیج انگیزه های درونی افراد  است  که منجر به و رضایت شغلی افرادمی شود  و رضایت شغلی ، حدی از احساسات و نگرشهای مثبت افراداست که نسبت به شغل خویش دارا هستندو منجر به بهره وری بیشتر و متعهد شدن در کار می گردد .
 
 
۳
۱-۲ بیان مسئله
از مهمترین چالشهای مدیران حاضر در سازمانها، فراهم نمودن رضایت شغلی کارکنان و همچنین توان  استفاده کافی از منابع فکری ، توان ذهنی و ظرفیتهای با لقوه انسانی موجودآنان  است . در اغلب سازمانها از توانایی های کارکنان استفاده بهینه نمی شود و مدیران قادر نیستند ظرفیت بالقوه آنان را به کار گیرند به عبارتی دیگر افراد ، توان بروز خلاقیت و ابتکار بیشتری در محیط سازمانی دارند ، اما به دلایلی از این قابلیتها بهره برداری نمی شود (ابطحی ،۱۳۸۳ص ۹) .
با توجه به آنکه پژوهشگر از دبیران آموزش و پرورش منطقه ۱۸شهر تهران است و خود عضوی از این مجموعه می باشد لذا از نزدیک با مسائل آشنایی دارد. لذا در جامعه کنونی با توجه به چشم انداز ۱۴۰۴ اهداف آموزشی و پرورشی تدوین گردیده است که در غالب برنامه های کوتاه مدت، میان مدت ، بلند مدت، به اجرا در خواهد آمد .امید بر آن است که شاهد رشد و جهشی چشمگیر از نظر کمی و کیفی در امر آموزش و پرورش باشیم .
بارزترین یافته های مشترک تمامی مطالعاتی که طی دهه های اخیر در حوزه مسائل سازمانی و مدیریت انجام شده است ، تاکید بر نقش بی همتایی نیروی انسانی دارد تا جایی که گفته اند : ًامروز دیگر کارکنان به سازمانها وابسته نیستند ، ببلکه در واقع این سازمانها هستند که به کارکنان خود وابسته هستندً  دراکر ، مترجم (طلوع ،۱۳۷۸ ص۶)
کارکنان سر مایه های با ارزش هر سازمان هستند. دستیابی به هدفهای هر سازمان درگرومدیریت
درست این منابع با ارزش است . نیروی کارعامل مهم موثر در افزایش بهره وری است . نیروی کاراگر با آرامش خاطر و انگیزه قوی ، اشتغال به کا و رضایت شغلی مشغول به کار گردد و به دلایل گوناگون ازآینده واهمه نداشته باشد، بهره وری او بالاترخواهد بود(طاهری، ۱۳۸۴ص ۱۸۹).
از دیدگاه توانمند سازی شناختی ، میزان توانمندی کارکنان یا باورها و احساسات روانی افراد از شغل و سازمان و عوامل افزایش دهنده و تضعیف کننده این باورها و احساسات می تواند گاهی در جهت رضایت شغلی ،تعهد و دلبستگی افراد و بهبود بهرهوری نیروی انسانی باشد (عبداللهی و نوه ابراهیم ،۱۳۸۵ص ۸)
توانمند سازی با پرورش کارکنان با انگیزه و توانا به مدیران این امکان را می دهد که در برابر پویایی های محیط رقابتی به سرعت و به طور مناسب عمل نموده و موجبات برتری رقابتی را فراهم آورند (-اپل بام و هانگر ،۱۹۹۸ ص ۳۱)
امروزه سازمانها به فراخور رسالت و اهداف خود ،برای حفظ پویایی و بهبود عملکرد کاری و همچنین رضایت شغلی کارکنان ، برنامه های مختلفی را به اجرا در آورده اند. نتایج تحقیقات گذشته نشان می دهد که رابطه معنی داری بین توجه به مولفه های توانمند سازی با افزایش بهرهوری و همچنین رضایت شغلی نیروی انسانی وارتقاء عملکرد شغلی در سازمان وجود دارد
 
 
۴
امروزه آموزش و پرورش به عنوان مرکز اصلی تربیت نیروی انسانی جامعه شناخته شده است بدان جهت سعی در فراهم سازی توانمند نمودن کارکنان درجهت همگام شدن با علوم و و فنون جدید وهمچنین رضایت شغلی آنان به عنوان منابع استراتژیک سازمان فراهم گردد.چالشی که بسیاری از مدیران سازمان ها ومدیران آموزش و پرورش با آن مواجه هستند عدم پویایی  می باشد که منجر به کاهش بهره وری ، بی انگیزگی ، آسیب پذیری ، انزوا ، نداشتن اختیار ، عدم خلاقیت و فرار فکری  خلاقیت و فرار فکری کارکنان شده است .- رمزدان(۱۹۹۷)(به نقل از عبداللهی و نوه ابراهیم ، ۱۳۸۵ ص ۹۴)
دلایل این امر را ناگزیری مدیران آموزش و پرورش از پیروی الگوهای مرسوم مدیریتی می داند بطوری که بیشتر مدیران آموزش و پرورش از کار بیش از حد حوزه مدیریت خود شکایت دارند  یعنی برای انجام وظایف چندگانه ای نظیر برنامه ریزی مدیریت ، اداره مسایل کارکنان ، یافتن منابع ، انجام پژوهش و تدریس و همگام شدن با علم نوین روز ، وقت کم دارند اما در عین حال تفویض اختیار را مشکل می دانند آنها به انجام کارها توسط خودشان عادت دارند و نمی توانند خودشان را متقاعد سازند که کسی هم به جزآنها بتواند واقعا مشکل را حل کند. آنها غالبا دلایل این امر را عدم اعتماد به شایستگی ها و قابلیت افراد ، زمان بر شدن کارها ، ریسک بالای واگذاری اختیار و عدم مسئولیت پذیری کارکنان می دانند برنامه های توانمند سازی نیروی انسانی راهکاری موثر برای مدیرانی است که این گونه می اندیشند و لذا فهم صحیح و متقابل مدیران و کارکنان از اجرای موفق برنامه ها می تواند بسیاری از موانع و مشکلات این چنینی در کار که مانع رضایت شغلی را فراهم می نماید را بر طرف نماید . برای طرح ریزی ، هدفمند نمودن و تضمین موفقیت این برنامه ها لازم است که مدیران و برنامه ریزان از گرایش ها و تمایلات منابع انسانی موجود خود آگاهی و اطلاع کافی داشته باشند تا بتوانند تصمیمات درست و قابل اجرایی را اتخاذ نمایند تا بتوانند رضایت شغلی خود و همکارانشان را در جهت پیشبرد اهداف آموزشی و پرورشی هر چه بیشتر فراهم نمایند .
در این پژوهش به بررسی میزان گرایش دبیران آموزش و پرورش منطقه ۱۸ تهران به برنامه های توانمند سازی نیروی انسانی و رابطه آن با رضایت شغلی کارکنان در سال ۹۱ پرداخته شده  است .
تعداد صفحه : ۱۱۳
قیمت : ۱۴۷۰۰تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        ****       minoofar.majedi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  *** ***