دانلود متن کامل پایان نامه با فرمت ورد

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی و علوم تربیتی

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران مرکزی

دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی،گروه علوم تربیتی

 پایان نامه برای دریافت  درجه کارشناسی ارشد (M.A)

گرایش:برنامه ریزی درسی

 

عنوان :

بررسی رابطه شیوه های فرزند پروری والدین و خودپنداره تحصیلی با پیشرفت تحصیلی  دانش آموزان  دخترپایه چهارم تا ششم ابتدایی منطقه شانزده تهران در سال تحصیلی ۱۳۹۲-۱۳۹۳

 

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

چکیده پایان نامه ( شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده): این پژوهش با هدف شناسایی رابطه شیوه های فرزند پروری و ویزگیهای خود پنداره تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بود.روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری در ا ین تحقیق والدین و کلیه دانش آموزان دختر پایه چهارم تا ششم ابتدایی منطقه ۱۶ آموزش و پرورش شهر تهران بود که تعداد ۳۰۰ نفر از آنها به روش تصادفی چند مرحله ای انتخاب شده بودند.درتجزیه و تحلیل آماری در دو بخش داده ها مورد بررسی قرار گرفتند در بخش اول که شامل آمار توصیفی مربوط به شاخص های مرکزی)میانگین – میانه )وشاخص پراکندگی(انحراف استاندارد، واریانس کجی و کشیدگی)است وقبل از تحلیل فرضیه هادربخش دوم برای بررسی نرمال بودن داده ها از آزمون کلمونگراف اسمیرنوف استفاده شد در بخش دوم استنباط آماری ازآزمون ضریب همبستگی،رگرسیون وآزمون تحلیل واریانس درون موردی استفاده شد.برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه شیوه های فرزند پروری بامریند (۱۹۹۱) و خودپنداره تحصیلی یی یسن چن (۲۰۰۴) و معدل کل دو نیمسال اول و دوم دانش آموزان استفاده شده است نتایج نشان میدهد بین شیوه فرزند پروری اقتداری و خود پنداره تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.یعنی هرچه خانواده برای تربیت فرزندان بیشتر از شیوه اقتداری استفاده نماید خودپنداره تحصیلی دانش آموزان بالاتر می رود.اما رابطه بین شیوه های فرزندپروری (آزادگذار و استبدادی) و خودپنداره تحصیلی رابطه معکوس و منفی دارند به عبارتی هرچه خانواده برای تربیت فرزندان بیشتر از این دو شیوه استفاده کند. خودپنداره تحصیلی دانش آموزان پایین تر می شود. بعلاوه ضریب همبستگی به دست آمده بین شیوه فرزندپروری با نمره معدل تحصیلی دانش آموزان ارتباط مستقیم و مثبت وجود دارد به عبارتی در صورت تأکید والدین بر استفاده مؤثرتر و کاملتر ازشیوه اقتداری، پیشرفت تحصیلی فرزندان را به دنبال دارد نتایج دیگر این تحقیق نشان می دهد بین خود پنداره تحصیلی و پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد.در این پژوهش بین شیوه ها فرزندپروری در تعامل با خودپنداره تحصیلی و پیشرفت تحصیلی رابطه  معنادار نیست. در نتیجه می توان گفت شرط یکسانی واریانس ها برقرار است و در سطح آلفا ۵% رابطه معنادار وجود ندارد و فرض صفر رد نمی شود.

واژه کلیدی:  شیوه های فرزند پروری (اقتداری،آزادگذار،مستبدانه)خود پنداره تحصیلی و پیشرفت تحصیلی

 

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                  صفحه

فصل اول کلیات طرح. ۱

مقدمه. ۲

۱- ۱ – بیان مساله. ۵

۱ – ۲ – اهمیت موضوع. ۶

۱-۳ – هدفهای تحقیق. ۸

۱ – ۳ – ۱ هدف کلی.. ۸

۱- ۳ -۲  اهداف فرعی.. ۸

۱-۴سوالات تحقیق. ۹

۱-۴-۱سوال اصلی تخقیق. ۹

۱-۴-۲سوالات فرعی تحقیق. ۹

۱-۵تعریف مفاهیم. ۹

۱-۵-۱شیوه های فرزند پروری.. ۹

۱-۵-۲خودپنداره تحصیلی.. ۱۱

۱-۵-۳پیشرفت تحصیلی.. ۱۱

فصل دوم : مطالعات نظری.. ۱۲

مقدمه. ۱۳

۲- ۱  تعریف خانواده ۱۳

۲ – ۲ نقش والدین در رفتار فرزند. ۱۵

۲ – ۳ دلبستگی و پیوند والدینی.. ۱۶

۲ – ۴ تأثیر محیط و فضای خانواده بر کودکان. ۱۷

۲ – ۵  شیوه های فرزند پروری.. ۲۰

۲ – ۶ تاریخچه شیوه فرزند پروری.. ۲۱

۲- ۷  تاریخچه فرزند پروری در ایران. ۲۳

۲ – ۸  بنیان نظری روشهای فرزند پروری و تحقیقات صورت پذیرفته در این زمینه. ۲۴

۲-۹عوامل تعیین کننده شیوه های فرزندپروری والدین.. ۴۳

۲-۱۰نقش تفاوت های جنسی در نحوه برخورد والدین.. ۴۴

۲-۱۱روش فرزندپروری ، دخالت والدین در فعالیتهای مدرسه و پیشرفت تحصیلی نوجوانان. ۵۲

۲-۱۲محیط خانه، خود پنداری و پیشرفت تحصیلی: یک هدف مدلسازی متداول. ۵۳

۲-۱۳خود پنداره ۵۳

۲-۱۴نقش اسناد در خود پنداره تحصیلی.. ۵۶

۲-۱۵خودپنداره تحصیلی.. ۶۰

فصل سوم : روش شناسی تحقیق (متدولوژی) ۷۹

مقدمه. ۸۰

۳ – ۱ روش تحقیق. ۸۰

۳ – ۲ جامعه آماری.. ۸۰

۳ – ۳  برآورد حجم نمونه و روش نمونه گیری.. ۸۱

۳ – ۴ روش گرد آوری اطلاعات.. ۸۱

۳ – ۵ ابزار اندازه گیری.. ۸۱

۳ – ۶ روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.. ۸۵

فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها ۸۶

۴-۱ مقدمه. ۸۷

۴-۲ بخش اول: توصیف داده ها ۸۸

۴-۴ فرضیه اصلی: بین سبک های فرزند پروری و خودپنداره تحصیلی رابطه وجود دارد. ۹۳

۴-۵ فرضیه اول: بین سبک های فرزند پروری اقتداری و خودپنداره تحصیلی رابطه وجود دارد. ۹۷

۴-۶ فرضیه دوم : بین سبک های فرزند پروری و خود پنداره تحصیلی رابطه وجود دارد. ۹۸

۴-۷ فرضیه سوم : بین سبک های فرزند پروری استبدادی و خودپنداره تحصیلی رابطه وجود دارد. ۱۰۰

۴-۸ فرضیه چهارم (فرضیه اصلی دوم): بین خودپنداره تحصیلی  و پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد. ۱۰۰

۴-۹ فرضیه پنجم (فرضیه اصلی سوم): بین سبک های فرزند پروری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد. ۱۰۲

۴-۱۰ فرضیه ششم: آیا بین شیوه های فرزند پروری در تعامل با خود پنداره تحصیلی با پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد؟. ۱۰۵

فصل پنجم بحث و نتیجه گیری.. ۱۰۹

مقدمه. ۱۱۰

۵ – ۱ خلاصه پژوهش… ۱۱۰

۵ – ۲  بحث و نتیجه گیری.. ۱۱۲

۵ – ۳ پیشنهادها ۱۱۹

۵ – ۴ محدودیت ها ی تحقیق. ۱۲۲

منابع فارسی.. ۱۲۴

 

 

فهرست اشکال

عنوان                                                                                                  صفحه

شکل ۲ – ۱ الگوهای فرزندپروری شیفر. ۲۷

شکل ۲-۲     نمایش چهار شیوه فرزند پروری در دو بعد پذیرندگی و توقع داشتن.. ۳۰

 

 

فهرست جداول

عنوان                                                                                                  صفحه

جدول ۲-۱  تأثیر فضای خانواده بر کودکان. ۱۸

جدول۲-۲ ابعاد شیوه های  فرزند پروری والدین از نگاه شیفر ؛ اقتباس از شیرازی،۱۳۸۵٫ ۲۸

جدول ۲-۳: تاثیرات حاصل از شیوه های مختلف فرزند پروری در دوران کودکی وبزرگسالی، بامریند،۱۹۹۱به نقل از برنز،۲۰۰۶ ،ترجمه سعیدی،۱۳۹۱). ۳۴

جدول ۲-۴ : ابعاد شیوه های فرزند پروری والدین دایانا باوم مریند؛ اقتباس از برنز،۲۰۰۶٫ ۳۷

جدول(۴-۱) توزیع فراوانی مربوط به پایه تحصیلی.. ۸۸

جدول(۴-۲) توزیع فراوانی مربوط به سن مادر. ۸۹

جدول(۴-۳) توزیع فراوانی مربوط به سطح تحصیلات مادر. ۹۰

جدول(۴-۴) آمار توصیفی مربوط به خودپنداره ۹۱

جدول(۴-۵) آمار توصیفی مربوط به پیشرفت تحصیلی.. ۹۱

جدول(۴-۶) آمار توصیفی مربوط به سبک های فرزند پروری.. ۹۲

جدول (۴-۷) مربوط به آزمون کولموگروف- اسمیرنوف جهت بررسی نرمال بودن داده ها ۹۲

جدول (۴-۸)­مربوط­به آزمون همبستگی رابطه بین سبکهای فرزندپروری و خودپنداره تحصیلی.. ۹۳

جدول (۴-۹) مربوط به ضریب تعیین رگرسیون. ۹۴

جدول (۴-۱۰) مربوط به تحلیل واریانس… ۹۴

جدول (۴-۱۱) مربوط به معادله خط رگرسیون. ۹۴

جدول (۴-۱۲) مربوط به آزمون همبستگی رابطه بین سبک های فرزند پروری اقتداری و خودپنداره تحصیلی   ۹۶

جدول (۴-۱۳) مربوط به ضریب تعیین رگرسیون. ۹۶

جدول (۴-۱۴) مربوط به تحلیل واریانس… ۹۶

جدول (۴-۱۵) مربوط به معادله خط رگرسیون. ۹۷

جدول (۴-۱۶) مربوط به آزمون همبستگی رابطه بین سبک های فرزند پروری آزاد گذار و خودپنداره تحصیلی   ۹۸

جدول (۴-۱۷) مربوط به ضریب تعیین رگرسیون. ۹۸

جدول (۴-۱۸) مربوط به تحلیل واریانس… ۹۹

جدول (۴-۱۹) مربوط به معادله خط رگرسیون. ۹۹

جدول (۴-۲۰) مربوط به آزمون همبستگی رابطه بین سبک های فرزند پروری استبدادی و خودپنداره تحصیلی   ۱۰۰

جدول (۴-۲۱) مربوط به آزمون همبستگی رابطه بین خودپنداره تحصیلی و پیشرفت تحصیلی.. ۱۰۱

جدول (۴-۲۲) مربوط به ضریب تعیین رگرسیون. ۱۰۱

جدول (۴-۲۳) مربوط به تحلیل واریانس… ۱۰۱

جدول (۴-۲۴) مربوط به معادله خط رگرسیون. ۱۰۲

جدول (۴-۲۵)­مربوط­به­آزمون همبستگی رابطه بین سبکهای فرزند پروری و پیشرفت تحصیلی.. ۱۰۳

جدول (۴-۲۶) مربوط به ضریب تعیین رگرسیون. ۱۰۴

جدول (۴-۲۷) مربوط به تحلیل واریانس… ۱۰۴

جدول (۴-۲۸) مربوط به معادله خط رگرسیون. ۱۰۴

جدول (۴-۲۹) مربوط به فاکتور های  درون گروهی.. ۱۰۵

جدول (۴-۳۰) مربوط به فاکتور های  بین گروهی.. ۱۰۶

جدول ( ۴-۳۱ ) مربوط به محاسبه یکسانی واریانس ها ۱۰۶

جدول ( ۴-۳۲ ) آزمون همسانی واریانس کوواریانس ها ۱۰۷

جدول ( ۴-۳۳ ) آزمون اثر فاکتور های درون گروهی و بین گروهی.. ۱۰۸

 

 

مقدمه

این تحقیق جهت یافتن پاسخی به این سوال انجام شد که آیا متغیرهای ناشی از شیوه های فرزند پروری دربافت های متفاوت خانوادگی، تاثیری معنی دار برخودپندار تحصیلی کودکانی که پا به مرحله نوجوانی می گذارند دارد؟ در ضمن میزان این رابطه تا چه حد بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر دوره ابتدایی تاثیرگذار است. سوال دیگر این بود که تجارب خانوادگی، تا چه اندازه با خود پنداره تحصیلی نوجوانان ارتباط دارد؟ و آیا بافت های مختلف خانواده، می تواند تاثیر معنی دار بر خودپنداره و موفقیت تحصیلی دانش آموزان داشته باشند؟ خانواده ها نقش به سزایی در موفقیت و شکست تحصیلی فرزندان خود دارند. عموماً این ادعا مطرح بوده که والدین، اولین  معلمان و خانواده، اولین آموزشگاه محسوب می شوند.

طبق نظر اپستین[۱] (۱۹۷۱) والدین از طریق عوامل مختلف بر رشد عقلی و ذهنی فرزندان تاثیر می گذارند، یکی از این عوامل شیوه های فرزند پروری ا ست که از سوی والدین اعمال می شود . (اپستین(۱۹۹۰)منظور از سبک های تربیتی را در این جا شیوه هایی می داند که والدین برای تربیت فرزندان خود به کار می گیرند. سبک تربیتی، الگویی از نگرش هاست که والدین نسبت به فرزندان خود ابراز می کنند. این الگوها در شیوه ها و درجاتی که والدین نسبت به ارزش ها، رفتارها ومعیارهایی که برای فرزندان خود وضع کرده اند، متفاوت می باشد (دارلینگ[۲]، ۱۹۹۳ ترجمه جاودان، ۱۳۸۳).بامریند[۳] (۱۹۹۲) سبک های فرزند پروری را  توصیف کرد ، وی معتقد است  هر کس می تواند سبک های تربیتی را با تعیین میزان حمایت و راهنمایی در تعاملات تربیتیبسنجد و نیز میزان فعالیتو رفتار فرزندان را به نحو شایسته کنترل کند.بامریند معتقد است ضعفهای تربیتی باعث پیامد های منفی همچون خود پنداره پایین ، عملکرد تحصیلی ضعیف، و رفتارهای اجتماعی نامناسب را، سبب می شود (خیری ،۱۳۶۹)و خود پنداره در این تحقیق به عنوان یکی از جنبه های خودادراکی فرد قلمداد می شود که به ادراک فرد، در فاصله بین عمل و نتیجه، اطلاق می شود (خیری،۱۳۶۹)

کودکان در هنگام تولد، احساس و ادراک معنی دار از خود ندارند، اما به تدریج و با شکل گیری ساختارهای شناختی، در تعامل با محیط و واکنش های والدین و اطرافیان، نوعی خودآگاهی اولیه را در مورد خود رشد می دهند (بوفارد و ناتالی[۴]، ۲۰۰۰ ترجمه جاودان،۱۳۸۳)تعامل کودک با والدین یا جانشین آن ها، به تدریج باعث نوعی ادراک در کودک شده و بدین طریق او می فهمد که والدین به طرز معینی با او رفتار می کنند.کودک متوجه می شود که برخی از خصوصیات و رفتارهایش مورد توجه ویژه والدین قرار گرفته و تشویق می شود؛ در حالی که برخی از اعمال و رفتارهایش، ممکن است مورد سرزنش و طرد از جانب آن ها باشد (هیون، گلدستین[۵]،۲۰۰۱ ترجمه،جاودان، ۱۳۸۳) به عنوان مثال، کودکی که بارها از سوی والدین به عنوان «تمیز و منظم» مورد خطاب قرار گرفته، تلاش می کند با آگاهی از انتظارات والدین، به آنها واکنش مثبت نشان دهد. یا همچنین می کوشد خودش را فردی تمیز و منظم جلوه دهد. این رفتارها و واکنش های والدین به تدریج باعث شکل گیری عقاید و نگرش های کودک در مورد خودش می شود؛ تا جایی که این ایده و افکار بیرونی، درونی شده و جذب ساختار شناختی کودک می گردند و پایه های شناخت و ارزش گذاری او را از «خودش» به وجود می آورند. برای والدین، اطلاع از نیازهای اساسی کودکان، نیازهای جسمی (تغذیه، خواب و استراحت کافی)، نیازهای عاطفی (محبت و پذیرش)، احساس امنیت، راهنمایی، کنترل، استقلال، ارزش و احترام به خود و دیگران، نیازهای اجتماعی (دوستی و رفاقت)، نیازهای ذهنی و شکوفایی عقلانی (محرک های ذهنی، محیط مساعد، راه های تفکر و اندیشه، راه های حل مسئله)، نیازهای خلاقیت، نیاز به ابراز خود، خود ارزش گذاری، خود- تنظیمی و خود- ادراکی، ضروری است ،سینگر و نیستین[۶]،(۲۰۰۱).والدین با مشاهده ی رفتار کودکان و با بهره گرفتن از اطلاعات تربیتی خود، تلاش می کنند رفتارهای خود را در تعامل با فرزندان، به گونه ای تنظیم کنند که به آنها آسیب های روحی و جسمی نرسد. علاوه بر آن در کشف و جستجوی محیط و پرورش زمینه های خلاقیت و پیشرفت تحصیلی ویادگیری، به رشد طرح واره های شناختی آنها کمک می کنند ، تا به درک و شناخت مثبت و مناسبی از خود و محیط برآیند (بالانتاین، ۲۰۰۱ ترجمه جاودان،۱۳۸۳) از دیدگاه تئوری شناختی- اجتماعی بندورا (۱۹۸۶) انگیزش دانش آموزان نه یک مفهوم غریزی است و نه یک صفت شخصیتی، بلکه سازه ای است که تقریباً بر اساس فعالیت های یادگیری، تجارب و تعامل افراد با محیط حاصل می شود که از یک موقعیت به موقعیت دیگر و یا در زمینه و بافت های خانوادگی، فرهنگی و اجتماعی متنوع، متفاوت می باشد. بنابراین، اگر بافت خانواده، عوامل افزایش اعتماد به نفس فرزند را فراهم کند، این امر در پیشرفت رشد اخلاقی، اجتماعی و تحصیلی کودک، نقش بسزایی دارد. پیدایش چنین وضعیتی، تا حدود زیادی بستگی به نوع برخورد و رفتار والدین با فرزندان دارد؛ زیرا یکی از مهمترین عناصری که نقش اساسی در ایجاد رشد شناختی و عاطفی فرزندان دارد، والدین می باشند.بچر[۷](۱۹۸۴) بیان می کندارزشی که والدین برای تحصیلات و آموزشگاه قائل می شوند، می تواند ایده ها، نگرش ها و طرز تفکر فرزندان را نسبت به توانایی تحصیلی خویش و کمک به موفقیت و شکست آنان از طریق بازخورد مثبت یا منفی، تغییر دهد (بندورا، ۱۹۹۱،ترجمه جاودان ۱۳۸۳).

 

[۱]. Epstein

[۲]. Darling

[۳]. Baumrinad

[۴]. Nataly

[۵]. Heaven and Goldstein

[۶]. Singer and weinestein

[۷]. Becher

***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

تعداد صفحه : ۱۴۳

قیمت : ۱۴۷۰۰ تومان

 

 

***

—-

پشتیبانی سایت :        ****       [email protected]

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  **** ***

Tags: