دانلود پایان نامه ارشد درباره سری های زمانی

نقلیه از یکسو و پرورش استعدادهای استفاده کنندگان در راه در برخورداری هر چه بهتر از این وسائل چه بصورت پیاده یا به صورت سرنشین و چه بعنوان راننده از سوی دیگر.
۱۲- سانحه ترافیکی
مجموعه ای ازعوامل مرتبط اجزاء سازنده ی سامانه شبکه ای راه ها، محیط ، وسایل نقلیه واستفاده کنندگان ازجاده و همچنین نحوه تعامل آن ها می باشد. دسته ای ازعلل در رخداد تصادم موثر بوده و بنابراین جزء علت های تصادف به حساب می آید. سایرعلل میزان تاثیربرخورد و تصادم را تعیین نموده و بنابراین شدت تر وما را تعیین می نماید. برخی عوامل ممکن است بطور مستقیم مرتبط با آسیب های ناشی ازسوانح ترافیکی به نظر نرسند. برخی ازعلل ، مستقیم و فوری عمل نموده ، درصورتی که ممکن است خود به دلیل عوامل ساختاری طولانی مدت یا میان مدت ایجاد شده باشند. شناسایی آن دسته عوامل خطر که درایجاد سوانح ترافیکی موثر هستند در شناسایی اقدام اصلاحی که می تواند خطرات این عوامل را کاهش دهد دارای اهمیت فراوانی می باشند.
۱۳- گواهینامه رانندگی
گواهینامه رانندگی یا تصدیق رانندگی مدرکی رسمی است مبنی بر اینکه فردی می‌تواند با وسایل نقلیه دارای موتور مانند موتورسیکلت ، اتومبیل ، کامیون و اتوبوس رانندگی کند . در کشورهایی که تعداد زیادی از شهروندان رانندگی می‌کنند ، گواهینامه رانندگی هم‌چنین به عنوان یک مدرک هویتی ارزش دارد . معمولاً گواهینامه رانندگی تنها پس از قبولی در آزمون رانندگی به شخص داده می‌شود . ماهیت گواهینامه رانندگی ، یک قرارداد یا موافقتنامه بین فرد راننده و سایر اعضای جامعه می باشد . در حقیقت پلیس به نمایندگی و از طرف شهروندان جامعه این قرارداد را با فرد راننده منعقد می نماید . راننده می بایست مراقب باشد تا از این قراداد سوء استفاده نگردد و مفاد آن رعایت شود و باید آگاه باشد که زیر پا گذاشتن مفاد این قراداد تبعات و جریمه های سنگینی برای او خواهد شد .
اولین گواهینامه رانندگی را «کارل بنز» مخترع خودروهای مدرن ، در سال ۱۸۸۸ دریافت کرد . او برای راندن خودروی خود که موسوم به موتورواگن بود و دود و صدای قابل توجهی تولید می‌کرد ، از دولت محلی اجازه رانندگی دریافت کرد . اولین کشوری که داشتن گواهینامه برای رانندگی را الزامی کرد، پروس بود که در تاریخ ۲۹سپتامبر ۱۹۰۳ این قانون را به اجرا گذاشت . اولین قوانین رانندگی در ایالات متحده در سال۱۹۱۰ و در ایالت نیویورک تصویب شد و اولین ایالتی که داشتن گواهینامه را برای همه رانندگان الزامی کرد ، نیوجرسی بود (از سال ۱۹۱۳).
گواهی‌نامه رانندگی در ایران : در ایران سال‌ها دو نوع گواهینامه خودرو وجود داشت : گواهینامه پایه دو که مخصوص رانندگی با خودروهای با ظرفیت حداکثر ۳۵۰۰ کیلوگرم بود (مثل خودروهای سواری، مینی‌بوس و وانت بار) و گواهینامه پایه یک که مخصوص رانندگی با خودروهای بالای ظرفیت ۳۵۰۰ کیلوگرم (مثل کامیون و اتوبوس و تریلر) بود . مدت اعتبار این گواهینامه‌ها در ابتدا ۱۰ سال بود که بعداً به ۵ سال کاهش یافت . در حال حاضر گواهینامه پایه یک به همان صورت اول باقی مانده و گواهینامه پایه دو سابق به قوت اعتباری خود باقی مانده اما برای متقاضیان جدید صادر نمی‌شود به جای آن دو نوع گواهینامه به نام‌های ب۱ و ب۲ تعریف شده‌است . دارندگان گواهینامه ب۱ در سال اول حق رانندگی از ساعت ۱۲ شب الی ۵ صبح را ندارند و مجاز به رانندگی خارج از شهر و در آزادراه ها نیستند ، همچنین حق ندارند با وسایل نقلیه عمومی رانندگی کنند . این افراد بعد از گذشت یک سال از مدت گرفتن گواهینامه ب۱ می‌تواند با شرکت در یک آزمون ،گواهینامه ب۲ که محدودیت های ذکر شده برای گواهینامه ب۱ را ندارد دریافت کند . پس از دو سال گواهینامه ب۱ فاقد اعتبار است و در صورت بروز تصادف ، شرکت بیمه به این افراد خدمات‌‏رسانی نخواهد کرد .

گواهینامه پایه یک در ایران برای رانندگی با کلیه وسایل نقلیه موتوری زمینی به جز موتور گازی و موتور سیکلت اعتبار دارد . برای موتورسیکلت ، تراکتور و ماشین‌های سنگین ، گواهینامه‌های ویژه‌ای در ایران وجود دارد .
۱۴- جریمه
معنی لغوی جریمه ، تاوان نقدی که از مجرم می گیرند ، می باشد . جریمه رانندگی به معنای قلک ساختن برای حکومت نیست . جریمه باید کارکرد کنترل تخلف را داشته باشد ، تا زمانی که صاحبان خودروهای چند صد میلیونی را جریمه ۵۰ هزار تومانی کنیم ، معنایش این است که او هرچه‌قدر دلش بخواهد می‌تواند تخلف کند و جان دیگران را به خطر اندازد . در یک کلام ، اگر حکومت با استفاده از ابزارهای امروزی ، کارنامه رانندگی تک‌تک افراد را به دقت پرکند و برای رانندگان پرخطر جرایم محکم به ویژه سلب اجازه رانندگی در نظر گیرد و (البته اعمال کند ) و سایر جرایم و مجازات‌ها نیز ، به گونه‌ای نباشد که جمله معروف «خلاف می‌کنیم و پولش را می‌دهیم» کماکان ادامه یابد.
گفتار سوم : مفهوم شناسی تخلف رانندگی و پیامدهای آن
۱- تخلف رانندگی
تخلف از مقررات راهنمایی و رانندگی فعل یا ترک فعلی است که از سوی عابرین ، رانندگان و یا دارندگان وسائط نقلیه انجام و منجر به اختلال در عبور و مرور ، افزایش تهدید جانی یا مالی برای خود و دیگران میشود. این تخلفات ممکن است در شرایطی منجر به تقصیر جزایی گردند که برای آنها مجازات تعیین شده است . با توجه به تعریف بالا در می یابیم که منظور از تخلف تنها چند مورد خلاف قانون عمل کردن و سپس جریمه شدن توسط پلیس و دریافت و پرداخت برگه جریمه نیست ، بلکه مفهوم آن بسی بالاتر از این حرف هاست و نتایجی بسی سنگین تر و گاهاً غیرقابل جبران دارد . چنان که وقتی صحبت از تخلف می شود مواردی از قبیل تصادفات ، مشکلات ترافیکی ، سوانح ترافیکی و جاده ای و صدمات جانی و مالی ، اقدامات مداخله ای – اصلاحی و نظارت بر اقدامات صورت گرفته ، مطرح است که باید به تمام این مسائل پرداخته شود .
گام اول به مسایل « چه کسی ؟ چه وقت ؟ کجا ؟ چه چیز ؟ و چگونه » ( میزان و نوع تخلف ، خصوصیات دموگرافیک افراد درگیر ، جوانب مکانی و زمانی حادثه ، رفتارهای دارای خطر ، شدت حادثه ، میزان مرگ و میر ، تعیین جراحات و خسارات مالی وارده و شدت و هزینه مصدومیت ها و خسارات می پردازد.
گام دوم به مسئله چرایی می پردازد. این گام ممکن است دربردارنده تعریف و شناسایی جمعیت دارای خطر بالاتر مواجهه با مصدومیت ها وخشونت نیز باشد تا به کمک آن به پیشنهاد اقدامات مداخله ای- اصلاح ساز دست یابد .
گام سوم ارزیابی اقداماتی است که می توان برای جلوگیری ازمشکل به طریق استفاده ازاطلاعات راجع به علل و عوامل خطرزا درطراحی ، آزمایشات مقدماتی و ارزشیبابی اقدامات مداخله ای انجام داد. هدف ازاین گام ارائه وتوسعه اقدامات مربوط به روش های آزمایش ، کارآزمایی های کنترل شده تصادفی ، مقایسه کنترل شده جمعیت ها درمورد وقوع پیامدهای بهداشتی – سلامتی ، مطالعات هم گروهی تجزیه وتحلیل سری های زمانی ، روندهای مختلف در نواحی چندگانه و مطالعات مشاهده ای مثل مطالعات مورد شاهدی می باشد. یک جزء مهم درگام ارزشیابی ، ثبت ومستند سازی فرایندهایی است که مسئول موفقیت یا شکست یک اقدام مداخله ای- اصلاحی می باشند . به علاوه باید تاثیرمداخلات ارائه شده را بر پیامدهای بهداشتی – سلامت سنجید .
گام نهایی ، به کارگیری اقدام مداخله ای – اصلاحی است که کارایی خود را یا کاملاً به اثبات رسانیده اند یا به احتمال زیاد در مقیاس بزرگ کارآمد خواهند بود. درهردو مورد مهم این است که داده های مربوط به کارآمدی واثربخشی برنامه جمع آوری شود تا بتوان اثربخشی آن را به طور واقعی درکاهش مصدومیت ها و مرگ ناشی ازسوانح ترافیکی ارزشیابی نمود. این امر به خصوص به این دلیل که برخی اقدامات مداخله ای که دریک کارآزمایی بالینی و یا دریک جامعه کوچک موثر و کارآمد شناخته شده اند ، ممکن است در سطح جامعه با جمعیت های هدف بزرگ تر و وسیع تر یا نواحی جغرافیایی مختلف عملکرد متفاوتی داشته باشد . یک جزء مهم دیگر تعیین هزینه – اثربخشی چنین برنامه هایی است. متعادل سازی هزینه های یک برنامه در مقابل میزان اثربخشی آن در جلوگیری از وقوع حوادث مصدومیت زا می تواند در تعیین عملکرد های بهینه در راستای حفظ و ارتقاء بهداشت عمومی توسط سیاست گذاران و تصمیم گیرندگان مفید واقع شود . به کارگیری اقدام اصلاحی همچنین دربردارنده برقراری ارتباط و انتقال اطلاعات بهداشتی – سلامت ، شکل گیری همکاری ها ، مشارکت ها ، همبستگی ها و توسعه روش هایی برای برنامه های مبتنی برجامعه می باشد. اگرچه هریک ازچهارگام دراینجا به طور جداگانه مطرح شده اند امامهم است به خاطر داشته باشیم که در واقعیت این گام ها ازلحاظ زمان به کارگیری با همدیگرهمپوشانی داشته باشند.
۲- ماتریس هادون
ویلیام هادون ماتریسی را ارائه نمود که عوامل خطر قبل ازتصادف ، درحین تصادف و بعد ازآن را در ارتباط با شخص ، وسیله نقلیه و محیط شناسایی می نماید .

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  ۴۰y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

هادون ، حمل ونقل جاده ای را به عنوان یک سامانه انسان- ماشین دارای طراحی نامناسب توصیف نمود که نیازمند درمان جامع و فراگیری در فرآیند سامانه ای خود می باشد. هرمرحله ( قبل ازتصادف، درحین تصادف وبعد ازآن ) را می توان به نحو منظم و قاعده مندی برای عوامل انسان ، وسیله نقلیه ومحیط ، مورد تجزیه و تحلیل قرارداد . ماتریس هادون یک ابزار تجزیه تحلیل برای کمک به شناسایی تمام عوامل مرتبط با یک تصادف می باشد. هنگامی که عوامل چندگانه مرتبط بایک حادثه شناسایی شد و مورد تجزیه تحلیل قرارگرفت ، اقدامات لازم را می توان ارائه و اولویت بندی نمود تا در دوره های زمانی کوتاه و یا بلند به کارگرفته شوند. برای مرحله قبل از وقوع تصادف ، لازم است که تمام اقدامات موثری که مانع ازوقوع حادثه می شوند به طور کامل به کارگرفته شوند.
مرحله وقوع تصادف باآن دسته اقداماتی در ارتباط است که مانع از وقوع مصدومیت و یا کاهش شدت آن درصورت وقوع می شوند و در خاتمه مرحله بعد از وقوع تصادف شامل تمام اقداماتی است که پیامدهای نامطلوب حادثه را بعد از وقوع آن کاهش می دهند .
گفتار چهارم : زمان ومکان وقوع تخلف
هر رویداد برای حادث شدن نیاز به زمان و مکان دارد ، از دیدگاه کارشناسی ، تخلفات رانندگی از نظر زمانی ، مکانی و علل وقوع تفکیک می شوند . از نظر زمانی ، تخلفات در سه جزء بررسی می شوند که عبارتند از :

الف. قبل از انجام تخلف
ب. در زمان انجام تخلف
ج. بعد از رخ دادن تخلف
از نظر کارشناسی بازه های زمانی قبل و بعد از وقوع تخلف بسیار گسترده ولی بازه زمانی لحظه وقوع تخلف بسیار کوتاه می باشد به همین دلیل باید اقداماتی را که در چند لحظه کوتاه وقوع تخلف غیر قابل انجام هستند در دو بازه دیگر مورد توجه قرار داد. در مورد مکان وقوع تخلف نیز باید دقت نمود که دو تخلف مشابه در دو مکان متفاوت از نظر ماهوی با یک دیگر فرق دارند .
گفتار پنجم : علل و ریشه های تخلفات رانندگی
یک تخلف رانندگی که معمولا منجر به یک تصادف ترافیکی و سوانح جاده ای نیز میذشود از عوامل متعددی ناشی میشود که عبارتند از : عامل انسانی ، عامل راه ، عامل وسیله نقلیه و عامل محیط و عامل قانون . کنترل پذیرترین و مهمترین عامل ، عامل انسانی می باشد که با مهار آن میتوان تاثیر بسیاری بر کاهش تلفات و تصادفات در کشور داشت.
اصولا تخلفاتی که منجر به تصادف میشوند پدیده ای چند علته است. یک عامل یا ترکیب دو یا چند عامل از عوامل فوق باعث بروز تخلف یا تصادف میشوند. این عوامل را میتوان در نموداری بصورت زیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *