شاخصهای رفتاری جوانمردی سازمانی

اسلام از شروع محوریت کار و تجارت رو مطرح کرد. تصور پیروزی اسلام بر قریش بدون در نظر گرفتن نقش اساسی تجارت در تقویت موقعیت مسلمونا در مکه نشدنی بود. دشمنان در اون زمان تجارت و راه های تجارت رو کنترل کرده و اسلام رو تهدیدی در برابر خود می دونستن. حضرت محمد(ص) نه فقط با خدایان اون ها بلکه با پایه قدرتشون به جنگ پرداخت. یعنی انحصار تجارت در عرب و مناطق دور و بر اون، پس از شکست قریش به دست پیامبر، کار و تجارت به عنوان جزء اصلی ایمون به خدا معرفی شد. در بحران سیاسی، اقتصادی و اجتماعی که پس از حمله مغول در قرن هفتم هجری واسه بیشتر از دو قرن گریبانگیر ایران شد، چیزی که می تونست بر تجدید زندگی اقتصادی کشور و کاهش فشار بر اقشار فرودست کمک کنه، رشد تولید و مبادلات تجاری بود. مطمئنا وجود قوانین و معیارهای اخلاقی و تعهد به آداب فعالیت های حرفه ای راه بهبود شرایط اقتصادی رو صاف می کرد. اینجور به نظر می رسد که باید اهل فتوت رو پیشگامان معرفی و گسترش اخلاق حرفه ای در اون زمان دونست. توجه اهل فتوت به امور اجتماعی با نگاهی جدی به گسترش جایگاه کار و تولید در جامعه همراه بود (کاظم بیگی،۱۳۸۶).

پیوند نزدیک دینی به ویژه در شکل دیوانی اون، با نظام سیاسی از یه سو و زمینه مناسب فعالیت های دینی از طرف علما در دوره صفویه، دلیل ایجاد و ظهور شکل تازه ای از ساختار دینی ایران گردید که طی اون جنبه های جورواجور ساختار دینی، شکوفایی تازه ای یافت. به دنبال مجموعه تلاش های این دولت، یه ساختار قوی دینی اثنی عشری، شکل گرفت. این نوع حکومت ماهیتا نمی تونست به مسائل اخلاقی بی توجه باشه. نهادها و سازمان های زیادی، مسئولیت نظارت و رسیدگی به امور اخلاقی و فرهنگی و دینی جامعه رو رو دوش داشتن. عده خیلی از طبقات جور واجور جامعه، از کارگزاران رده بالای حکومت تا پیشه وران ساده، به خاطر بی تعهدی به مسائل اخلاقی جامعه مجازات و تنبیه شدن. در دوره صفویه، در دفاع از حقوق شهروندان، از طرف شاهان و دربار، بخشنامه ها و دستورالعمل های زیادی صادر شده. هم اینجور از طرف علمای بزرگ، رساله ها و کتاب های زیادی تحت عناوینی چون: ” خراجیه ” و ” صلاه الجمعه “، ” امر به معروف و نهی از منکر ” و چیزای دیگه ای به جز اینا نوشته شده. آخرسر سقوط اخلاقی حکومتگران، درباریان و طبقات عام جامعه، نقش به سزایی در سقوط امپراتوری با عظمت صفوی، اجرا کرد (عابدینی،۱۳۸۶).

۲-۳-۲-۱- شاخصهای رفتاری جوانمردی سازمانی

هر عیار و جوانمرد مجبور بود در یکی از کسب ها و صنعت ها تخصص داشته باشه تا با به کار گیری آن تخصص بتونه زندگی روزمره خود رو جلو ببره.اونا در کار و پیشه هم باید آداب و اخلاق خاص رو رعایت می کردن که بعدا با نام «فتوت نامه های حرفه ای» مثل «فتوت نامه آهنگران» تهیه شدن، در این فتوت نامه ها علاوه بر تفسیر و تأویل عرفانی عملیات ویژه اون حرفه، مجموعه ای از اصول اخلاقی هم پیشنهاد و گسترش می شد، اصولی که می توان بیان نوین اونا رو در «منشورهای اخلاق حرفه ای»در سازمان های امروزی دید(خاکی،۱۳۹۳).

جدول ۲-۱- شاخص های رفتاری واسه جوانمردی سازمانی

معنی بعدا مؤلفه ها شاخص های جوانمردی
جوانمردی سازمانی رفتار جوانمردانه در بخش داخل سازمانی نسبت به مافوق (مافوقان) اسرار مافوق رو پیش دشمنان اون افشا نکردن
نبود تبانی با صاحبان قدرت بر علیه ایشون
نبود اظهارنظرهای منفی و کلی درباره شخصیت اونا
نبود شایعه سازی تبلیغاتی علیه ایشون
احساس دین داری نسبت به مافوق
مانع رسیدن به اطلاعات و آمار نشدن
نسبت به همکار (همکاران) با وجود بداخلقی، پیش مافوقان عمل دوطرفه به مثل نکردن
در حادثه ها کمک و مددکاری رو دریغ نکردن و خود رو به خطر انداختن
اختلاف ها رو با هدف رسیدن به منابع فردی دامن نزدن
بقیه رو به تعمد واسه موفقیت خود به خطا نیافکندن
نسبت به زیردست (زیردستان) از خطاهای شخصی و فردی ایشون چشم پوشیدن
در پاداش و تنبیه خیرخواهی رو دریغ نکردن
عیب های فردی اونا رو به خاطر خطاهای کاری بر ملانکردن
نگاه ایثارگرانه داشتن و با اونا به رقابت برنخاستن
برخورد انسانی با جنس مخالف و سوءاستفاده نکردن از اونا
رفتارای جوانمردانه در بخش بیرون سازمانی در حق رقبای فردی و سازمانی اخبار نادرست بر علیه اونا منتشر نکردن
جاسوسی نکردن درباره اسرار کاری اونا
تلاش نکردن واسه جذب نیروهای کلیدی با هدف ضعیف کردن اونا
قوانین و اصول اخلاق حرفه ای رو در عمل نقض نکردن
شکایت ها و شکوائیه های اونا رو ندیده نگرفتن
در حق مشتری های حقوقی و حقوقی نبود سوءاستفاده از ناآگاهی اونا در توافق ها و عقد قراردادها
حقوق و منافع اونا رو در عمل ضایع نکردن
ارائه آگاهی لازم درباره مطالباتشان رو دریغ نکردن
در حق ذینفعان برونی اطلاعات درست رو دریغ نکردن با وجود احتمال موضع انتقادی اونا
وفاداری نسبت به آرزو ها و ارزش ها و مأموریت های سازمان

منبع:خاکی،۱۳۹۳