دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی 

عنوان :  بررسی رابطه جهت گیری هدف پیشرفت، خود کارآمدی و خلاقیت در دانش آموزان دختر و پسر

دانشگاه شیراز

        واحدبین الملل    

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته ی روانشناسی تربیتی

  بررسی رابطه جهت گیری هدف پیشرفت، خود کارآمدی و خلاقیت در دانش آموزان دختر و پسردوره راهنمایی شهرستان اصفهان

 استاد راهنما

دکتر راضیه شیخ الاسلامی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده

هدف از این پژوهش بررسی رابطه جهت گیری هدف پیشرفت و خود کارآمدی باخلاقیت دانش آموزان دوره راهنمایی بود. بدین منظور، پرسشنامه اهداف پیشرفت الیوت و مک گریگور(۲۰۰۱)، خودکارآمدی عمومی جروسالم و شوارزر (۱۹۹۲، به نقل از فولادچنگ، ۱۳۸۲) و خلاقیت عابدی (۱۳۷۲) به ۳۲۹ نفر شامل ۱۶۹ دختر و ۱۶۰ پسر که با بهره گرفتن از روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای انتخاب شدند، ارائه شد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که جهت گیری هدف تسلطی- گرایشی و جهت گیری هدف عملکردی- اجتنابی نمره کل خلاقیت و ابعاد آن را به صورت معنی داری پیش بینی می کنند. همچنین خودکارآمدی نیز خلاقیت را به صورت مثبت و معنی داری پیش بینی می کند. نتایج آزمون  t نشان داد که جهت گیری هدف عملکردی-گرایشی دختران بیشتر از پسران است. در انواع دیگر جهت گیری های هدف تفاوت معنی داری بین دختران و پسران مشاهده نشد. همچنین در نمره کل خلاقیت دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معنی داری وجود نداشت. اما نمرات ابعاد ابتکار و بسط دختران بیشتر از پسران بود. در نمرات خودکارآمدی دختران و پسران نیز تفاوف معنی داری مشاهده نشد.

واژگان کلیدی: خلاقیت، جهت گیری هدف پیشرفت، خودکارآمدی.

فهرست مطالب

 عنوان                                                                                                       صفحه

 فصل اول: مقدمه

۱-۲- بیان مسئله………………………………………………………………………………………………………….. ۳

۱-۳- اهمیت و ضرورت پژوهش…………………………………………………………………………………. ۴

۱-۴- اهداف تحقیق……………………………………………………………………………………………………… ۵

۱-۵-  سوالات تحقیق………………………………………………………………………………………………….. ۶

۱-۶- تعریف مفهومی متغیرها……………………………………………………………………………………… ۷

۱-۶-۱- خلاقیت………………………………………………………………………………………………………. ۷

۱-۶-۲- جهت گیری هدف……………………………………………………………………………………… ۷

۱-۶-۳- خودکار آمدی…………………………………………………………………………………………….. ۸

۱-۷- تعریف عملیاتی متغیرها………………………………………………………………………………….. ۸

۱-۷-۱- خلاقیت……………………………………………………………………………………………………… ۸

۱-۷-۲- جهت گیری هدف…………………………………………………………………………………….. ۸

۱-۷-۳- خودکارآمدی……………………………………………………………………………………………… ۹

 فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیقاتی

۲-۱- مبانی نظری……………………………………………………………………………………………. ۱۱

۲-۱-۱- خلاقیت…………………………………………………………………………………………… ۱۱

۲-۱-۱-۱-  رویکردهای مختلف به خلاقیت……………………………………………………….. ۱۳

۲-۱-۱-۱- ۱- دیدگاه روانکاوی………………………………………………………………………. ۱۳

۲-۱-۱-۱-۲- دیدگاه رفتارگرایی…………………………………………………………………….. ۱۴

۲-۱-۱-۱-۳- دیدگاه انسان گرایی………………………………………………………………….. ۱۵

۲-۱-۱-۱-۴- دیدگاه شناختی………………………………………………………………………… ۱۶

۲-۱-۲- جهت گیری هدف پیشرفت…………………………………………………………… ۱۷

۲-۱-۲-۱- انگیزش……………………………………………………………………………… ۱۷

۲-۱-۲-۲- انگیزش ومفهوم هدف……………………………………………………………………….. ۱۸

۲-۱-۲-۳- نظریه جهت گیری هدف پیشرفت……………………………………………………. ۱۹

۲-۱-۳- خودکارآمدی……………………………………………………………………………………………… ۲۱

۲-۲- تحقیقات پیشین………………………………………………………………………….. ۲۵

۲-۲-۱- جهت گیری هدف پیشرفت و خلاقیت…………………………………………………… ۲۵

۲-۲-۲- خودکارآمدی و خلاقیت……………………………………………………………………………. ۲۶

۲-۲-۳- تفاوت های جنسیتی درخلاقیت……………………………………………………………… ۲۷

۲-۲-۴- تفاوت های جنسیتی در جهت گیری هدف پیشرفت……………………………. ۲۹

۲-۲-۵- تفاوت های جنسیتی در خودکارآمدی……………………………………………………. ۳۰

 فصل سوم: روش تحقیق

۳-۱- طرح تحقیق……………………………………………………………………………………….. ۳۲

۳-۲- جامعه آماری، نمونه، روش نمونه گیری…………………………………………………. ۳۲

۳-۳- ابزار اندازه گیری………………………………………………………………………………… ۳۳

۳-۳-۱- پرسشنامه خلاقیت……………………………………………………………………. ۳۳

۳-۳-۲- پرسشنامه اهداف پیشرفت…………………………………………………………….. ۳۴

۳-۳-۳- پرسشنامه خودکارآمدی……………………………………………………………………… ۳۶

۳-۴- روش اجرا…………………………………………………………………………………………………. ۳۸

۳-۵- روش آماری………………………………………………………………………………………….. ۳۸

 فصل چهارم: یافته های تحقیق

۴-۱- یافته های توصیفی متغیرهای پژوهش……………………………………………….. ۴۰

۴-۲- یافته های استنباطی و بررسی سوالات تحقیق…………………………………… ۴۱

۴-۲-۱- بررسی رابطه جهت گیری های هدف، خودکارآمدی وخلاقیت……………. ۴۱   

۴-۲-۲- پیش بینی خلاقیت توسط جهت گیری های هدف و خودکارآمدی……. ۴۱

۴-۲-۳- پیش بینی ابعاد خلاقیت توسط جهت گیری های هدف و

خودکارآمدی……………………………………………………………………………….. ۴۳

۴-۲-۴- بررسی تفاوت های جنسیتی در جهت گیری هدف، خلاقیت و

خودکارآمدی………………………………………………………………… ۴۴

 فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

۵-۱-۱- جهت گیری هدف و خلاقیت…………………………………………………. ۴۷

۵-۱-۲- خودکارآمدی و خلاقیت……………………………………………………………….. ۴۸

۵-۱-۳- تفاوت های جنسیتی در متغیرهای پژوهش……………………………………………… ۴۹   

۵-۲- کاربردهای پژوهش……………………………………………………………………….. ۵۰

۵-۳- محدودیت های پژوهش…………………………………………………………………….. ۵۱

۵-۴- پیشنهادات پژوهش……………………………………………………………………………. ۵۱

 فهرست منابع

منابع فارسی …………………………………………………………………………………………… ۵۲

منابع انگلیسی…………………………………………………………………………………………… ۵۷

پیوست ها        ۶۳

مقدمه

 یکی از ویژگی های برجسته انسان قدرت تفکر اوست و عالی ترین مظهر تفکر، تفکر خلاق است (خورشیدی، آزادبخت و دیلمقانی، ۱۳۸۵). خلاقیت[۱] به عنوان یک نیاز عالیه بشری در تمام ابعاد زندگی او مطرح است و عبارت است از تحولات دامنه دار و جهشی در فکر و اندیشه انسان به طوری که حائز یک توانایی در ترکیب عوامل قبلی به طرق جدید باشد (آقا فیشانی، ۱۳۷۷). گیلفورد خلاقیت را با تفکر واگرا (دست یافتن به رهیافتهای جدید برای حل مسایل) مترادف می دانست (خسروانی و گیلانی، ۱۳۸۶).

برای هماهنگ شدن و سازگاری با تغییر و تحولات سریعی که در جامعه رخ می دهد، لازم است از رویکردهای جدید و خلاقانه برخوردار بود. بنابر این مطالعه خلاقیت و عوامل موثر بر آن اجتناب ناپذیر است. از جمله عواملی که بر خلاقیت تأثیرگذار است، جهت گیری هدف[۲] می باشد. جهت گیری هدف بیانگر الگوی منسجمی از باورها، اسنادها و هیجانات فرد است که مقاصد رفتاری وی را تعیین، و سبب می گردد تا نسبت به برخی موقعیت ها گرایش بیشتری داشته و در آن موقعیت ها به گونه ای خاص عمل نماید(به نقل از جوکار، ۱۳۸۵).  

بطور کلی دو نوع جهت گیری هدف پیشرفت تحت عنوان هدف های عملکردی[۳]  و هدف های تسلطی[۴] وجود دارد (حسینی، ۱۳۸۸). در هدفهای عملکردی، فرد با معیار برتری مواجه می شود و می خواهد شایستگی خود را نشان دهد یا ثابت کند. هدفهای عملکردی عموماً شایستگی فرد را بر اساس ارزیابی هنجاری پرورش می دهند و این هدف ها توجه فرد را روی نشان دادن توانایی در مقایسه با دیگران متمرکز می کنند. رسیدن به هدف عملکردی به معنی بهتر عمل کردن از دیگران است. در مورد هدف های تسلطی، فرد می خواهد شایستگی خود را پرورش یا بهبود بخشد (ایمز و آرچر، ۱۹۸۸؛ دوک،۱۹۸۶،۱۹۹۰؛ نیکولز،۱۹۸۴؛ اسپنس و هلمریچ، ۱۹۸۳ به نقل از سید محمدی، ۱۳۸۹). هدف های تسلطی عموماً ارزیابی مبتنی بر خود را از شایستگی فرد پرورش می دهند و این هدف ها توجه فرد را روی پرورش دادن شایستگی و تسلط یافتن بر تکلیف متمرکز می کنند. رسیدن به هدف تسلط به معنی پیشرفت کردن است (دوک، ۱۹۹۹؛ دوک و لگت، ۱۹۸۸؛ هاراکیوویچ و الیوت، ۱۹۹۳؛ اسپنس و هلمریچ، ۱۹۸۳ به نقل ازسید محمدی، ۱۳۸۹).

 از دیگر عوامل مرتبط با خلاقیت می توان از باورهای خودکارآمدی[۵] نام برد. بندورا برای اولین بار مفهوم خودکارآمدی را مطرح ساخت ( لین[۶]،۲۰۰۶ ). این سازه تحقیقات زیادی را در زمینه های مختلف پزشکی، ورزشی، بررسی های رسانه ای، تجارت، تغییرات اجتماعی- سیاسی، روان پزشکی و آموزش برانگیخته است. در روان شناسی این تحقیقات بر مسائل بالینی از قبیل هراسها، افسردگی، مهارتهای اجتماعی، جرات مندی، رشد اخلاقی و پیشرفت تحصیلی متمرکز شده است. در کل محققان نشان داده اند که باورهای خودکارآمدی و تغییرات و پیامدهای رفتاری، همبستگی بالایی با همدیگر دارند و خودکار آمدی پیش بینی کننده بسیار مهمی برای رفتار است (زمانی، ۱۳۸۵).

۱-۲- بیان مسئله

 درطول تاریخ حیات انسان، تمایل ذاتی او به تغییر و ابداع از یک سو و رویارویی با تنگناها و نیازهای روز افزون زندگی از سوی دیگر به تدریج او را با نیروی خلاق درونش آشنا و مانوس گردانید. نیرویی پویا و مولد که زندگی وی را به سرعت به سوی توسعه و تکامل به حرکت در آورد و سر منشا شاهکارها، ابداعات و اختراعات او شد.

بروز خلاقیت در افراد وابسته به عوامل مختلف اجتماعی، شناختی، شخصیتی و انگیزشی است. از مجموعه این عوامل، عوامل انگیزشی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به اعتقاد آمابیل[۷] (۱۹۸۳) توجه زیاد به مولفه شناختی خلاقیت موجب شده است ابعاد غیر شناختی به خصوص انگیزش مورد توجه قرار نگیرد. جهت گیری هدف یکی از جدیدترین رویکردهایی است که در حیطه ی روانشناسی انگیزش مطرح شده است.

جهت گیری هدف بیانگر الگوی منسجمی از باورهای فرد است که سبب می شود تا فرد به روش های مختلف به موقعیت ها گرایش پیدا کند و در آن زمینه به فعالیت بپردازد و در نهایت پاسخی را ارائه دهد (ایمز[۸]،۱۹۹۲). نتایج پژوهش ها حاکی از آن است که جهت گیری هدف، واکنش انسان ها را درموقعیت های مختلف پیشرفتی تحت تأثیر قرارمی دهد. جهت گیری های هدف درونی فرایند های شناختی پیچیده تری را ایجاد می کنند. در مقابل جهت گیری های هدف بیرونی بیشتر با پردازش سطحی اطلاعات مرتبط می باشند (والترز[۹] ،۱۹۹۶).

بندورا[۱۰] (۱۹۹۳) نیز در نظریه ی خودکارآمدی خویش بیان می دارد باورهای خودکارآمدی بر عملکرد افراد در شرایط مختلف اثر می گذارد. خودکارآمدی به واسطه ی انگیزه ی درونی که ایجاد می کند موجب می شود فرد به طور خودانگیخته در محیط تلاش کند و به سطوح بالای پیشرفت نائل آید. با توجه به توضیحات فوق، به نظر می رسد جهت گیری هدف به همراه خودکارآمدی می توانند بر خلاقیت دانش آموزان اثرگذار باشند بنابراین این پژوهش هم به لحاظ کاربردی و هم به لحاظ نظری در خور اهمیت می باشد از جنبه کاربردی این پژوهش به بررسی رابطه ی جهت گیری هدف پیشرفت، خودکارآمدی وخلاقیت می پردازد.

۱-۳- اهمیت و ضرورت موضوع

 تورنس[۱۱] (۱۹۷۴) معتقد است که انسان برای بقا نیازمند است که قدرت خلاق کودکان و نوجوانان را توسعه و مورد استفاده قرار دهد. در جامعه رو به رشد ما علیرغم داشتن نیروهای مستعد، پرورش توانایی های خلاق کمتر مورد توجه قرار می گیرد. علت اصلی این امر نامشخص بودن جایگاه خلاقیت و فقدان بستر رشد آن است (خورشیدی و همکاران، ۱۳۸۵). در حقیقت امروزه جامعه ما بیش از هر زمان دیگر به افراد هوشمند و خلاق نیاز دارد. زیرا دنیایی که ما در آن زندگی می کنیم به وسیله جست و خیزهای تفکر خلاق افرادی چون ابن سینا، داروین، گالیله و انیشتین از اساس تغییر یافته است. این تغییرات سریع و روز افزون همه عرصه ها را در برگرفته است. بنابراین لازم است افراد جامعه را به صورتی پرورش داد که بیاموزند چگونه با ایجاد تغییرات زندگی کنند و مهم تر از آن یاد بگیرند که چگونه محیط را تغییر دهند (ترجمه سید محمدی، ۱۳۸۷). تفکر خلاق این امکان را برای افراد فراهم می آورد که با نوآوری های خود هم در خود و هم در محیط تغییر ایجاد کرده و از این طریق نقش فعال و سازنده ای در زندگی خود ایفا نمایند. بر این اساس لازم است برای فراهم آوردن شرایط مناسب برای رشد و شکوفایی خلاقیت عوامل موثر بر آن مورد مطالعه و شناسایی قرار گیرند. عواملی که در این پژوهش مورد مطالعه قرارمی گیرد جهت گیری هدف پیشرفت و خودکارآمدی است. این دو متغیر به عنوان عوامل انگیزشی عملکرد فراگیران را در حوزه های مختلف شناختی، عاطفی و اجتماعی تحت تأثیر قرار می دهند. عملکرد خلاقانه نیز از این امر مستثنی نیست. به اعتقاد آمابیل (۱۹۸۳) برای پرورش خلاقیت باید به عوامل انگیزشی توجه ویژه ای داشت. چرا که افراد تا از انگیزه لازم برخوردار نباشند، نمی توانند تعهد، تلاش و پشتکاری که لازمه ایجاد دستاوردهای خلاقانه است را بکارگیرند.

از جنبه نظری نیز تا کنون پژوهشی به بررسی ارتباط همزمان جهت گیری هدف، خودکارآمدی و خلاقیت نپرداخته است بنابراین نتایج این پژوهش می تواند به گسترش دانش در خصوص عوامل موثر بر خلاقیت کمک شایانی نماید.

 ۱-۴- اهداف تحقیق

 هدف اصلی پژوهش حاضر عبارت است از:

بررسی نقش پیش بینی کنندگی جهت گیری های هدف و خودکارآمدی در خلاقیت دانش آموزان دوره راهنمایی

اهداف فرعی پژوهش عبارتند از:

۱- مقایسه خلاقیت دانش آموزان دختر و پسر

۲- مقایسه جهت گیری های هدف دانش آموزان دختر و پسر

۳- مقایسه خودکارآمدی دانش آموزان دختر و پسر    

 ۱-۵- سوالات تحقیق

 ۱- آیا رابطه معنی داری بین جهت گیری های هدف (اهداف تسلطی- گرایشی[۱۲]، تسلطی- اجتنابی[۱۳]، عملکردی- گرایشی[۱۴] و عملکردی – اجتنابی[۱۵])، خودکارآمدی و خلاقیت وجود دارد؟

۲- آیا جهت گیری های هدف (تسلطی- گرایشی، تسلطی- اجتنابی، عملکردی- گرایشی و عملکردی- اجتنابی) می توانند به طور معنی داری خلاقیت دانش آموزان را پیش بینی کنند؟

۳- آیا خودکار آمدی می تواند به طور معنی داری خلاقیت دانش آموزان را پیش بینی کند؟

۴- آیا جهت گیری های هدف (تسلطی- گرایشی، تسلطی- اجتنابی، عملکردی- گرایشی و عملکردی- اجتنابی) می توانند به طور معنی داری ابعاد خلاقیت (سیالی، ابتکار، بسط و انعطاف پذیری) را در دانش آموزان پیش بینی کنند؟

۵- آیا خودکار آمدی می تواند به طور معنی داری ابعاد خلاقیت (سیالی، ابتکار، بسط و انعطاف پذیری) را در دانش آموزان پیش بینی کند؟

۶- آیا در جهت گیری های هدف دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معنی داری وجود دارد؟

۷- آیا به لحاظ خلاقیت و ابعاد آن در دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معنی داری وجود دارد؟

۸- آیا در خودکار آمدی دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معنی داری وجود دارد؟

۱-۶- تعریف مفهومی متغیرها

۱-۶-۱- خلاقیت

 ارائه تعریف جامع، مانع و دقیق از خلاقیت که شامل همه ابعاد و کنش های آن باشد امری بسیار مشکل است. به نظر برخی روان شناسان خلاقیت ترکیبی است از قدرت ابتکار، انعطاف پذیری و حساسیت در برابر نظریاتی که یادگیرنده را قادر می سازد به نتایج متفاوت و مولد بیندیشد که حاصل آن رضایت شخص و احتمالاً خشنودی دیگران خواهد بود (استرنبرگ[۱۶]، a2001).

 ۱-۶-۲- جهت گیری هدف

 مبنای تفاوت های فردی در موقعیت های تحصیلی است و بر اساس آن ها می توان میزان موفقیت فرد را در این گونه موقعیت ها، پیش بینی نمود (به نقل از خادمی و نوشادی، ۱۳۸۵). در آخرین تقسیم بندی که توسط الیوت[۱۷] (۱۹۹۷) صورت گرفت مدل چهارگانه اهداف پیشرفت به وجود آمد. در این مدل اهداف پیشرفت عبارتند از: تسلطی- گرایشی، تسلطی- اجتنابی، عملکردی- گرایشی و عملکردی- اجتنابی.

در اهداف تسلطی- گرایشی محورهدف توسعه و بهبود شایستگی ها از طریق افزایش سطح فهم و ادراک موضوع می باشد. این افراد به درگیری با تکالیف چالش انگیز و درک کامل آن علاقمند هستند و شکست را مقدمه درک بیشتر در راستای توسعه شایستگی ها می دانند (کاپلان و ماهر[۱۸]، ۲۰۰۷).

در اهداف تسلطی- اجتنابی، شایستگی به صورت تسلط کامل به تکالیف تعریف می شود (الیوت و مک گریگور[۱۹]،۲۰۰۱) و تمام تلاش افراد به دوری گزیدن از خطا و اشتباه معطوف است. ترس از نفهمیدن مطالب، شکست در یادگیری و فراموشی از ویژگی های این نوع جهت گیری است (الیوت، ۱۹۹۹، پنتریچ، ۲۰۰۰).

تعداد صفحه :۹۱

قیمت : ۱۴۷۰۰تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        ****       [email protected]

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  **** ***

Tags: